Jump to content
IGNORERAD

Vilken högsta form av utbildning hade din fru eller sambo när hon kom till Sverige


broder tuk tuk

Min frus utbildning  

108 röster

  1. 1. Vilken högsta utbildning hade din fru eller sambo när hon kom till Sverige?

    • Ingen utbildning alls
      6
    • Grundskoleutbildning
      30
    • Gymnasieutbildning
      11
    • Universitetsexamen
      53
    • Forskarutbildning
      6
    • Barutbildning
      2


Recommended Posts

broder tuk tuk

På begäran av UT006 kommer här en omröstning rörande frugans eller sambons utbildning innan hon kom till Sverige.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 95
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • conservator

    8

  • ban99arne

    7

  • Enis

    7

  • svarten

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hmm,

... Begäran?! Inte direkt (kanske indirekt), men OK då ...

Tillåts flera svarsalternativ, annars kan ditt sista svarsalternativ ställa till det för respondenterna? whistle.gif

Sedan borde det nog stått: "Vilken högsta utbildning hade din fru eller sambo när hon kom till Sverige?". Det kanske de flesta begriper ändå, men min erfarenhet av enkäter och frågeställningar är att det finns lika många tolkningar som det finns respondenter. suicide.gif

jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

UT!

Flera alternativ behövs kanske inte. Har man forskarutbildning har man förmodligen även grundskoleutbildning.

Utbildning sker ju oftast trappstegsmässigt.

Men visst finns ju en del universitetstjejer som extraknäcker bland barområdena i bla Bangkok. Så barutbildning får väl anses som utbildning utöver den normala utbildningen.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

"Bachelor degree" i ekonomi. Mycket god engelska för att vara thailändska. Medelmåttig till svag för att vara svensk standard på engelska.

Numera min ex fru. Hon hade egen rörelse när vi träffades och sålde modekläder via butik och via "nightmarket" i sin hemstad (jag var med och sålde kläder till stor glädje för henne då en farang lockade väldigt många till hennes rörelse och försäljningen steg rejält).

Bodde i en av de rikare delarna nära Nakhonratchasima (Korat).

Ändrades av Stefan66
Link to comment
Dela på andra sajter

Professur inom elektomagnetisk fältteori och själv vet jag lite grand om precis allting.

Allvetaren Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

oh my Buddha...

Min fru har ingen utbildning men hon har storlek xs i kläder och är en hejare på att koka ris. Och trots detta så har hon klarat sig ganska bra. Hon har före 25 års ålder blivit ekonomiskt oberoende, behöver inte arbeta eller bry sig om det ena eller det andra.

Jag städar , lagat mat och tvättar så dessa arbetsuppgifter kan hon glömma... Hur fan blev det så här? :crazy:

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Professur inom elektomagnetisk fältteori och själv vet jag lite grand om precis allting.

Allvetaren Arne

Elektomagnetisk? Har det något att göra med att locka väljare i val?

Jag som trodde att din fru var raketforskare.

Rösträknare Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon har 7 års studier på universitetet i Korat med engelska och ekonomi, hade turen att få ta emot diplom samt betygen av Prinsen.

Den som säger att någonting är omöjligt, ska inte avbryta den som håller på och försöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Master degree, University of New South Wales, Sydney, Australien. /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon har 7 års studier på universitetet i Korat med engelska och ekonomi, hade turen att få ta emot diplom samt betygen av Prinsen.

Har du sett på TV hur det där går till? Låter märkvärdigt men det ger jag inte mycket för, rena fabriken med löpandeband principen.

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Och så skall man komma ihåg att Thailändskt utbildningsväsende har lägre kvalite än det Svenska, för att uppnå Svensk (Västerländsk) kvalite måste man i stort sett ha en nivå högre i Thailand. Se bara på hur dåliga Engelskkunskaperna är. Lite tillspetsat kan man kanske säga:

Svensk grudskola = Thailändskt gymnasium

Svensk gymnasieingenjör (finns inte längre) = Thailändsk högskoleingenjör

O.S.V.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sex år i skolan fick frugan min gå sedan tyckte hennes föräldrar att hon skulle stanna hemma och se efter sina småsyskon samt se till att det fanns mat färdig när hennes föräldrar och storasyskon kom hem i från risfällten.

Hon hade fått stipendium av skolan för att kunna läsa vidare utan att det skulle kosta familjen nått men hennes föräldrar ansåg att det inte var nödvändigt. Detta var något som hon kände sig oerhört besviken över, något som gnager i hennes hjärta fortfarande, och som fick henne att senare i livet lämna byalivet.

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du sett på TV hur det där går till? Låter märkvärdigt men det ger jag inte mycket för, rena fabriken med löpandeband principen.

Njae Enis, jag har varit där och sett detta själv, enormt stort för Thailändare och med en enorm stolthet hos alla som får sitt diplom ur prinsens hand.

Endast en vecka/gång per år delar prinsen ut diplom till de som avslutat sina studier på universitet, först 2-3 dagar, 2 timmar om dagen för alla i Thailand som tagit en bachelor under senaste året, sedan 1 dag för dom som tagit en master eller doktor det senaste året.

