Jump to content
IGNORERAD

Köpa hus på område eller bygga på egen mark


tehman

Recommended Posts

Jag och min Thai sambo har tänkt oss hus i Thailand.

Vad är fördelar kontra nackdelar med att köpa på område eller köpa egen mark och bygga på?

Kanske mark med färdigt hus.

Jag vet att jag inte får äga marken.

Vad bör man tänka på?

Hur fungerar det på områden med vakt mm? Sköts områden som dom ska eller är det bara försäljnings grej, är områden bra skötta? jag vet det säkert är olika men vore kul att höra fördelar och nackdelar mellan område kontra egen mark.

Vi är inte helt säkra vad vi tänkt oss än, hoppas ni kan hjälpa oss med för och nackdelar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 41
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • tehman

    7

  • Vaxet

    4

  • Tommy

    4

  • Tallviking

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Avregistrerad clion

Jag och min Thai sambo har tänkt oss hus i Thailand.

Vad är fördelar kontra nackdelar med att köpa på område eller köpa egen mark och bygga på?

Kanske mark med färdigt hus.

Jag vet att jag inte får äga marken.

Vad bör man tänka på?

Hur fungerar det på områden med vakt mm? Sköts områden som dom ska eller är det bara försäljnings grej, är områden bra skötta? jag vet det säkert är olika men vore kul att höra fördelar och nackdelar mellan område kontra egen mark.

Vi är inte helt säkra vad vi tänkt oss än, hoppas ni kan hjälpa oss med för och nackdelar.

områdena som du nämner (grupphusomr) har alltid vakter vid in farten +en mur runt området.dessa hus är ju för oss vläningar med högre standard mm mm.och då är dom givetvis dyrare i inköp.fins mycket begagnat men då vill farangen ha tillbaka sina utlägg så priserna är högre.Det andra alternativet blir ju billigare men mycket svårare och sälja då det riktar sig mot thai+att du inte kan äga marken.ja det är en djungel när du bestämt dig för va du vill skaffa så återkomm.då kan du få mer tipps

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

områdena som du nämner (grupphusomr) har alltid vakter vid in farten +en mur runt området.dessa hus är ju för oss vläningar med högre standard mm mm.och då är dom givetvis dyrare i inköp.fins mycket begagnat men då vill farangen ha tillbaka sina utlägg så priserna är högre.Det andra alternativet blir ju billigare men mycket svårare och sälja då det riktar sig mot thai+att du inte kan äga marken.ja det är en djungel när du bestämt dig för va du vill skaffa så återkomm.då kan du få mer tipps

Hej clion.

Om jag förstår dig rätt så är område det bästa tycker du eller?

Är det bättre än att köpa mark och bygga ett hus med?

Jag vet att jag inte får äga mark, men det löser nog sig.

Det är många problem att bygga med men man får ju som man vill då.

Ja detta är inte lätt, det är fördelar och nackdelar med alla alternativen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl ganska hårt kopplat till pris och risk

Köpa i ett farang-getto kostar multum men är "ganska" säkert

Bygga på tjejens mark ger en helt annan "frihet" och är betydligt billigare men ger större risk och kräver betydligt mer egna insatser i form av upphandling, uppföljning etc etc

Det beror nog mest på din egen situation, din kompetens, möjlighet att vara på plats. ekonomi etc etc etc etc etc

Det är bara du själv som kan avgöra vad DU skall göra

Alla har olika förutsättningar

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är syftet med huset, ska ni bo på heltid, eller bara "vintermånaderna", ska det vara "ditt" hus, har du råd att förlora pengarna eller ser du det som en investering och räknar med att få tillbaka pengarna en dag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är syftet med huset, ska ni bo på heltid, eller bara "vintermånaderna", ska det vara "ditt" hus, har du råd att förlora pengarna eller ser du det som en investering och räknar med att få tillbaka pengarna en dag?

Vi ska åka dit några månad om året till början är det planerat.

Det blir bådas hus.

Men brukar det skötas med rengörning av pol på område mm.

Är det säkrare för inbrott i hus på områden?

Det finns ju vakter men dom är ju inte intresserade på alla områden, jag var på ett område som vakten sov i vakt stugan.

Ni tycker område är best för oss då eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag och min Thai sambo har tänkt oss hus i Thailand.

.

Jag vet att jag inte får äga marken.

Vi ska åka dit några månad om året till början är det planerat.

