Jump to content
IGNORERAD

När förlorar tjejerna ansiktet


Guest Forden34

Recommended Posts

  • Svar 148
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    15

  • Baa

    10

  • Jobbe

    8

  • ronoh

    7

Mest aktiva i denna tråd

Det jag menar är att jag inte tänker dra mig ur om det blir giftermål nä nä jag står för mina ord, jag sa att det kanske blir giftermål i april i början på tråden

Nä men va fan snubben driver med oss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Nä men va fan snubben driver med oss.

Självklart driver jag med er, jag har inget annat för mig om dagarna

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle du någonsin gift dig med en svensk kvinna du aldrig träffat irl?

Sannorlikheten att det skall fungera lyckligt med en thailänska du aldrig träffat är nog tyvär ändå mindre.

Men det kan funka. Jag träffade min fru på Match.com 2003 och vi hänger ihop fortfarande.

Dock så hälsade hon på mig här i Sverige i några månader innan vi bestämde oss för bröllop.

Giftemålet planerades till att jag skulle komma till Thailand första gången och det var en häftig upplevelse jag aldrig ångrat.

Så även om jag bedömmer era chanser att lyckas som små önskar jag er ändå lycka till.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

På tal om att tjejen förlorar ansiktet cool.gif

Nä men jag kan ju truga på henne sinsod om du vill det, hon har sagt att jag inte ska betala sinsod, ni får väl ursäkta då att jag inte behöver betala sinsoden, men vad vill du jag ska göra då

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart driver jag med er, jag har inget annat för mig om dagarna

Du ska ju gifta dig om två månader. Kanske taim för dig att sluta babbla här och börja planera?

// Joobe

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon blev happy pga att hon tyckt om mig hela tiden

Vill inte höra skit nu pga av att jag skickat pengar till henne, snälla ni, hon har kunnat bytt nr om hon ville blåsa mig men det har hon inte å inte vill hon ha nå nu heller då jag frågat

Jaha, och varför skulle hon byta nummer, hon har ju träffat en man som är villig att skicka pengar till henne trots att de inte träffats.

Detta måste nog hon anse som jackpott, precis som vilken annan tjej från vilket annat land som helst också skulle göra.

Dessutom har ju mannen som skickat pengar friat, så herregud, här finns inget att förlora för henne.

Nåväl, hoppas för fordens skull att han är ett troll, om inte borde någon stoppa honom från att besöka Thailand igen någonsin.

Risken är gigantiskt överhängande att han både blir av med sitt hjärta och en massa annat, och det vore ju tråkigt.

"farang mai ruu, di maak, farang ruu maak mai di" ;) och här snackar vi absolut " mai rue, di maak"

Och är han inte ett troll så är detta antagligen en av de konstigaste trådar och thai diskussioner som jag sett under mina snart 10 år på olika thaiforum.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du väljer att köra på Sin Sod biten är upp till dig forden... Inget att säga där... beror så mycket på vem man träffar och vilka skäl som finns.

Men jag tror nog att du skall satsa mer krafter på att lära känna tjejen ordentligt innan du börjar spara på en Sin Sod.

Sedan har jag en liten fundering. Det här med Sin Sod. Att det skulle vara en tappa ansiktet situation, jag tror personligen att det är en minst lika stor tappa ansiktet situation för en thailändsk kvinna att bli av med sin pojkvän för att familjen försöka plocka av mannen i fråga på så mycket pengar och materiella ting som möjligt.

Det handlar ju mera om symbolik numera, och många thailändare med lite koll vet att det blir strul när man försöker sin soda en farang.

Om du väljer att betala Sin Sod eller ej, det är upp till var och en. Jag tycker att det är en obekväm situation och jag och min flickväns familj är överens om att det inte blir något annat än en symbolisk läggapåfatet och sedan tillbaka till mig och flickvännen när hela cermonin är avklarad.

Jusst nu så räcker det för oss med en "trolovning". Vi har varit tillsammans i drygt 4 år och vi har inga planer på att hasta fram ett giftermål.

Men det är så klart upp till var och en... Mitt tips är att inte hasta, men jag vet ju inte ifall det finns skäl för just forden att hasta.

