Jump to content
IGNORERAD

Övningskörning


kentapenta

Recommended Posts

kentapenta

Vet inte om detta hamnar rätt, men det handlar om bilar i alla fall.

Hur funkar det med övningskörning här?

Får jag "agera körlärare" med thaitjej, jag har svenskt och internationellt körkort.

Gissar att det kan få försäkringskonsekvenser om något skulle hända.

Vad är det som gäller, någon som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

pigge01
Inlagd (ändrad)

Har tjejen svenskt personnummer.  

Så måste hon ha ett körkort tillstånd. 

Sedan ska ni gå en handledare kurs helst tillsammans. 

Detta göres på valfri körskola. 

 

I Thailand kan du inte 

Utan thaikörkort. 

Ändrades av pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

kentapenta
17 minuter sedan, skrev pigge01:

Har tjejen svenskt personnummer.  

Så måste hon ha ett körkort tillstånd. 

Sedan ska ni gå en handledare kurs helst tillsammans. 

Detta göres på valfri körskola

I Thailand kan du inte 

Utan thaikörkort. 

Jag menar här i Thailand. Hur det är hemma i Sverige vet jag, det är som du säger.

Men det betyder att om jag tar thaikörkort skulle det funka, eller hur?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

kentapenta
Inlagd (ändrad)

Jag har också läst mig till att det inte behövs översättning av mitt svenska, räcker med internationellt.

Hoppas det stämmer, på ett annat ställe stod det att det krävdes översättning av det svenska, men tror det var en äldre uppgift.

 

Ändrades av kentapenta
omformulering
Link to comment
Dela på andra sajter

Inlagd (ändrad)
35 minuter sedan, skrev kentapenta:

Behövs det Officiell översättning av ditt körkort från Ambassaden eller ett konsulat, eller räcker det med det internationella när jag vill ha ett thailändskt körkort?

Internationellt körkort är en officiell översättning av ditt körkort som du kan använda om du vill ta Thailändskt körkort. Om det på ett lagligt sätt går att övningsköra privat på samma sätt som i Sverige vet jag inte. Jag misstänker att de flesta övar ändå oavsett tillstånd.

Ändrades av Mankan
  • Ge karma 1

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Körskola i Udon Thani, går tydligen att ta körkort på 3 dagar och sedan får du ett intyg som tas med till DLT så skriver de ut körkortet 🙂

Låter enklare.

https://smartdriveudon.com/

 

Är nog lika enkelt över hela Thailand

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Körskola i Udon Thani, går tydligen att ta körkort på 3 dagar och sedan får du ett intyg som tas med till DLT så skriver de ut körkortet 🙂

Låter enklare.

https://smartdriveudon.com/

 

Är nog lika enkelt över hela Thailand

Vad kostar det att ta körkort, tänkte till min kärring=käraste

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
8 minuter sedan, skrev Nerike:

Vad kostar det att ta körkort, tänkte till min kärring=käraste

Tänkte också låta frugan göra detta

How much the courses’ fees

Answer Each course has different fees. For the standard courses (study 15 hours and test at school) are 5,000 Baht for car, and 1,000 Baht for motorcycle. For students who are able to drive but do not want to study and test at school, they can train for 5 hours of theoretical section which costs 500 Baht for each car and motorcycle. On the next business day, the students can submit the training certificate at the Department of Land Transport asking to take the examinations for both theoretical section (computer test) and practical section (driving test).

  • Ge karma 1

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

kentapenta
6 timmar sedan, skrev Mankan:

Internationellt körkort är en officiell översättning av ditt körkort som du kan använda om du vill ta Thailändskt körkort. Om det på ett lagligt sätt går att övningsköra privat på samma sätt som i Sverige vet jag inte. Jag misstänker att de flesta övar ändå oavsett tillstånd.

Det står så här på en sida jag hittade. Det är tillåtet att övningsköra om instruktören haft sitt körkort i 3 år (Paragraf 57 i lagtexten) Frågan är då om man skall haft sitt thailändska körkort i tre år eller om det även gäller det svenska.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev kentapenta:

Det står så här på en sida jag hittade. Det är tillåtet att övningsköra om instruktören haft sitt körkort i 3 år (Paragraf 57 i lagtexten) Frågan är då om man skall haft sitt thailändska körkort i tre år eller om det även gäller det svenska.