Förra våren var det ca 2000 bachelors, 400 master och lika många doktor som fick sina diplom under denna vecka.

Räkna med att prinsen har ont i armen efter att ha lämnat över ca 3000 diplom personligen under några dagar.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Njae Enis, jag har varit där och sett detta själv, enormt stort för Thailändare och med en enorm stolthet hos alla som får sitt diplom ur prinsens hand.

Räkna med att prinsen har ont i armen efter att ha lämnat över ca 3000 diplom personligen under några dagar.

Tjena Vaxet,

Att Thailändska studenter skulle känna en "enorm" stolthet över att ta emot sitt diplom/certifikat av Prinsen är nog en smula överdrivet. För det första är det inte frivilligt för eleven att motta diplomet av en kunglighet, de är tvungna till detta för att få ut sitt examenscertifikat.

Och för det andra så hade säkert mer än 95 % av alla elever hellre sett att det var Kungen, Drottningen eller någon av prinsessorna som delade ut diplomet.

För det tredje så är denna ritual inte gratis för eleven, dessa personer ur kungafamiljen tar nämligen bra betalt för detta ”jobb”.

Lite mer om Universitetsutbildningar i Thailand.

Som universitetsutbildad i Thailand är det inte alls säkert att man får tag i något kvalitativt arbete efter utbildningen. Det har nämligen gått inflation i allehanda lågkvalitativa akademiska utbildningar som mer eller mindre bara resulterar i ett fint och pråligt Certifikat att sätta på väggen istället för att ge eleverna de kunskaper som arbetsmarknaden eftersöker. Lågt räknat så produceras det varje år ca 300 000 ”Graduates” från olika universitet runt om i Thailand, men långt ifrån alla av dessa förhoppningsfulla ungdomar hittar sedan ett bra jobb som matchar deras drömmar.

Men allt är inte nattsvart på utbildningsfronten, för det finns faktiskt vissa personer som tjänar en rejäl hacka på alla dessa förhoppningsfulla ungdomar som tar en examen. Jag syftar då på den thailändska kungafamiljen som har ensamrätt på att dela ut Certifikaten efter avslutad Universitetsutbildning. Förr i tiden, för ca 15 år sedan när min sambo tog sin examen kostade det ca 500 bath i avgift för att någon ur kungafamiljen skulle räcka över utbildningscertifikatet och samtidigt låta sig fotograferas vid överräckandet (själva fotokostnaden tillkommer). Men numera borde väl överräckningsavgiften ligga runt 1000 – 2000 bath per elev (kanske ännu mer).

Räknat på 1000 bath per elev så blir det ju ett ganska välavlönat extraknäck för de blåblodiga som tillsammans rakar in ca 300 miljoner bath per år via detta ambulerande familjeföretag.

Tacka sjutton för att de gärna sitter där och blir lite trött i armen.

Själv tycker jag det är lite lågt att dignitärerna som räcker över certifikatet inte ens kan kosta på sig ett litet leende, och samtidigt säga grattis när de så villigt tar emot elevens surt sparade slantar.

Bara lite vad jag tycker,

men ha det bra,

SiamNilsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Njae Enis, jag har varit där och sett detta själv, enormt stort för Thailändare och med en enorm stolthet hos alla som får sitt diplom ur prinsens hand.

Mycket möjligt Vaxet..

Jag kanske är extremt negativ men första gången jag kom i kontakt med detta var när vissa "madammer" här hemma visade upp detta för att man skulle se att de var förmer en andra. Det lät ju mycket märkvärdigt när de ritade och berättade att de träffat någon ur kungahuset personligen och fått sina betyg ur dennes hand...

Blev ju ganska skrattretande när man sett hur det går till.

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du sett på TV hur det där går till? Låter märkvärdigt men det ger jag inte mycket för, rena fabriken med löpandeband principen.

Nej har inte sett det på TV, enbart foton från tillfället. Men det tog större delen av dagen med sminkning osv. och är väldigt stort

för Thailändare.

Prinsen hade sin hund med sig har jag fått berättat för mig! ;)

Den som säger att någonting är omöjligt, ska inte avbryta den som håller på och försöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elektomagnetisk? Har det något att göra med att locka väljare i val?

Jag som trodde att din fru var raketforskare.

Rösträknare Herr Chang har talat.

Exactemente, antar att Herr Chang inte är så bevandrad inom raketteorin och aldrig hört talas om jondrift.

Allvetaren Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Så först var det thaitjejsdriften som pockade på och sedan var det jondriften som fick dig till månen?

Misstänker att du hamnade i sjunde himlen innan månresan. ;)

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Vaxet,

Att Thailändska studenter skulle känna en "enorm" stolthet över att ta emot sitt diplom/certifikat av Prinsen är nog en smula överdrivet. För det första är det inte frivilligt för eleven att motta diplomet av en kunglighet, de är tvungna till detta för att få ut sitt examenscertifikat.

Och för det andra så hade säkert mer än 95 % av alla elever hellre sett att det var Kungen, Drottningen eller någon av prinsessorna som delade ut diplomet.

