Jump to content
IGNORERAD

Tittar folk snett på thai/svenska par?


ronoh

Hur upplever du blickarna som almänheten ger thai/svenska par  

159 röster

  1. 1. Tittar folk snett på dig och din partner(ifrån thailand)?

    • Ja, men jag uppfattar det som värre hemma i Sverige.
      26
    • Ja, men jag uppfattar det som värre borta i Thailand.
      6
    • Ja, men jag uppfattar det likadant oavsett ifall jag befinnner oss i Thailand eller Sverige.
      11
    • Ja, men varken jag eller min partner bryr sig.
      67
    • Nej, jag har aldrig upplevt detta.
      49


Recommended Posts

Jag startade en tråd angående folk syn på thai/svenska förhållanden.

En jag känner bröt upp med sin flickvän enbart för att han inte kunde utstå blickarna han fick av folk. Tex i mataffären så upplevde han ofta att folk vände sig om och tittade på honom för att han höll en Thailändska i handen.

Detta par som jag berättar om var jämngamla.

Han berättade för mig att folk gav honom blickar som för honom upplevdes som tex: hur mycket har han betalat för henne?

Folk är ju olika. Själv bryr jag mig inte alls ifall folk tittar. Men det är klart att en del gör det.

Vad skall man göra? Det känns som att problemet har blivit ett samhällsproblem nästan, med tanke på hur många som antagligen känner sig kränkta av folks utdömande blickar.

Kanske borde media måla upp en liten bredare bild av thailändskor.

Idag verkar ju de allra flesta tro allt möjligt om thailändskor och män som befinner sig i dess närhet. Eller är det bara jag som har fått för mig?

Ändrades av ronoh
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 64
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Avregistrerad clion

    5

  • Marlon

    5

  • broder tuk tuk

    4

  • ronoh

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Min fru har varit i Sverige 8 år nu,och i början var det väl så att folk tittade men vem bryr sig,vi tittade bara tillbaka.Numera finns det ju många thai/sve par här så folk reagerar inte längre,och många som ej har thaianknytning träffar dem i arbetsmiljöer pga att många är ju ute i arbetslivet,så de har släppt sina förutfattade meningar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag startade en tråd angående folk syn på thai/svenska förhållanden.

En jag känner bröt upp med sin flickvän enbart för att han inte kunde utstå blickarna han fick av folk. Tex i mataffären så upplevde han ofta att folk vände sig om och tittade på honom för att han höll en Thailändska i handen.

Detta par som jag berättar om var jämngamla.

Han berättade för mig att folk gav honom blickar som för honom upplevdes som tex: hur mycket har han betalat för henne?

Folk är ju olika. Själv bryr jag mig inte alls ifall folk tittar. Men det är klart att en del gör det.

Vad skall man göra? Det känns som att problemet har blivit ett samhällsproblem nästan, med tanke på hur många som antagligen känner sig kränkta av folks utdömande blickar.

Kanske borde media måla upp en liten bredare bild av thailändskor.

Idag verkar ju de allra flesta tro allt möjligt om thailändskor och män som befinner sig i dess närhet. Eller är det bara jag som har fått för mig?

Verkar på mig som problemet ligger hos mannen inte att folk "tittar"

Om man han har dåligt samvete över förhållandet eller själv inte är bekväm i situationen så blir man ju paranoid precis som en kriminell som känner sig uttittad av alla.

Tror nog dom flesta inte tittar på dig utan på din snygga flickvän :P

Ändrades av Serath

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar på mig som problemet ligger hos mannen inte att folk "tittar"

Om man han har dåligt samvete över förhållandet eller själv inte är bekväm i situationen så blir man ju paranoid precis som en kriminell som känner sig uttittad av alla.

Tror nog dom flesta inte tittar på dig utan på din snygga flickvän :P

Hej,

Citat, apropå paranoid alltså:

"Finished with my woman `cause she couldn't help me with my mind

People think I'm insane because I am frowning all the time

All day long I think of things but nothing seems to satisfy

Think I'll lose my mind if I don't find something to pacify

Can you help me?

Occupy my brain?"

Paranoob

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst tittar en del, men frågan är om dom tittar snett? Eller är det bara nyfikenhet?

