Jump to content
IGNORERAD

Spelar du biljard?


janne_h

Recommended Posts

ThailandNovise

Balabushka

.

Men det finns väl biljard spelare här. @rolba

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt ofta när barnen och barnbarnen hälsar på. 

IMG_20240213_092104.thumb.jpg.0dee5a281bc37064de31b9ff79d1e70e.jpg

IMG_20240126_111902.thumb.jpg.7b5ee8b3e9655809b78b140f7ee2e90c.jpg

 

   FF 

  • Ge karma 8

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev janne_h:

Häromveckan köpte jag mig ett 7 fots biljardbord. Som är kombinerat air hockey och pingis. Pingis racket och biljard köerna som följer med är väl knappast i toppklass. Men det går att spela med. Dock det ganska kul och avslappnande att spela biljard. Så jag började titta på att uppgradera köerna till lite bättre grejer.  Jag hittade då ett märke av köer som tillverkas här i Bangkok, och heter O-min. Skapat av en kille som kallas för Oh-Minburi. Tydligen är dessa köer i världsklass och säljs över hela världen till ganska dyra priser

Så vill du köpa en exklusiv handgjord biljard kö. Så kan du titta efter O-min. Som är mycket billigare i Thailand. 

 

Ska åka förbi fabriken som ligger ca 30 minuter härifrån i veckan och kolla. 

20240224_151821.thumb.jpg.ca260097226cdc5278e09276adead3b1.jpg

 

https://www.thailandpooltables.com/brand/omin_cues?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA3JCvBhA8EiwA4kujZq_vu29xurO3B6z-uS4FlQbddSIxgOmC_gTF2EnAsFUZvBDPDTHQ7BoCMLMQAvD_BwE

 

 

Det är alltid trevligt att spela med en bra kö. Ska du bara spela på det där bordet så behöver du inte slösa några stora pengar på en kö. Kan ibland vara en fördel att träna med lite enklare grejer. Blir ett riktigt lyft sen om man byter upp sig.

  • Ge karma 5
Link to comment
Dela på andra sajter

janne_h
30 minuter sedan, skrev rolba:

Det är alltid trevligt att spela med en bra kö. Ska du bara spela på det där bordet så behöver du inte slösa några stora pengar på en kö. Kan ibland vara en fördel att träna med lite enklare grejer. Blir ett riktigt lyft sen om man byter upp sig.

Hade inte tänkt att köpa nån dyr kö. Men det som följer med är det billigaste köer som finns från kina. Blir skönare att spela med en riktig kö. Och lite kul att ett Premium märke finns i grannskapet. Även fast jag inser att förbättring handlar om träning och inte vilken utrustning man använder. 

 

  • Ge karma 3

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Surin P3
8 timmar sedan, skrev janne_h:

Även fast jag inser att förbättring handlar om träning och inte vilken utrustning man använder.

 

Håller med dig i de flesta fall här, men inte i biljard. Ett bra bord är så gott som ett måste för att bli en bra spelare.

Frågan är väl hur bra man vill, eller har tid, att bli... 😄 

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

janne_h
53 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Håller med dig i de flesta fall här, men inte i biljard. Ett bra bord är så gott som ett måste för att bli en bra spelare.

Frågan är väl hur bra man vill, eller har tid, att bli... 😄 

I allting så ger bättre grejer bättre förutsättningar. Så långt är vi överens. Dock att träna och ha kul, för att bli bättre. Där måste det inte vara ett perfekt bord. 

Kommer man sen i en nivå där man anser att det behövs bättre grejer. Så får man utröna det då. Tror i mitt fall att gå från en riktig kinesisk sop kö till en medelbra sådan hjälper mer än att köpa ett riktigt dyrt bord just nu. Personligen satsar jag inte på att bli världsbäst. Utan att ha kul. 

Väldigt uppskattat bland besökare ochså. 

  • Ge karma 3

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Surin P3
2 minuter sedan, skrev janne_h:

I allting så ger bättre grejer bättre förutsättningar. Så långt är vi överens. Dock att träna och ha kul, för att bli bättre. Där måste det inte vara ett perfekt bord. 