För det tredje så är denna ritual inte gratis för eleven, dessa personer ur kungafamiljen tar nämligen bra betalt för detta ”jobb”.

SiamNilsson

Tja det är möjligt att inte alla känner sig stolta av detta överlämnande, men de gånger jag varit där så ser det minsann ut som om detta är en stor händelse för de som får certifikat av prinsen.

De flesta har släkt och vänner med sig och mången restaurang i Bangkok är fullbokade för festligheter under denna vecka, men som sagt, möjligt att det finns de som inte känner sig stolta.

Vet inte varför du säger att detta är obligatoriskt, flera som jag känner väl, kunde inte delta vid sin ceremoni på grund av utlandsstudier, men nog fick de både certifikat och examensbevis ändå.

Att det finns dåliga utbildningar i Thailand tror jag säkert, men min egen erfarenhet av studier som mina närmaste genomfört är att de mycket väl kan matcha de studier jag själv gjort på svenska universitet. I många delar t.o.m. samma kurslitteratur och tentamina som för mig verkade mer omfattande än de vi hade i Svedala på den tiden jag läste.

Men som sagt, min kunskap baseras på egna upplevelser av familjemedlemmars studier i Thailand, och jag kan antagligen väldigt lite om utbildningskvalliten i Thailand i allmänhet.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att Siam-Nilsson, till skillnad från prinsen, skulle le om någon bara ville att det var han som delade ut dem.

Tror Enis skulle le med, om han bara hade lyckats få ett certifikat av någon dignitär. Om så bara av Siam-Nilsson.

:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att Siam-Nilsson, till skillnad från prinsen, skulle le om någon bara ville att det var han som delade ut dem.

Tror Enis skulle le med, om han bara hade lyckats få ett certifikat av någon dignitär. Om så bara av Siam-Nilsson.

:)

Har fått ceritfikat/diplom av Pingislover för något år sedan och det är väl en dignitär som heter duga :dance:

/Enis

Ändrades av Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Tror att Siam-Nilsson, till skillnad från prinsen, skulle le om någon bara ville att det var han som delade ut dem.

Tror Enis skulle le med, om han bara hade lyckats få ett certifikat av någon dignitär. Om så bara av Siam-Nilsson.

:)

Om det nu var någon som skulle vilja betala mig en tusenbatting bara för att lämna över ett skoldiplom,

ja då skulle jag självklart kosta på mig ett smile, se på personen och även säga grattis till personen ifråga.

Om NoBuzz mot förmodan var mottagaren så skulle det eventuellt bli helt utan avgift :whistle:

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja det är möjligt att inte alla känner sig stolta av detta överlämnande, men de gånger jag varit där så ser det minsann ut som om detta är en stor händelse för de som får certifikat av prinsen.

De flesta har släkt och vänner med sig och mången restaurang i Bangkok är fullbokade för festligheter under denna vecka, men som sagt, möjligt att det finns de som inte känner sig stolta.

Vet inte varför du säger att detta är obligatoriskt, flera som jag känner väl, kunde inte delta vid sin ceremoni på grund av utlandsstudier, men nog fick de både certifikat och examensbevis ändå.

Att det finns dåliga utbildningar i Thailand tror jag säkert, men min egen erfarenhet av studier som mina närmaste genomfört är att de mycket väl kan matcha de studier jag själv gjort på svenska universitet. I många delar t.o.m. samma kurslitteratur och tentamina som för mig verkade mer omfattande än de vi hade i Svedala på den tiden jag läste.

Men som sagt, min kunskap baseras på egna upplevelser av familjemedlemmars studier i Thailand, och jag kan antagligen väldigt lite om utbildningskvalliten i Thailand i allmänhet.

Bra skrivet Vaxet!

Det stämmer bra att det finns dåliga universitet i Thailand och de flesta insatta vet vilka de är. Jag skulle gissa att det nästan bara är Sverige som inte har oreglerade privatuniversitet som "får" vara dåliga. USA och England har till exempel många universitet som "säljer" examen. Många svenskar har köpt sådana. Men för dess skull kan man inte säga att alla amerikanska och engelska universitet som t.ex. Oxford och Cambridge är fullständigt värdelösa.

Jag umgås intensivt med många examinerade thailändare och ser ingen skillnad i kunskaper jämfört med t.ex. mina arbetskamrater. Högskoleverket godkänner thailändska examen som t.ex. sjuksköterska, tandläkare, förskolelärare, företagsekonom, osv. Ibland krävs det ytterligare specifika kunskaper på svenska språket, svensk lagstiftning, m.m. men det har inget med kvaliteten i utbildningen att göra. Samtidigt som högskoleverket godkänner thailändska examen från de "rätta" universiteten underkänner myndigheten många utbildningar i Sverige. Som ett av en lång rad exempel kan nämnas KI, som har haft ambitioner att vara Europas ledande sjukvårdsuniversitet, har fråntagits rätten att examinera sjuksköterskor. Nu måste studenterna som skulle ha läst sitt sista år hals över huvudet söka efter en högskola någon annanstans i landet för att kunna färdigställa sin utbildning.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...