Jump to content
IGNORERAD

Vem frågar man om sin sod


Guest Forden34

Recommended Posts

Guest Forden34

Vem är det man ska fråga om sin sod, är det tjejen eller föräldrarna, om man frågar föräldrarna kanske det blir mer eller tvärtom.

Vill ha svar från nån med erfarenhet hur det yttrat sig, å vad ska man betala egentligen.

Påhopp undanbedes då jag har en undran just nu om det skulle bli giftermål.

Hon är 31 å har varit gift förut å har en unge på 9 bast ( flicka)

Skulle vara ett pris efter ålder tycker jag om man måste pynta.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 39
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • buriram

    7

  • ban99arne

    3

  • Baa

    3

  • pigge01

    2

Mest aktiva i denna tråd

Hej,Enligt äldre regler ska din pappa och mamma gå till hennes föräldrar (förutsatt ni vill gifta er) och komma överens om sinsoden, summans storlek bestäms av hennes utbildning, oskuld m.m. Är allt frid & fröjd, så betala vad dom har kommit överens om. Om dom ej kommer överens, rym med tjejen så står dom inför fullbordat faktum.

Min personliga åsikt är att ej betala sinsod, då hon har barn och föräldrarna säkerligen har erhållit den tidigare, du kan bolla visa upp 100 000B vid bröllopet, men få tillbaka det senare. Spel för galleriet, "ansiktsavtappning" Pröjsa en rökarfest för alla som vill närvara, inkl. allt som gör folk glada. PS Är föräldrarna gamla och ej har någon stadigvarande inkomst, ge dom x baht/mån i pension, m.a.o. köp på avbetalning ;-)

PS Anders har ej gift sig på Thai, min frus mamma tyckte att det räckte med att vi var gifta i Sverige. Pengarna kunde vi använda till vettigare saker, enligt henne. Hon får 6000B/mån av oss. // anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest MaiThai

Snacka med tjejen! Detta är ju extremt individuellt och beror även på din relation till hennes familj.

Generellt beror det även på hennes status, utbildning m.m. Hon har ju barn sen tidigare så troligen inte mycket(sorry!)

Men sen är ju du Farang och då brukar priset gå upp :whistle: Om hon kommer från baren så ingenting,

MEN ett tips är att det är billigare i längden att betala en gång än att betala lite då och då.

Har läst lite om dig här (inte allt) och det verkar som du nyligen träffat någon "ny"?? Sorry om jag har fel!

Ha inte för bråttom. Om hon är intresserad så väntar hon ändå. Är hon ute efter annat så har du ju i alla fall

åtminstone inte gift dig också! Kanske en ring och ett löfte till att börja med!

Lycka till! Kommer säkert fler bra tips här!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Ja om man hade det så lätt i allafall som i ditt läge

Hon krävde först en miljon

sen 500 000

sen sa jag 200 000

hon sa 300 000+guld för 150 000

Hennes kusin hade gått lös på en miljon så det är väl där hon har fått det ifrån, men hon är tillsammans med en advokat

Kan tjejen tala om hur mycket det ska vara i sin sod????

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest MaiThai

Tjejen kan egentligen inte tala om vad hon eller familjen ska ha! Är det så stora summor så skulle jag vara mycket vaksam!!

Visst vill hon ju ha ut så mycket som möjligt för sin familj men personligen tycker jag att tex. 100.00baht verkar MYCKET!

Link to comment
Dela på andra sajter

MaiThai, problem uppstår om föräldrarna är slarviga (dricker, spelar) så bränner dom sinsoden på nolltid, sedan får dom pröjsa en gång till. Blod är tjockare än vatten.

Forden: Din tilltänkta är föräldrarnas förlängda arm. De farangbröllop jag har varit på, så har sinsoden på kvinnor med barn från tidigare förhållanden legat på 100 - 150tusen. Du får försörjningsplikt för hennes barn, glöm ej det.

Mvh anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har betalat en liten sinsod till svärmor, 50.000Bath.

Svärmor ville ha 400.000 efter att snackat med sina tant-bekanta på marknaden här intill...

Frugan hjälpte till att "pruta" till 50.000, hon tyckte att "Varför skall Tommy betala 400 när "Lek" gav 200, när jag var orörd?, nu har jag min dotter också."

När svärmor trilskades lite så sa jag "Du kan få 1 miljon, men då får du bo nån annanstans" :whistle: Det var en bluff, men den tog skruv.

Svärmor bor med oss och det funkar fint!