Men sedan kanske det handlar om en rädsla av att tjejen skall tappa ansiktet av att gå med en farang utan att vara gift. Detta skulle defentivt förklara att Sin Soden är helt oviktig även i detta sammanhang. Ifall en familj är angelägen av att se sin dotter bli bort gift så blundar de defentivt för Sin Sod biten. Enligt min mening.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan har jag en liten fundering. Det här med Sin Sod. Att det skulle vara en tappa ansiktet situation, jag tror personligen att det är en minst lika stor tappa ansiktet situation för en thailändsk kvinna att bli av med sin pojkvän för att familjen försöka plocka av mannen i fråga på så mycket pengar och materiella ting som möjligt.

Då tror du fel!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Om mannen inte är nåt att ha kan jag tänka mig att det är som BaBoo säger.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag försöker inte få nån att tappa ansiktet, jag ville bara veta när någon gör det så att jag inte kan skada någon pga dumhet från min sida å det vill jag inte utsätta någon för, därför kom frågan upp här, jag vet att jag går fort fram men jag vill att det ska ske något i mitt liv då jag varit singel i 10 år med ett långt förhållande tidigare på 18 år me 2 barn i bagaget, jobbar som en tok men vill varva ner å skaffa mig en trygg tillvaro med hus å allt som tillkommer, å det ska vara i Thailand å ingen annanstans, jag tar åt mig råd ifrån er å det tackar jag för givetvis men när det blir påhopp om hur jag levde i Thailand i en månad med tjejen jag träffade känns det tungt i mitt hjärta

Ni frågar å jag svarar ärligt men jag är inget vidare på att formulera å skriva

Hyr ett hus ett år eller två på någon trevlig plats i Thailand. Varva sedan ner från ex, barn och arbete och lev sabai sabai. När du väl installerat dig och fått ordning på din bas, så kan du börja träffa lite damer lugnt och sansat. Jag kan garantera dig att det är inte målet som är det roligaste utan resan dit...hehe.

Släpp nu alla tankar på giftemål och annat trams innan du lärt känna tjejen ordentligt.

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Då tror du fel!

Hehe men då måste det vara en tappa ansiktet situation att tjejen gifter sig med en slusk, och därför måste vinna ansikte med hjälp av en fetting Sin Sod.

Om jag skall hänga ut mig själv lite grann så kan jag ju säga att jag inte riktigt är en svärmors dröm. Men vem är det???

I början så var det såklart en del misstankar när min flickvän kom med en så ung farang pojkvän till byn. Oron var nog stor för att jag var den enda killen som min flickvän någonsin hade tagit med sig hem till familjen. Sedan hade min flickväns familj ett anseende i byn som pensionerad lärarinna och svärfar som rektor och budget ansvarig i byn. Det bor ungefär 3000 thailändare i byn och det finns folk i grannbyarna som vet vem jag är...

Jag är den enda farangen på 2 byars avstånd och närmste farang ifrån min by lever isolerat med en kathoey i en kåk långt ifrån vägen. Det är inte så vanligt att en farang i min ålder bestämmer sig för att mingla med byborna i Ban Pho.

Efter snart 4 år så har jag blivit accepterad som en son för mina svärföräldrar. Kanske har detta med att de inte har någon son? Men det är en annan historia.

Faddern som inte säger så mycket och bland beter sig väldigt thailändskt och inte visar så mycket känslor utåt brukar krama om mig och gråta när vi säger farväl på flygplatsen. Jag känner ungefär samma sak gentemot mina svärföräldrar som mot mina riktiga föräldrar och jag tror det är en bra grund att stå på om man lär känna familjen man gifter in sig i innan man tex börjar bygga kåk eller gifta sig. Familjen är trots allt A och O i Thailand och den är viktig även för oss svenskar (bara lite bortglömd). Sätt lite betoning på familjen det väger tyngre än SMS och snack luren. Lev med hennes familj i Thailand innan du smäller upp en grannkåk.

Vad jag har förstått så är Sin Sod för de allra flesta mer symbolik och inte värt att skrämma bort en potentiell make för deras dotter. Det är klart ifall svärföräldrarna sätter sig emot hela förhållandet så blir nog Sin Soden lite mer än bromskloss.

Den kan ju till och med nyttjas som en bromskloss ifall förhållandet går för fort fram...

Ps. Forden om du planerar att bosätta dig i Thailand så är det bra att lära sig lite Thailändska. Jag personligen skulle ha svårt att leva i ett land utan att kunna språket. Det finns bra studiemedel. Kolla med CSN och skicka över vilka universitet du skulle vilja läsa Thai på. Du kanske kan börja med att köpa "lära sig thai" böcker

Lycka till iallafall

Imported+Photos+00022.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Hehe men då måste det vara en tappa ansiktet situation att tjejen gifter sig med en slusk, och därför måste vinna ansikte med hjälp av en fetting Sin Sod.

