Jump to content
IGNORERAD

Vädret i Oktober


Pontus

Recommended Posts

Tjenare,

Polarn frågade mig om att åka ned i Oktober och hur vädret är då. Eftersom jag själv aldrig varit nere den tiden så tänkte jag att någon snäll själ här kunde hjälpa till?

Han frågade även om vilken del som är bäst att åka till just då, öst eller väst?

Tackar på förhand!

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om Du går in på länksidan, Blandat, så hittar Du en bra länk om vädret i Thailand. (Jag har själv lagt in den)

Där kan bl.a. se genomsnitt för de senaste 30 året som tex visar att det i oktober regnar i snitt

Hoa Hin 211 mm fördelat på 17 dagar

Phuket 350 mm fördelat på 23 dagar

Pattaya 250 mm fördelat på 18 dagar

Oktober är normalt ingen höjdarmånad någonstans i Thailand om det är sol och bad som lockar, men detta är genomsnittssiffror och variationerna mellan olika år stora.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, tror det var jag som frågade Pontus. Vi är sugna på att åka typ 11-30 oktober i år, för att få billigare flygbiljetter, (lillan fyller 2 år den 1 nov). Läste att det var 360 mm i oktober på Koh Chang i oktober. Samma på Phuket. Säger mig inte så mycket. Är ju för all del mindre än i augusti då det regnar 1050 mm. Mer intressant kanske är:

Hur regnar det? Helt ok för oss om det regnar en timma intensivt per dag och soligt resten av dagen. (Bäst är det om det regnar på natten mellan 2 och 3 och låter bli att regna resten av dygnet).

Vi har barnen med och vill kunna vara på stranden stor del av dagen, går det?

Blir det jätteblött på stranden? Eller hur fort torkar det upp?

Vattnet blir grumligare, det vet vi, men går det att snorkla över huvud taget?

Är mycket stängt och så? Vi tänkte turas om att sportdyka några dagar, bra om dykcentren är öppna?

Verkar inte skilja så mycket på väst och östsidan? Då vi vill dyka verkar ju västsidan bättre? Funderar på Koh Lipe bland annat, man kan väl båtluffa lite, det är ju low season. Antar man kan ta nån båt till Koh Lipe om man flyger till Phuket.

Tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blötaste månaderna i Thailand är september och oktober. Varifrån Du har fått över 1000 mm i augusti vet jag inte. T.ex. Phuket i augusti ligger i snitt på 270 mm.

Normalt sett ska regnet börja avta i slutet av oktober. Regnet kommer vanligtvis i form av ganska korta men intensiva skurar med växlande molnighet därimellan. Regnar gör det både dagtid och nattetid. Phuket har vid den här tiden på året västliga vindar vilket medför att det normalt är ganska höga vågor, mao olämpligt badväder. Båtturer i vågorna är inte heller direkt kul.

Pratar vi Patong så är i princip allt öppet, medans mindre stränder ofta är mer eller mindre igenbommade.

Ska Ni på sol och badsemester skulle jag föreslå östkusten med tanke på vinden och vågorna.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

5-10 min regnade det i Jomtien 15/10-27/10-09

Ingenting i norra Thailand, 25 mil nedanför Chiang Mai (Tak) 27/10-12/11-09

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, vi är ändå rätt sugna på slutet av september till mitten av oktober. Pratade med en resebyrå. Fick höra att april-september var högsäsong på östkusten. Man kanske får kompromissa lite. Vi har nämligen hittat biljetter för 2 vuxna + 0-åring + 1-åring + 4-åring för 18500 kr t/r Bangkok. Om vädret är hyggligt låter det ju ok pris och så. Bangkok ligger ju tekniskt sett på östkusten. Man skulle kunna vara i Bangkok ett par dagar, se på sevärdheter, sen sa hon att man kan åka med buss ett par timmar till gamla turistorter, tex "Dolphin Bay" (om jag minns rätt), som är lugnare numera, lite övergivna nästan. Vi är alltså inte ute efter night life, utan lugn och ro, gärna lite folk och genuint och så. Både intressant att vara på en liten ö, om det är lugnt och genuint, men även hajka runt lite på fastlandet, kanske besöka nåt gammalt tempel osv. Hur som helst, Dolphin Bay kanske kunde vara något? Och så kunde man åka buss 4 h eller ta ett inrikesflyg till Koh Chang, var fint sa hon.

Hur är Koh Chang? Bra/dåligt?

Ska man boka inrikesflyg innan man åker på internet, eller på plats är frågan?

Hur är det med boende under sept-okt, kan man lösa på plats, eller bör man boka på internet innan?

Variant två var att boka t/r Bangkok + till Koh Samui (man kan stanna några dagar i Bangkok, åka vidare sedan) för 23000 kr ca. Kan det vara något? Om man kan tex ta sig vidare till någon liten paradis ö per båt, från Koh Samui alltså? För antar Koh Samui är lite för exploaterat om man vill undvika turistfällorna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kom relativt mycket nederbörd i Pattis i Okt iaf,visserligen mest nattetid.Även varit i Phuket undet Okt och då var det regn hela tiden :(

post-3617-126369912845_thumb.jpg

post-3617-126369914969_thumb.jpg

post-3617-126369918518_thumb.jpg

post-3617-126369941574_thumb.jpg

post-3617-12636994427_thumb.jpg

post-3617-126369912845_thumb.jpg

post-3617-126369914969_thumb.jpg

post-3617-126369918518_thumb.jpg

post-3617-126369941574_thumb.jpg

post-3617-12636994427_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan :)

Jag bor mellan Hua Hin och Cha-Am.

Och förde "regnbok" under det som kallas regnperiod.

Här kommer ett utdrag.

11:e - 31:a Oktober.

3 regnskurar :

38,1 mm, 18,3 mm, 15,6 mm.

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...