Jump to content
IGNORERAD

Svenska man avliden i motorcykelolycka i Phuket


p125

Recommended Posts

Citat

Three individuals perished on the scene: Mr. Franz Joseph, a Russian, aged 36; Mr. Magnus Stefan Anderson, a Swedish, aged 52; and Ms. Kanokkan Taphao, a Thai, aged 44, who lived in the neighbourhood. The only survivor, Miss Phattharawarin Phontham, an 18-year-old from Sichon District in Nakhon Si Thammarat Province, suffered serious injuries.

https://www.khaosodenglish.com/news/2024/03/24/phuket-motorcycle-collision-kills-russian-swedish-thai/

Link to comment
Dela på andra sajter

https://www.tv4.se / Svensk man död i Thailand efter mc-olycka

 

Svensk man död i Thailand efter mc-olycka

En svensk man i 50-årsåldern har dött i en motorcykelolycka i den thailändska staden Phuket.

”UD känner till att en svensk man i femtioårsåldern hemmahörande i södra Sverige har avlidit i Thailand”, skriver UD i ett mejl.

 

Anhöriga är underrättade.

Enligt lokala medier har ytterligare två personer dött i olyckan, en rysk man och en thailändsk kvinna. En person uppges ha skadats.

Felix Wilow

Link to comment
Dela på andra sajter

Nicholas

Yamaha R1.

 

Ni som vet ni vet, för er övriga så säger jag bara att sätt er aldrig på en sådan.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Hände i Rawall

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Nicholas:

Yamaha R1.

 

Ni som vet ni vet, för er övriga så säger jag bara att sätt er aldrig på en sådan.

 

 

Kommer det en ryss på en tung bike i +200 så sitter man inte säker på altanen ens.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
Inlagd (ändrad)
26 minuter sedan, skrev rolba:

Kommer det en ryss på en tung bike i +200 så sitter man inte säker på altanen ens.

 

Jag uppfattade det som att svensken satt på R1:an med en thailändska bak på och ryssen och den 18-åriga thailändskan kom på en Click när jag läste om det. Vem som orsakade olyckan tror jag inte framgick.

 

 

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Tallviking:

 

Jag uppfattade det som att svensken satt på R1:an med en 18 thailändska bak på (som skadades svårt) och ryssen och den andra thailändskan kom på en Click när jag läste om det. Vem som orsakade olyckan tror jag inte framgick.

 

 

Det har varit lite förvirrade uppgifter hit och dit. Ett tag var ryssen australienare.

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Nicholas:

Jag trodde först svensken satt på rettan, men jag förstår ju att det mest sannolika är ju en galen ryss med en 18åring på pallen som inte bad sina böner.

 

Min ringa mening är ju att big-bikes inte borde få hyras ut över-huvudtaget, känns inte som livsnödvändigt att turister ska kunna köra big-bike.

 

Om vi nu pratar sporthoj som detta var, så är dom ju extremt mal-placerade just i Thailand och den trafik-situation som råder där.

Diciplinen och bristen på ordning både mentalt och fysiskt gör det ju helt idiotiskt att placera turister på sporthojar i den mijön.

 

Det är så knäppt på så många plan.

 

 

Mycket snack om det där ikväll när vi spelade pool. Ryssen om han nu var sån hade två andra identiteter åxå och var tydligen en ökänd brottsling. Kvällens skvaller så jag kan inte garantera sanningshalten till 100%

  • Ge karma 7
Link to comment
Dela på andra sajter

stjp8729
On 2024-03-25 at 04:24, skrev Nicholas:

Yamaha R1.

 

Ni som vet ni vet, för er övriga så säger jag bara att sätt er aldrig på en sådan.

 

 

Varför inte?

 

Faktum med all elektronik så som, slide control, Lift control, Traction Control, Brake control, ABS, Lean ABS control är en R1 säkrare än en liten 125cc

Link to comment
Dela på andra sajter

Nicholas
9 timmar sedan, skrev stjp8729:

Varför inte?

