Jump to content
IGNORERAD

Säkerhet i huset! vad använder ni?


SwedThai1

Recommended Posts

Jag har en fundering på vad som är det vettigaste att använda när man lämnar

huset en längre tid.

Har sett att man brukar sätta järngaller för fönster/dörrar ibland på utsidan

ibland på insidan personligen tycker jag inte om konseptet känns lite jail likt.

Vore det inte bättre att ha ett larm som lever skithus med uppringning?

Hur har ni löst det? tacksam för tips

Janne

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 29
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • SwedThai1

    3

  • ban99arne

    2

  • Baa

    2

  • Budon

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Installera en svärmor så blir det garanterat fritt från både ohyra och löske.

De kan dock vara problematiska att avinstallera.

Svärandesonen Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Jacky. Äkta Bangkok Soi dog, Döpt efter Jacqueline Kennedy Skäller på allt och alla. Biter allt och alla. Granne är baksidan av köket till en condominium-enhet. En vacker dag lutade kocken sin armbåge tillbaks mot betongstaketet. Hm nästa dag fick vi ge henne en blomma ... :)

/mvh

post-5592-126601224514_thumb.jpg

post-5592-126601224514_thumb.jpg

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har installerat svärmor och det fungerar bragreat.gif Å inte e hon dyr i drift hellercool.gif

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kör också Svärmor. Fungerar utmärkt och håller huset städat och fint samt hindrar dålig lukt och ev fukt

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju börja med att se över låsen och kanske komplettera lite. Dom flesta har två ytterdörrar, på köksdörren drar du kanske till ett par extra reglar när du går hemmifrån men hur ser det ut på dörren på framsidan. Där har du kanske bara ett litet skitlås, varför inte sätta dit ett till.

Sen är det ju också himla bra med en svärmor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, nog har di flesta svärmödrar både dåligt lukt och och en hel del fukt, det bör Ni nog allt kontrollera igen.

Kontrollanten Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Dom enda alternativ som jag känner till när det gäller att skydda sitt hus är släkten om man bor så till.

Eller att ha huset i ett område som är inhägnat och har bevakning dygnet runt.

Annars spelar det nog inte så stor roll i hur man försöker skydda sig, dom kan bryta sig in var som helst om dom vill.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Installera en svärmor så blir det garanterat fritt från både ohyra och löske.

De kan dock vara problematiska att avinstallera.

Svärandesonen Arne

HAHAHAHA.. den va bra!

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Om någon har uppgifter om ett bra, enkelt larmsystem som kan föra tillräckligt med oväsen

så grannarna reagerar får ni hemsk gärna skriva om det här.

Vi har problem med inbrott i huset som sonen bor i nu. Han har redan blivit av med en dator,

pengar och en mobiltelefon och dom har t.o.m. fräckheten att ta sig in nattetid fast han är där.

Härhemma har jag några billiga 500W arbetslampor (98:- / st) monterade på knutarna.

De tänds automatisk en stund om någon närmar sig i mörkret.

Tillräckligt mycket ljus för att skrämma bort tonåringar som luskar runt för att hitta något

att sno eller förstöra.

Tror det skulle vara effektivt i Thailand med och dessutom funkar det som ledbelysning om man

skulle vilja gå runt huset på kvällen.

mvh

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Conrad har flera bra paket. Köper man ett radiobaserat slipper man dra kablar i huset också

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Svärmor och Svärfar.

Vem skall stänga eller titta till eventuell larm.

Funktion före lyx så behöver man inte vara så orolig :great:

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Installerade nyligen larm, tycker det är så tråkigt med galler (monkeyhouse), billigare med larm än med galler, iaf för mig.

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

GD,har prövat med att låta sonen genomgå ett lögndetektorprov :whistle: Min släkt skulle inte klara ett sådant :crazy: Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar

Tror jag satsar på ett larm med uppringning och utomhussiren, gillar inte galler, har för långt till svärmor :)

Ska tydligrn finnas i Thailand, frugan håller på att undersöka

Annars köper jag med mej ett och installerar själv.

Mvh.

Janne

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar

Tror jag satsar på ett larm med uppringning och utomhussiren, gillar inte galler, har för långt till svärmor :)

Ska tydligrn finnas i Thailand, frugan håller på att undersöka

Annars köper jag med mej ett och installerar själv.

Mvh.

Janne

Tjena Janne! Har du/frugan kollat runt med olika säkerhetsfirmor i Udon? Som kan sköta både bevakning, samt installera larm, och då givetvis rycka ut vid behov. Ja, som de securitas-varianter som finns att tillgå i Svedala.