Hej,

Nu verkar du vara helt inne på hus, men har ni övervägt möjligheten att köpa en andelslägenhet? Kan kanske vara ett bra sätt att "känna sig för", innan man binder upp sig för någonting som kan kosta en hel del om det inte blir vad man hade tänkt sig. En lägenhet kan väl även en utlänning äga, och ni kanske kan hyra ut den under delar av året som ni inte är där.

Ligger den sedan högt upp i huset så torde det även vara myggfritt. cool.gif

jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Som har diskuterats i andra trådar är en annan rekommendation att hyra lägenhet eller hus i det området första gångerna ni är nere och under den tiden känna på vad ni vill ha samt leta i området

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Nu verkar du vara helt inne på hus, men har ni övervägt möjligheten att köpa en andelslägenhet? Kan kanske vara ett bra sätt att "känna sig för", innan man binder upp sig för någonting som kan kosta en hel del om det inte blir vad man hade tänkt sig. En lägenhet kan väl även en utlänning äga, och ni kanske kan hyra ut den under delar av året som ni inte är där.

Ligger den sedan högt upp i huset så torde det även vara myggfritt. cool.gif

jap.gif

Hej.

Ja vi har varit inne på lägenhet med, men dom är minst lika dyra som hus så jag tror det lutar mot hus för oss.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Att bygga på egen tomt ger frihet att välja design, matrial osv.

Det är också mycket jobbigare och chansen för fuskbygge ökar om man inte kan övervaka hela bygget eller har en byggmästare som man kan lita på, jag vet inte hur jag skall hitta en...

Att köpa ett färdigt hus är enklare och har man en bra inspektör/besiktningsman så borde man kunna få reda på eventuella problem, innan huset köps, risken för fuskbygge finns kvar, men om huset är sådär 4-5 år gammalt så borde de uppenbara problemen synas...

Tänker på Termiter som käkat upp billiga träslag, läckande tak OCH väggar, vattenskador från toaletter och i golv på markplanet, spruckna betongväggar, tomtmark som sjunkit ett par decimeter eftersom byggaren inte gjort ett ordentligt jobb med markuppläggningen, sprucken betong och klinkers på vägar och gångar beroende på att marken sjunkit, taskiga elinstallationer med jordade uttag som saknar jordkablar, listan kan göras låååång, men jag slutar här.

Att köpa i ett Inhängnat område ger ofta en rätt liten tomt, men glöm inte att det ofta finns pool, gym, parker och andra mervärden, samt förstås bättre bevakning än ingen alls ;)

Många påstår att det är lättare att sälja ett hus i ett inhängnat område, speciellt om det är byggt av ett välkänt bolag, säkert sant.

Ändå funderar jag på att bygga eget :crazy:

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle jag flytta hit nu skulle jag nog köpa tomt och bygga.

Man får köpa mycket mark för man måste ha en hög mur runt Med krossat glas på toppen eller så. Så det är skönt med lite luft innan muren.

Skillnaden mellan Kumlabunkern är ju att du får välja färg på muren.

Men ska ni bara vara här 2 månader per år så rekomenderar jag inhägnat "farangområde". dels har dom vakt, även om dom sover lite då och då, men dom finns där. Sedan kan du få någon att se till huset så att, som någon påpekade, inte termiterna käkar upp all träinredning, eller det blir en takläcka under regnperioden. Och att någon vattnar den lilla gräsplätt som brukar ingå.

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Det funkar tyvärr dåligt att "vakta" bort termiter, det som funkar är att bygga rätt från början, undvika billiga träslag och göra det svårt för krypen att komma från underjorden upp genom golvet i huset.

I efterhand eller redan vid bygget kan man förgifta marken, det görs ofta genom att lägga rör i marken som sedan sprutas med termitgift.

När vi bygde om hemmet så borrades det hål i marken, genom grunden och sprutades med gift, verkar hålla myror och termiter borta, även nu 3 år senare.

Var hemma hos en vän förra veckan i hans nyinköpta hus i ett inhägnat område här i Bkk, och där höll de som bäst på att bygga om trappen till andra våningen, flera trappsteg var helt rötna av termitangrepp. Det huset är 4 år gammalt och byggt av ett känt byggföretag, även de stora och dyra tar genvägar för att tjäna lite extra.

Att kalla det för ett "Farrangområde" passar inte då 95% av de som bor där är Thai.

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Att kalla det för ett "Farrangområde" passar inte då 95% av de som bor där är Thai.

Må så vara i BKK. Här runt Hua Hin och Cha-Am finns fler "farangområden".

Stax bortom mig finns ett svenskområd. Bara svenska. Bredvid finns ett finnområde. Bara finna.

