Jump to content
IGNORERAD

Köpa hus på område eller bygga på egen mark


tehman

Recommended Posts

Någon som vet var på internet thailändarna själva annonserar hus och mark, d.v.s. där inte farangpriserna förekommer?

Jag har själv, under de ca. 2 senaste åren, regelbundet kollat priser i Chiang mai på http://www.jasminehomes.co.th/index.php , och kan

inte påstå att jag har noterat någon märkbar prisskillnad under senare tid.

Vad som däremot är tydligt att de billiga husen, d.v.s. de i prisklassen upp till en miljon baht, ifrån att ha varit ganska många, numera

inte förekommer alls på siten. Vad detta beror på kan ju spekuleras kring.

Ändrades av Tujtuj

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 41
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • tehman

    7

  • Vaxet

    4

  • Tommy

    4

  • Tallviking

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tujtuj.

Utanför turistorter och några större städer hittar Du inte mycket på nätet.

Ute på landet så frågar man "byhövdingen" eller i den lokala mataffären vad det finns för hus/tomter till salu. Dom vet!

I städerna, där det finns "husghetton", kör man till vakten och frågar var försäljningskontoret ligger.(Vanligtvis mitt i området).

Åker Du runt och frågar efter hus/tomt och lämnar tel.nummer efter Dig kommer Du snart att via djungeltelegrafen bli överöst av erbjudanden. Husköp thaistyle.

Själv köpte jag i ett "medelklassghetto" några mil utanför Bangkok och priserna i den här trakten har varit ganska stabil, i alla fall för hus upp till 3-4 miljoner.

För nyproducerade lite dyrare hus så är marknaden trög och en variant som jag sett flera områden köra med att de i stället för att sänka priset låter en (liten) bil ingå i priset! Motsvarar alltså en prissänkning på 8-12 %.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är nog den vanligaste siten för annonser i Thailand som jag hittat

Annonsering på Internet är dock väldigt begränsad eftersom få har tillgång till och kan läsa engelsk text på Internet

Det är mer i farang-täta områden som internet finns tillgängligt och används flitigt

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Jag är intresserad av hus i närheten av Pattis.

Siterna jag tittar på har inte nämnvärt sänkt några priser, var hittar ni husen?

Måste jag hitta en lokal mäklare?

Söker hus i 1,5 - 2 milj. klassen.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

OT,Erkki det är för farliga områden för dig nära pattis.Hur blir det ses vi i surin omkring 16-17/4 ? Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Jag är intresserad av hus i närheten av Pattis.

Siterna jag tittar på har inte nämnvärt sänkt några priser, var hittar ni husen?

Måste jag hitta en lokal mäklare?

Söker hus i 1,5 - 2 milj. klassen.

Erkki

Finns inte en mäklare som varken i annonser eller på internet sänker priser, men!

Ta och åk runt i de olika områdena som ni är intresserade av, på turistorterna står FORE SALE skyltarna med ägarens telefonnummer som spön i backen.

Många har försökt sälja länge och är nu rätt så ekonomiskt möra, här kan priserna bli riktigt låga.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Tack vaxet för svaret, bara att ge sig ut på en tripp då.

Måne, vi kommer till 95% säkerhet att ses då.

Så det är lika bra att du börjar ladda.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Tack vaxet för svaret, bara att ge sig ut på en tripp då.

Måne, vi kommer till 95% säkerhet att ses då.

Så det är lika bra att du börjar ladda.

Erkki

Stackars jävlar ... Jag ska åxå till Surin då...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Odin,

Ska bli kul att träffas.

Eftersom jag inte har min resplan klar ännu, så kan Ni planera som Ni vill så ska jag se till att vra där på dessa dagar.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Erkki,du behöver inte vara orolig för min form,jag laddar med songkran i byn och det blir blött i dubbel bemärkelse.Jag kommer vara ordentligt grundad :crazy: Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Jag är intresserad av hus i närheten av Pattis.

Siterna jag tittar på har inte nämnvärt sänkt några priser, var hittar ni husen?

Måste jag hitta en lokal mäklare?

Söker hus i 1,5 - 2 milj. klassen.

