Jump to content
IGNORERAD

Köpa condo i Pattaya! Lån?


virgo

Recommended Posts

Har börjat leka med tanken att köpa en condo i Pattaya. Någon som har en till bra pris? Någon som känner till om man som farang kan låna i en thaibank och till vilka villkor i så fall?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    13

  • UT006

    4

  • kokos

    4

  • virgo

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Har börjat leka med tanken att köpa en condo i Pattaya. Någon som har en till bra pris? Någon som känner till om man som farang kan låna i en thaibank och till vilka villkor i så fall?

Cash is king.... anser att du ej bör låna en baht för att köpa nått i Thailand när det finns så mycket att hyra under den tid du spenderar här, men har du för mycket cash köp gärna om du känner att det berikar ditt liv.

Ang att låna pengar i Thai bank kan du glömma, det går men bör på alla sätt undvikas om du ej bor här samt har ett arbete.

Bolme/////

Ändrades av Bolme
Link to comment
Dela på andra sajter

Att som utlänning låna pengar i thaibank är i princip omöjligt.

Det finns vissa undantag som gör det möjligt, men det är många om och men. T.ex. måste Du ha arbetstillstånd och att Din ålder + återbetalningtid är under 60. Bara för att nämna ett par avvillkoren.

Ska Du köpa condo i Thai ska Du inte köpa den för lånade pengar!

Det finns vissa möjligheter att låna i en bank i Singapore (till nästan ockerränta), men som sagt, köpa hus/condo i Thailand ska man inte göra med lånade pengar.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore det inte möjligt, om man nu skulle vilja, att ta ett lån i Sverige och köpa en lägenhet i Thailand? Hyra ut den direkt och spara den inkomsten man får från hyran.

Samtidigt som man arbetar, lever sitt liv normalt i Sverige och betalar av lånet? Det kanske tar 4-5 år att göra det, men när det sedan är betalt, är man skuld fri, man har 4-5 års hyrainkomster sittande på banken därnere (troligen inga megasummor men ändå) och man äger lägenhet.

Bara en tanke.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte varför folk här på Forumet tycker att man INTE skall köpa en Condo (som man faktiskt får äga) och få nästan noll i månadskostnad + kan sälja och få pengarna tillbaks utan istället hyra en Condo och betala av någon annans lån. men är väl bara nån promille av jordens befolkning som är någorlunda rik, finns väl en anledning till detta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore det inte möjligt, om man nu skulle vilja, att ta ett lån i Sverige och köpa en lägenhet i Thailand? Hyra ut den direkt och spara den inkomsten man får från hyran.

Samtidigt som man arbetar, lever sitt liv normalt i Sverige och betalar av lånet? Det kanske tar 4-5 år att göra det, men när det sedan är betalt, är man skuld fri, man har 4-5 års hyrainkomster sittande på banken därnere (troligen inga megasummor men ändå) och man äger lägenhet.

Bara en tanke.

Funkar kanske.

Men en kompis berättade att normal hyra i Thailand (ok i Bkk) var 0,5% av lägenhetens värde i månaden.

Du skulle alltså behöva hyra ut i 200 månader (nästan 17år), för att betala av ett räntefritt lån (och var hittar man dem?), de som hyr ut verkar spela på att det blir värdestegring, det är riskabelt, titta på Spanien eller Pattayatrakten nuför tiden.

Att betala av ett lån på 2 miljoner Bath inom 5 år skulle betyda en hyra på 33333 bath/ månad (vid räntefritt lån) plus serviceavgift för condon, el och vatten.. Det blir svårt att finna en tillräckligt rik och korkad hyresgäst, tror jag :whistle:

Sen finns valutorna med i spelet, har man lån i Thailand men lön i Sverige så blir det tufft om Kronan tappar värde, Har man lån i Sverige och bathen faller så känns det nog också trist... Svårt att säga vad som är bäst, förutom förstås köp inte i Thailand för lånade pengar, det kan bli dyrt (kan förstås bli billigare än väntat också)!

Våga och vinn!?

Edit: :rtfm: Såg just att jag antagligen misstolkat Korps inlägg en heldel, trodde han eller hon funderade på att köpa condo och låta hyresgästen belala HELA klabbet på 5 år, men så menade nog Korpen inte?