En kompis bor lite närmare Hua Hin och där bor det bara svenskar.

Söder om stan finns det flera. Och i Cha-Am, finns det mint ett. Det var där någon galning sprang in och sköt för ett tag sen.

/Keithan

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Säkerhetsmässigt är det bättre att bo i områden med mer folk. Därför är villaområden bättre än egen tomt utanför stan. Vakten gör inte mycket till eller från.

Prismässigt tror jag inte det gör så stor skillnad idag. Finns många hus här i Pattaya som köpts/byggts för 4 miljoner som nu säljs för 2.5 - 3.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visar en bild hur virke kan se ut som hemsöks av termiter och

möjligen andra skadedjur.

F d sambon uppe i Udon hade påbörjat ett bygge, som jag sedan slutförde.

De hade använt trä till reglar, takstolar och dyl.

Det tog inte lång tid förrän det var dags att riva och ersätta

med stål och annat hårdsmält material.

Nu är ett nytt bygge på gång uppe i Surin och jag har sagt:

Inte en träbit i det huset!

Jan L

post-3360-126517135497_thumb.jpg

post-3360-126517135497_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Antagligen det säkraste Jan.L!

Men jag har ett kanske 15 år gammalt Townhouse i Bkk och trappan upp till övervåningen och 90% av golven på 2a våningen samt takstolar är av "Redwood" (jag vet inte vad det heter på svenska, redwood var frugans översättning från Thai). inga problem med Termitangrepp eftersom det är ett hårt träslag som termiterna inte biter på.

Redwood är halvdyrt, betalade 10000bath för ca 15kvadratmeter golvplank när vi byggde ut vårt sovrum till dubbla storleken.

Byggmästaren erbjöd sig att riva ut trät som redan låg i sovrummet och byta ut det till klinkers (undrar om han tänkte lägga nytt golv i nåt annat hus med det), den "gubben" gick inte :diablo:

Däremot har jag sett angrepp på nya trälister i grannarnas hem, billigt men snyggt trä...

Våra golvlister är Redwood, träliknande Betongplank och Plastlister.

NoBuzz, så priserna i Pattaya trakten har rasat, gäller det även i De inhängnade områdena av lite klass??

Får väl ta en titt på husannonser igen då!

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tommy,

Har sett en del objekt annonseras ut billigare.

Huset jag hyr (3 sovrum, 2 badrum) skulle först säljas för 4". Sen 3,6". Nu tar ägarinnan 3,2". Ligger i Mike Orchid Villas som är välskött.

Ett hus längre ner på Soi Kao Noi i samma storlek försöker de sälja för 3.2". Andra ägare i området säger att man får vara glad om man får 3".

Och jag såg alltså ett likadant hus, fast på Soi Nern Plab Wan, annonseras ut i går för 2.5".

Det känns helt klart som att det börjar släppas på prisfixeringen lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej ja det är mycket att tänka på.

Men det finns säkert någon här som har hus på område som kan svara på hur skötsel av pol mm fungerar.

Är det rent och bra skött på dom flesta ställen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bor i ett område där skötseln under sista året gått ner enormt.

Alla gick då samman och vägrade betala avgiften, och vipps tog vi över skötseln själva till en spottstyver av tidigare kostnad.

Många område är det just nu lika i, när inga hus säljs längre så drar säljbolaget in på servicen för att kunna överleva och slippa konkurs.

Priserna kommer gå ner ännu mer för det finns ett enormt utbud säljare, men i stort sett inga köpare.

Man får dock enligt mig räkna med att om man köper ett hus i Thailand, så kommer detta troligtvis att vara osäljbart rätt många år, eller rättare sagt, köp inte om du tror att du i framtiden kanske behöver dessa pengar till annat.

Runt Maprachan dammen i östra Pattaya såldes det för några år sedan enormt exklusiva hus, stora och med sjöutsikt, pris ca 25 miljoner baht.

Just nu är massor med hus där till salu, inte ett enda har sålts, och då har ändå några desperata faranger som vill sälja omgående erbjudet sitt hus för mindre än hälften av vad de betalade.

I Jomtien är utbudet enormt, men köpare syns det inte till, inte ens de bästa lägen går att sälja verkar det som.

Min familj skall så småningom flytta till Sverige några år och vi gör inte ens ett försök att sälja, bara bomma igen och vänta på bättre tider.

Min slutsats, priserna kommer gå ner i flera år till, och köper man så kommer att sedan sälja igen, vara mycket, ja mycket svårt.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bor i ett område där skötseln under sista året gått ner enormt.