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ja om man hade det så lätt i allafall som i ditt läge

Hon krävde först en miljon

sen 500 000

sen sa jag 200 000

hon sa 300 000+guld för 150 000

Hennes kusin hade gått lös på en miljon så det är väl där hon har fått det ifrån, men hon är tillsammans med en advokat

Kan tjejen tala om hur mycket det ska vara i sin sod????

Hej

Betala absolut inte några sådana summor, utan lägg ett bud på totalt högst 100 000.

Och det ska du bara göra om du är riktigt säker på din tjej och hennes känslor för dig.

Och innan hon har besökt Sverige och ni har provat om ni trivs tillsammans borde inte en spänn betalas.

Om tjejen verkligen gillar dig följer hon med gratis, och hjälper till att pruta sin soden åt dig.

Lycka till.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du forden.. Är du sann eller inte.. Kanske ett troll.. Vem vet...????

Nä men jag kan ju truga på henne sinsod om du vill det, hon har sagt att jag inte ska betala sinsod, ni får väl ursäkta då att jag inte behöver betala sinsoden, men vad vill du jag ska göra då

Men det kanske är en ny brud :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja om man hade det så lätt i allafall som i ditt läge

Hon krävde först en miljon

sen 500 000

sen sa jag 200 000

hon sa 300 000+guld för 150 000

Hennes kusin hade gått lös på en miljon så det är väl där hon har fått det ifrån, men hon är tillsammans med en advokat

Kan tjejen tala om hur mycket det ska vara i sin sod????

Om man foljer de fragor och pastaenden som kommit fran dig sa ar du antingen den ultimata klyschan av en nykar farang som gar pa mina efter mina i Thailand eller sa trollar du duktigt..

Det hela ar bara for osannolikt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Om man foljer de fragor och pastaenden som kommit fran dig sa ar du antingen den ultimata klyschan av en nykar farang som gar pa mina efter mina i Thailand eller sa trollar du duktigt..

Det hela ar bara for osannolikt..

Hej Wille

Nej det är nog inget troll, såna här upplägg och att begära såna här summor är högst vanligt, men det kan prutas friskt om tjejen verkligen vill ha mannen.

Många fattiga familjer tar en chans när en falang är inblandad och ofta har dom hört hur mycket pengar utlänningarna brukar strö omkring sig.

Man måste uppmana till stor försiktighet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att Forden är Sveriges motsvarighet till Borat.

Om man fick följa med på Fordens äventyr i los med kamera skulle en oscarsnominering komma med posten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den enda som kan tala om vad det ska vara i sin sod är du forden det är dina pengar och det är upp till dig vad du ska betala,är det seriöst så ska du se att de går med på vad du tycker är rimligt själv fick jag tillbaka allt efter cermonin.Gräv inte hållet djupare än vad det behöver vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju prova med att fråga vad exmannen gav i sinsod, kommer det svar på flera 100 000 så ta och fråga vad som blev av med dem, förmodligen kan Du ganska lätt genomskåda den lögn som kommer, t.ex. var är huset,bilen guldet e.t.c. Får Du ingen bra förklaring, draaaaaa, och, min fru har varit gift tidigare, ingen sinsod, men som Anders skrev, månatlig "avbetalning" på några tusen samt hjälp vid akuta inköp till hemmet. Sinson förhandlas alltid.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som påpekats - kolla vilken "typ" av sin sord det är frågan om. I mitt fall (hon tidigare ogift, inga barn) var det 150.000 THB men vi fick både guld (som snart blev pengar igen - min fästmö är inte mycket för guld - believe it or not :D ) och pengar med oss tillbaka.

En kompis "betalade" runt 400.000 THB men hela beloppet gick åt till flygbiljetter, hotell, fest och så vidare så "svärmor" fick tydligen ingenting (men behövde inte betala för kalaset heller).

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Det är minst sagt fascinerande att ”upplysta” och ”moderna” svenskar ställer upp på och okritiskt medverkar i Sinsod-spektaklet som alltmer kan liknas vid tvivelaktiga hästhandlarmetoder.

Varför i hela friden ska ni gå och gifta er när det går alldeles utmärkt att vara sambo med en thaitjej, i alla fall om ni älskar varandra ömsesidigt.

Om det nu inte gäller en sk ”Postorderfru”, och om ni på sedvanligt vis under en längre tid dejtat varandra, och om det under denna tid har utvecklats riktiga och äkta känslor mellan dig och din flickvän så vill hon naturligtvis inte tvinga dig till ett onödigt giftermål och i samband med detta även pungslå dig på rena fantasisummor som hon själv aldrig har kommit i närheten av.

