Jump to content
IGNORERAD

Spelar du biljard?


janne_h

Recommended Posts

audirs2
On 2024-04-04 at 03:13, skrev rolba:

Igår fick jag en lektion i hur man preparerae kötoppen.

20240403_200339.jpg.83fba70ab748f795fbff4d1de8c5acb6.jpg

Dålig bild i halvdunkel men ni får zooma lite.

Äh, träpinne som träpinne, brinner lika bra!🤣🤘

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev audirs2:

Äh, träpinne som träpinne, brinner lika bra!🤣🤘

Hon spelar faktiskt med träpinne fastän hon är professionell. Hon vill inte använda handske och det funkar inte med kompositkö då.

  • Haha 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
janne_h

Har kommit på mig själv att glömma och krita kön. Därför köpte jag mig hållare med magnet för kritan, att sätta i byxan. Så kritan är med hela tiden. Och nu kritar jag oftare. 88 baht är ju inte så mycket att bråka om. 

 

 

20240418_171433.jpg

20240418_171423.jpg

  • Haha 2

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev janne_h:

Har kommit på mig själv att glömma och krita kön. Därför köpte jag mig hållare med magnet för kritan, att sätta i byxan. Så kritan är med hela tiden. Och nu kritar jag oftare. 88 baht är ju inte så mycket att bråka om. 

 

 

 

20240418_171433.jpg

20240418_171423.jpg

Jag har funderat på olika krithållare flera gånger men kommit fram till att för mig funkar det bäst om jag har kritan i handen och lägger den på bordskanten och då ser jag den hela tiden så det blir svårt att glömma kritning.

Å andra sidan, om man har en bra krita så är 4-5 stötar mellan kritning inget problem. Viktigast med krita om du ska göra en kraftig toppspinn och kör med "open bridge"

Link to comment
Dela på andra sajter

janne_h
19 timmar sedan, skrev rolba:

Jag har funderat på olika krithållare flera gånger men kommit fram till att för mig funkar det bäst om jag har kritan i handen och lägger den på bordskanten och då ser jag den hela tiden så det blir svårt att glömma kritning.

Å andra sidan, om man har en bra krita så är 4-5 stötar mellan kritning inget problem. Viktigast med krita om du ska göra en kraftig toppspinn och kör med "open bridge"

Du har rätt. Dock kom jag på mig själv att jag kanske borde ha kritat när kön slant vid den där top spin. Vi är olika med olika rutiner. Jag kritar i alla fall oftare nu. Och slipper leta efter kritan på bordet. Då den av någon anledning alltid står på andra sidan när man behöver den. 😃😎

  • Ge karma 1

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

janne_h
On 2024-04-19 at 09:01, skrev rolba:

Jag har funderat på olika krithållare flera gånger men kommit fram till att för mig funkar det bäst om jag har kritan i handen och lägger den på bordskanten och då ser jag den hela tiden så det blir svårt att glömma kritning.

Å andra sidan, om man har en bra krita så är 4-5 stötar mellan kritning inget problem. Viktigast med krita om du ska göra en kraftig toppspinn och kör med "open bridge"

Har hållt på att träna från och till hela dan. Har haft problem med att sikta. Speciellt skott i relativt tvära vinklar. Kom sen på att det kanske i första hand inte berodde på hur jag siktade. Utan att jag faktiskt skjuter snett. Har tränat hur jag ska hålla armbågen. Men det sitter inte riktigt. Så jag började träna spikrak skott att skjuta ner en boll i hörnfickan (då minsta avvikelse visar sig vid hårda skott.). Och det verkar ge utdelning. Min träff rate ökade markant. 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
4 timmar sedan, skrev janne_h:

Har hållt på att träna från och till hela dan. Har haft problem med att sikta. Speciellt skott i relativt tvära vinklar. Kom sen på att det kanske i första hand inte berodde på hur jag siktade. Utan att jag faktiskt skjuter snett. Har tränat hur jag ska hålla armbågen. Men det sitter inte riktigt. Så jag började träna spikrak skott att skjuta ner en boll i hörnfickan (då minsta avvikelse visar sig vid hårda skott.). Och det verkar ge utdelning. Min träff rate ökade markant. 

 

Heter det inte stöter när man spelar billjard?

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

janne_h
2 timmar sedan, skrev stefan5300:

Heter det inte stöter när man spelar billjard?