Skulle du kunna länka till sidan du läser på?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev kentapenta:

Det står under rubriken Körkort i Thailand. https://www.sarnberger.com/?cat=6

Tack för länken. Kan varken bekräfta eller dementera. Vet inte vad paragraf 57 är tyvärr. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

kentapenta
4 minuter sedan, skrev Mankan:

Tack för länken. Kan varken bekräfta eller dementera. Vet inte vad paragraf 57 är tyvärr. 

Nej inte jag heller, vet inte var man hittar den där paragrafen.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Mickey1969
On 2024-03-19 at 01:36, skrev kentapenta:

Det står så här på en sida jag hittade. Det är tillåtet att övningsköra om instruktören haft sitt körkort i 3 år (Paragraf 57 i lagtexten) Frågan är då om man skall haft sitt thailändska körkort i tre år eller om det även gäller det svenska.

Står samma sak på Wikipedia också, måste haft körkort i 3 år.

Men om det går med utländsk framgår inte.

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Driving_licence_in_Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore märkligt om man helt plötsligt kunde vara handledare med svensk körkort för en elev i Thailand, när man inte ens får köra där själv med utländskt körkort!

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Amigo:

Vore märkligt om man helt plötsligt kunde vara handledare med svensk körkort för en elev i Thailand, när man inte ens får köra där själv med utländskt körkort!

Exakt, körkort i lagtexten betyder ett Thai körkort inte nåt skit utfärdat i Etiopien eller köpt på Khosarn road.

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Mickey1969
19 minuter sedan, skrev apknug:

Exakt, körkort i lagtexten betyder ett Thai körkort inte nåt skit utfärdat i Etiopien eller köpt på Khosarn road.

Nu är ni båda jäkligt dryga, han har ju skrivit att han har ett Internationellt körkort, alltså en översättning.

 

Så köra i Thailand får han ju så länge han inte är här på något annat visum än turist.

  • Ge karma 2
  • Minus 1
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Mickey1969:

Nu är ni båda jäkligt dryga, han har ju skrivit att han har ett Internationellt körkort, alltså en översättning.

 

Så köra i Thailand får han ju så länge han inte är här på något annat visum än turist.

Jag pratar jäkligt mycket om definitionen av körkort i thailändska Lagtexten och om kraven för  handledare beträffande övningskörning i Thailand. 

 

Har inte skrivit ett jäkla ord som rör frågan  om  någon köra i Thailand på sin översättning  av  svenskt körkort.

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Mickey1969:

Nu är ni båda jäkligt dryga, han har ju skrivit att han har ett Internationellt körkort, alltså en översättning.

 

Så köra i Thailand får han ju så länge han inte är här på något annat visum än turist.

Men jag skrev ju  när man inte ens får köra där själv med utländskt körkort!

 

Du får ha din åsikt om dryghet, men tänk på hur länge man får köra i Thailand med kombination utländsk körkort+ internationell körkort och hur länge man ska ha haft kör kort för att få handleda? Har man haft thai körkort längre än 3 år är saken helt annan.

Link to comment
Dela på andra sajter

frogfish
54 minuter sedan, skrev Mickey1969:

Nu är ni båda jäkligt dryga, han har ju skrivit att han har ett Internationellt körkort, alltså en översättning.

 

Så köra i Thailand får han ju så länge han inte är här på något annat visum än turist.

En del har inget liv. Då hjälper det (tydligen) att vara stöddiga på forum, inget att bry sig om. Annars får du igga dem.

  • Ge karma 1
  • Minus 1
Link to comment
Dela på andra sajter

uptoyou
2 timmar sedan, skrev Mickey1969:

Nu är ni båda jäkligt dryga, han har ju skrivit att han har ett Internationellt körkort, alltså en översättning.

 

Så köra i Thailand får han ju så länge han inte är här på något annat visum än turist.

Ett internationellt körkort gäller max 90 dagar.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...