 

Faktum med all elektronik så som, slide control, Lift control, Traction Control, Brake control, ABS, Lean ABS control är en R1 säkrare än en liten 125cc

Om man nu kan hantera den så är det givetvis en fördel med hästkrafterna att du kan gasa och bromsa dig ur farliga situationer, din manöverbarhet hjälper dig att överleva.

Men det beror ju nu på lite grand hur du tänker använda dina 200kh, och jag anser att turister i Thailand + 200hk motorcykel, det är en dålig ide, det vidhåller jag.

 

Överhuvudtaget motorcyklar i Thailand är farligt enligt min ringa mening.
Trafikbilden , är opredikterbar, så mycket konstiga saker sker.

Det är som bergsklättring, du tycker givetvis själv att du är världsbäst på att klättra, men när en 20kg sten kommer nerfarande för berget så är det utanför din kontroll.

 

Det är för mycket som är utanför kontroll på en vanlig väg i Thailand.

 

 

  • Ge karma 5
Link to comment
Dela på andra sajter

stjp8729
9 minuter sedan, skrev Nicholas:

Jag har ägt 2 stycken.

Först när den kom ut från 1998.

https://en.wikipedia.org/wiki/Yamaha_YZF-R1#/media/File:1998_Yamaha_YZF-R1_in_the_Yamaha_Communication_Plaza.JPG

 

Då var den väldigt rå och oförlåtande, kunde ge en grymma tank-slappers om inte vägen var perfekt.

 

Min andra skulle jag gissa var en 01:a ungefär runt där.

 

Min sista sporthoj var en GSX1000R 05:a och den var så snäll och klippstadig så man kunde låta farmor köra den.

Om hon inte går över 4000 rpm.

 

Men om du går till 14000 rpm, så är det givetvis helt inkompatibelt med en gata i en turistort i Thailand.

 

Extremt olämplig cykel att hyra ut till turiser i Thailand, det tror jag även ryssen kan ångra den hyrningen. ( i himmelen)

 

Det finns bara 1 sak som är värre än att köra en sån cykel som man hyrt på "skoj" i pukhet, och det är att hoppa upp på bönpalen.

 

Så mitt råd är, att om du inte brukar köra sporthoj, börja inte med det i Pukhet.

Du säger den är snäll som ett, lamm, jo jag vet det är den säkert, men inte i 14000 RPM, och inte i 200km/h heller.

Då är det inget för ovana att hålla på med om man inte har dödslängtan.

 

 

Man skall köra efter sin förmåga och se alla i trafiken som idioter.

 

Då är det ingen skillnad på en 125cc eller en 1000cc, det går inte alltid fortare med en stor hoj, se nedan.

 

 

Yamaha YZF-R6 vs Yamaha YZF-R6 (600cc)

 

 

Yamaha YZF-R1M (1000cc) vs Yamaha YZF-R6 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Nicholas:

Jag har ägt 2 stycken.

Först när den kom ut från 1998.

https://en.wikipedia.org/wiki/Yamaha_YZF-R1#/media/File:1998_Yamaha_YZF-R1_in_the_Yamaha_Communication_Plaza.JPG

 

Då var den väldigt rå och oförlåtande, kunde ge en grymma tank-slappers om inte vägen var perfekt.

 

Min andra skulle jag gissa var en 01:a ungefär runt där.

 

Min sista sporthoj var en GSX1000R 05:a och den var så snäll och klippstadig så man kunde låta farmor köra den.

Om hon inte går över 4000 rpm.

 

Men om du går till 14000 rpm, så är det givetvis helt inkompatibelt med en gata i en turistort i Thailand.

 

Extremt olämplig cykel att hyra ut till turiser i Thailand, det tror jag även ryssen kan ångra den hyrningen. ( i himmelen)

 

Det finns bara 1 sak som är värre än att köra en sån cykel som man hyrt på "skoj" i pukhet, och det är att hoppa upp på bönpalen.

 

Så mitt råd är, att om du inte brukar köra sporthoj, börja inte med det i Pukhet.

