Jump to content
IGNORERAD

Köpa condo i Pattaya! Lån?


virgo

Recommended Posts

Jag har en hyra på 5500 THB /månad plus el, vatten och Internet. Om jag skulle köpa en likvärdig (nybyggd) lägenhet skulle den kosta ca 2 miljoner THB, d.v.s. ca 30 års hyra.

1. Är det någon som har koll på hur värdeutvecklingen ser ut för nybyggda resp. begagnade lägenheter?

2. Hur stor brukar serviceavgiften vara?

Jag bor i Bangkok/Ratchada

Ja efter 30 år har du ingen hyra om du köpt men om du hyr så har du samma hyra eller varför inte sälja den efter 30 år och få minst 2 mille tillbaks!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    13

  • UT006

    4

  • kokos

    4

  • virgo

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Skall man köpa hus eller Condo i Thailand skall man ha pengarna och sedan kunna acceptera att dessa kanske försvinner, om inte så hyr.

Hur vanligt skulle det vara att man blir av med condon menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

challenger98

hej,

jag har min helt nybyggda condo/lägenhet till försäljning i Jomtien.

utsikt mot Pattaya "första parkett" balkong 5 meter lång 1 meter bred i norrläge...

...bifogar bild från balkongen och jag måste bara visa en bild från badrummet

design ritat utifrån eget önskemål, också med duschkabin med skjutdörrar.

om någon är intresserad/ har intresse skicka mig P.M välkomna

mvh challenger98smile.gif

post-6780-126799004082_thumb.jpg

post-6780-126799015357_thumb.jpg

post-6780-126799008667_thumb.jpg

post-6780-126799004082_thumb.jpg

post-6780-126799008667_thumb.jpg

post-6780-126799015357_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja efter 30 år har du ingen hyra om du köpt men om du hyr så har du samma hyra eller varför inte sälja den efter 30 år och få minst 2 mille tillbaks!

Efter 30 år så lär den inte vara så fin om den finns kvar :lol:

challenger98 lägg in lite större bilder om du vill vara lite seriös med dit erbjudandet.

Ändrades av Jerker

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter 30 år så lär den inte vara så fin om den finns kvar :lol:

challenger98 lägg in lite större bilder om du vill vara lite seriös med dit erbjudandet.

Men likväl så har du gratis hyra jämfört med att du hyr :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Men likväl så har du gratis hyra jämfört med att du hyr :)

Det finns något som kallas nuvärde... så återbetalningstiden blir långt mycket längre än 30 år, jag tvivlar på att det ens lönar sig. Sen är ju frågan hur länge huset håller, jag tycker att hus i Thailand som är 10 år ser ut om de är minst 30 år, så ett hus på 30 år borde se ut som 90 år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns något som kallas nuvärde... så återbetalningstiden blir långt mycket längre än 30 år, jag tvivlar på att det ens lönar sig. Sen är ju frågan hur länge huset håller, jag tycker att hus i Thailand som är 10 år ser ut om de är minst 30 år, så ett hus på 30 år borde se ut som 90 år.

Nuvärde?

Beror ju helt på var du köper huset och i vilket skick det är i!

Hyr du hus i Sverige oxå?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tvivlar på att det ens lönar sig.

Jag måste vara trög men hur kan det löna sig mer att betala 5500 varje månad i hyra resten av livet än att betala 5500 till banken i 30 år?

Om 30 år är min äldsta son 50 och kan då flytta in i ett hus i Thailand och endast betala el, internet o tv varje (typ) han kan även sälja huset och om han har tur få mångmiljon belopp, har han otur får han 25 spänn men o andra sidan har han inte en krona i skuld på huset!

Man kan ju oxå betala 10 000 Baht i månaden och har då betalat av huset på 16 år och 4 månader (10 000 Baht är 2190 SEK just nu, inte super stora summor precis)!

Nu måste man förstås betala ränta oxå, har man 4% ränta och betalar 3000 SEK i månaden tar det dig 16 år och 9 månader innan huset är ditt!

Jag är 40 bast så köper jag condon idag så är den min när jag är ca 57 år, helt rimligt enligt mig :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste vara trög men hur kan det löna sig mer att betala 5500 varje månad i hyra resten av livet än att betala 5500 till banken i 30 år?...

