Jump to content
IGNORERAD

Männskliga rättigheter i Thailand- Oberoende Rapport


Isaan Butterfly

Recommended Posts

Man är ju inte direkt överraskad, vilket är illa i sig. Finns det verkligen inte nån Politiker som är erkänt humanitär och som inte är köpt, samt för en vettig politik i Thailand? Man vill ju hoppas att det finns nån som bry sig om landets välfärd och inte bara ser hur mycket pengar dom kan sno åt sig innan deras tid i makten är över!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skrämmande läsning... brrr!

Väntar spänt på BosseJs ständiga motståndare förklaringar om att allt i rapporten egentligen är Dr Thaksins fel. ;)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Skrämmande läsning... brrr!

Väntar spänt på BosseJs ständiga motståndare förklaringar om att allt i rapporten egentligen är Dr Thaksins fel. ;)

Då kan du slappna av nu. Allt är givetvis inte Thaksins fel men ganska mycket. De värsta brotten mot HR skedde under Thaksin vilket också framgår i artikeln. Ganska svårt att lasta nuvarande regeringen för de illdåd som pågick då eller så kan man se det som att Thailändare inte är speciellt intresserade av mänskliga rättigheter överhuvudtaget och då spelar det kanske inte så stor roll vem som "styr". Att Abhisit har en len tunga men ofta saknar nypor framgår ganska klart. Hans bortförklaring till dumpningen av Hmongs till Laos var patetisk men det gör ju Thaksin vare sig bättre eller sämre.

När det gäller mänskliga rättigheter och yttrandefrihet så var det mycket bättre för tio år sedan när tråkmånsen Leekpai var pm. Efter honom prioriterades andra saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att Thailand definitivt inte har gått framåt när det gäller mänskliga rättigheter är ju ganska klart men om man bemödar sig att läsa hela rapporten så ser man att mycket är sådant som spillt över från tidigare styren.

Att sedan politiken har blivit så pass polariserad i Thailand gör det nog mer eller mindre omöjligt för något politiskt parti att bättra på statistiken. För är det någon som tror att rapporten blivit positivare med de röda vid styret?

De gula gjorde allt för att torpedera de rödas regering vilket lamslog den, nu gör de röda samma sak. Detta kommer att fortsätta tills dödläget bryts,av vad vet jag inte? Men fram tills dess kan ingen regering, må det vara den som sitter nu eller en eventuellt röd regering komma någonvart med någonting. Det är konstant status quo.

Lese majeste lagarna har använts av alla politiker oavsett härkomst för att uppnå sina syften och vad jag vet så är det bara Gi Ungpakorn som vågar stå för att han vill att Thailand ska vara en republik?

Fastnade för en positiv sak i rapporten:

"Abhisit supported the reopening of investigations into the 2,819 extrajudicial killings that allegedly accompanied Thaksin's "war on drugs" in 2003. Facing strong resistance from the Royal Thai Police, which was implicated in many of these killings, slow progress has been made to bring perpetrators to justice and end systematic police brutality and abuse of power in drug suppression operations. In a positive development, in September 2009 nine police officers from Kalasin and Bangkok were charged with murder and other serious offenses related to two separate "war on drugs" cases"

Denna incident räknas som ett av de största övergreppen på mänskliga rättigheter i Thailand under modern tid, ett övergrepp som hyllas av många här på MPR! Det är skrämmande...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, skönt att höra att det var Thaksins fel alltihop i alla fall. Då går det ju åt rätt håll ändå, trots rapporten. great.gif

Ps MaiChai... Själv fastnade jag för följande textstycke som jag tycker motsäger en hel del av b la det du påstått om att dom gula inte hade någon som helst påverkan på Abhisits och demokraternas möjligheter till makttillträdet. Eller?

The government's double standards in law enforcement worsened political tensions and deepened polarization. Leaders and members of the UDD were arrested, detained, and criminally charged after the dispersal of their protests. But the government has ignored public demands for an impartial investigation into politically motivated violence and human rights abuses committed by the yellow-shirted People's Alliance for Democracy (PAD) during its protests and occupation of the Government House and Suvarnabhumi airport in 2008, which created conditions that enabled Abhisit to come to power. Long delays in prosecuting PAD leaders are fuelling a growing public perception that they are immune to legal accountability.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Att de gula fällde Somchais regering är väl ganska klart? Har jag förnekat det?