Du säger den är snäll som ett, lamm, jo jag vet det är den säkert, men inte i 14000 RPM, och inte i 200km/h heller.

Då är det inget för ovana att hålla på med om man inte har dödslängtan.

 

 

Att det var en idiot som framförde den där är utom alla tvivel. Startade vid Laguna med att först tomvarva upp på varvstoppet flera gånger sen drog han iväg och upp på stoppet på alla växlarna. Men slutkört för han nu.

Det värsta är att det finns minst 2 till som utgår från samma ställe. De har dock hållit en låg profil efter kraschen. Men det lär väl gå över.

  • Ge karma 7
Link to comment
Dela på andra sajter

Nicholas
9 minuter sedan, skrev rolba:

Att det var en idiot som framförde den där är utom alla tvivel. Startade vid Laguna med att först tomvarva upp på varvstoppet flera gånger sen drog han iväg och upp på stoppet på alla växlarna. Men slutkört för han nu.

Det värsta är att det finns minst 2 till som utgår från samma ställe. De har dock hållit en låg profil efter kraschen. Men det lär väl gå över.

Ja, och därför borde big-bike uthyrning upphöra, idioterna kommer inte upphöra, så nån bör ju sätta stopp för dom.

 

På moderna sporthojar, kan man ställa in varvtal för växling, och då tänds en stark led som man ska kunna se i ögonvrån.

Det underlättar för att man ska kunna köra max under full accelaration,  dom första 4-5 växlarna ska ju matas in i ganska rask takt.

 

Att tomvarva är bara ett bevis för att man är idiot.

 

 

  • Ge karma 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Ytterligare en hyrbike borta.

Screenshot_20240325-155846_Facebook.thumb.jpg.2196b445ccfa660d0312bab7fe7cb315.jpg

Tror det hände dagen efter.

Kör de bara in i husväggar så kan de få hålla på dygnet runt.

  • Ge karma 9
Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong
4 timmar sedan, skrev Nicholas:

Jag har ägt 2 stycken.

Först när den kom ut från 1998.

https://en.wikipedia.org/wiki/Yamaha_YZF-R1#/media/File:1998_Yamaha_YZF-R1_in_the_Yamaha_Communication_Plaza.JPG

 

Då var den väldigt rå och oförlåtande, kunde ge en grymma tank-slappers om inte vägen var perfekt.

 

Min andra skulle jag gissa var en 01:a ungefär runt där.

 

Min sista sporthoj var en GSX1000R 05:a och den var så snäll och klippstadig så man kunde låta farmor köra den.

Om hon inte går över 4000 rpm.

 

Men om du går till 14000 rpm, så är det givetvis helt inkompatibelt med en gata i en turistort i Thailand.

 

Extremt olämplig cykel att hyra ut till turiser i Thailand, det tror jag även ryssen kan ångra den hyrningen. ( i himmelen)

 

Det finns bara 1 sak som är värre än att köra en sån cykel som man hyrt på "skoj" i pukhet, och det är att hoppa upp på bönpalen.

 

Så mitt råd är, att om du inte brukar köra sporthoj, börja inte med det i Pukhet.

Du säger den är snäll som ett, lamm, jo jag vet det är den säkert, men inte i 14000 RPM, och inte i 200km/h heller.

Då är det inget för ovana att hålla på med om man inte har dödslängtan.

 

 

Det konstiga i det här fallet var väl att hon på bönpallen överlevde. Fast hon var väl bra skadad. 

Att ryssen dog bryr mig inte, däremot de andra. Tragiskt.

 

 

  • Ge karma 5
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Wangthong:

Det konstiga i det här fallet var väl att hon på bönpallen överlevde. Fast hon var väl bra skadad. 

Att ryssen dog bryr mig inte, däremot de andra. Tragiskt.

 

 

Ryssen blev väl lite som en krockkudde framför henne. Tragiskt hur som helst.

Jag satt i närheten av olycksplatsen en stund ikväll. Inte en racingbike hördes.

Men det är väl bara en tidsfråga.

  • Ge karma 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...