Jämförelsen haltar något, då hyran även skall täcka drift och underhåll. Även en andelslägenhet betalar en avgift för att klara driften; sedan kanske man löser underhållet genom att medlemmarna får ställa upp med ytterligare pengar vid behov, eller också tar man ut det löpande över avgiften.

Det som oftast gör det till en bättre affär, med andel- / insatslägenhet, är att fastighetsägarens vinst tillfaller dig samt att drift och underhåll oftast är något billigare; detta då husets ägare brukar vara mer aktsamma än vad hyresgäster är.

jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte 17 år är speciellt lång tid, att sedan någon annan betalar av ditt lån låter fantastiskt fint i mina öron :)

Jovisst hade det varit fantastiskt, men det jag skrev var om räntefria lån, och de existerar knappast annat än vänner emellan, men visst har du nån vän som lånar ut till dej utan ränta så är det bara att köra :great:

Jag försökte bara beskriva att det är svårt att tjäna pengar på en köpt lägenhet, och det gjorde jag eftersom jag misstolkade Korps inlägg...

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jämförelsen haltar något, då hyran även skall täcka drift och underhåll. Även en andelslägenhet betalar en avgift för att klara driften; sedan kanske man löser underhållet genom att medlemmarna får ställa upp med ytterligare pengar vid behov, eller också tar man ut det löpande över avgiften.

Det som oftast gör det till en bättre affär, med andel- / insatslägenhet, är att fastighetsägarens vinst tillfaller dig samt att drift och underhåll oftast är något billigare; detta då husets ägare brukar vara mer aktsamma än vad hyresgäster är.

jap.gif

Hyr du eller äger du din bostad i Sverige?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jovisst hade det varit fantastiskt, men det jag skrev var om räntefria lån, och de existerar knappast annat än vänner emellan, men visst har du nån vän som lånar ut till dej utan ränta så är det bara att köra :great:

Jag försökte bara beskriva att det är svårt att tjäna pengar på en köpt lägenhet, och det gjorde jag eftersom jag misstolkade Korps inlägg...

MVH Tommy

Hade med ränta i mitt exempel!

Handlar inte om att tjäna pengar på sitt boende utan att på långsikt betala så lite som möjligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste vara trög men hur kan det löna sig mer att betala 5500 varje månad i hyra resten av livet än att betala 5500 till banken i 30 år?

Om 30 år är min äldsta son 50 och kan då flytta in i ett hus i Thailand och endast betala el, internet o tv varje (typ) han kan även sälja huset och om han har tur få mångmiljon belopp, har han otur får han 25 spänn men o andra sidan har han inte en krona i skuld på huset!

Man kan ju oxå betala 10 000 Baht i månaden och har då betalat av huset på 16 år och 4 månader (10 000 Baht är 2190 SEK just nu, inte super stora summor precis)!

Nu måste man förstås betala ränta oxå, har man 4% ränta och betalar 3000 SEK i månaden tar det dig 16 år och 9 månader innan huset är ditt!

Jag är 40 bast så köper jag condon idag så är den min när jag är ca 57 år, helt rimligt enligt mig :)

OK, eftersom du inte verkar ha en akademisk examen inom finans så ska jag försöka förklara.

Om du köper en lägenhet idag (vi förutsätter att du inte behöver låna) så har du en lägenhet för 2 000 000 THB. Vi kan anta att lägenheten inte har någon serviceavgift och är därför 60 000 THB/år billigare än en hyrd lägenhet. Alltså är avkastningen på dina 2 000 000 THB: 60 000 THB

Om du istället skulle sätta in pengarna på ett konto med säg 4,5% ränta (5 årsräntan på BlueStep finans). Då blir avkastningen 2 000 000 * 0,045 * 0,7 = 63 000 (0,7 p.g.a. 30% skatt).

Alltså är det lönsammare att hyra lägenheten och ha pengarna på banken.

Det var därför jag frågade om värdestegringen på lägenheter i Thailand, för om lägenheten går att sälja för 2 100 000 THB efter ett år så är det lönt att köpa.

Detta exempel har bortsett från flera viktiga faktorer så som; växelkursutveckling, politisk risk, serviceavgift, hyresutveckling, transaktionskostnader etc.