Det har du säkert rätt i. Kollar på engelskspråkiga videos, där dom säger "shoot the ball". Vilket jag då egensnickrat översätter till att skjuta på bollen.  Skulle du omvänt översätta stöta bollen till engelska. Så blir det ju "Bump the ball". Vilket en engelsktalande person nog skulle undra vad tusan det är för något, svensken menar? Tror alla förstår ändå. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
3 timmar sedan, skrev janne_h:

Det har du säkert rätt i. Kollar på engelskspråkiga videos, där dom säger "shoot the ball". Vilket jag då egensnickrat översätter till att skjuta på bollen.  Skulle du omvänt översätta stöta bollen till engelska. Så blir det ju "Bump the ball". Vilket en engelsktalande person nog skulle undra vad tusan det är för något, svensken menar? Tror alla förstår ändå. 

Jag får väl lyssna på vad Kim Hartman och Niklas Bergendorff säger nu när The Crucible har startat men det kanske används olika ord i billjard och snooker.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

janne_h
1 timme sedan, skrev stefan5300:

Jag får väl lyssna på vad Kim Hartman och Niklas Bergendorff säger nu när The Crucible har startat men det kanske används olika ord i billjard och snooker.

Ingen aning. Tror inte det. Pool och Snooker är ju i övrigt helt olika sporter. Lite som att jämföra handboll och volleyboll. Enda likheten är att det är ett bord med fickor samt bollar och kö. En snooker boll är 52, 5mm" medans en Amerikansk pool boll är 57, 15mm". 

Och fickorna har olika storlek. Om det inte är engelsk standard. Där snookerbollar är nästan lika stora som snooker bollar 50,8 mm?

Dock hade du du rätt att det kallas för att stöta på Svenska. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev janne_h:

Ingen aning. Tror inte det. Pool och Snooker är ju i övrigt helt olika sporter. Lite som att jämföra handboll och volleyboll. 

 

Dock hade du du rätt att det kallas för att stöta på Svenska. 

Men det heter stöta i bägge sporterna då? På svenska?

 

Nån skillnad på engelska?

 

Eller thai som iof alla här skiter i.

Link to comment
Dela på andra sajter

janne_h
1 minut sedan, skrev apknug:

Men det heter stöta i bägge sporterna då? På svenska?

 

Nån skillnad på engelska?

 

Eller thai som iof alla här skiter i.

I dom video som jag sett med tips i pool, så säger dom shot på engelska.

Tror det är samma sak i både Snooker och pool? Så länge alla vet vad man pratar om så spelar det ju inte någon roll. Såvida det inte är SM eller VM. 

Vad jag vet Så kallas det för att stöta i båda sporterna på Svenska?

 

Här har du en länk till en komplett ordlista för pool. 

 

https://billiards.colostate.edu/glossary/

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Inlagd (ändrad)
6 minuter sedan, skrev janne_h:

 

Här har du en länk till en komplett ordlista för pool. 

 

https://billiards.colostate.edu/glossary/

Bra, då jämför vi med ordlistan för snooker sen.

 

Det är tydligen väldigt viktigt vem som har rätt. 

Ändrades av apknug
Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev apknug:

Bra, då jämför vi med ordlistan för snooker sen.

 

Det är tydligen väldigt viktigt vem som har rätt. 

Håll med Janne nu annars har du inget liv.

  • Haha 1

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
22 minuter sedan, skrev apknug:

Bra, då jämför vi med ordlistan för snooker sen.

 

Det är tydligen väldigt viktigt vem som har rätt. 

Varför inte fråga Bosse Bildoktorn 😁

  • Haha 1

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

janne_h
Inlagd (ändrad)
1 timme sedan, skrev apknug:

Bra, då jämför vi med ordlistan för snooker sen.

 

Det är tydligen väldigt viktigt vem som har rätt. 

Rätt? Jag har ju redan sagt att Stefan har rätt. Han påpekade att det heter stöta på Svenska. Vilket jag gav honom rätt i. På engelska heter det shot. Jag utgick från engelskan, och översatte det till skjuta. Vilket bevisligen var fel på Svenska. Således Thomas rätt och jag fel. Vari finns prestigen att ha rätt menar du??

 

Har du inget att göra? 

