Jump to content
IGNORERAD

Crypto till THB

p125

Recommended Posts

Jag tycker Thailands satsning på ”TouristDigiPay” är intressant. De väljer en riskbegränsad väg genom att konvertera krypto till baht istället för att köra direkta kryptobetalningar, o därmed minskar problemen med volatilitet.

Regelverket är dessutom gediget eftersom både SEC, Bank of Thailand och AMLO är involverade, och det hela rullas ut i en 18-månaders sandbox där man kan göra anpassningar längs vägen. Pricken över i är att köparna får en smidig lösning via QR-betalningar i en digital plånbok.

Personligen är jag dock konservativ och betalar helst med kontanter. 

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev ReKa:

Jag tycker Thailands satsning på ”TouristDigiPay” är intressant. De väljer en riskbegränsad väg genom att konvertera krypto till baht istället för att köra direkta kryptobetalningar, o därmed minskar problemen med volatilitet.

Regelverket är dessutom gediget eftersom både SEC, Bank of Thailand och AMLO är involverade, och det hela rullas ut i en 18-månaders sandbox där man kan göra anpassningar längs vägen. Pricken över i är att köparna får en smidig lösning via QR-betalningar i en digital plånbok.

Personligen är jag dock konservativ och betalar helst med kontanter. 

Så om man har krypto så kan man överföra den till en plånbok i Thailand, växla till THB och konsumera. Vilket betyder att man inte behöver redovisa någon vinst och därmed slipper skatta för denna? Antar iof att de som håller på med krypto inte betalar någon skatt på avkastningen ändå i Sverige? Dock osäker på hur man hanterar överföringen till FIAT pengar utan att banken klagar att det kom in en mille på kontot från en Bitcoin försäljning och skvallrar till Skatteverket…

Dela på andra sajter

On 2025-08-20 at 21:25, skrev Marlon:

Så om man har krypto så kan man överföra den till en plånbok i Thailand, växla till THB och konsumera. Vilket betyder att man inte behöver redovisa någon vinst och därmed slipper skatta för denna? Antar iof att de som håller på med krypto inte betalar någon skatt på avkastningen ändå i Sverige? Dock osäker på hur man hanterar överföringen till FIAT pengar utan att banken klagar att det kom in en mille på kontot från en Bitcoin försäljning och skvallrar till Skatteverket…

Ptja, jag har alltid sett uppmaningen att rapportera till Skv om vinster i kryptohandel som en rekommendation, och inte ett krav. 😉
Men så länge våra politiker strösslar och missbrukar skattepengarna hejvilt så har jag inte dåligt samvete av att inte ta upp allt i min deklaration. 

Angående att ta ut kosing från försäljning så bör väl användandet av kontokort från kryptobörs fungera. Crypto.com ger ut kort som fungerar typ överallt. Binance likaså, dock så har Binance visst ngn förgrening till Sverige. Därmed kanske de har en skvallerlina till Skv. 
Använder själv Coinbase, som jag tror inte har en hotline till Skv. 

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...