När sedan PPP skulle omformas, de hade ju alla mandat utom 19 kvar, kunde de på grund av inre stridigheter inte hålla sams bland annat på grund av att Thakisn ignorerade Newin s önskemål tidigare under hösten att rösta tillbaka Samak.

Att Banharn är en vindflöjel måste du väl efter alla år i Thailnd också veta, nu håller han ju på att svänga igen.

Somchai kunde undvikit detta ifall han som PM utlyst nyval men han todde inte Newin och Banharn plus lite andra skulle dra mot andra sidan.

Nej, allting är inte Thaksins fel. Jag har ett flertal gånger påvisat många av de bra initiativ och goda insatser han faktiskt gjorde för Thailand men det verkar inte som du har sett eller lagt märke till de inläggen?

Men, jag hävdar fortfarande att det största brottet mot mänskliga rättigheter i Thailand var det av Thaksin beordrade war on drugs, du kanske tycker något annat och det står dig fritt att göra.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly
<br>Att de gula fällde Somchais regering är väl ganska klart? Har jag förnekat det?<br><br>När sedan PPP skulle omformas, de hade ju alla mandat utom 19 kvar, kunde de på grund av inre stridigheter inte hålla sams bland annat på grund av att Thakisn ignorerade Newin s önskemål tidigare under hösten att rösta tillbaka Samak.<br><br>Att Banharn är en vindflöjel måste du väl efter alla år i Thailnd också veta, nu håller han ju på att svänga igen.<br><br>Somchai kunde undvikit detta ifall han som PM utlyst nyval men han todde inte Newin och Banharn plus lite andra skulle dra mot andra sidan.<br><br>Nej, allting är inte Thaksins fel. Jag har ett flertal gånger påvisat många av de bra initiativ och goda insatser han faktiskt gjorde för Thailand men det verkar inte som du har sett eller lagt märke till de inläggen?<br><br>Men, jag hävdar fortfarande att det största brottet mot mänskliga rättigheter i Thailand var det av Thaksin beordrade war on drugs, du kanske tycker något annat och det står dig fritt att göra.<br>
<br><br><br><br>Regeringen Somchai avgick för att Generalerna vägrade följa dess begäran om hjälp med att hindra de gula från att okupera flygplatserna.<br><br>Varför skulle Somchai utlyst nyval?<br><br>Man hade haft ett nyval efter militärkuppen. Detta vanns av de röda, som hade Samak som första namn och Somchai som andra namn.<br>De valdes således in samtidigt. <br><br>När sedan Samak avsattes av en domstol för att han medverkade i ett matlagningsprogram på TV blev Somchai hans efterträdare.<br>Men visst var han Thaksins svåger.<br><br> Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag antligen fatt tid till att lasa hela rapporten.

Kanns aningen missriktat att gora partipolitik over det hela nar saval Thaksins, Abhistit som andras handlingar endast har varit symptom pa radande samhallsklimat.

War on drugs, Krue mosken, Rohinyas, osv och nu senaste Hmong-deportationen har inte mots av direkt folkligt missnoje i nagon storre utstrackning. Visst, vissa ledande akademiker, manskliga rattighets-kampar m.fl har forsokt pavisa orimligheten i respektive fall men i mangt och mycket skrikit for dova oron.

Samma sak galler Lese Majestet-lagen, militarens generella amnesti, osv. Fraga gemene thailandare huruvida de upprors over detta eller ej sa tror jag att visst kanske de muttras lite missnoje men knappast nagra storre kanslor an sa.

Kombinationen av radande populism, radsla for att rora om i gamla makthierkier samt domstolsvasendets totala haveri gor att oavsett vem som satter sig vid rodret har ett Sisyfos-arbete att se fram emot och utsikterna for att lyckas beroende pa opinionen. Sa lange inte thailands befolkning borjar saga ifran pa allvar utan fortsatter hyra ut sig till hogstbjudande med flest kortsiktiga loften sa lar lite forandras.