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Edit: :rtfm: Såg just att jag antagligen misstolkat Korps inlägg en heldel, trodde han eller hon funderade på att köpa condo och låta hyresgästen belala HELA klabbet på 5 år, men så menade nog Korpen inte?

MVH Tommy

Nej, nej. Jag menade att man själv är kvar i Sverige och arbetar som vanligt tills man betalat av lånet man köpte sin lägenhet för. Den (möjligen lilla) hyra man får genom att hyra ut sin lägenhet spar man bara på någon lokal bank där nere. Man tar sitt lån i Sverige, köper lägenhet i Thailand, arbtar kvar som vanligt tills lånet är borta, sen har man sin egen lägenhet där. Det är ju lite mer långsiktigt, men för någon kanske det passar.

Detta liknar nog vad de gör de som bygger hus där nere, men köper man sitt boende kan man ju hyra ut det direkt också.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

En sida du kan kolla in olika objekt

http://www.fairproperties.com/condos_for_sale.htm

Mvh.Plätt

Men hallå!

Att rekommendera ett företag där ägaren av företaget försvunnit och köpare samt säljare står på kö för att få sina pengar, det är inte direkt seriöst.

Vad ni än gör, passa er för Fairproperties i Jomtien! Har tidigare varit ett seriöst företag, men fastighetsmarknadens kris har gjort att även detta företag hamnat på obestånd.

De stackars tjejerna som jobbar på kontoret har inte fått lön på väldigt länge och ägaren till företaget har typ, tagit pengarna och är BORTA!

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Plätt

Men hallå!

Att rekommendera ett företag där ägaren av företaget försvunnit och köpare samt säljare står på kö för att få sina pengar, det är inte direkt seriöst.

Vad ni än gör, passa er för Fairproperties i Jomtien! Har tidigare varit ett seriöst företag, men fastighetsmarknadens kris har gjort att även detta företag hamnat på obestånd.

De stackars tjejerna som jobbar på kontoret har inte fått lön på väldigt länge och ägaren till företaget har typ, tagit pengarna och är BORTA!

Kolla in 1 en gång till Vaxet.

Var kan du se att jag rekommenderar detta företag ?????????????????????????

Mvh.Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in 1 en gång till Vaxet.

Var kan du se att jag rekommenderar detta företag ?????????????????????????

Mvh.Plätt

Fattar inte riktigt vad du menar, den länk du lagt ut går direkt till detta företag.

http://www.fairprope...os_for_sale.htm

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Plätt

Fattar inte riktigt vad du menar, den länk du lagt ut går direkt till detta företag.

http://www.fairprope...os_for_sale.htm

Så fort man länkar något måste man köpa där.

Denna länk är en sida att titta runt på och få en liten finger visning på typ.av lägenheter det finns.

Har själv använt detta bolag med kontoret på väg från Pattaya mot Jomtien där det går nerför efter toppen för att hyra lägenhet, har nu direktnummer till en lägenhets inehavare (billigare och smidigare)

Länkar man en sida till typ Aftonbladet då måste man köpa tidningen :whistle:

Nu länkar jag aldrig mera.

Plätt

Ändrades av Plätt
Link to comment
Dela på andra sajter

...

Men en kompis berättade att normal hyra i Thailand (ok i Bkk) var 0,5% av lägenhetens värde i månaden.

...

Hej,

Det där motsvarar ungefär en årsränta på 6%. Nu vet jag inte vad "boräntorna" kan tänkas vara i Thailand - vårt "jordbrukslån" är på 7,5% - men uthyrningen kompenserar hyggligt för räntekostnaderna iaf.

Kan man sedan amortera på lånet genom medel hemifrån, så kanske man kan ha ett billigt boende i en framtid, när det är dags för otium cum dignitate.

jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver inte låna, finns en del bygg projekt som är seriösa där du som utlänning kan få köpa utan säkerhet.

Polaren köpte en lägenhet i pattis nyligen om jag minns rätt så gick det till så här.

Han fick ett pris, typ 2.9milj B.

Inom 3 eller om det var 4 år, ska halva summan vara inbetald, och sen fortsätter man betala lite per månad tills allt är avbetalt.

Bygget ska eller är precis påbörjat, och det sägs ta ca 3 år innan höghuset står klart.