Man kan läsa mer om nuvärde på http://sv.wikipedia.org/wiki/Nuv%C3%A4rde

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, eftersom du inte verkar ha en akademisk examen inom finans så ska jag försöka förklara.

Om du köper en lägenhet idag (vi förutsätter att du inte behöver låna) så har du en lägenhet för 2 000 000 THB. Vi kan anta att lägenheten inte har någon serviceavgift och är därför 60 000 THB/år billigare än en hyrd lägenhet. Alltså är avkastningen på dina 2 000 000 THB: 60 000 THB

Om du istället skulle sätta in pengarna på ett konto med säg 4,5% ränta (5 årsräntan på BlueStep finans). Då blir avkastningen 2 000 000 * 0,045 * 0,7 = 63 000 (0,7 p.g.a. 30% skatt).

Alltså är det lönsammare att hyra lägenheten och ha pengarna på banken.

Det var därför jag frågade om värdestegringen på lägenheter i Thailand, för om lägenheten går att sälja för 2 100 000 THB efter ett år så är det lönt att köpa.

Detta exempel har bortsett från flera viktiga faktorer så som; växelkursutveckling, politisk risk, serviceavgift, hyresutveckling, transaktionskostnader etc.

Man kan läsa mer om nuvärde på http://sv.wikipedia.org/wiki/Nuv%C3%A4rde

Nej jag har inte en akademisk examen i finans (inte ännu)!

Så enligt ditt sätt att se på det så förmodar jag att du hyr ditt boende i Sverige, ditt boende i Thailand, hyr din bil, hyr din TV dina vitvaror osv.. för du får ju mer avkastning på pengarna om du har de på banken!

Konstigt att det finns folk som hyr ut bostäder, bilar, tv-apparater, vitvaror när de gör en så dålig affär!

Bluestep finans lånar ut sina pengar till SMS-lån (på tal om risk).

Och dina "viktiga" faktorer är ju precis lika viktiga för den som hyr, hur kul är det att inte veta hur mycket man kommer betala i hyra i framtiden eller om man blir vräkt pga att någon annan vill bo där osv..

Hur du än vänder och vrider på det så skall din hyresavgift täcka service på huset, bankräntor o amorteringar kanske en liten slant till ägaren och det är DU som betalar detta till någon annan så denne kan betala av sina lån serva huset.. eller du tror kanske att husägaren går med förlust varje månad och låter dig bo där för att göra en god gärning!

Och växelkursutvecklingen??? Vet du hur den kommer att bli?

Och om du har en akademisk examen i finans har väl inget att göra med att göra bra/dåliga affärer?

Alla jag känner med sådana utbildningar sitter och kränger fonder på nån bank för en skitlön och de har ingen större förmögenhet heller!

Jag personligen köpte en lägenhet (i Sverige) för 175 000:- som har en månadsavgift 2509:- & då ingår värme, vatten, kabel-TV, liknande hyreslägenheter där jag bor kostar (i hyra) mellan 3700 och 5700:-

Så jag klarar mig nog bättre ekonomiskt med mitt sunda förnuft än vad du gör med din finansutbildning :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag har inte en akademisk examen i finans (inte ännu)!

Så enligt ditt sätt att se på det så förmodar jag att du hyr ditt boende i Sverige, ditt boende i Thailand, hyr din bil, hyr din TV dina vitvaror osv.. för du får ju mer avkastning på pengarna om du har de på banken!

Konstigt att det finns folk som hyr ut bostäder, bilar, tv-apparater, vitvaror när de gör en så dålig affär!

Bluestep finans lånar ut sina pengar till SMS-lån (på tal om risk).

Och dina "viktiga" faktorer är ju precis lika viktiga för den som hyr, hur kul är det att inte veta hur mycket man kommer betala i hyra i framtiden eller om man blir vräkt pga att någon annan vill bo där osv..

Hur du än vänder och vrider på det så skall din hyresavgift täcka service på huset, bankräntor o amorteringar kanske en liten slant till ägaren och det är DU som betalar detta till någon annan så denne kan betala av sina lån serva huset.. eller du tror kanske att husägaren går med förlust varje månad och låter dig bo där för att göra en god gärning!

