Jump to content
IGNORERAD

Arbetsnedläggning - vad innebär det?


Magrood

Recommended Posts

Hej och hå. Drar mig ur denna debatt då jag numera inte är fackligt aktiv utan bara lat och slö. drinks.gif

Fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 28
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Magrood

    6

  • Avregistrerad clion

    5

  • Repe

    3

  • GammalDansken

    3

Mest aktiva i denna tråd

Magnus-Chumphae

Hej

Jag undrar vad ordet "arbetsnedläggning" innebär.

Är det samma som strejk dvs arbetstagarorganisation bestämmer sig för att inte jobba ett tag.

Vem bestämmer om arbetsnedläggning?

Kan arbetsgivaren göra det?

Tack så mycket på förhand!

Mvh

Magrood

Arbetsnedläggning är när arbetstagaren/ arbetstagarna slutar utföra arbetet då arbetsgivaren har brustit i sin motprestation för utfört arbete.

Exempelvis om arbetsgivaren ej betalar ut lönen enligt avtal kan arbetstagarna svara med en arbetsnedläggelse tills arbetsgivaren fullgör sina åtagande.

Bristen i arbetsgivarens åtaganden skall vara av väsentlig art det är ej legitimt med arbetsnedläggelse om arbetsgivaren exempelvis skulle sluta att bjuda på kaffe vid fikat, men om det är avtalat om att lunch ingår som en del av betalningen för utfört arbete som det sker ombord på fartyg så skulle det utgöra en sådan underlåtenhet som kan föranleda en arbetsnedläggelse till dess arbetsgivaren fullgör sina åtaganden i den delen.

mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Arbetsnedläggning innebär helt enkelt vad det står för. Av uttrycket "lägga ned arbetet" har man skapat ordet arbetsnedläggning. Det vill säga man slutar jobba av någon anledning. Arbetsnedläggning innebär inte att man slutar jobba av någon speciell anledning, säger inte varför man slutar jobba.

En strejk eller en vild strejk innebär ju att man slutar jobba, innebär ju en arbetsnedläggning.

Men dåligt väder kan också ge anledning till arbetsnedläggning. "Det blåste så hårt att man tvingades lägga ned arbetet i hamnen."

Det kan även vara en traumatisk hädelse bakom. " Efter dödsolyckan beslutade företagsledningen om arbetsnedläggning resten av dagen." Eller tvärt om " Efter OS-guldet lades arbetet ned för dagen och man gick ut och firade."

Arbetsnedläggning är inte synonymt med strejk även om det kanske ofta används så, speciellt om det är frågan om en vild strejk.

Ändrades av Lung Lennart
Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Ser att det finns många definitioner på arbetsnedläggning och det är väl inte så konstigt eftersom ordet mig veterligen inte finns i någon avtalstext mellan arbetsmarknandens parter och inte heller i ngn lagtext, medans ordet strejk återfinns i både och, och därigenom får en officiell definition.

Har märkt att en del journalister använder sig av ordet arbetsnedläggning istället för strejk, vilket är oförståligt för mig, eftersom det gör deras texter mindre exakta.

För övrigt är det min tur att laga familjemiddagen imorgon men funderar starkt på en arbetsnedläggning och att lösa det genom att bjuda familjen på ett resturangbesök.

/mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...