Visst ar det forstaerligt att manga ar besvikna pa att Demokraterna endast visats leverera pa ett fatal av alla de loften de givit. Samtidigt kanns det meningslost att fortsatta att alta Thaksins gamla synder. Att det finns darar som fortfarande forsvarar dessa ar bortom forstand men kanske skall tigas ihjal snarare an att aterupprepa samma gamla inlagg om och om igen.

Vad skall goras idag for att situationen skall forbattras?

Ändrades av wille
Link to comment
Dela på andra sajter

Att de gula fällde Somchais regering är väl ganska klart? Har jag förnekat det?

När sedan PPP skulle omformas, de hade ju alla mandat utom 19 kvar, kunde de på grund av inre stridigheter inte hålla sams bland annat på grund av att Thakisn ignorerade Newin s önskemål tidigare under hösten att rösta tillbaka Samak.

Att Banharn är en vindflöjel måste du väl efter alla år i Thailnd också veta, nu håller han ju på att svänga igen.

Somchai kunde undvikit detta ifall han som PM utlyst nyval men han todde inte Newin och Banharn plus lite andra skulle dra mot andra sidan.

Nej, allting är inte Thaksins fel. Jag har ett flertal gånger påvisat många av de bra initiativ och goda insatser han faktiskt gjorde för Thailand men det verkar inte som du har sett eller lagt märke till de inläggen?

Men, jag hävdar fortfarande att det största brottet mot mänskliga rättigheter i Thailand var det av Thaksin beordrade war on drugs, du kanske tycker något annat och det står dig fritt att göra.

Läs inte in för mycket i mitt korta påstående MaiChai. Jag gillar alltid det du skriver eftersom du gör det jävligt bra. Men så är du ju proffs också. :)

Vad gäller kopplingen de gula och demokraterna/Abhisit så har jag dock vid flera tillfällen läst dig mfl förneka all eventuell koppling till varandra fast det för dom allra flesta är uppenbart att det var de gula som fick demokraterna till makten, säga vad man vill om diverse avhopp och mandat hit och dit. Och detta för dom flesta uppenbara påvisar nu alltså denna rapport.

Jag har dock inte lust att dra detta i någon långbänk, har inte tiden att också börja diskutera politik. Så ha en bra dag och fortsätt med dina utmärkt läsvärda rapporter direkt från verkligheten, om än väldigt tydligt politiskt färgade. ;)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bosse skrev

"Regeringen Somchai avgick för att Generalerna vägrade följa dess begäran om hjälp med att hindra de gula från att okupera flygplatserna."

Sanningen är att Somchai avsattes av föfattningsdomstolen för valfusk!

Vidare "Man hade haft ett nyval efter militärkuppen. Detta vanns av de röda,.."

Sanningen är "De röda" fick drygt 30 % av rösterna. Valseger?

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Valsegare i Thailand blir de som vinner flest mandat till parlamentet.

Att som du påstår att det är procentsatsen som avgör är fel.

PPP vann 232 mandat

Abhisits parti vann 165 mandat

Övriga partier 83 mandat

På vilket sätt skulle Somchai ha valfuskat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Valsegrare blir den konstellation som får majoritet i parlamentet. PPP fick två försök att bilda en fungerande regering innan småpartierna bytte sida och bildade regering med Demokraterna.

Thailand har ett valsystem som i praktiken ger rösterna i Isaan och norra Thailand betydligt högre röstvärde än t.ex. en Bangkok röst vilket medför den stora skillnaden i mandat mellan PPP och demokraterna, trots att det bara skiljde ca 3 % i antal röster.

Jag skrev inta att Somchai hade valfuskat. Jag skrev att regeringen Somchai dömdes för valfusk. Valfusket var f.ö. det vanliga för PPP, d.v.s. röstköp. (Även om Somchai personligen inte var inblandad)

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs inte in för mycket i mitt korta påstående MaiChai. Jag gillar alltid det du skriver eftersom du gör det jävligt bra. Men så är du ju proffs också. :)

Vad gäller kopplingen de gula och demokraterna/Abhisit så har jag dock vid flera tillfällen läst dig mfl förneka all eventuell koppling till varandra fast det för dom allra flesta är uppenbart att det var de gula som fick demokraterna till makten, säga vad man vill om diverse avhopp och mandat hit och dit. Och detta för dom flesta uppenbara påvisar nu alltså denna rapport.