Kommer man sen i en nivå där man anser att det behövs bättre grejer. Så får man utröna det då. Tror i mitt fall att gå från en riktig kinesisk sop kö till en medelbra sådan hjälper mer än att köpa ett riktigt dyrt bord just nu. Personligen satsar jag inte på att bli världsbäst. Utan att ha kul. 

Väldigt uppskattat bland besökare ochså. 

 

Vi är helt överens.

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev janne_h:

I allting så ger bättre grejer bättre förutsättningar. Så långt är vi överens. Dock att träna och ha kul, för att bli bättre. Där måste det inte vara ett perfekt bord. 

Kommer man sen i en nivå där man anser att det behövs bättre grejer. Så får man utröna det då. Tror i mitt fall att gå från en riktig kinesisk sop kö till en medelbra sådan hjälper mer än att köpa ett riktigt dyrt bord just nu. Personligen satsar jag inte på att bli världsbäst. Utan att ha kul. 

Väldigt uppskattat bland besökare ochså. 

Du får en fullt användbar kö för 5000 Baht. Sen kan du laborera med toppen från 50 Baht för typ barkö till över 1000 Baht för svårspelade proffsgrejer.

Jag har en topp som kostar ca 250 och den håller flera år om man sköter om den.

 

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2024-03-04 at 15:24, skrev janne_h:

Har nu varit på O-min i Minburi. 

Köpte 2st millenium köer. Vilket är dag och natt jämfört med köerna som följer med biljardspelet. 

Fick bra pris ochså. 2000 baht styck. Fick först pröva en Hunter som är deras dyraste kö. Men 20 000 baht var lite väl mycket. Trots att det kändes helt perfekt att stöta med. 

https://www.thailandpooltables.com/o-min-millennium-snooker-cue-1pc.html

 

Träffade även mister Oh själv. 

 

20240304_134709.thumb.jpg.816557108d4d626464889cbc91ad4372.jpg

20240304_134655.thumb.jpg.39beb023b3a8346ab5a7f8e2abf4fbe2.jpg

 

20240304_134712.thumb.jpg.b942acbf834d48be6afc6efb8d69fd2b.jpg

 

20240304_134948.thumb.jpg.56e5de3248a34d6a2c56e523740e2c79.jpg

 

20240304_134953.thumb.jpg.e9b76b5acbb4275d7f226eefb9af7ed5.jpg

Det var billigt. Även för deras dyraste. Flera av de jag spelar med/mot har köer som kostar 40-50000 Baht.

För en del av dem skulle det inte hjälpa med en kö för 1000000. 😎

  • Haha 7
Link to comment
Dela på andra sajter

janne_h
3 timmar sedan, skrev rolba:

Det var billigt. Även för deras dyraste. Flera av de jag spelar med/mot har köer som kostar 40-50000 Baht.

För en del av dem skulle det inte hjälpa med en kö för 1000000. 😎

Nej vill jag bli bra så är nog träning viktigare än utrustningen 😃

Kön känns bra att spela med. Tror inte jag skulle spela bättre oavsett kö. Men bollen hamnar lite mer där jag vill med nya kön. 😎

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

apknug
22 minuter sedan, skrev janne_h:

Nej vill jag bli bra så är nog träning viktigare än utrustningen 😃

Kön känns bra att spela med. Tror inte jag skulle spela bättre oavsett kö. Men bollen hamnar lite mer där jag vill med nya kön. 😎

Kön är det viktigaste vad än feminist maffian PK säger......

  • Ge karma 1
  • Haha 3
Link to comment
Dela på andra sajter

janne_h
On 2024-03-05 at 15:29, skrev rolba:

Det var billigt. Även för deras dyraste. Flera av de jag spelar med/mot har köer som kostar 40-50000 Baht.

För en del av dem skulle det inte hjälpa med en kö för 1000000. 😎

Och nästa gång du kommer till Bangkok

 Råder jag dig att åka förbi och testa hur dom känns jämfört med det du spelar med idag. Dom har snooker bord på plats där du kan känna på köerna. 

  • Haha 1

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

janne_h

Satte på euroaport där dom spelade Snooker. En av spelarna som dessutom vann. Gjorde reklam för O min på bröstet. 

20240309_153241.thumb.jpg.d5b638b726d656580c26c5a235452acf.jpg

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev janne_h:

Satte på euroaport där dom spelade Snooker. En av spelarna som dessutom vann. Gjorde reklam för O min på bröstet. 