Om jag skall hänga ut mig själv lite grann så kan jag ju säga att jag inte riktigt är en svärmors dröm. Men vem är det???

I början så var det såklart en del misstankar när min flickvän kom med en så ung farang pojkvän till byn. Oron var nog stor för att jag var den enda killen som min flickvän någonsin hade tagit med sig hem till familjen. Sedan hade min flickväns familj ett anseende i byn som pensionerad lärarinna och svärfar som rektor och budget ansvarig i byn. Det bor ungefär 3000 thailändare i byn och det finns folk i grannbyarna som vet vem jag är...

Jag är den enda farangen på 2 byars avstånd och närmste farang ifrån min by lever isolerat med en kathoey i en kåk långt ifrån vägen. Det är inte så vanligt att en farang i min ålder bestämmer sig för att mingla med byborna i Ban Pho.

Efter snart 4 år så har jag blivit accepterad som en son för mina svärföräldrar. Kanske har detta med att de inte har någon son? Men det är en annan historia.

Faddern som inte säger så mycket och bland beter sig väldigt thailändskt och inte visar så mycket känslor utåt brukar krama om mig och gråta när vi säger farväl på flygplatsen. Jag känner ungefär samma sak gentemot mina svärföräldrar som mot mina riktiga föräldrar och jag tror det är en bra grund att stå på om man lär känna familjen man gifter in sig i innan man tex börjar bygga kåk eller gifta sig. Familjen är trots allt A och O i Thailand och den är viktig även för oss svenskar (bara lite bortglömd). Sätt lite betoning på familjen det väger tyngre än SMS och snack luren. Lev med hennes familj i Thailand innan du smäller upp en grannkåk.

Vad jag har förstått så är Sin Sod för de allra flesta mer symbolik och inte värt att skrämma bort en potentiell make för deras dotter. Det är klart ifall svärföräldrarna sätter sig emot hela förhållandet så blir nog Sin Soden lite mer än bromskloss.

Den kan ju till och med nyttjas som en bromskloss ifall förhållandet går för fort fram...

Ps. Forden om du planerar att bosätta dig i Thailand så är det bra att lära sig lite Thailändska. Jag personligen skulle ha svårt att leva i ett land utan att kunna språket. Det finns bra studiemedel. Kolla med CSN och skicka över vilka universitet du skulle vilja läsa Thai på. Du kanske kan börja med att köpa "lära sig thai" böcker

Lycka till iallafall

Imported+Photos+00022.JPG

Ronoh jag får tacka för ett underbart stöd, mycket bra å vettiga upplysningar du har kommit med, bugar å tackar

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe men då måste det vara en tappa ansiktet situation att tjejen gifter sig med en slusk, och därför måste vinna ansikte med hjälp av en fetting Sin Sod.

Om jag skall hänga ut mig själv lite grann så kan jag ju säga att jag inte riktigt är en svärmors dröm. Men vem är det???

I början så var det såklart en del misstankar när min flickvän kom med en så ung farang pojkvän till byn. Oron var nog stor för att jag var den enda killen som min flickvän någonsin hade tagit med sig hem till familjen. Sedan hade min flickväns familj ett anseende i byn som pensionerad lärarinna och svärfar som rektor och budget ansvarig i byn. Det bor ungefär 3000 thailändare i byn och det finns folk i grannbyarna som vet vem jag är...

Jag är den enda farangen på 2 byars avstånd och närmste farang ifrån min by lever isolerat med en kathoey i en kåk långt ifrån vägen. Det är inte så vanligt att en farang i min ålder bestämmer sig för att mingla med byborna i Ban Pho.

Efter snart 4 år så har jag blivit accepterad som en son för mina svärföräldrar. Kanske har detta med att de inte har någon son? Men det är en annan historia.

Faddern som inte säger så mycket och bland beter sig väldigt thailändskt och inte visar så mycket känslor utåt brukar krama om mig och gråta när vi säger farväl på flygplatsen. Jag känner ungefär samma sak gentemot mina svärföräldrar som mot mina riktiga föräldrar och jag tror det är en bra grund att stå på om man lär känna familjen man gifter in sig i innan man tex börjar bygga kåk eller gifta sig. Familjen är trots allt A och O i Thailand och den är viktig även för oss svenskar (bara lite bortglömd). Sätt lite betoning på familjen det väger tyngre än SMS och snack luren. Lev med hennes familj i Thailand innan du smäller upp en grannkåk.