Jag har dock inte lust att dra detta i någon långbänk, har inte tiden att också börja diskutera politik. Så ha en bra dag och fortsätt med dina utmärkt läsvärda rapporter direkt från verkligheten, om än väldigt tydligt politiskt färgade. ;)

Skyller det på för lång vistelse i Brunei, inte en öljävel på flera dagar...

Japp, Thaksins negativa sidor överväger hans positiva. Tycker jag.

Bossej letar fortfranade efter några texter från min arbetsgivare där jag officiellt tar den ena eller andra sidans parti, med dåligt resultat verkar det som. Men här på MPR förbehåller jag mig rätten att ventilera mina egna och privata åsikter om thailändsk politik. Det hoppas jag att jag har rätt till?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Valsegrare blir den konstellation som får majoritet i parlamentet. PPP fick två försök att bilda en fungerande regering innan småpartierna bytte sida och bildade regering med Demokraterna.

Thailand har ett valsystem som i praktiken ger rösterna i Isaan och norra Thailand betydligt högre röstvärde än t.ex. en Bangkok röst vilket medför den stora skillnaden i mandat mellan PPP och demokraterna, trots att det bara skiljde ca 3 % i antal röster.

Jag skrev inta att Somchai hade valfuskat. Jag skrev att regeringen Somchai dömdes för valfusk. Valfusket var f.ö. det vanliga för PPP, d.v.s. röstköp. (Även om Somchai personligen inte var inblandad)

Poffa

Hej Poffa,

Kan du utveckla det där om högre röstvärde i Isaan?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang.

Jag kan utveckla och förklara de,i praktiken (inte teoretiskt),olika röstvärden men det kommer då att bli som en del av ett mycket långt inlägg som även kommer att handla om etniska grupper i Thailand och det inlägget tänker jag inte skriva kl 2.45 på natten. Kanske aldrig.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Svar till Poffa

Somchai dömdes med en lag om kollektiv bestraffning av politiker. Han har själv aldrig anklagats för valfusk.

Denna lag infördes av Kuppgeneralerna 2007.

Premiärminister då var General Surayud. Han var inte vald av parlamentet utan tillsatt av kuppgeneralerna.

Då han tillsattes protesterade de röd Thai Rak Thai till domstolen pga att General Surayud olagligt köpt en stor tomt i ett Naturreservat utanför Korat och byggt hus där.

Domstolen tog inte upp fallet, och har fortfarande inte tagit upp fallet trots flera anmälningar.

Anser du , eller någon annan att detta är likhet inför lagen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Skyller det på för lång vistelse i Brunei, inte en öljävel på flera dagar...

Japp, Thaksins negativa sidor överväger hans positiva. Tycker jag.

Bossej letar fortfranade efter några texter från min arbetsgivare där jag officiellt tar den ena eller andra sidans parti, med dåligt resultat verkar det som. Men här på MPR förbehåller jag mig rätten att ventilera mina egna och privata åsikter om thailändsk politik. Det hoppas jag att jag har rätt till?

Mai Chai

Du påstår att jag letar efter efter texter från din arbetsgivare. Varför tror du det?

För mig känns detta som en grov anklagelse

Kan informera dig om att jag aldrig läst något du skrivit utöver här på MPR, och jag har aldrig ifrågasatt din rätt dina åsikter.

För några dagar sedan försvarade jag dig tom i en annan tråd när du tog åt dig då någon pekade ut

´Diktaturens fanbärare´

Dina tydligt politiskt färgade inägg här på MPR har jag alltid läst med nöje.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mai Chai

Du påstår att jag letar efter efter texter från din arbetsgivare. Varför tror du det?

För mig känns detta som en grov anklagelse

Kan informera dig om att jag aldrig läst något du skrivit utöver här på MPR, och jag har aldrig ifrågasatt din rätt dina åsikter.

För några dagar sedan försvarade jag dig tom i en annan tråd när du tog åt dig då någon pekade ut

´Diktaturens fanbärare´

Dina tydligt politiskt färgade inägg här på MPR har jag alltid läst med nöje.

Får jag,trots mitt yrke, ha en egen åsikt om saker och ting? Får jag i så fall ventilera dem här?