Alla gick då samman och vägrade betala avgiften, och vipps tog vi över skötseln själva till en spottstyver av tidigare kostnad.

Många område är det just nu lika i, när inga hus säljs längre så drar säljbolaget in på servicen för att kunna överleva och slippa konkurs.

Priserna kommer gå ner ännu mer för det finns ett enormt utbud säljare, men i stort sett inga köpare.

Man får dock enligt mig räkna med att om man köper ett hus i Thailand, så kommer detta troligtvis att vara osäljbart rätt många år, eller rättare sagt, köp inte om du tror att du i framtiden kanske behöver dessa pengar till annat.

Runt Maprachan dammen i östra Pattaya såldes det för några år sedan enormt exklusiva hus, stora och med sjöutsikt, pris ca 25 miljoner baht.

Just nu är massor med hus där till salu, inte ett enda har sålts, och då har ändå några desperata faranger som vill sälja omgående erbjudet sitt hus för mindre än hälften av vad de betalade.

I Jomtien är utbudet enormt, men köpare syns det inte till, inte ens de bästa lägen går att sälja verkar det som.

Min familj skall så småningom flytta till Sverige några år och vi gör inte ens ett försök att sälja, bara bomma igen och vänta på bättre tider.

Min slutsats, priserna kommer gå ner i flera år till, och köper man så kommer att sedan sälja igen, vara mycket, ja mycket svårt.

Det låter ju inte så bra om områdena kommer gå i konkurs.

Vad händer då med huset man köpt?

Det låter ju som en tidsfråga bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Marken huset står på är redan din så det är gemensamma saker som gator och pooler som ägs av företaget.

En konkurs innebär oftast att husägarna tar över och gemensamt får stå för skötseln, så inga större problem.

I vissa fall finns en köpare, ett annat företag som köper denna gemensamhetsmark och tar hand om skötseln, typ lite som HSB i svedala t.e.x.

Ofta är det bättre efter konkursen än innan, köparen har pengar till skötsel och tar ni över gemensamt så är det ju "up to you"

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Men då kan väll kostnaden för skötseln stiga en del, eller när ägarna behagar höja.

Så du tycker det är bra att ha hus på ett område?

Skönt att gå iväg och ta ett dopp i poolen på området. :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Men då kan väll kostnaden för skötseln stiga en del, eller när ägarna behagar höja.

Så du tycker det är bra att ha hus på ett område?

Skönt att gå iväg och ta ett dopp i poolen på området. :great:

Visst kan de höja priserna, det är ju troligt, men har aldrig hört talas om ockerpriser.

Ett råd i all välmening till dig är.

Att köpa hus i Thailand är ett högriskprojekt. Vill man vara säker på en investering, så är just husköp i Thailand totalt fel.

Oavsett om du bor i ett område eller på en enskild mark så finns så mycket om och men.

I de tider som råder just nu, varför inte hyra ett hus först, kan få mycket förmånliga priser just nu eftersom så många hus står tomma.

Hyr först några år och köp sedan när du själv känner till mer om marknaden här nere och själv kan bedöma alla risker, nackdelar och fördelar med att äga ett hus i Thailand.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

När byggboomen i Pattaya/Jomtien tog rejäl fart för 5-6 år sedan, så gick allt att sälja och till hutlösa priser. Farangerna var som galna att köpa hus - de ville inte missa tåget.

Nu har glöden i marknaden falnat och mera sans och vett har kommit in i bilden.

Det finns fortfarande en hygglig omsättning på husmarknaden, men då handlar det om vettiga hus till vettiga priser ( 2-3 milj.

Det startas för närvarande t o m nya byggprojekt med "faranghus" i spannet 3-4 milj Baht.

Jag gav 1,9 milj B för vårt hus i fjol och har sedan dess investerat ytterligare 400 000 B - alltså totalt 2,3 milj. Jag skulle lätt kunna sälja huset i morgon och få 2,5 milj.

Så, som vanligt finns det en gråskala mellansvart och vitt.

Vaxets råd att kolla läget genom att "hyra runt" några år , är ett gott råd.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Var i Thailand, har förmodligen missat det, men det är en viktig faktor om Ditt boende är i turistområde eller en annan större plats, för ute på vishan är det rätt skralt med säkerheten om det står tomt några månader om året.

Annars tycker jag som tidigare sagts, hyr, sen vet man så mycket bättre vad man vill eller inte vill ha.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...