Erkki

Annonstavlorna på Friendship/Carrefour/Foodland etc är ett bra tips.

Stog och glodde på den på Carrefour för 4 timmar sedan och såg flera intressanta objekt.

Ett hus med 2 sovrum & 2 badrum för 1.5 mille. (men det såg bra ut på bilderna.. inte ngn liten skräpkoja a la äldre områden på t.ex Soi Kao Talo.)

Ett annat i Ban Sare med stor tomt för samma belopp.

Ett hus på Maprachan (som Vaxet skrev om) som förut gick för 25 miljoner.. nu 8.5 miljoner.

Så.. tipset är att kolla lokala anslagstavlor, posta egna annonser och ta moppen runt o kolla.

Tror som Vaxet att prisjusteringen bara börjat och att priserna kommer att dala till det finns en marknad igen.

Och om inte priserna dalar så kommer det iaf finnas en del fina objekt till billig peng.

Ska också försöka skaffa egen hydda nu men vill helst bygga eget.

Såvida inte jag hittar något bra och prisvärt som går att använda som stomme och modifiera till önskad miljö. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Snackade med en Amerikan igår, hans Tirak var enligt honom en av Pattayas bästa mäklare.

Damen i fråga stod för dagen och lagade mat vid sin systers fik på stranden i Bang saen.

Hon var en trevlig dam och lovade visa oss några hus i Jomtien när vi åker ner om ett par veckor.

Damens bror var visst "Mayor" i Pattaya, har de en sån där?

Prisras från 20milj till ca 5 miljoner nämndes speciellt i de dyra projekten, skall bli mycket intressant.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Snackade med en Amerikan igår, hans Tirak var enligt honom en av Pattayas bästa mäklare.

Damen i fråga stod för dagen och lagade mat vid sin systers fik på stranden i Bang saen.

Hon var en trevlig dam och lovade visa oss några hus i Jomtien när vi åker ner om ett par veckor.

Damens bror var visst "Mayor" i Pattaya, har de en sån där?

Prisras från 20milj till ca 5 miljoner nämndes speciellt i de dyra projekten, skall bli mycket intressant.

MVH Tommy

Hej Tommy!

Jag tror att de största rasen har skett just i Jomtien.

Jag har bekanta, ett gift thai/farangpar, som sålde sitt hus i onsdags. Huset ligger mellan 2:nd och 3:rd road inte långt från Big C. Köparen var en kinesisk guldhandlare och köpeshillingen var 14 milj Baht.

Marknadsvärdet för detta hus med tillhörande 1 Rai mark för ca 2 år sedan var 20 milj.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Kolla även Bankerna i området, deras anslagstavlor visar hus som man tagit i mät, och snabbt vill ha tillbaka utlånade stålar för = ett bra förhandlingsläge m a o.

Saturnus

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej,

En länk till lite priser över hela Thailand och alla typer av egendomar. Thailändska priser och valbar med engelsk text:

http://www.krungsriproperty.com/

1 Rai=1600m2, 1 Gnan?=400m2, 1W2?4m2 (talang wah)

JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Det där med prisras och svårsålt beror nog mycket på var i Thailand man bor. Vi bor i Payoon Green Ville i Ban Chang och här byggs det fortfarande nya hus, minst 30 sen vi flyttade hit för 19 månader sedan. PGV är inte heller ett utpräglat 'farangområde' då minst 60% av husen bebos av thai-thai. Ett tiotal hus med svenskar annars mest engelsmän.

PGV ligger c:a 500 meter från havet och med 6 km upp till Ban Chang där det finns ett Tesco-Lotus, en bargata (om man är intresserad), diverse butiker och

Gotlänningen 'Lasses Pizza' som enligt mina amerikanska polare är absolut toppen. Behövs det grövre inköp så är det hyfsat nära till både Rayong och Pattaya.

Vad jag vet så finns det 2 'begagnade' hus till salu här. Mitt grannhus (skilsmässa), 245 thai kvm = 195 svenska inomhus, tvåplans, 400+ kvm tomt, knappt 2 år gammalt för 3,5 m. och ett mindre (vet ej priset). Nya hus finns från 1,99 m. http://www.payoongreenvill.com/index.php?l=en

Oscar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...