Sen är det samma vanliga månads avgift som var 40B/kvm.

Allt detta sker utan säkerhet, nu minns jag inte namnet på bygget men det var nått i stilen med tanahan eller nått sånt i pattis. ca 3-4 stora höghus i sitt komplex.

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Köper man en condo i ett pågående projekt så brukar ju företaget bakom detta erbjuda avbetalning till hyffsad ränta. Då tar de condon som säkerhet antar jag.

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

VARNING IGEN!

Det Honken berättar om är fastighetsmarknadens nya blåsning.

Man köper en lägenhet i ett obygt hus och betalar sedan som det verkar rätt lite per månad.

När byggaren har tillräckligt med pengar drar bygget igång och har man tur så blir det färdigt någon gång, men så här långt är 3-5 år inte ovanligt.

Missar du en betalning i mer än ca 10 dagar blir du av med lägenheten och allt du betalat, detta står i kontraktet, men är nästan oförståbart för en icke jurist.

Även om du betalar lite per månad så är avbetalningsplanen superlång och lägenheten blir i praktiken 3-4 gånger så dyr som normalt.

Och avbryter du avbetalningen efter säg 6 år så mister du allt, det är inte förrän du betalat allt som du skrivs som ägare till denna, och detta är normalt 12-15 år.

Detta innebär alltså att du under inga omständigheter kan sälja innan allt är avbetalat och avtalen är dessutom skrivna så att en överlåtelse av avtalet är omöjlig. Du sitter fast i upp till 15 år och kan inget göra om du inte accepterar att losa allt.

NoBuzz och jag kollade på detta upplägg och man kan konstatera att timeshare som alltid har funnits på svenska charterorter och som är riktigt buffel och båg ändå är seriöst i jämförelse med denna nya företeelse i Thailand.

Skall man köpa hus eller Condo i Thailand skall man ha pengarna och sedan kunna acceptera att dessa kanske försvinner, om inte så hyr.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul. Det verkar som att det finns en hel del att tänka på. Lätt att göra bort sig. Kom igen med mer synpunkter och åsikter. Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen :whistle:

Är detta ett seriöst företag?

One Stop Real Estate

Soi 13/1 Pattaya Beach Road

Soi Yamato, Pattaya 20150

Varför denna prissättning?

Prices:

Thai Ownership from: 1.539 M Baht

Foreign Owner from: 1.924 M Baht

Är det som vanligt bara för att man är utlänning eller har dom kostnader kring försäljning eller annat för en utlänning som motiverar nästan 400 000 bath skillnad?

Ändrades av virgo
Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Men hallå!

Att rekommendera ett företag där ägaren av företaget försvunnit och köpare samt säljare står på kö för att få sina pengar, det är inte direkt seriöst.

Vad ni än gör, passa er för Fairproperties i Jomtien! Har tidigare varit ett seriöst företag, men fastighetsmarknadens kris har gjort att även detta företag hamnat på obestånd.

De stackars tjejerna som jobbar på kontoret har inte fått lön på väldigt länge och ägaren till företaget har typ, tagit pengarna och är BORTA!

Å fan engeslmannen som var så trevlig och tjejerna också :huh:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en hyra på 5500 THB /månad plus el, vatten och Internet. Om jag skulle köpa en likvärdig (nybyggd) lägenhet skulle den kosta ca 2 miljoner THB, d.v.s. ca 30 års hyra.

1. Är det någon som har koll på hur värdeutvecklingen ser ut för nybyggda resp. begagnade lägenheter?

2. Hur stor brukar serviceavgiften vara?

Jag bor i Bangkok/Ratchada

Link to comment
Dela på andra sajter

Har börjat leka med tanken att köpa en condo i Pattaya. Någon som har en till bra pris? Någon som känner till om man som farang kan låna i en thaibank och till vilka villkor i så fall?

Gå in på thaivisa.com där har du privatannonser under realastate.

Har du thaitant med regelbunden inkomst på Thaibank kan väl hon låna med dig som garant samt att

condo/hus sätts i säkerhet.

En viss del i kontantinsats krävs.

Mvh Svampen :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Plätt

Kul. Det verkar som att det finns en hel del att tänka på. Lätt att göra bort sig. Kom igen med mer synpunkter och åsikter. Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen :whistle:

Är detta ett seriöst företag?

