Jump to content
IGNORERAD

Är inte bara i thailand det kan vara skagit att bygga hus.


ban_kog_wat

Recommended Posts

Läst om många som byggt i LOS och blivit lite blåsta. Ny har flugan spridigt sig till närmare breddgrader. Med lagens hjälp...

http://www.e24.se/ma...lla_1832755.e24

Världen är underbar...

Ban

Förlåt min fingerdyslexsi i rubriken.. Blev bara så upprörd eller nått.Untitled-1.gif

mai-mii, mai.mii mai.mii

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet på Cypern är väldigt speciellt och kan kanske inte jämföras med LOS och Vietnam

Marken de "köpt" för att bygga sitt hus på tillhör egentligen en grekcypriot som flydde undan turkarna under 70-talet vilket innebär att de som sålt marken inte var rättmätiga ägare till den från början

Det är det som nu i både grekisk och Eu-domstol beslutats att försäljningen samt huset därmed är olagliga

Det är den rättmätige grekcypriotiske ägaren som stämt det engelska paret i domstol

Följdproblemet nu är att det på norra Cypern i det turkokuperade området finns massor av "faranghus" som därmed är olagliga enligt samma princip

Så man måste verkligen vara säker på att den som säljer något verkligen äger det dom säljer

Eftersom Faranger inte får äga mark i LOS blir problemen något annorlunda där

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om den turkcypriotiska regeringen inte ger rivningstillstånd så är det väl bara att bo kvar eller ska grekerna invadera??Då kanske karusellen drar igång igen.Brorsan var där som FN-soldat på 70-talet och då var det en riktig cirkus.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är ett "rivningstillstånd" ?

Finns det något sådant som man måste begära i den turk-okuperade delen av Cypern eller hittade du bara på det ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stod så i artikeln

Nej. Där står det att Turk-regeringen skall utfärda ett rivningsbeslut d.v.s ett beslut som tvingar dom riva mot sin vilja

Det är något helt annat

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Så tolkade inte jag det.Och att turkarna ska ge ett sådant beslut håller jag för osannoligt,det vore ju att erkänna att grekerna har rätt och det tror jag inte de vill,så deså.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

"Britter på norra Cypern säger i turkiska tidningar att det blir svårt för paret Orams att riva sitt hus, ”eftersom de måste få ett rivningsbeslut från den turkcypriotiska regeringen först”.

Håller med Måne eftersom det knappast ligger i turkcyprioternas intresse att utfärda ett sådant beslut. I vilket fall är det nog inte så lustfyllt att bo i det huset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på de pågående förhandlingarna mellan Turkiet och EU om medlemskap för Turkiet kan detta bli en verkligt pinsam historia

Om inte Turkiet tar tag i detta problem och tvingar de olagliga ägarna att riva kan det allvarligt hämma möjligheten till medlemskap

Detta p.g.a att Grekland och det grekcypriotiska Cypern har vetorätt i omröstning om medlemskap i EU

Skall bli intressant att följa fortsättningen på detta ärende för det har många dimensioner

Dock är det svårt att som trådskaparen menar dra paralleller med LOS och Vietnam av denna speciella situation.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna fråga är nog en piss i atlanten jämfört med vad de gjorde med kurderna nyligen,de har ju fått skarpkritik för sin omänskliga behandling av vissa människogrupper och det skriks ju i högan sky om deras fängelser och hur folket döms att till att vistas där.Och som jag skrev så tror jag nog att man får läsa mellan raderna för att tolka ett sånt beslut,dessa herrar är ju inte direkt kända för att acceptera en principförlust.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Där kan jag helt hålla med vad gäller behandling av kurderna

Problemet är att kurderna har inte vetorätt i omröstningen om EU-medlemskap. Det har Cyperns grekiska del.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Och hade JAG vetorätt så skulle JAG rösta nej till ett turkiskt EU- inträde.Mvh Måne

Jag med. Utan tvekan !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det verkar ju även som att grekland har stora problem med att klara sitt EU medlemsskap. Inte för att jag tror att någon kommer att bli utkastad. Men hade dom haf denna ekonomiska situation vid ansökan så hade dom inte blivit med dom heller. Men lösningen är väl att dom rika nationerna får lösa greklands problem. Och vilka är dom rika. Jo en av dom är ..tada Sverige.

Ban

mai-mii, mai.mii mai.mii

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Och hade JAG vetorätt så skulle JAG rösta nej till ett turkiskt EU- inträde.Mvh Måne

Jag håller fullkomligt med, ett land som behandlar delar av sina innevånare som turkarna gör har inte i EU att göra!

Dessutom bor ca 90% av innevånarna i Asien, så kanske ett medlemskap i ASEAN vore bättre!

I

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Det verkar ju även som att grekland har stora problem med att klara sitt EU medlemsskap. Inte för att jag tror att någon kommer att bli utkastad. Men hade dom haf denna ekonomiska situation vid ansökan så hade dom inte blivit med dom heller. Men lösningen är väl att dom rika nationerna får lösa greklands problem. Och vilka är dom rika. Jo en av dom är ..tada Sverige.

Ban

Det är väl inte EU Grekland har problem att vara med i, det är väl EMU?

Pga att man inte klarar av att sköta sin ekonomi.

Vilket är två helt olika saker!

I

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl inte EU Grekland har problem att vara med i, det är väl EMU?

Pga att man inte klarar av att sköta sin ekonomi.

Vilket är två helt olika saker!

I

Vill minnas att när några av de forna öststaterna ansökte om medlemsskap i eu så fick dom vänta till dom fått ordning på ekonomin. Det var iallafall en av förklaringarna till att dom fick vänta.

Rätta mig om jag har fel..

mai-mii, mai.mii mai.mii

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Vill minnas att när några av de forna öststaterna ansökte om medlemsskap i eu så fick dom vänta till dom fått ordning på ekonomin. Det var iallafall en av förklaringarna till att dom fick vänta.

Rätta mig om jag har fel..

I det fallet är det möjligt att du har rätt, men du påstod att Grekland har problem med EU vilket är fel, även Portugal och Spanien ligger risigt till i Euro sammanhang, det enda(när jag läste om det för några månader sedan) land som ligger på rätt sida om ekonomiska gränsen för Euron är Tyskland, och det är precis man har näsan över vattenytan!

Jag är mycket tacksam att vi inte har euro!

I

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...