Jump to content
IGNORERAD

Köpa condo i Pattaya! Lån?


virgo

Recommended Posts

Det finns något som kallas nuvärde... så återbetalningstiden blir långt mycket längre än 30 år, jag tvivlar på att det ens lönar sig. Sen är ju frågan hur länge huset håller, jag tycker att hus i Thailand som är 10 år ser ut om de är minst 30 år, så ett hus på 30 år borde se ut som 90 år.

Jag har "fantiserat" ihop ett eget nuvärde :crazy:

Om jag idag köper en kåk för 2 miljoner Bath för att flytta in i den om 10 år.

Jag tror pga att Sverige klarat sig bra ur finanskrisen att svenska kronan kommer att stärkas med tiden och att de 2 miljonerna då helt plötsligt omvandlas till 1,9 miljoner Baht.

Jag hyr ut kåken för 5000 Baht i mån första året och eftersom vi är i slutet av en lågkonjuktur och att Kina och Indien är på gång med massor av nyrika så hyr jag ut för 5200 andra året osv.. (höjer 100 Bath i månaden per år)!

Pga att kåken ligger på attraktiv plats (Phuket tex) tror jag att kåken är värd 3 mille om 10 år!

Efter 5 år behövs en renovering på 100 000 Baht och ytterligare en på 150 000 Baht 5 år senare (när det är dax för mig att flytta in).

Räknar även in 10 000 Baht om året för service, reprationer etc..

Så hur mycket är då nuvärdet?

Jo 3 475 600 Baht (Får räkna bort lite inflation och skatter)!

Det är faktiskt så här man räknar ut substansvärdet, man använder vissa antaganden det kan bli bättre eller sämre, jag är optimist och tror att nuvärdet på kåken är ännu högre :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    13

  • UT006

    4

  • kokos

    4

  • virgo

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...