Första tiden fru Chang var i Sverige så var jag nog lite paranoid, kollade ständigt hur andra reagerade och tolkade alla blickar som fördömande. Numera tänker jag inte på det alls, även om folk antagligen fortfarande tittar lite mycket eller lika lite som förr.

Fru Chang uppskattar dock mycket att små barn ler åt henne på spårvagnen, i mataffären etc!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst tittar en del, men frågan är om dom tittar snett? Eller är det bara nyfikenhet?

Första tiden fru Chang var i Sverige så var jag nog lite paranoid, kollade ständigt hur andra reagerade och tolkade alla blickar som fördömande. Numera tänker jag inte på det alls, även om folk antagligen fortfarande tittar lite mycket eller lika lite som förr.

Fru Chang uppskattar dock mycket att små barn ler åt henne på spårvagnen, i mataffären etc!

Herr Chang har talat.

Håller helt med det där om paranoia.

Det brukar kanske kännas lite otryggt i början av ett förhållande plus att man har lagt på säg en massa fördomar och historier om vad som händer de stackare som skaffat flickvän ifrån Thailand.

"Männen är bara en fribiljett in i väst osv". "Kvinnorna är bara ute efter att skicka hem pengar till familjen".

Visst kan ju det stämma i vissa fall.

Kanske är det personen i fråga som känner sig bemärkt av sina egna tankar och helt enkelt får för sig en massa osanningar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan man bryta upp med någon bara föra att man upplever att andra tittar på en (snett eller inte), har man inget självförtroende???

De enda som tittar är alla avundsjuka tjejer hehe :surprised: . Men ärligt talat tycker jag att vi blir mer utstirrade i LOS än här i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibörjan tyckte jag det var lite jobbigt , men det berode nog på mina egna fördomar och hur jag förväntade mig att andra skulle reagera på att jag träffat en Thaikvinna

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns rätt många avundsjuka män också som tittar och drömmer om att deras fula feta farangkärring vore en lika snygg thaitjej

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns rätt många avundsjuka män också som tittar och drömmer om att deras fula feta farangkärring vore en lika snygg thaitjej

Så sant som det va sagt, och i dom svenska tjejernas fall så kollar dom snett av ren avud inget annat.

Pissenisse har sagt sitt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

En jag känner bröt upp med sin flickvän enbart för att han inte kunde utstå blickarna han fick av folk. Tex i mataffären så upplevde han ofta att folk vände sig om och tittade på honom för att han höll en Thailändska i handen.

Hade det inte varit enklare att bara sluta upp med att hålla flickvännen i handen i affären?

Hon lär väl inte gå vilse och komma bort bland bröddiskar, mjölk och tidningsställ?

Själv gillar jag inte att "hålla handen" för det ger mig en obehaglig känsla av att inte uppfattas som fullt frisk eller vuxen.

Men folk är ju som sagt lite olika, ... :whistle:

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker mest det är på myndigheter där man har med "Svenskor" att göra som det blängs och de talar nedlåtande mot mig och snällt (ungefär som när man pratar till barn) till min hustru.

De får rätt i att jag är en hemsk mansgris iom att jag blir nedlåtande tillbaks :)

Men men dessa idi*ter mår naturligtvis sämst själva och det är därför de är otrevliga mot folk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ronoh. brukar du kanske själv inte titta lite extra på dom thai/svenska par du möter?

Om svaret är Ja så kanske dom paren känner sig aningen illa till mods av dina "föraktfulla" blickar. vilket bör kallas paranoia.

Själv har jag inga dåliga erfarenheter av folk som tittar snett efter våra 8 år tillsammans och då är vi ändå inte jämnåriga. ;)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jamän, vadå..det är ju inte dom som titta som är problemet utan de som inte tål att tittas på som skapar sina egna problem, vem kollar inte lite frågande på en som har en snygg tjej "hur i hela världen kom han över den godingen"? :great:

Om man gjort slut med en tjej för att andra tittat så är det nog ett psykiskt handikap, inte en vardagssituation som föreligger. Kan tänka mig att de flesta normalt tänkande skulle vara stolta över uppskattande/avundsjuka blickar från omgivningen.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Jag ser inget märkligt i att folk stirrar på när 60 årige Lasse kommer hand i hand med 22 åriga Noi.

Att den synen kan kännas en aning bisarr är vi nog alla överens om.

