Jump to content
IGNORERAD

Vilken svets ska jag köpa


Nicholas

Recommended Posts

Nicholas

Jag vill svetsa ihop ett tak i sverige, typ som dom gör i Thailand men med plast som själva taket.

 

Stommen vill jag svetsa ihop till ett uterum.

Dimensionerna på fyrkants-rören är väl samma som i Thailand tror jag, gods-tjocklek gissar jag är mellan 1 till 2mm

 

Vilken svets ska jag köpa i Sverige ?

Svets-skärm/glasögon ?

 

Pinnar, eller tråd ?

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Nicholas:

Jag vill svetsa ihop ett tak i sverige, typ som dom gör i Thailand men med plast som själva taket.

 

Stommen vill jag svetsa ihop till ett uterum.

Dimensionerna på fyrkants-rören är väl samma som i Thailand tror jag, gods-tjocklek gissar jag är mellan 1 till 2mm

 

Vilken svets ska jag köpa i Sverige ?

Svets-skärm/glasögon ?

 

Pinnar, eller tråd ?

 

 

Svårt att hitta profilrör i Sverige med så klen materialtjocklek som de som används i Thailand. Och ska man räkna med snölaster måste man upp både i dimension och materialtjocklek.

Enklast om man är ovan är att använda migsvets men det är inte lätt att släpa upp svets och tub på ställning eller på konstruktionen.

Små händiga pinnsvetsar finns och är prisvärda.

  • Ge karma 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Nicholas
28 minuter sedan, skrev rolba:

Svårt att hitta profilrör i Sverige med så klen materialtjocklek som de som används i Thailand. Och ska man räkna med snölaster måste man upp både i dimension och materialtjocklek.

Enklast om man är ovan är att använda migsvets men det är inte lätt att släpa upp svets och tub på ställning eller på konstruktionen.

Små händiga pinnsvetsar finns och är prisvärda.

Jag undrar om inte en storm kan vara lika besvärande som snölast.

 

Stål är ju stål och inte trä, så man tänker ju att det inte ska vara nåt problem.

Men jag ska räkna på det, det är ju det enda rätta.
 

Själva "taket" är ju kanalplast, typ 16mm, 32mm eller så, det är polycarbonat, som är ganska mjukt men otroligt segt så det går ju inte av.

Man dom skivorna sitter ju bara klämda i några aluprofiler och dom böjer sig tydligen inte mer än att dom sitter kvar i dom profilerna.

 

Kan ju ta genvägen också och fråga nasarna av dom där plastskivorna, vad dom tycker.

 

Höjden på detta borde inte bli mer än cirka 3 meter upp, så med en liten ställning borde man kunna få upp en mig.

Men får privatpersoner köpa tuber, minns att det var en sekt som fanns tidigare runt tuber för att hålla privatpersoner borta från brödfödan.

Kanske har upphört.

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong
29 minuter sedan, skrev rolba:

Svårt att hitta profilrör i Sverige med så klen materialtjocklek som de som används i Thailand. Och ska man räkna med snölaster måste man upp både i dimension och materialtjocklek.

Enklast om man är ovan är att använda migsvets men det är inte lätt att släpa upp svets och tub på ställning eller på konstruktionen.

Små händiga pinnsvetsar finns och är prisvärda.

MIG är väl inte så bra att använda utomhus? Skyddsgasen vill väl gärna blåsa bort. Och den tråd du använder utan skyddsgas är väl inte så värst bra?

I Thailand kör de med dessa små händiga pinnsvetsar som rolba hänvisar till. Med långa mjuka kablar till pinnen. Betydligt lättare att ha långa kablar till pinnen än att ha långa slangpaket till en MIG. 

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Nicholas
1 minut sedan, skrev Wangthong:

MIG är väl inte så bra att använda utomhus? Skyddsgasen vill väl gärna blåsa bort. Och den tråd du använder utan skyddsgas är väl inte så värst bra?

I Thailand kör de med dessa små händiga pinnsvetsar som rolba hänvisar till. Med långa mjuka kablar till pinnen. Betydligt lättare att ha långa kablar till pinnen än att ha långa slangpaket till en MIG. 

Jag har typ aldrig svetsat, men jag är en djävel på att löda, så jag tänker att jag borde klara av det.

 

Pinnsvets, dom finns väl moderna nu som har switchade aggregat som inte väger aset och är allmänt mycket bättre än tidigare ?

Jag inbillar mig det iallfall.

 

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong

Aluprofiler skruvar man väl ihop? 

Tänker du blanda stål och alu?

Link to comment
Dela på andra sajter

audirs2
6 minuter sedan, skrev Wangthong:

MIG är väl inte så bra att använda utomhus? Skyddsgasen vill väl gärna blåsa bort. Och den tråd du använder utan skyddsgas är väl inte så värst bra?

I Thailand kör de med dessa små händiga pinnsvetsar som rolba hänvisar till. Med långa mjuka kablar till pinnen. Betydligt lättare att ha långa kablar till pinnen än att ha långa slangpaket till en MIG. 

Finns ju rörtråd till Mig svets, funkar skitbra utomhus!

  • Ge karma 2

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nicholas
3 minuter sedan, skrev Wangthong:

Aluprofiler skruvar man väl ihop? 

Tänker du blanda stål och alu?

 

Alu-profilerna levereas av dom som säljer själva plast-taket, dom är på toppen för att hålla plasten.

 

Alu-profilerna får skruvas fast med själv-gängande skruv i stål-profilerna.