Ja eller nej går bra som svar från dig Bossej.

Jag låter inte mina egna åsikter skina igenom i mitt arbete, det vore inte etiskt riktigt. Hittar du en text där jag tar parti för den ena eller andra sidan när jag inte ombetts göra så så lovar jag att säga upp mig på stående fot.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte fatta hur vissa även här på ett svenskt forum som MPR kan se allt i svart eller vitt (nja rött eller gult)

Thailand är ett extremt hierarkiskt land där folk i alla samhällsskikt försöker skaffa sig övertag och makt över de i sin omgivning.

När någon sedan skaffat sig ett övertag så är Thailändaren i gemen uppfostrad att respektera och acceptera överheten, nästan oavsett vad som händer.

Lokalpolitiker beter sig precis lika ruttet som rikspolitiker och det är jaget som tyvärr ofta gäller, inte det uppdrag man fått av andra, nä makten man fått, används för att berika sig själv på andras bekostnad.

Att få bättre mänskliga rättigheter kräver att folket kan samarbeta över klassgränser och geografiska områden.

Mänskliga rättigheter och RIKTIG demokrati är inte något en ledare oavsett vem, kommer att ge folket, nä, för att få detta så måste folket först respektera varandra.

Inte som det tyvärr nu är på alltför många platser och grupper i Thailand, att man gör nästan vad som helst på andras bekostnad för att själv komma framåt och uppåt.

T.e.x. så har Thailand en mängd extremt duktiga fotbolls-spelare, snabba, tekniska, skjuter bra och ja de skulle lätt platsa i de flesta lag i Europa, om det inte vore för en sak.

De är nämligen extremt individuellt duktiga, men de har aldrig fått en uppfostran om hur viktigt lagspelet är, näpp de har bara lärt sig att bli individuellt bra.

Och en fotbolls-spelare som inte kan samarbeta med andra i laget, ja han blir ju kvar i korp-serien.

Detta gäller även den Thailändska politiken, ingen kan samarbeta för Thailand bästa, men många är oerhört duktiga, bara det att de använder det för sitt eget bästa.

Det sista Thailand behöver nu är ett rött och ett gult lag, de behöver ett enat lag, annars kommer denna politiska soppa och mänskliga rättigheter på lägsta nivå att fortgå.

Ingen enskild ledare oavsett från var kan utan ett brett samarbete med andra, förändra det som är snett i Thailand.

Rätt enkelt att säga, men i det Thailändska samhället väldigt svårt att genomföra, nämligen, samarbeta inte motarbeta och att tänka vi alla, istället för jag.

Avslutningsvis, tycker det är konstigt att ett så respektfullt och trevligt folkslag skall ha det så jäkla svårt att i 2000-talet kunna få till lite samarbete, så att alla kan få det bättre.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Lokalpolitiker beter sig precis lika ruttet som rikspolitiker och det är jaget som tyvärr ofta gäller, inte det uppdrag man fått av andra, nä makten man fått, används för att berika sig själv på andras bekostnad.

Jag tror inte att merparten av de thailändska politikerna anser sig ”ha fått något uppdrag av andra”, däremot så är de säkert på det klara med att de har ”köpt sig” ett uppdrag.

Och dessa utlägg för att köpa sitt politiska uppdrag måste ju återtas med ränta,

annars tycker nog de flesta av dessa politiker att det är lönlöst att hålla på med det politiska livet.

Sorgligt, men ganska sant i ett land som Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Valsegare i Thailand blir de som vinner flest mandat till parlamentet.

Att som du påstår att det är procentsatsen som avgör är fel.

PPP vann 232 mandat

Abhisits parti vann 165 mandat

Övriga partier 83 mandat

På vilket sätt skulle Somchai ha valfuskat?

Så i så fall vann sossarna förra valet i Sverige, varför regerar de inte då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så i så fall vann sossarna förra valet i Sverige, varför regerar de inte då?

Jag har också undrat över det flera gånger, men teorin om att fem myror är fler än fyra elefanter verkar inte ha gått in hos alla.

I Thailand är inte fem myror fler än fyra elefanter på grund av elefantens ställning i samhället, elefanten är förmodligen Phuu Yai Baan och har då mer att säga till om :dance1:

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...