Däremot om paret är någotsånär jämnåriga så är det ju enbart trist när framförallt di svenska klimakteriekärringarna stirrar med sina menande blickar.

Men visst lever och frodas "myten" och fördomen om gubbarna som drar hem sina köpefruar för att di vill ha en slavinna i köket och i sängen.

Jag tror inte det har förändrats trots att var och varann svensk nu varit i Thailand.

Räcker ju att Lisa och Bettan går in bland barerna så är fördomen ju så att säga konstaterad sann.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Då ska du se när jag kommer med min son 183cm å clirre 154cm då glos det må du tro men när jag kommer med darlingen är det ingen som reagerar

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag upplevde aldrig att nån tittar snett på mej och frugan inte ens när hon var på besök i Sverige under 6-7 veckor våren 2006, fast jag letade nog inte blickar heller.

Däremot har det väl hänt att jag kollat lite extra på Thai-svenska par i Sverige, när jag saknade tjejen/frugan sådär våldsamt mycket, försäkrar att det inte var nåt sne-tittande, bara avundsjukt längtande...

Här i Thailand tittar alla snett på mig, fast det gäller hela östraasien och Grönland med :ironi:

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Ja så lång som du e :ironi:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Herr Clion!

Med din längd så kan du ju lätt tas för en thaiman en aning under medellängd.

Själv är jag exakt lika lång som DR Thaksin. Om nu det är någon merit??

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Då skulle du vart med 1978 då va clirre längre än damerna nu2010 e man liten igen bland puddingarna då dom tydligen har ätit gröt

dom senaste 20åren :diablo::ironi:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru har varit i Sverige 8 år nu,och i början var det väl så att folk tittade men vem bryr sig,vi tittade bara tillbaka.Numera finns det ju många thai/sve par här så folk reagerar inte längre,och många som ej har thaianknytning träffar dem i arbetsmiljöer pga att många är ju ute i arbetslivet,så de har släppt sina förutfattade meningar

Håller med dig Drivern var vanligare för ett antal år sen, men som du säger blir det ju mer vanligare med tex

arbetskamtrater från Los osv.

Sen har det väl gått lite mode i Thaikultur sen Charten gjorde sitt intåg, det bubblar ju upp mer och mer

Thaikrogar samt Thaimassager överallt i svedala.

För att inte tala om Thailänska kokböcker.

Allt detta tillsammans har nog ändrat mångas synsätt på Svenne/Thai förhållanden.

Sen kan man ju inte komma ifrån en del Rötägg på krogen som fäller spydigheter, men va fan en kall blick och

ett tillrättavisande brukar räcka om inte blir det högern!!

Mvh Svampen :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Å Vänstern

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lägger upp lite statistik ifrån omröstningen det är avrundade siffror men det är mer lättläst.

knappt 30 procent har aldrig upplevt något i form av "blickar"...

knappt 50 procent har upplevt "blickar" men bryr sig inte helt enkelt.

drygt 20 procent upplever dessa "blickar" och bryr sig? eller är det feltolkat?

Är det någon som har hamnat i handgemäng på grund av "blickar"?¤

¤"Blickar" menas med att folk blänger på ett nedlåtande sätt, alltså folk som tittar snett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen erfarenhet av detta i Sverige men de gånger jag har varit tillsammans med damen i Thailand så tycker jag det är många som tittar. Är speciellt äldre som tittar så jag har ju förstått att det inte är helt accepterat med thai/farang. Kan tillägga att vi är ungefär lika gamla. Varken jag eller damen har dock normalt några problem med detta.

Men senast vi var i Bangkok så blev vi tilltalade av en man när vi satt på en bänk och käkade lunch. Jag svarade "mai kao chai, krup" så han fortsatte tilltala damen. Märkte att hon blev mer och mer sur och inte svarade på mannens tilltal och sa till mig att ignorera honom. När han försvunnit och ilskan lagt sig så förklarade hon (efter att jag envist bett henne att berätta) att han först frågat mig vad jag betalat för henne och sen fortsatt fråga henne vilken bordell hon kom ifrån samt om hennes mamma jobbade där också (han sa fler grejor också). Tur att hon sa detta i efterhand för annars hade jag nog fortfarande suttit i Thailänskt fängelse för misshandel :aggressive::aikido::11::13: .

Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...