Jag vet att frugan surrade om de alternativen innan vi beslutade oss för svärmor och vakthund :crazy: :

doggen.jpg

Mvh/

www.mangeudon.se

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Fungerar det verkligen med hundar som inte är tränade? Enda syftet borde väl i så fall vara att de skäller, något annat gör de ju inte. Tycker de flesta thaihundar är väldigt rädda av sig. Bra på att skälla men har du en pinne och viftar lite med den så springer de gnyende därifrån. Finns väl en viss anledning till det.

Jag har mig veterligen bara sett ett par riktigt tränade hundar. De satt i bur när vi besökte deras hus som också var en lagerlokal. De vara tränade till att mer eller mindre bita alla som inte tillhörde familjen. Förresten så vet jag ju inte hur riktigt tränade de var och vill nog inte veta heller men aggressiva var de.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fungerar det verkligen med hundar som inte är tränade? Enda syftet borde väl i så fall vara att de skäller, något annat gör de ju inte. Tycker de flesta thaihundar är väldigt rädda av sig. Bra på att skälla men har du en pinne och viftar lite med den så springer de gnyende därifrån. Finns väl en viss anledning till det.

Jag har mig veterligen bara sett ett par riktigt tränade hundar. De satt i bur när vi besökte deras hus som också var en lagerlokal. De vara tränade till att mer eller mindre bita alla som inte tillhörde familjen. Förresten så vet jag ju inte hur riktigt tränade de var och vill nog inte veta heller men aggressiva var de.

Ja Joints,

Jag får också intrycket av att det mer är en fråga om att "tomma tunnor skramlar mest".

Låtsas man plocka upp något från marken så försvinner dessa patetiskt skällande hundar snabbt.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även en tränad jycke behöver tillsyn och mat, tyvärr visar det sig alltsom oftast att det är ett för Thailändarna otroligt slöseri på resurser så när man återkommer har man en lopphög som löper fritt omkring i alla fall. (egen erfarenhet)

Det beror väldans mycket på var o hur man bor, tidigare inga problem med säkerheten då huset överbefolkades så snart planet lyft, nu bor vi i ett område med bra befolkning och ganska näraliggande grannfastigheter så ett illasinnat larm med maxvolym är nog ett tillräckligt skrämskott för boven, jyckar springer oftast iväg och skäller på avstånd för att förr eller senare få en toffel kastad på sig medans boven rensar huset.

Tror som Forden att det kan vara idé att handla i Svedala för då vet man vad man får.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi använder svärmor och goda grannar, kanske skall uppgradera med lampor som tänds av rörelsedektektorer...

Ett högljutt larm kan aldrig vara fel, kopplat till ett larmbolag så funkar det säkert som avskräckning.

Vi har även galler för alla fönster och gallerjalusi vid ingången vilket tycks vara standard här i trakten.

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej, har installerat ett trådlöst larm med uppringning av bra kvalitet som jag köpt med mig från Sverige.

Men va fan gör man när det ringer i mobilen att larmet går när man är i Sverige, tjuven är ju borta för länge sen

innan kompisen har åkt dit sen jag ringt honom.

Har nu stt upp två övervakningskameror (atrapper) som jag köpt i Sverige 150 kr / st, dom rör sej fram o tillbaka och en röd lampa blinkar

drivs av 2 AA batterier, dessutom har jag köpt i Sverige två bra kameror, ganska små. som jag har gömt så gott det går, dom är kopplade till

nätverket med kabel via en switch, kan även köras trådlöst, det finns ett minnes kort på 2 jigg som som kan lagra 28 000 bilder eller 10 sek

video frekvenser, dessa komeror tar kort eller filmar, beror på hur du ställt in dem, så fort något rör sej i området, kameran skickar omedelbart bilderna eller

filmen till din mail , har du då en mobil som du kan ta emot mail med så har du bra koll, skulle tjuven upptäcka kameran och slå sönder den

så är det redan "to late" kameran har redan skickat bilderna. Detta är ju mest för att identifiera tjuven.

Jag har även galler för fönstren, men det är ingeet som jag gillar, det var frugan som absolut ville ha det när jag var i Sverigre.

Jag har planer att sätta upp något skydd på muren så att det blir svårt att ta sig över, typ taggtråd men det är inte snyggt,

har varit o kollat lite olika alternativ så det finns lösningar, jag tror det man skall satsa på först är satt göra så det blir

jättesvårt att ta sig över muren och även tillbaka , ser dom sen att det är kamera bevakat så tror jag att dom söker

andra objekt. Jag har hört vid ett par tillfallen när jag suttit ute på altanen på kvällen med en Singha och det har kommait

några ynglingar och gått förbi : look look this house have camera. så jag tror att atrapperna avskräcker en hel del.

Möjligheterna är många men man vill ju att det skall vara snyggt också, peppar peppar så har vi klarat oss ännu.

Lycka till

Budon

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...