p125 Inlagd Oktober 10, 2025 Dela Inlagd Oktober 10, 2025 Ni som vet och varit med förr... Det utgår ingen ränta på utbetalningskontot på IPS. Därför dunderar jag på att ta årsutbetalning årsvis och stoppa det på ett räntebärande konto. Hur ser det ut på inkomstintyget ut är det årsvis eller månadsvis? Kan jag ställa till det för mig på nåt sätt? (Just med detta. I övrigt är jag bra på det8-)) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lasseiudon Inlagd Oktober 10, 2025 Dela Inlagd Oktober 10, 2025 1 timme sedan, skrev p125: Ni som vet och varit med förr... Det utgår ingen ränta på utbetalningskontot på IPS. Därför dunderar jag på att ta årsutbetalning årsvis och stoppa det på ett räntebärande konto. Hur ser det ut på inkomstintyget ut är det årsvis eller månadsvis? Kan jag ställa till det för mig på nåt sätt? (Just med detta. I övrigt är jag bra på det8-)) Vad är det för inkomstintyg du syftar på? Gäller det Visum som söks i Sverige eller Extension som söks i Thailand? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
p125 Inlagd Oktober 10, 2025 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 10, 2025 23 minuter sedan, skrev lasseiudon: Vad är det för inkomstintyg du syftar på? Gäller det Visum som söks i Sverige eller Extension som söks i Thailand? Egentligen både ock då det lär börja med 90 dgr O följt av extension. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
p125 Inlagd Oktober 10, 2025 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 10, 2025 Eller snarare om det redovisas per år eller månad. Typ Lasse får 25 000 i månaden i pension eller Lasse får 300 000 per år i pension. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Marlon Inlagd Oktober 10, 2025 Dela Inlagd Oktober 10, 2025 Med tanke på hur viktigt det är att det blir rätt för visumansökan så hade jag nog skickat ett mail till ambassaden i Stockholm och frågat om det spelar någon roll om inkomsten redovisas månads eller årsvis Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lasseiudon Inlagd Oktober 11, 2025 Dela Inlagd Oktober 11, 2025 23 timmar sedan, skrev p125: Egentligen både ock då det lär börja med 90 dgr O följt av extension. När det gäller Visumansökan i Sverige tror jag att det funkar men inte för Extension för då vill Immigration se pengar på Thailändsk bank alternativt att du regelbundet för in pengar från utlandet till din Thailändska bank. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
biker Inlagd Oktober 11, 2025 Dela Inlagd Oktober 11, 2025 (ändrad) 2 timmar sedan, skrev lasseiudon: När det gäller Visumansökan i Sverige tror jag att det funkar men inte för Extension för då vill Immigration se pengar på Thailändsk bank alternativt att du regelbundet för in pengar från utlandet till din Thailändska bank. Vad gäller extension går det bra med ett "income letter". från ambassaden. Söks online och skickas hem med bud. Kräver alltså inget besök på ambassaden. Man behöver inte ha ett bankkonto i Thailand. ( De flesta har väl ändå ett bankkonto i Thailand, men det är inget immigration bryr sig om) Svenska ambassaden har aviserat förändringar från hösten 2026. Återstår att se vilka alternativ som då finns. mvh biker Ändrades Oktober 11, 2025 av biker 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tomas H Inlagd Oktober 11, 2025 Dela Inlagd Oktober 11, 2025 1 timme sedan, skrev biker: Vad gäller extension går det bra med ett "income letter". från ambassaden. Söks online och skickas hem med bud. Kräver alltså inget besök på ambassaden. Man behöver inte ha ett bankkonto i Thailand. ( De flesta har väl ändå ett bankkonto i Thailand, men det är inget immigration bryr sig om) Svenska ambassaden har aviserat förändringar från hösten 2026. Återstår att se vilka alternativ som då finns. mvh biker Fast kan man få med IPS utan ränta där? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
biker Inlagd Oktober 11, 2025 Dela Inlagd Oktober 11, 2025 (ändrad) 55 minuter sedan, skrev Tomas H: Fast kan man få med IPS utan ränta där? Jag kanske skrev lite lättvindigt, utan att ha fakta. IPS är väl individuellt pensionssparande, om jag fattar rätt. Kanske det inte är tillgångar som duger för ett income letter. Jag har under många år skickat föregående års deklaration till ambassaden, och deras "income letter" talar om totala summan av mina intäkter före skatt. Men eftersom ambassaden slutar utfärda sina brev nästa år så är det ju inte ett alternativ ändå. mvh biker Ändrades Oktober 11, 2025 av biker stavfel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd Oktober 11, 2025 Dela Inlagd Oktober 11, 2025 (ändrad) 2 timmar sedan, skrev biker: Jag kanske skrev lite lättvindigt, utan att ha fakta. IPS är väl individuellt pensionssparande, om jag fattar rätt. Kanske det inte är tillgångar som duger för ett income letter. Jag har under många år skickat föregående års deklaration till ambassaden, och deras "income letter" talar om totala summan av mina intäkter före skatt. Men eftersom ambassaden slutar utfärda sina brev nästa år så är det ju inte ett alternativ ändå. mvh biker Just IPS uttag beskattas väl som vanlig inkomst av tjänst så det borde duga som underlag kan jag tycka Ändrades Oktober 11, 2025 av Mankan Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
p125 Inlagd Oktober 11, 2025 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 11, 2025 3 timmar sedan, skrev biker: Jag har under många år skickat föregående års deklaration till ambassaden, och deras "income letter" talar om totala summan av mina intäkter före skatt. Går det då att skicka in föregående års deklaration även om man inte börjat ta ut pension? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd Oktober 12, 2025 Dela Inlagd Oktober 12, 2025 8 timmar sedan, skrev p125: Går det då att skicka in föregående års deklaration även om man inte börjat ta ut pension? Du måste ta ut nån form av pension om du söker O-retired. Men inkomsten från förra året kan vara vilket som. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Oktober 12, 2025 Dela Inlagd Oktober 12, 2025 20 timmar sedan, skrev biker: Vad gäller extension går det bra med ett "income letter". från ambassaden. Söks online och skickas hem med bud. Kräver alltså inget besök på ambassaden. Man behöver inte ha ett bankkonto i Thailand. ( De flesta har väl ändå ett bankkonto i Thailand, men det är inget immigration bryr sig om) Svenska ambassaden har aviserat förändringar från hösten 2026. Återstår att se vilka alternativ som då finns. mvh biker För min extension har jag använt uppgifterna från skatteverket som blivit "income letter" på ambassaden. Imm här vill se income letter istället för pengarna på banken. Första åren fick banken skriva ut intyg om pengar på banken. Eftersom imm gav tillbaka det papperet och tittade endast på income letter tog jag inget intyg från banken förra gången. Ingen saknade det. IPS har jag ingen koll på. 3 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu