Jump to content
IGNORERAD

Spelar du biljard?


janne_h

Recommended Posts

uptoyou
50 minuter sedan, skrev berlitz:

Att ni orkar tjafsa så mycket är imponerande. 

Mycket alkohol i kroppen underlättar 😄

  • Haha 1

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Om det är mig tönten menar så visar han ännu en gång sin totala okunnighet.

Har blockat 2 pers och har inte fb.

Undrar vad han ska ljuga om nästa gång.

  • Ge karma 1

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Mr Ning Ning:

Om det är mig tönten menar så visar han ännu en gång sin totala okunnighet.

Har blockat 2 pers och har inte fb.

Undrar vad han ska ljuga om nästa gång.

Konstigt att du läser och kommenterar vad de du blockat skriver här, och på andra forum och fejsbock. 

 

Men är man riktigt nyfiken så.

 

Själv funderar jag på att testa något av biljard borden på andra sidan gatan det är tyvärr dåligt med Big Blocks och Pony Cars här.

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Inlagd (ändrad)
On 2024-03-04 at 15:24, skrev janne_h:

Har nu varit på O-min i Minburi. 

Köpte 2st millenium köer. Vilket är dag och natt jämfört med köerna som följer med biljardspelet. 

Fick bra pris ochså. 2000 baht styck. Fick först pröva en Hunter som är deras dyraste kö. Men 20 000 baht var lite väl mycket. Trots att det kändes helt perfekt att stöta med. 

https://www.thailandpooltables.com/o-min-millennium-snooker-cue-1pc.html

 

Träffade även mister Oh själv. 

 

20240304_134709.thumb.jpg.816557108d4d626464889cbc91ad4372.jpg

20240304_134655.thumb.jpg.39beb023b3a8346ab5a7f8e2abf4fbe2.jpg

 

20240304_134712.thumb.jpg.b942acbf834d48be6afc6efb8d69fd2b.jpg

 

20240304_134948.thumb.jpg.56e5de3248a34d6a2c56e523740e2c79.jpg

 

20240304_134953.thumb.jpg.e9b76b5acbb4275d7f226eefb9af7ed5.jpg

Ok men det är ju en snooker kö du har köpt, inte en biljard kö. Din kö väger lite mindre men stora grejen är storleken på toppen. 10mm är en väldigt liten topp, std i biljard är 12.5 och det gör stor skillnad. Liten topp ger bra kontroll men blir onödigt svårspelat, ungefär som blad klubbor i golf. Dom flesta proffs som spelar 8 och 9 boll använder en topp på ca 12.5 mm och vikten på kön 19oz. Om du inte är grymt duktig så spelar du bättre med en 12.5 mm topp. Snooker köer har mindre topp pga bollarna är mindre än biljardbollar. 

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

janne_h
7 timmar sedan, skrev LTD:

Ok men det är ju en snooker kö du har köpt, inte en biljard kö. Din kö väger lite mindre men stora grejen är storleken på toppen. 10mm är en väldigt liten topp, std i biljard är 12.5 och det gör stor skillnad. Liten topp ger bra kontroll men blir onödigt svårspelat, ungefär som blad klubbor i golf. Dom flesta proffs som spelar 8 och 9 boll använder en topp på ca 12.5 mm och vikten på kön 19oz. Om du inte är grymt duktig så spelar du bättre med en 12.5 mm topp. Snooker köer har mindre topp pga bollarna är mindre än biljardbollar. 

Fast nu bytte jag köer till riktiga pool köer plus en sprängkö. redan i mars. Vilket du ser om du följer tråden. Min svåger envisas ändå att använda ominkö. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Är i Sverige nu. Beställde ett cornilleau hyphen outdoor bord. Som jag placerat på baksidan av huset. Dock hade dom klantat sig på fabriken i Frankrike. Då dom inte kollade om det låg skräp på skivan när dom la på duken. Så det är bubbla i duken. Dock har dom tagit på sig det som fabrikationsfel. Och skickar en helt ny skiva asap. Lite intressant att spela på sunbrella duken (är av samma material som ett båtkapell, då det är ett vattentålig utebord). 

