Jump to content
IGNORERAD

PUT efter 2 år


Guest Gurkan21

Recommended Posts

Guest Gurkan21

Jag har ett litet problem :- damen och hennes dotter har varit här i sverige 2 år på vanligt ut,men i maj 2009 går detta UT ut...och då kommer min fråga,jag och tjejen tänkte åka till LOS augusti samma år,men enligt

migrationsverket i solna så kan det ta upp till 6 månader att få nya visumet,kan man alltså inte åka till LOS

förrän det nya visumet har beviljats eller??? :furious2: iså fall innebär det att det kan dröja ända tills november

och då kan vi ju inte åka. :inquisitive:

MVH Gurkan21

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Quote

Jag har ett litet problem :- damen och hennes dotter har varit här i sverige 2 år på vanligt ut,men i maj 2009 går detta UT ut...och då kommer min fråga,jag och tjejen tänkte åka till LOS augusti samma år,men enligt

migrationsverket i solna så kan det ta upp till 6 månader att få nya visumet,kan man alltså inte åka till LOS

förrän det nya visumet har beviljats eller??? :furious2: iså fall innebär det att det kan dröja ända tills november

och då kan vi ju inte åka. :inquisitive:

MVH Gurkan21

Som jag tolkar det har hon alltså varit här lite drygt i ett år med UT nu.

Det innebär ju att ni ska kontakta MIG i april nästa år (ca: 1mån innan UT går ut),

och ansöka om PUT.

Detta fick frugan beviljat samma dag som vi var inne på MIG i Malmö i april detta året.

Ett par små frågor och sen var det klart.

Handläggningstider kan ju variera, men 6mån låter väldigt orimligt...

Det är alltså inget "nytt visum" som du skriver... hon har ju UT nu och det är inget visum.

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det beror ju som sagt på vilket Migrationsverk man "tillhör"... fru Chang fick vänta nästan tre månader på sitt PUT i Göteborg. Ansökan inlämnad två veckor innan UT gick ut (augusti 2007).

Och under den tiden gick det förstås inte att resa utomlands, men OK att stanna i Sverige medan ansökan behandlas.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sawadee.

Var iväg nu i Juli och ordnade PUT till tanten. Vi åkte till Karlstad istället för Göteborg eftersom jag hört talas om

långa handläggningstider där. Det behövdes inte beställas tid eller något och det hela tog en timma och 20 min.

Det enda kravet var att det skulle vara mindre än 14 dagar kvar på UT. Dessutom var det verkligt trevlig personal som verkligen ville hjälpa oss att få det avklarat fort och lätt.

MVH

Nutteman

Link to comment
Dela på andra sajter

Västerår har korta handläggninstider. Avklarat på under 1,5 h inklusive väntetid.

Vi hade inte bokat in mötet i förväg.

Rekomenderar att man är där minst 30 min innan dom öppnar för att köa allt för länge.

Men nu bor vi I Bangkok.. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Fenrisulven

Förra året skulle vi åka till Thailand i nov å komma tillbaka jan...frugans å hennes sons UT gick ut i jan...vi åkte in till malmö å beskrev problematiken och dom fixade PUT med en gång...alltså 4 månader innan det gått  ut..ja ska inte gå in på den cirkus dom ställde till med vid hennes ansökan om förlängning av besöksvisat.summa kardemumma.ha alla papperr klara...å be till gudarna att handläggaren har en bra dag..

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

I solna fixade dom det med vi väntade. Ingen förbeställning, bara gå dit när det är dags.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Som Herr chang skriver så låg Mig Göteborg efter 3mån 2007 - Dec 2007 12 mån -

mars 2008 9mån - juni 7-8 månader efter .

Men som sagt det beror ju på vilken handläggare man får.

Hade själv problem med detta tillslut fick vi förlänga ett år och på samma gång lägga in en ny PUT ansökan.

Vi fick svara på nåra frågor samma som man får för PUT "tror jag"det tog fem minuter var.

så man kund lika gärna fått PUT enligt min mening men vad gör man.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...