Är damen dessutom inte oskuld eller barnlös så framstår det än mer märkligt att ställa upp och betala en massa auktionspengar för att snabbt få henne till fru. Det samma gäller enligt min uppfattning även om hennes sociala samhällsklass och utbildningsnivå är avsevärt lägre än din egen nivå.

Det är inte ovanligt att det i den Thailändska skvaller/veckopressen skryts ohämmat om kändisarnas livsstilar, sinsod-uppgörelser och deras extravaganta giftermål. Självklart matas varenda thailändsk tonårstjej med dessa fantasifulla reportage om hur ett framgångsrikt och flärdfullt liv bör levas, och självklart vill inte dessa drömmande damer vara sämre än sina tidningsidoler.

Dyker det då plötsligt upp en pockande och giftaslysten Farang som ”till synes” är utrustad med en fet plånbok så vill nog både en och annan drömmande tjej ta genvägen till glitter och glamorvärlden. Med ett flashigt bröllop och en saftig sinsod kan hon äntligen få visa sitt grannskap och omgivning att hon numera har uppgraderat sin livsstil så att vardagen mer liknar det som står beskrivet i kändispressen.

Det är oftast via storleken på dina romantiska gåvor och dejting-äventyr innan bröllopet som du sätter ribban för ert framtida liv och vad det kommer att kosta. Se med andra ord till att du även efter bröllopet kan upprätthålla den livsstil som du i din kurtiserande iver visade upp innan bröllopet.

Annars har du snart en grinig och besviken fru som inte alls blir så behaglig som du hade hoppats på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru vill inte att vi ska gifta oss i Thailand.

Hon anser att pengarna kan användas till mycket bättre saker

Vi är gifta här i Sverige och det tycker både hon och jag räcker.

Så mitt förslag till Forden är att vänta med ert Thailändska bröllop tills ni varit sambo ett tag och kanske gift er i Sverige.

Jag påpekade lite skämtsamt för min fru att eftersom vi är gifta i Sverige så kan sinsoden som hon skulle betalt här kvittas mot den jag skulle ha betalt till hennes föräldrar. Hon svarade bara

"Det fungerar inte så..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem är det man ska fråga om sin sod, är det tjejen eller föräldrarna, om man frågar föräldrarna kanske det blir mer eller tvärtom.

Vill ha svar från nån med erfarenhet hur det yttrat sig, å vad ska man betala egentligen.

Påhopp undanbedes då jag har en undran just nu om det skulle bli giftermål.

Hon är 31 å har varit gift förut å har en unge på 9 bast ( flicka)

Skulle vara ett pris efter ålder tycker jag om man måste pynta.

Hon ska lnte ha enda bhat!!

Hon har barn!!

och redan varit gift = Sod är betalad redan

Man vill du vara en dum falang och bli blåst så lycka till!!!

Ett Armband eller halsband max 2 Bhat. är okey.

pigge01

Ändrades av pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Jag ser att Pigge har hittat knappen för utropstecknet!

Jag trodde sinsod var högst individuellt, men Pigge verkar ha hittat de exakta summorna.

Var hittade du dessa?

Jag skulle gärna vilja göra en liten värdering på käringen, känns som hon har sjunkit i värde sista tiden.

Måste tyvärr erkänna att jag oftast är en ganska blåst Farang så jag käringen bör nog ligga ganska högt rent värderingsmässigt.

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, sinsoden fungerar på följande sätt:

250.000 bath i grundpris, därefter sker avdrag enligt lista som finns att få på närmsta amphur.

Ex:

Orolig mage med gasbildningar betingar ett avdrag på 32.000.

Stor i käften och almännt högljud, avdrag med 100.000.

osv

Sinsodkonsulent Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Mja, sinsoden fungerar på följande sätt:

250.000 bath i grundpris, därefter sker avdrag enligt lista som finns att få på närmsta amphur.

Ex:

Orolig mage med gasbildningar betingar ett avdrag på 32.000.

Stor i käften och almännt högljud, avdrag med 100.000.

osv

Sinsodkonsulent Arne

55 han e änna på bettet nu för tiden :great:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Ja om man hade det så lätt i allafall som i ditt läge

Hon krävde först en miljon

sen 500 000

sen sa jag 200 000

hon sa 300 000+guld för 150 000

Hennes kusin hade gått lös på en miljon så det är väl där hon har fått det ifrån, men hon är tillsammans med en advokat

Kan tjejen tala om hur mycket det ska vara i sin sod????

Hon KRÆVDE = Dumpa henne

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...