Och växelkursutvecklingen??? Vet du hur den kommer att bli?

Och om du har en akademisk examen i finans har väl inget att göra med att göra bra/dåliga affärer?

Alla jag känner med sådana utbildningar sitter och kränger fonder på nån bank för en skitlön och de har ingen större förmögenhet heller!

Jag personligen köpte en lägenhet (i Sverige) för 175 000:- som har en månadsavgift 2509:- & då ingår värme, vatten, kabel-TV, liknande hyreslägenheter där jag bor kostar (i hyra) mellan 3700 och 5700:-

Så jag klarar mig nog bättre ekonomiskt med mitt sunda förnuft än vad du gör med din finansutbildning :)

Jag försökte bara föra ett opartiskt resonemang om bostadsköp i Thailand.

BlueStep har insättningsgaranti upp till 500 000 kr.

Jag säger inget om att det är bättre att hyra i ALLA fall, jag håller med dig att i de flesta fall är bättre att köpa än hyra. Jag har t.ex. köpt kyl och TV till min lägenhet (då det lönade sig på ca 1 år). Men den thailändska fastighetsmarknaden kan i vissa fall vara lite konstigt prissatt. Det är t.ex. en helt annan konkurrens på den thailändska hyresmarknaden.

Jag kan hålla med dig om att de som jobbar på bank i många fall är ekonomiska idi*ter, om man är bra på finans så jobbar man bara åt sig själv

Link to comment
Dela på andra sajter

challenger98

...angående s.k rådgivare i svenska banker, så hade 2/3 av dessa anställda endast gymnasieutbildning

enligt statistik som gjordes för ett par år sedan som fanns publicerade i alla stora tidningar.

...sedan vet inte jag hur många kommer in "köksvägen" genom släkt, vänner och inavel precis som

på många andra platser i samhället vet inte jag, men så har det varit i alla fall.

mvh challenger98smile.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag har inte en akademisk examen i finans (inte ännu)!

Så enligt ditt sätt att se på det så förmodar jag att du hyr ditt boende i Sverige, ditt boende i Thailand, hyr din bil, hyr din TV dina vitvaror osv.. för du får ju mer avkastning på pengarna om du har de på banken!

Konstigt att det finns folk som hyr ut bostäder, bilar, tv-apparater, vitvaror när de gör en så dålig affär!

Bluestep finans lånar ut sina pengar till SMS-lån (på tal om risk).

Och dina "viktiga" faktorer är ju precis lika viktiga för den som hyr, hur kul är det att inte veta hur mycket man kommer betala i hyra i framtiden eller om man blir vräkt pga att någon annan vill bo där osv..

Hur du än vänder och vrider på det så skall din hyresavgift täcka service på huset, bankräntor o amorteringar kanske en liten slant till ägaren och det är DU som betalar detta till någon annan så denne kan betala av sina lån serva huset.. eller du tror kanske att husägaren går med förlust varje månad och låter dig bo där för att göra en god gärning!

Och växelkursutvecklingen??? Vet du hur den kommer att bli?

Och om du har en akademisk examen i finans har väl inget att göra med att göra bra/dåliga affärer?

Alla jag känner med sådana utbildningar sitter och kränger fonder på nån bank för en skitlön och de har ingen större förmögenhet heller!

Jag personligen köpte en lägenhet (i Sverige) för 175 000:- som har en månadsavgift 2509:- & då ingår värme, vatten, kabel-TV, liknande hyreslägenheter där jag bor kostar (i hyra) mellan 3700 och 5700:-

Så jag klarar mig nog bättre ekonomiskt med mitt sunda förnuft än vad du gör med din finansutbildning :)

Det som glömms bort är ju att om man hyr, så har man ju alltid friheten att röra på sig omedelbart.

Det är väl det som man får betala lite extra för?

Men att vissa personer planerar att köpa redan nu, för att flytta till sitt condo om några år, det resonnemanget förstår jag bara inte.

Då måste det ändå vara bättre att spara här hemma och komma med cash i näven, den dag man bestämt sig för att flytta.

Kontanta pengar suger även i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men att vissa personer planerar att köpa redan nu, för att flytta till sitt condo om några år, det resonnemanget förstår jag bara inte.