Vad jag har förstått så är Sin Sod för de allra flesta mer symbolik och inte värt att skrämma bort en potentiell make för deras dotter. Det är klart ifall svärföräldrarna sätter sig emot hela förhållandet så blir nog Sin Soden lite mer än bromskloss.

Den kan ju till och med nyttjas som en bromskloss ifall förhållandet går för fort fram...

Ps. Forden om du planerar att bosätta dig i Thailand så är det bra att lära sig lite Thailändska. Jag personligen skulle ha svårt att leva i ett land utan att kunna språket. Det finns bra studiemedel. Kolla med CSN och skicka över vilka universitet du skulle vilja läsa Thai på. Du kanske kan börja med att köpa "lära sig thai" böcker

Lycka till iallafall

Imported+Photos+00022.JPG

Visst är en Sinsod en symbol!

Men om dina svärföräldrar är högt ansedda i byn och din fru har ett gott rykte, inget barn sedan innan, bra utbildning osv.. så är det ingen som "kontrollerar" sinsodens storlek, alla tar för givet att det är en hög sådan (så var det vid mitt giftemål)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är en Sinsod en symbol!

Men om dina svärföräldrar är högt ansedda i byn och din fru har ett gott rykte, inget barn sedan innan, bra utbildning osv.. så är det ingen som "kontrollerar" sinsodens storlek, alla tar för givet att det är en hög sådan (så var det vid mitt giftemål)!

Allt är förhandlingsbart...så var det för mig alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt är förhandlingsbart...så var det för mig alla fall.

I slutändan så är det ju bara den som bryr sig om att räkna sin soden som har koll på hur mycket pengar där finns. Detta brukar ju vara en närstående släkting som är med på om som är realitet och vad som är symbolik. Med symbolik så menar jag symboliska pengabelopp. Det kanske är ett belopp vid förhandlingarna och ett annat belopp som sätts på fatet vid cermonin sedan är det förhoppningsvis tillbaka med pengarna till den som placerade dessa där.

Men det tar vi i en annan tråd. Så fruktansvärt individuellt som allt annat.

Hoppas att vi inte krånglade till det allt för mycket för dig forden. Du vet kanske redan om att det är krångliga processer som sätts i rullning när det är thaibröllop som hägrar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Jag vet att det är en massa krångel med thaibröllop, papper hit å dit

Du är en hyvens kille ronoh som kommer med goda råd som är av värde för mig

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att det är en massa krångel med thaibröllop, papper hit å dit

Du är en hyvens kille ronoh som kommer med goda råd som är av värde för mig

Gifter ni er på papper så är det så,inför buddha så är papperna pengar och inget annat :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

I slutändan så är det ju bara den som bryr sig om att räkna sin soden som har koll på hur mycket pengar där finns. Detta brukar ju vara en närstående släkting som är med på om som är realitet och vad som är symbolik. Med symbolik så menar jag symboliska pengabelopp. Det kanske är ett belopp vid förhandlingarna och ett annat belopp som sätts på fatet vid cermonin sedan är det förhoppningsvis tillbaka med pengarna till den som placerade dessa där.

Men det tar vi i en annan tråd. Så fruktansvärt individuellt som allt annat.

Hoppas att vi inte krånglade till det allt för mycket för dig forden. Du vet kanske redan om att det är krångliga processer som sätts i rullning när det är thaibröllop som hägrar.

Jo så det nog!

Men förstår att föräldrarna kan tycka det känns snopet om de lagt hundratusentals kronor på en bra utbildning till dottern som sedan gifter sig och drar till annat land och kanske inte hjälper till emd familjens försörjning!

Att vi i Sverige ser det på ett annat vis är ju pga att utbildningen betalas av staten (sjukvård osv.. oxå för den delen vilket föräldrarna själva stått för i Thailand)!

Så om man inte som utlänning kan förstå landets traditioner och upplägg så tycker jag det är bättre att stanna kvar i sitt eget hemland där man är van vid traditionerna och inte behöver skrämmas och förfäras över allt man tycker är konstigt och annorlunda!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att vi i Sverige ser det på ett annat vis är ju pga att utbildningen betalas av staten (sjukvård osv.. oxå för den delen vilket föräldrarna själva stått för i Thailand)

Jag har iallafall betalat skatt för att få dessa förmåner i Sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo så det nog!

Men förstår att föräldrarna kan tycka det känns snopet om de lagt hundratusentals kronor på en bra utbildning till dottern som sedan gifter sig och drar till annat land och kanske inte hjälper till emd familjens försörjning!