One Stop Real Estate

Soi 13/1 Pattaya Beach Road

Soi Yamato, Pattaya 20150

Varför denna prissättning?

Prices:

Thai Ownership from: 1.539 M Baht

Foreign Owner from: 1.924 M Baht

Är det som vanligt bara för att man är utlänning eller har dom kostnader kring försäljning eller annat för en utlänning som motiverar nästan 400 000 bath skillnad?

Ta det lungt med köp och passa på hyr lägenhet så får du lite inblick hur omr. är

Har själv hittat ett hus med lägenheter i väntar bara in rätt läg och pris.

Bild från läget

Mvh.Plätt

post-3935-126780289982_thumb.jpg

post-3935-126780289982_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus

Ta det lungt med köp och passa på hyr lägenhet så får du lite inblick hur omr. är

Har själv hittat ett hus med lägenheter i väntar bara in rätt läg och pris.

Bild från läget

Mvh.Plätt

Ja du plätt se bara till att få en lägenhet som är norrut "vänd" mot Pattaya hållet "Pattaya side" så slipper du bli stekt när solen ligger på.

Tyvärr är dom lite dyrare .

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Vore det inte möjligt, om man nu skulle vilja, att ta ett lån i Sverige och köpa en lägenhet i Thailand? Hyra ut den direkt och spara den inkomsten man får från hyran.

Samtidigt som man arbetar, lever sitt liv normalt i Sverige och betalar av lånet? Det kanske tar 4-5 år att göra det, men när det sedan är betalt, är man skuld fri, man har 4-5 års hyrainkomster sittande på banken därnere (troligen inga megasummor men ändå) och man äger lägenhet.

Bara en tanke.

Det finns upplägg som är på detta sätt. Vid köpetillfället så hyr man samtidigt ut till ett företag som lovar en avkastning på 8% och som sedan sköter uthyrningen, vilket ju överstiger den ränta man lånar till men det lär nog ta ett 20-tal år innan man fått in hela insatsen och frågan är om objektet är uthyrningsbart i 20 år och om man har tålamod. Men kanske kan man finansera tex. en 1/4 av köpet genom att vänta 5 år . /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Plätt

Ja du plätt se bara till att få en lägenhet som är norrut "vänd" mot Pattaya hållet "Pattaya side" så slipper du bli stekt när solen ligger på.

Tyvärr är dom lite dyrare .

Ingen fara hyrt flertal gånger och som du beskriver är det bara Pattaya side som räknas inte enbart för solen utsikten är bara sk*** på Jomtien side hus tak efter hus tak.

En bekant till mig hyr på 15 våningen och Pattis sidan vilken j-v utsikt ser hela Pattaya bukten + myckte mer, typ framsidan av området.

1A är det som gäller av husen.

Mvh. Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar kanske.

Men en kompis berättade att normal hyra i Thailand (ok i Bkk) var 0,5% av lägenhetens värde i månaden.

Du skulle alltså behöva hyra ut i 200 månader (nästan 17år), för att betala av ett räntefritt lån (och var hittar man dem?), de som hyr ut verkar spela på att det blir värdestegring, det är riskabelt, titta på Spanien eller Pattayatrakten nuför tiden.

Att betala av ett lån på 2 miljoner Bath inom 5 år skulle betyda en hyra på 33333 bath/ månad (vid räntefritt lån) plus serviceavgift för condon, el och vatten.. Det blir svårt att finna en tillräckligt rik och korkad hyresgäst, tror jag :whistle:

Sen finns valutorna med i spelet, har man lån i Thailand men lön i Sverige så blir det tufft om Kronan tappar värde, Har man lån i Sverige och bathen faller så känns det nog också trist... Svårt att säga vad som är bäst, förutom förstås köp inte i Thailand för lånade pengar, det kan bli dyrt (kan förstås bli billigare än väntat också)!

Våga och vinn!?

Edit: :rtfm: Såg just att jag antagligen misstolkat Korps inlägg en heldel, trodde han eller hon funderade på att köpa condo och låta hyresgästen belala HELA klabbet på 5 år, men så menade nog Korpen inte?

MVH Tommy

Tycker inte 17 år är speciellt lång tid, att sedan någon annan betalar av ditt lån låter fantastiskt fint i mina öron :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...