Beror väl på om man tror att det är billigt nu jämfört med om några år..och hur mycket sparränta man istället får på ett sparkonto jämfört med värdestegring/värdeminskning.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Hyr du eller äger du din bostad i Sverige?"

Jag äger min bostad. Det har varit en mycket bra affär, då värdestegringen överträffat all förväntan. Jag kan bara be en stilla bön att marknaden inte har klappat ihop den dag det är dags att sälja - senaste decenniets utveckling kommer antagligen att framstå som rätt underlig för de som tittar i backspegeln om några år.

Den som köper en lägenhet idag för 2-4 miljoner riskerar att få ett mycket dyrt framtida boende; kombinationen av stigande räntor och trögare värdeutveckling kan bli rätt förödande.

... om man hyr, så har man ju alltid friheten att röra på sig omedelbart.

Det är väl det som man får betala lite extra för?

...

Visst kan man säga att flexibiliteteten har ett värde. Du vet också med större säkerhet vad dina kostnader är - ett trasigt kylskåp fixar man genom att ringa till hyresvärden. Brf-ägaren får slanta upp några tusen istället.

Det du betalar "lite extra" för är nog annars i huvudsak hyresvärdens vinst, han vill väl ha lite högre ränta på sina pengar än din bolåneränta.

jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som glömms bort är ju att om man hyr, så har man ju alltid friheten att röra på sig omedelbart.

Det är väl det som man får betala lite extra för?

Men att vissa personer planerar att köpa redan nu, för att flytta till sitt condo om några år, det resonnemanget förstår jag bara inte.

Då måste det ändå vara bättre att spara här hemma och komma med cash i näven, den dag man bestämt sig för att flytta.

Kontanta pengar suger även i Thailand.

Jag vill ha mitt boende på Phuket och där tror jag inte priserna kommer sänkas på längre sikt utan snarare höjas, betalar hellre 2 mille nu än 20 mille om 15 år!

Finns oxå möjlighet att hyra ut under tiden jag inte bor där!

Link to comment
Dela på andra sajter

... betalar hellre 2 mille nu än 20 mille om 15 år! ...

En värdeökning på 16,6% per år, låter som ett av de bättre pensionssparalternativen! great.gif

Om inte annat så har det förutsättningar att slå aktiemarknaderna med 5-8% per år i genomsnitt. cool.gif

jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

En värdeökning på 16,6% per år, låter som ett av de bättre pensionssparalternativen! great.gif

Om inte annat så har det förutsättningar att slå aktiemarknaderna med 5-8% per år i genomsnitt. cool.gif

jap.gif

Vet inte hur mycket det kommer att stiga men om 10-15 år har vi miljarder nyrika kineser & indier som vill leva glada livet!

Undrar om ni har råd att betala hyran då när priserna sätts efter de nyrika (jag har inte de problemen för då är bostaden min ;))!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ställer frågan igen! Kanske ingen vet men om det är någon som vet kan ni väl vara snäll och skriva in en rad :wai:

Är detta ett seriöst företag?

One Stop Real Estate

Soi 13/1 Pattaya Beach Road

Soi Yamato, Pattaya 20150

Varför denna prissättning?

Prices:

Thai Ownership from: 1.539 M Baht

Foreign Owner from: 1.924 M Baht

Är det som vanligt bara för att man är utlänning eller har dom kostnader kring försäljning eller annat för en utlänning som motiverar nästan 400 000 bath skillnad?

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Ställer frågan igen! Kanske ingen vet men om det är någon som vet kan ni väl vara snäll och skriva in en rad jap.gif

Är detta ett seriöst företag?

One Stop Real Estate

Soi 13/1 Pattaya Beach Road

Soi Yamato, Pattaya 20150

Varför denna prissättning?

Prices:

Thai Ownership from: 1.539 M Baht

Foreign Owner from: 1.924 M Baht

Är det som vanligt bara för att man är utlänning eller har dom kostnader kring försäljning eller annat för en utlänning som motiverar nästan 400 000 bath skillnad?

Hej.

Vet inget om : One Stop Real Estate

Har tittat på 10-15 objekt i BKK och Hua Hin, har aldrig stött på ngn dubbel prissättning. /mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...