Att vi i Sverige ser det på ett annat vis är ju pga att utbildningen betalas av staten (sjukvård osv.. oxå för den delen vilket föräldrarna själva stått för i Thailand)!

Så om man inte som utlänning kan förstå landets traditioner och upplägg så tycker jag det är bättre att stanna kvar i sitt eget hemland där man är van vid traditionerna och inte behöver skrämmas och förfäras över allt man tycker är konstigt och annorlunda!

Jag tror nog att de allra flesta föräldrar stöttar och betalar sina barns utbildningar för att barnet ska ha få ett bättre liv, jag har svårt att tänka mig att det enda som hägrar när man skickar barnet på utbildning är hur mycket man kan få i Sin Sod.

Huvudsaken måste ju ändå vara att barnet har en bra framtid, inte att man skall få tillbaka allt som spenderats på barnet sedan blöj-stadiet till examen.

Visst väger utbildning och andra saker in i den symboliska Sin Sod cermonin. Pengar kan man ju alltid ge släkt oavsett Sin Sod. Alla thailändare jag har mött är inte likasinnade beträffande Sin Sod. Så jag tycker att bara där så råder det ju en ovisshet om vad som är tradition.

Så fruktansvärt individuellt är den här Sin Sod grejen att jag börjar betvivla på att det verkligen är en tradition.

Kanske spel för gallerian och ibland är det bara en ursäkt för att få loss så mycket pengar ifrån farangen.

Sin sod par som jag har snackat med har inte haft något som helst problem med att få tillbaka Sin Sod pengarna till diverse angelägenheter. Det är klart att en och annan har valt att låta svärföräldrarna behålla en viss summa för tex renovering av kåk eller annan förbättring av standard.

Det är ingen som kan säga att det är rätt och fel för det finns så många thailändare som har blivit anpassade till våra västerländska ideal. Samtidigt som det finns folk som aldrig har sett en västerlänning.

I

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror nog att de allra flesta föräldrar stöttar och betalar sina barns utbildningar för att barnet ska ha få ett bättre liv, jag har svårt att tänka mig att det enda som hägrar när man skickar barnet på utbildning är hur mycket man kan få i Sin Sod.

Huvudsaken måste ju ändå vara att barnet har en bra framtid, inte att man skall få tillbaka allt som spenderats på barnet sedan blöj-stadiet till examen.

Visst väger utbildning och andra saker in i den symboliska Sin Sod cermonin. Pengar kan man ju alltid ge släkt oavsett Sin Sod. Alla thailändare jag har mött är inte likasinnade beträffande Sin Sod. Så jag tycker att bara där så råder det ju en ovisshet om vad som är tradition.

Så fruktansvärt individuellt är den här Sin Sod grejen att jag börjar betvivla på att det verkligen är en tradition.

Kanske spel för gallerian och ibland är det bara en ursäkt för att få loss så mycket pengar ifrån farangen.

Sin sod par som jag har snackat med har inte haft något som helst problem med att få tillbaka Sin Sod pengarna till diverse angelägenheter. Det är klart att en och annan har valt att låta svärföräldrarna behålla en viss summa för tex renovering av kåk eller annan förbättring av standard.

Det är ingen som kan säga att det är rätt och fel för det finns så många thailändare som har blivit anpassade till våra västerländska ideal. Samtidigt som det finns folk som aldrig har sett en västerlänning.

I

Kanske inte sinsoden som hägrar (svårt om det är ett gossebarn) men att de skall få en bättre inkomst och ett bättre liv och att då på samma gång att föräldrarna får det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns Sinsodtrådar både här o där, ett hett ämne, men, tradition är tradition, vad vi svenskar än må tycka om det, att rent ut neka sinsod bara för att inte rimmar med våra traditioner är garanterat ett sätt att få tjejen att tappa ansiktet i sin by eller inom sin släkt, sen om man flyttar därifrån och som strutsen stoppar skallen i sanden och låter bli att se obehagligheterna, inte umgås med släkt och familj, tja, då har man ju fått det som man vill, bara svenska seder ch bruk är bra. :whistle:

Sen har BaBoo rätt i sin bild av familjens förväntningar, har dottern fått ett bra liv så förväntar sig familjen detsamma, ingen tvekan om det, om man nu inte "väljer" sin hustru ur en högre socialgrupp, som någon så klyftigt uttryckte sig i en annan tråd.

Baa ( som inte väljer utan tar den man älskar, om hon vill ha en)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...