Thai-Scan Inlagd Januari 19, 2010 Dela Inlagd Januari 19, 2010 SFI = Svenska För Invandrare – en utbildning i svenska som alla invandrare har rätt till när det fått UT. Det är kommunens skyldighet att tillhandahålla den utbildningen. I de större kommunerna är det ofta kö för att få utbildningen = utbildningsplatserna är förre än behovet, varför det kan ta lite tid innan den invandrade personen kan få komma in i utbildningen. I många mindre kommuner är förhållandet ofta tvärtom. Man har fler platser än SFI-sökanden. I en del kommuner, som inte har fyllt upp de platser som finns tillgängliga, tar man emot peroner som bara har besöksvisum (i någon form) med öppna armar så att man kan fylla upp utbildningsplatserna så mycket som möjligt. När din Thailändska vän kommer till Sverige på Schengenvisa eller ”Tillfälligt UT för Besök”, ta kontakt med den som är ansvarig för SFI i din kommun. Fråga vilka möjligheter som finns i din kommun för att deta i SFI utan att ha UT? Om möjliheten finns att delta i SFI är det också en fördel för din Thailändska vän som då får komma ut en del och också träffa andra invandrare (eller tänkbara invandrare). Lasse Thai Scan Connection thai-scan.com Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest jlh66 Inlagd April 13, 2010 Dela Inlagd April 13, 2010 jag tog kontakt med Komvux i min hemkommun och frågade om detta med att med Sfi med besöksvisum,Svaret blev nej,man måste vara folkbokförd i kommunen.Men det kanske bara gäller här. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Merlins Inlagd April 14, 2010 Dela Inlagd April 14, 2010 jag tog kontakt med Komvux i min hemkommun och frågade om detta med att med Sfi med besöksvisum,Svaret blev nej,man måste vara folkbokförd i kommunen.Men det kanske bara gäller här. Samma svar i Kungälv. He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave William Drummond (1585–1649) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nalle Inlagd April 14, 2010 Dela Inlagd April 14, 2010 I Knivsta gick det bra Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Arkiverad
Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.