Jump to content
IGNORERAD

Viktig information om förändringar i intygsverksamheten.

Aray Na

Recommended Posts

Viktig information om förändringar i intygsverksamheten.

Ambassaden kommer upphöra att utfärda följande affidavit/intyg från och med den 1 september 2025.

Intyg om familjerelation till ansökan om visum för maka/make/barn(opens in a new tab)

Intyg till ansökan om folkbokföring (gula husboken) i Thailand(opens in a new tab)

Intyg om ändring av namn / efternamn i Sverige(opens in a new tab)

Intyg om äktenskapsskillnad från Sverige(opens in a new tab)

Intyg om svenskt äktenskap för anmälan till thailändsk myndighet(opens in a new tab)

Intyg om samboförhållande(opens in a new tab)

Intyg om dödsfall(opens in a new tab)

https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-för-svenska-medborgare/Thailand/hjälp-till-svenskar-utomlands/intyg-och-legaliseringar/viktig-information-om-förändringar-i-intygsverksamheten/?fbclid=IwY2xjawK5TSBleHRuA2FlbQIxMQBicmlkETBDeGl0NHVub3JiQkpKZG0wAR5OA4gKoooOcUlRYBSjL1pTC55EQ0ZnIZMoz2fbDJWMKYodxDRhk3m6FePZ1g_aem_sQGUlOy-dId9h1-m-yOZ5A

Inkomstintyget kommer att finnas kvar för tillfället.

I höst kommer ambassaden lämna mer information angående inkomstintyget.

• Ge karma 1
  • Haha 1
Dela på andra sajter

• 2 månader senare...

Vet inte om det är rätt tråd men försöker,det nya intyget som ska skrivas 72 timmar innan ankomst till Thailand gäller detta thaimedborgare oxå?

• Ge karma 1

Måne

Dela på andra sajter

Luke the Drifter
4 minuter sedan, skrev måne:

Vet inte om det är rätt tråd men försöker,det nya intyget som ska skrivas 72 timmar innan ankomst till Thailand gäller detta thaimedborgare oxå?

Nej, som thailändsk medborgare så behöver du inte skaffa ett TDAC, Thai Digital Arrival Card.

https://tdac.immigration.go.th/manual/en/

WHO SUBMIT?
All non-Thai nationals entering the Kingdom of Thailand are required to complete the Thailand Digital Arrival Card online prior to entry. 

Mvh

Luke

Edit.

Det var en kompis som ringde mig för bara några dagar sedan som frågade mig om detta då hans tjej skulle åka ner till Thailand och då tog jag reda på fakta.

• Ge karma 2
  • Bullseye 1

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev måne:

Det kan möjligtvis ha betydelse viket pass de reser in med om de har dubbla medborgarskap.

Men inget som ändå går att lösa på plats i så fall. 

Bara en teori från min sida.

• Ge karma 3
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev rolba:

Det kan möjligtvis ha betydelse viket pass de reser in med om de har dubbla medborgarskap.

Men inget som ändå går att lösa på plats i så fall. 

Bara en teori från min sida.

Hon har dubbelt

Måne

Dela på andra sajter

• 2 månader senare...

Tänkte skriva in mig i husboken, vi försökte i vintras när vi registrerade äktenskapet i Thailand men gick bet på att dom ville ha födelsebevis. Men Sverige har väl slutat med födelsebevis sen evigheter, personbevis samt familjebevis funkade ej.

Jag hittade detta på skatteverket:   (Uppgifter om mig, vem jag är gift med, mina barn och mina föräldrar (Utdrag om folkbokföringsuppgifter - 120 med alla relationer). Kan användas som födelse- eller äktenskapsbevis.)     Måste vara detta!?

Jag utgår ifrån att detta måste legaliseras på UD också - är det någon som har erfarenhet? 

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nineteen68:

Tänkte skriva in mig i husboken, vi försökte i vintras när vi registrerade äktenskapet i Thailand men gick bet på att dom ville ha födelsebevis. Men Sverige har väl slutat med födelsebevis sen evigheter, personbevis samt familjebevis funkade ej.

Jag hittade detta på skatteverket:   (Uppgifter om mig, vem jag är gift med, mina barn och mina föräldrar (Utdrag om folkbokföringsuppgifter - 120 med alla relationer). Kan användas som födelse- eller äktenskapsbevis.)     Måste vara detta!?

Jag utgår ifrån att detta måste legaliseras på UD också - är det någon som har erfarenhet? 

Du blir inte inskriven i hennes Blå Bok, däremot kan du få en egen Gul Bok och ett Rosa ID-kort.
Jag talar nu om hus i Thailand, för Comdo finns andra regler.

• Ge karma 3
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev lasseiudon:

Du blir inte inskriven i hennes Blå Bok, däremot kan du få en egen Gul Bok och ett Rosa ID-kort.
Jag talar nu om hus i Thailand, för Comdo finns andra regler.

Vad behövs för den gula?

Måne

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev måne:

Vad behövs för den gula?

Du får Googla. Jag vet att många har problem med att få sin Gula bok medans andra får utan problem.

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Nineteen68:

Födelsebeviset tog vi ut från skatteverket, det du angett, har för mig att det ska ha underskrift från skatteverket. Detta ska översättas av någon certifierad för det. Vi använde en firma i Khon Khaen. Sedan verifierades denna av ambassaden som skickade det vidare till ud.

Nu håller ju ambassadens uppgifter att förändras så titta på deras sida vad de har för tips.

Vårt problem var att få fram grattulationsdiplomet man får när man gifter sig. Till slut fick vi fram en vettig människa (chefen på ampös bokföringsenhet) han satt och läste bestämmelserna två dagar innan han gick vidare. De tidigare tjänstemännen kom med egna olika hittepå som inte tog oss vidare på något sätt. Vi höll på tre år. Det har jag förståt att olika ampö och olika tjänstemän löser det på olika sätt. Har man tur accepterar de det mesta och ger dig det du vill. Har du otur erkänner de inte att de inte vet hur de ska hantera det och kör hittepå linjen.

Hur som helst kom de till slut fram till att grattulationsdiplomet inte behövdes och att vi hade lämnat in allt som behövdes. Vi hade även fått ett dokument från thailändska ambassaden i Stockholm att grattulationsdiplomet  ersattes av skatteverkets personbevis.

Eftersom ni redan har äktenskapsbiten klar har ni kommit långt på vägen.

När allt är klart får du den gula husboken och det thailändska id kortet. Det skriver de snabbt ut när du är bokförd.

Ändrades av Wangthong
  • Ge karma 3
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...