Ändrades av janne_h
  • Ge karma 1

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2024-04-21 at 16:39, skrev janne_h:

Rätt? Jag har ju redan sagt att Stefan har rätt. Han påpekade att det heter stöta på Svenska. Vilket jag gav honom rätt i. På engelska heter det shot. Jag utgick från engelskan, och översatte det till skjuta. Vilket bevisligen var fel på Svenska. Således Thomas rätt och jag fel. Vari finns prestigen att ha rätt menar du??

 

Har du inget att göra? 

Har du tråkigt? 

 

Det är tydligen då man lägger in här på forumet, eller om man äter ur en låda som en hund. 

 

Du la inte ut snooker översättningen, vi har bara för pool. 

 

We have pool burkar det stå på barerna , då finns det fan sällan pool att simma i.  

Link to comment
Dela på andra sajter

janne_h
16 minuter sedan, skrev apknug:

Har du tråkigt? 

 

Det är tydligen då man lägger in här på forumet, eller om man äter ur en låda som en hund. 

 

Du la inte ut snooker översättningen, vi har bara för pool. 

 

We have pool burkar det stå på barerna , då finns det fan sällan pool att simma i.  

Jag varken spelar snooker eller har tagit upp ämnet. Jag bryr mig således inte om översättningar av Snooker ett skit. Är du intresserad? Så är det ju fritt att forska i ämnet! 

 

Man har bevisligen tråkigt då man postar konstiga frågeställningar som ingen annan överhuvud taget bryr sig om!

  • Haha 1

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev janne_h:

Jag varken spelar snooker eller har tagit upp ämnet. Jag bryr mig således inte om översättningar av Snooker ett skit. Är du intresserad? Så är det ju fritt att forska i ämnet! 

 

Man har bevisligen tråkigt då man postar konstiga frågeställningar som ingen annan överhuvud taget bryr sig om!

Nån jävla stjärna tyckte man skulle fråga Bosse Bildoktorn som om han skulle ha nån susning om de tre storheterna som denna tråd handlar om, Pool, Snooker och Biljard.

 

 

Hahahah.

  • Haha 1
Link to comment
Dela på andra sajter

janne_h
26 minuter sedan, skrev apknug:

Nån jävla stjärna tyckte man skulle fråga Bosse Bildoktorn som om han skulle ha nån susning om de tre storheterna som denna tråd handlar om, Pool, Snooker och Biljard.

 

 

Hahahah.

Har man ingen insikt om det tråden handlar om. Så kan man ju enligt vissa dra till med vad som helst. Ingen näms ingen glömd. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

uptoyou
1 timme sedan, skrev apknug:

Har du tråkigt? 

 

Det är tydligen då man lägger in här på forumet, eller om man äter ur en låda som en hund.   

Vad svarar du själv på din egen fråga?

  • Haha 2

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
1 timme sedan, skrev apknug:

Nån jävla stjärna tyckte man skulle fråga Bosse Bildoktorn som om han skulle ha nån susning om de tre storheterna som denna tråd handlar om, Pool, Snooker och Biljard.

 

 

Hahahah.

Tråden heter "spelar du BILjard?"  Då måste ju Bosse Bildoktorn vara rätt person och fråga.

Du tycker ju att han är mer pålitlig än google enligt inlägg på TS 🤣🤣🤣🤣🤣

  • Haha 1

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
12 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Tråden heter "spelar du BILjard?"  Då måste ju Bosse Bildoktorn vara rätt person och fråga.

Du tycker ju att han är mer pålitlig än google enligt inlägg på TS 🤣🤣🤣🤣🤣

Han gav sig in i en diskussion om V8 motorer på TS och visade att han hade "Noll koll" om dessa.

Bror duktig verkar vara en bekräftelsetorsk.

  • Haha 4

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mr Ning Ning:

Han gav sig in i en diskussion om V8 motorer på TS och visade att han hade "Noll koll" om dessa.

Bror duktig verkar vara en bekräftelsetorsk.

Haha han som har blockat allt och alla läser all smörja här!

 

Och på fejsbock också! 

 

Trots stenhård block.

 

 

Hahaha.

  • Haha 1
Link to comment
Dela på andra sajter

berlitz
21 minuter sedan, skrev apknug:

Haha han som har blockat allt och alla läser all smörja här!

 

Och på fejsbock också! 

 

Trots stenhård block.

 

 

Hahaha.

Att ni orkar tjafsa så mycket är imponerande. 

  • Ge karma 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...