 

Då bollarna blir extremt lättrullade. 

 

Min son kommer även hit och spelar med mig ibland. Han brukar spela ute på biljardställen i Stockholm. 

Och tänkte hänga med honom ibland. Funderar då på att köpa en personlig kö. Då det är skönare att spela med samma kö hela tiden. Dock har jag förstått att man inte blir bättre spelare av en dyr kö. Utan det är kontinuiteten att spela med samma kö som stärker. Även om det även där finns grader i helvetet. Så min fråga till @rolba. Vilken prisvärd kö rekommenderar du. Har spelat med cuetec hus kö i Thailand. Vilket jag upplever som ganska ok. Köerna och bollarna som kom med det franska bordet känns som rätt ok. 

Vill helst ha en kö. Som jag kan ha som identisk i Thailand, utan att släpa köer mellan länderna. 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Köpte även en ny köboll. 

 

20240430_210600.jpg

20240428_125606.jpg

20240428_130713.jpg

20240503_174241.jpg

  • Ge karma 5

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev janne_h:

Är i Sverige nu. Beställde ett cornilleau hyphen outdoor bord. Som jag placerat på baksidan av huset. Dock hade dom klantat sig på fabriken i Frankrike. Då dom inte kollade om det låg skräp på skivan när dom la på duken. Så det är bubbla i duken. Dock har dom tagit på sig det som fabrikationsfel. Och skickar en helt ny skiva asap. Lite intressant att spela på sunbrella duken (är av samma material som ett båtkapell, då det är ett vattentålig utebord). 

 

Då bollarna blir extremt lättrullade. 

 

Min son kommer även hit och spelar med mig ibland. Han brukar spela ute på biljardställen i Stockholm. 

Och tänkte hänga med honom ibland. Funderar då på att köpa en personlig kö. Då det är skönare att spela med samma kö hela tiden. Dock har jag förstått att man inte blir bättre spelare av en dyr kö. Utan det är kontinuiteten att spela med samma kö som stärker. Även om det även där finns grader i helvetet. Så min fråga till @rolba. Vilken prisvärd kö rekommenderar du. Har spelat med cuetec hus kö i Thailand. Vilket jag upplever som ganska ok. Köerna och bollarna som kom med det franska bordet känns som rätt ok. 

Vill helst ha en kö. Som jag kan ha som identisk i Thailand, utan att släpa köer mellan länderna. 

 

Köp en som påminner om den kö du har i Thailand. Samma vikt om du kan. Absolut tvådelad om du ska ut på turne.

Tip kan man byta efter behag. Mediumhård eller hård tror jag passar bra och håller länge. Dock svårt att skruva tillbaka över hela bordet med hård tip.

Jag kör mediumhård, har inte bytt tipp på 5-6 år. Funderar dock på att byta till hösten och då blir det nog en medium eller mediumsoft

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu fattar jag varför jag alltid torskar i biljard i barerna. Tjejerna har sina egna köer med exakt vikt och rätt mm på toppen.

 

Dålig ursäkt, men jag hatar att förlora😎

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Nu fattar jag varför jag alltid torskar i biljard i barerna. Tjejerna har sina egna köer med exakt vikt och rätt mm på toppen.

 

Dålig ursäkt, men jag hatar att förlora😎

Krävs nog mer än en bra kö för att vinna. Dock blir spelet olika om man byter kö hela tiden. Och det bästa är ju att spela med en kö man känner till kontirnuerligt. Då precis som rolba påpekar att vikt och hårdhet i tip påverkar spelet. Dock på individuell basis. 

Kontinuitet således framför flådiga dyra köer. Brudarna i barerna har ju förutom mycket tränings timmar. Dessutom vana med hus köerna på stället. Vilket ger dom en fördel. Och där spelar nog inte kvalitet på kö så stor roll. 

Det viktigaste om du vill vinna över brudarna i barerna. Är att träna mycket. Utrustningen är sen bara något som förhöjer spelet i övrigt. 