 

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong
Precis nyss, skrev Nicholas:

Jag har typ aldrig svetsat, men jag är en djävel på att löda, så jag tänker att jag borde klara av det.

 

Pinnsvets, dom finns väl moderna nu som har switchade aggregat som inte väger aset och är allmänt mycket bättre än tidigare ?

Jag inbillar mig det iallfall.

 

Dom moderna switchade är lätta, billiga och betydligt bättre än de gamla asen. 

Har hårdlött mycket själv och gassvetsat. Pinne har jag aldrig tyckt om men kört en del MIG på bilplåt. Nu senast har jag provat de switchade pinnsvetsarna i Thailand och det gick bra där. Fast thailändarna är så mycket snabbare de kör med solglasögon och blundar. Inget för mig. 

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong
1 minut sedan, skrev audirs2:

Finns ju rörtråd till Mig svets, funkar skitbra utomhus!

Det är väl de som jag skriver inte behöver gas. Har hört mest ris om dessa. Men proffsen har nog bättre koll! 😄

Fast visst blir de jobbiga att få upp tre meter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nicholas
Precis nyss, skrev Wangthong:

Dom moderna switchade är lätta, billiga och betydligt bättre än de gamla asen. 

Har hårdlött mycket själv och gassvetsat. Pinne har jag aldrig tyckt om men kört en del MIG på bilplåt. Nu senast har jag provat de switchade pinnsvetsarna i Thailand och det gick bra där. Fast thailändarna är så mycket snabbare de kör med solglasögon och blundar. Inget för mig. 

Thailändare gör allt möjligt som det bara kryper i kroppen på en när man ser.
Dom är kanske effektiva i vissa moment , men på det stora hela är dom fruktansvärt långsamma, dom är inte så intresserade av att använda vettiga verkyyg vilket vilket gör att tiden rullar iväg, antar det bli så när dom är för billiga per timme, så ingen bryr sig.

Exempel, dom skulle ta ur gamla fönster ( trä-ram med inbrotts-galler fäst i ramen också ).
Dom höll och fnula apa-länge, istället för att ta tiger-sågen, kapa på några ställen och sedan bara bända bort skiten med en kofot.

Urrr, men nu ska vi inte prata om dom 🙂

 

 

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev Nicholas:

Jag undrar om inte en storm kan vara lika besvärande som snölast.

 

Stål är ju stål och inte trä, så man tänker ju att det inte ska vara nåt problem.

Men jag ska räkna på det, det är ju det enda rätta.
 

Själva "taket" är ju kanalplast, typ 16mm, 32mm eller så, det är polycarbonat, som är ganska mjukt men otroligt segt så det går ju inte av.

Man dom skivorna sitter ju bara klämda i några aluprofiler och dom böjer sig tydligen inte mer än att dom sitter kvar i dom profilerna.

 

Kan ju ta genvägen också och fråga nasarna av dom där plastskivorna, vad dom tycker.

 

Höjden på detta borde inte bli mer än cirka 3 meter upp, så med en liten ställning borde man kunna få upp en mig.

Men får privatpersoner köpa tuber, minns att det var en sekt som fanns tidigare runt tuber för att hålla privatpersoner borta från brödfödan.

Kanske har upphört.

 

 

 

 

 

 

Jag har svetsat, kapat, skruvat och snickrat hela livet.

Skulle aldtig fundera på att svetsa ihop en takstomme. Där är trä överlägset.

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nicholas
Inlagd (ändrad)
1 timme sedan, skrev rolba:

Jag har svetsat, kapat, skruvat och snickrat hela livet.

Skulle aldtig fundera på att svetsa ihop en takstomme. Där är trä överlägset.

Mja,

Jag ska räkna på detta.

 

En "takstomme", på ett vanligt hus består av takstolar, med tvärslå, och en topp i mitten.

Så ser inte läget ut för ett uterum.

 

Jag vill ha lång spännvidd och låg bygg-höjd, det går inte att komma ifrån att stål är starkare än trä,

Jag vill ha 4 punkter mot mark, en pinne i varje hörn, inget ska fästas i befintligt hus.

 

2 stöd punkter ska stå dikt ytterväg, men sedan finns ett utskjut på 150cm takfot som dom ska ligga en balk på den höjden så den ligger ganska nära underkant på takfot, under hängrännor blir väl lägsta punkt som dom ska under.

 

Dom andra 2 stödpunkterna hamnar typ ute på nuvarande gräsmatta, dvs bort från huset, i den delen vill jag ju ha takhökd så jag slipper krypa ut.

 

Detta tak behöver ligga  överlapp med det vanliga taket, cirka 1 meter ovanför, för annars får jag inte fallhöjd.

Jag vill komma åt mina gamla hängrännor också, så det är inte aktuellt att jag ska ut och promenera på mitt betong-tak för att komma åt dom.

Utan hängrännorna kommer komma under detta tak, nåbara från "ute-rummet"

 

 

 

 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

audirs2
Inlagd (ändrad)
1 timme sedan, skrev Wangthong:

Det är väl de som jag skriver inte behöver gas. Har hört mest ris om dessa. Men proffsen har nog bättre koll! 😄

Fast visst blir de jobbiga att få upp tre meter?

Köpte en från Verktygsboden, den väger 13,5 kg!

https://verktygsboden.se/maskin-teknik/svets/mig-magsvetsning/mig-magsvetsar/migsvets-180

Ändrades av audirs2
  • Ge karma 2

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...