Jump to content
IGNORERAD

idag var jag inte hungrig


saturnus

Recommended Posts

  • Svar 35
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • acarls

    6

  • saturnus

    5

  • conservator

    4

  • Tallviking

    3

Mest aktiva i denna tråd

GammalDansken

Det kan du ge dig f.. på att man gör. Bryr sig om vad som serveras.

Brukade alltid säga till barnen att man måste smaka!

Inser nu hur fel man hadde.

Som tur är tar thaierna i regeln inte illa upp även om man inte

ens vill smaka på deras råttor, grodor, insekter och deras ägg.

mvh

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Grillad risråtta smakar riktigt gott faktiskt

Var lite tveksam första gången, men jag äter det gärna igen

Vad jag förstår är det råttor som lever ute vid risfälten och inga soptipperåttor som nog inte skulle vara så nyttigt att äta

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget fel på råtta. Har nog ätit det runt 10 ggr i vintras utan att för den skull dö, mat som mat.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Inget fel på råtta. Har nog ätit det runt 10 ggr i vintras utan att för den skull dö, mat som mat.

Hej

Instämmer i att råttorna på risfälten smakar bra, men jag håller mig till köttbitarna, tarmar och annat ratar jag.

Kan också meddela att i år var det första gången på många år som vi inte lyckades fånga en speciellt god orm som heter

No singh, släktingarna försökte att fånga en till middag som vanligt när jag är där.

Dom var nära att få tag på en stor rackare när frugans systers man slängde sig ner ifrån traktorn och försökte fånga en,

men den smet tyvär.

Jag och lillpojken träffade på en orm som var ca 2.5 m, men eftersom jag inte är säker på vilka som är farliga eller ej så

vågade jag inte försöka att fånga den.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

Var går gränsen för vad man stoppar i sig, är själv villig att prova det mesta men råttor skulle jag inte satt tänderna i!

Link to comment
Dela på andra sajter

Var går gränsen för vad man stoppar i sig, är själv villig att prova det mesta men råttor skulle jag inte satt tänderna i!

Varför ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, dom ser nytvättade ut, så inget fel på dom. Jag fångade den här bilden från bussen, när jag var på väg från Vietnam till Thailand, detta är då Laos. Tjejen med korgen, vände sig om direkt, när hon såg jag hade kameran uppe.

Saturnus

Ändrades av saturnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, svansen är ju en läckerhet, gärna i en smarrig aladob.

Gnagaren Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Allt har mest med förutfattade meningar att göra

Många som vägrar äta sådana djur äter gärna grodlår och sniglar på en fin restaurang i Paris !!??

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Råtta är väl okej men väldigt fet i smaken. Påminde om ål litegrann?!

Däremot orm har jag bett om att få varenda gång men det spelar ingen roll vilken årstid jag varit nere. "Mai mii" säger frugan. Kanske för att hon inte vill att jag ska smaka :)

Annars gillar jag en rätt med ris och levande myror. Smakar riktigt gott och sedan snäckskalen/sniglarna som det festas på ibland är också en delikatess!

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Här i en risodling nära Khon Kaen, har man hittat råttor, snabba var man med att gräva fram derar gångar, och så fram med stora vattensprutan, och jag med kameran

IMG_0372.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

Varför ?

Det må smaka hur gott som helst, men bara tanken på att sätta tänderna i en råtta gör att jag skulle klökas

och det vill jag inte så jag avstår!

Link to comment
Dela på andra sajter

Grillad risråtta smakar riktigt gott faktiskt

Var lite tveksam första gången, men jag äter det gärna igen

Vad jag förstår är det råttor som lever ute vid risfälten och inga soptipperåttor som nog inte skulle vara så nyttigt att äta

Håller med, det är riktigt gott med halstrad råtta. Samma med en speciell groda som grillas/halstras har för mig att den är mörk till färgen och en gul rand på sidorna.

Det jag inte kommer att äta igen var en skalbagge som kommer flygande på kvällen och drar sig till ljuset från ett ljusrör.

Den stoppades ner i en bunke med vatten och kokades. Äts som tilltugg till den övriga maten, men ingen höjdare för mig i alla fall, det knastrade obehagligt :(

Den som säger att någonting är omöjligt, ska inte avbryta den som håller på och försöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, svansen är ju en läckerhet, gärna i en smarrig aladob.

Gnagaren Arne

Nej, svansen smaskas som snacks när man dricker en öl

Link to comment
Dela på andra sajter

Har blivit ilurad en rätt med myrägg av damen min och hennes kusin som tyckte det var jättekul efteråt eftersom jag avvisat de myror de smaskade i sig till en annan rätt. Kan väl erkänna att jag tycker om thaimat och några gånger vet jag inte vad som är i dem, men smakar de bra så äter jag.

Nä, det är nog en mental tankespärr bara att vissa "ingridienser" avstår man från helt enkelt. Skalbaggar, myror, kackelackor, mm, låter inte "rätt" bara, och en del "knastrande" ingridienser avstår jag också från även om det är från kyckling exemplevis, tex brosk och fötter, mm.

Mvh

BBJ

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

All form av inälvsmat är inte något jag sätter i mig frivilligt !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Av rätterna att döma har ni alla damer som kommer ifrån isan.

Kycklingmage finns ju att köpa här i Sverige också.

Min fru blev ganska förvånad att det är så billigt

Tydligen en delikatess i Thailand

Ändrades av acarls
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag äter nog det mest utan allt som det är Thai fisk sås i luktar lika illa samt smakar lika illa som dom äckliga torkade bläckfiskarna som dom säljer i varje gathörn

fish-sauce.jpg

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag äter nog det mest utan allt som det är Thai fisk sås i luktar lika illa samt smakar lika illa som dom äckliga torkade bläckfiskarna som dom säljer i varje gathörn

fish-sauce.jpg

Mvh

Nerike

Nerike ja tycker att dom har den såsen i allt dom gör ju.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här brukar jag handla mina godsaker, kan lova att det smakar mycket gott, om man jämför med råttor och andra kryp. Detta BIG C ligger nära Sv.ambassaden. Helt klart att thailändarna kommer att bli överviktiga ganska snabbt. Jag undrar vad den utslitne farmaren

tycker om denna utveckling. :dance1:

IMG_1051.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

Jag äter nog det mest utan allt som det är Thai fisk sås i luktar lika illa samt smakar lika illa som dom äckliga torkade bläckfiskarna som dom säljer i varje gathörn

fish-sauce.jpg

Mvh

Nerike

Tycker du inte om fisksåsen så blir din matsedel ganska begränsad!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...