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Risifrutti:

Nu fattar jag varför jag alltid torskar i biljard i barerna. Tjejerna har sina egna köer med exakt vikt och rätt mm på toppen.

 

Dålig ursäkt, men jag hatar att förlora😎

En del barbrudar kan fanimej vinna även om de spelar med ett kvastskaft. Speciellt om det står en drink på spel.

  • Ge karma 2
  • Haha 4
Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev janne_h:

Urustningen är sen bara något som förhöjer spelet i övrigt. 

 

 

Ja, välutrustade spelare förhöjer spelet för alla 😄

  • Haha 4

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

kolla min fot
28 minuter sedan, skrev uptoyou:

Ja, välutrustade spelare förhöjer spelet för alla 😄

Eller att dessa individer spenderar all vaken tid vid och omkring ett Brunswick och garvar högljutt när det blev torsk för a.knug igen...

Link to comment
Dela på andra sajter

51 minuter sedan, skrev rolba:

En del barbrudar kan fanimej vinna även om de spelar med ett kvastskaft. Speciellt om det står en drink på spel.

Ja det säger väl ett och annat hur länge dom brudarna varit i baren..... 🤣

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2024-05-05 at 05:39, skrev rolba:

Köp en som påminner om den kö du har i Thailand. Samma vikt om du kan. Absolut tvådelad om du ska ut på turne.

Tip kan man byta efter behag. Mediumhård eller hård tror jag passar bra och håller länge. Dock svårt att skruva tillbaka över hela bordet med hård tip.

Jag kör mediumhård, har inte bytt tipp på 5-6 år. Funderar dock på att byta till hösten och då blir det nog en medium eller mediumsoft

Köpte en Cuetec Platinum Graphite. 

Känns bra att spela med. Men finns även att köpa i Thailand. Det jag hittills känt, är att den känns väldigt bra att spela med. Får bättre precision med denna, än köerna som följer med bordet. 

 

https://www.biljardexperten.se/cuetec-platinum-graphite.html

 

https://www.thailandpooltables.com/cues-accessories/cues-by-brand/cuetec-cues/platinum.html

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2024-05-05 at 16:36, skrev janne_h:

Med en sopkvast i poker? 

Jag antar att du är ironisk.

 

After six decades of trash-talking and bookmaking, card playing and shooting pool, Thomas Austin Preston, Jr., a.k.a. Amarillo Slim, is still the world’s greatest living hustler. I am living proof.

Link to comment
Dela på andra sajter

Match igår.

Som vanligt hade jag otur i lottningen och fick spela mot deras högst rankade.

Gick dock vägen denna gång. Bytte dessutom plats med motsåndarna i tabellen.

20240507_002024.jpg.0d7035e5879bb68c585b01c55db21054.jpg

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev rolba:

Match igår.

Som vanligt hade jag otur i lottningen och fick spela mot deras högst rankade.

Gick dock vägen denna gång. Bytte dessutom plats med motsåndarna i tabellen.

20240507_002024.jpg.0d7035e5879bb68c585b01c55db21054.jpg

 

 

Du får trösta dig med att du inte vart lottad mot denna kille. Champ of all times.

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Risifrutti:

Jag antar att du är ironisk.

 

After six decades of trash-talking and bookmaking, card playing and shooting pool, Thomas Austin Preston, Jr., a.k.a. Amarillo Slim, is still the world’s greatest living hustler. I am living proof.

Fast både i artikeln du länkar till. Plus diverse googling. Så framställs han som poker spelare och hustler. Det framkom att han spelade pool på 40 talet. Där han fuskade genom att betala folk för att missa stötar. 

  • Ge karma 1

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Vincent Lauria är förmodligen världens bästa spelare. 😁😆😆😆

 

Såg honom spela för en vecka sen igen. Kul att se.

Ändrades av Surin P3
  • Haha 1
Link to comment
Dela på andra sajter

På VHS eller streaming? 😃

Bra film dock. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev janne_h:

På VHS eller streaming? 😃

Bra film dock. 

 

Streaming... VHS hade varit bättre. 😄 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...