Jump to content
IGNORERAD

Malaria och liknande udon?


elikswe

Recommended Posts

Hej

Kanske får chansen att bli inbjuden till udon thani i april och tänkte kolla

lite om vad ni "infödingar" ;) anser om behovet av malaria profylax för

en tre veckors vistelse?

Tror inte det blir någon vildare expedition med krälande i träsk mm

såvida man inte lyckas bli ovän med familjens äldre :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om det finns ett 3 veckors, men jag antar att vaccinations stället du går till vet bättre. Själv tror jag inte att du behöver mer än vanlig turistvaccin.

mvh

Christer

Christer/Arunee/Tawan

Link to comment
Dela på andra sajter

Om Du inte skall ut i djungeln så är risken för malaria obetydlig, tror inte jag under de 5-6 år jag bott här hört en enda nämna ordet en gång. April är annars en av årets absolut varmaste månader så bered Dig på att duscha ofta och använd myggmedel, gärna medtagen från Sverige. (Du kommer att bli duschad ändå, det är ju Songkran i mitten av April)

3 veckor eller en dag har i o för sig ingen betydelse om oturen är framme men oroa Dig inte i onödan.

Baa (ovaccinerad)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tog något mot Malaria -84 men sedan dess ingenting trots att man blivit rejält myggbiten ibland på fötterna.

Myggmedel är billigt och myggnät gäller om nätterna.

Shit happens men är mer orolig för trafiken.Svininfluenssan (Ej Vacccinerad) och Dengufebern.

Gulsots vaccinet har räckt för mig.

En Turist med Thailandsanknytning :dance1:

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

malariamedicin har även otrevliga bivärkningar ibland

engelsmänen i indien drack gin å tonic å det hjälpte

MEN tyvär så finns inte den tonicen i TH

det skall vara "indantonic " det är kinin i den

ha en bra resa

ola i phrae

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter ju som att man inte kommer dö direkt då iaf ;). Myggorna brukar

inte jaga mig så hårt över lag. Min syster tog över dom anlagen som tur är. Får

väl smörja med myggmedel och se om man kan installera nät i bostadsrummet.

Värmen kanske inte blir så kul, svettas som en gris redan i låga 30 temperaturer om man

ska ut och vela för hårt. Men jag ville se Songkran och väntar på schengenvisa mm ändå.

Hur gör lokalbefolkningen ang myggburnasjukdommar? "mai pen rai" ?

Link to comment
Dela på andra sajter

"infödingarna" har oftast (stadsbefolkningen alltså) myggnäts för fönstren, man stänger helt enkelt igen alla dörrar och fönster samt sprayar nåt insektsdödande medel någon timme innan det är läggdags.

Myggnät typ tält används nästan uteslutande som skydd för småbarn (och ibland faranger)ute i byarna där det oftast fattas fönster, man har bara träluckor.

Annars är det nog som Du skrev, MaiPenRai. Men som tidigare sagts, tag med myggmedel från Sverige, brukar vara svårt att hitta nåt utan giftstämpel här nere.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

jaap ska nog räcka med sunt tänkande men läste så sent som igår att Dengue febern ökar rejält på svenskar som bl.a

besökt Thailand...finns ju ingen vaccin mot den myggjäveln men som sagt myggolja och sprayer är nog bra att använda

.Dengue myggan anfaller ju t.o.m på dagtid... :whistle: ... :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Malaria i Thailand finns enligt uppgift uteslutande nära

gränsen till Burma (Mae Hong Son / Mae Sot) samt vid gränsen till Cambodja.

Vaccinationskliniken jag frekventerar anser att biverkningarna med malariavaccinet

är större än nytto-do så trots att jag nästan uteslutande befunnit mig däruppe

har jag aldrig tagit något mot malaria.

Däremot hepatit A/B och mot turistmage.

De flesta burmeser jag haft kontakt med har eller har haft malaria och det tas på

största allvar kan jag intyga.

Vi använder de myggmedel man kan köpa på 7/11. Funkar bra, fast ett jävla jobb förståss

att smörja in sig efter vare gång man duschat. Undvik den version som är för barn (märkt "Family").

De däringar rykande spiraler som ibland sätts ut under borden på restaurangerna tycker jag

är helt värdelösa.

Dengue febern är ett allvarligt och ökande problem - inte minst på några av de populäraste öarna

i söder.

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Malaria i Thailand finns enligt uppgift uteslutande nära

gränsen till Burma (Mae Hong Son / Mae Sot) samt vid gränsen till Cambodja.

...

Säkert sant att risken är mycket lägre i andra områden, men det här med malaria är knepigt. Jag har hört att vi (tidigare) faktiskt även har haft malariabärande myggor så långt norrut som Sverige. Antikens Rom var svårt malariaplågat - man gjorde stora insatser för att torka ut träskmarkerna i närområdet.

Frågan är om man genom lokala insatser kan förbättra sin situation - någon som vet på hur stora avstånd en mygga verkar? Kan man genom att röja buskar och sätta ut småfisk / alt. tömma vattenpölar krafigt påverka sin närmiljö?

jap.gif

PS. Knotten är ena vidriga sällar - kan de också dessutom överföra sjukdomar? DS

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...