20240309_153241.thumb.jpg.d5b638b726d656580c26c5a235452acf.jpg

Jag tog mig tid nu och klickade på länken du visade tidigare. Det verkar som du köpt snookerköer. De funkar någorlunda men är inte riktigt lämpliga.

Biljardbollar är ungefär dubbelt så tunga som snokerbollar. Kan bli lite spagettikänsla i kötoppen om man skruvarbollar eller slår hårda stötar.

  • Ge karma 5
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2024-03-03 at 12:25, skrev janne_h:

Häromveckan köpte jag mig ett 7 fots biljardbord. Som är kombinerat air hockey och pingis. Pingis racket och biljard köerna som följer med är väl knappast i toppklass. Men det går att spela med. Dock det ganska kul och avslappnande att spela biljard. Så jag började titta på att uppgradera köerna till lite bättre grejer.  Jag hittade då ett märke av köer som tillverkas här i Bangkok, och heter O-min. Skapat av en kille som kallas för Oh-Minburi. Tydligen är dessa köer i världsklass och säljs över hela världen till ganska dyra priser

Så vill du köpa en exklusiv handgjord biljard kö. Så kan du titta efter O-min. Som är mycket billigare i Thailand. 

 

Ska åka förbi fabriken som ligger ca 30 minuter härifrån i veckan och kolla. 

20240224_151821.thumb.jpg.ca260097226cdc5278e09276adead3b1.jpg

 

https://www.thailandpooltables.com/brand/omin_cues?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA3JCvBhA8EiwA4kujZq_vu29xurO3B6z-uS4FlQbddSIxgOmC_gTF2EnAsFUZvBDPDTHQ7BoCMLMQAvD_BwE

 

 

Är det en riktig stenskiva på det bordet?

 

  FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Nicholas
1 timme sedan, skrev FF:

Är det en riktig stenskiva på det bordet?

 

  FF

Jag vet att traditionen förespråkar det, men jag undrar sa flundran om inte andra material skulle kunna funka lika bra (såvida man inte är religiöst övertygad om stenskiva) 

 

 

  • Ge karma 1
  • Haha 1
Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Nicholas:

Jag vet att traditionen förespråkar det, men jag undrar sa flundran om inte andra material skulle kunna funka lika bra (såvida man inte är religiöst övertygad om stenskiva) 

 

 

Eftersom klimatet i Thailand är fuktigt, så min tanke är att en träskiva inte håller särskilt länge.

 

   FF

  • Ge karma 2

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Nicholas
16 minuter sedan, skrev FF:

Eftersom klimatet i Thailand är fuktigt, så min tanke är att en träskiva inte håller särskilt länge.

 

   FF

 

tänkte mer en skiva i metall. 

glas kanske. 

keramik. 

 

en blandning av material så det blir lite lättare att flytta runt dom. 

 

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Nicholas:

Jag vet att traditionen förespråkar det, men jag undrar sa flundran om inte andra material skulle kunna funka lika bra (såvida man inte är religiöst övertygad om stenskiva) 

 

 

Finns säkert något kompositmaterial som funkar. Men man vill ju ha tyngd i bordet så att det står still där man vägt in det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nicholas
1 timme sedan, skrev rolba:

Finns säkert något kompositmaterial som funkar. Men man vill ju ha tyngd i bordet så att det står still där man vägt in det.

Jag förstår det, men att få det via homogena stenskivor är ju lite bökigt. 

 

skulle vara trevligt med något modulärt, så man lätt kan göra service, byta duken, vallarna etc. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

ThailandNovise
7 minuter sedan, skrev Nicholas:

Jag förstår det, men att få det via homogena stenskivor är ju lite bökigt. 

 

skulle vara trevligt med något modulärt, så man lätt kan göra service, byta duken, vallarna etc. 

 

 

 Ny affärs idé. 

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev Nicholas:

Jag vet att traditionen förespråkar det, men jag undrar sa flundran om inte andra material skulle kunna funka lika bra (såvida man inte är religiöst övertygad om stenskiva) 

 

 

Ska man ta genvägar så funkar denna 70 tals klassiker lika bra7551485a.jpg.7f6531a0fc689093d4ec3ed32624f670.jpg

  • Ge karma 7
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...