Jump to content
IGNORERAD

Spelar du biljard?


janne_h

Recommended Posts

janne_h
On 2024-03-09 at 17:10, skrev FF:

Är det en riktig stenskiva på det bordet?

 

  FF

Nope ett billigt bord. Vi får se hur länge det håller? 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev janne_h:

Nope ett billigt bord. Vi får se hur länge det håller? 

Ok att börja så. Det kan gå åt två håll. Antingen tröttnar du och då är det inte så mycket pengar i sjön eller så blir du taggad och köper ett bättre sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

janne_h
On 2024-03-09 at 15:28, skrev rolba:

Finns säkert något kompositmaterial som funkar. Men man vill ju ha tyngd i bordet så att det står still där man vägt in det.

Vi får konstatera att det jag köpt är leksaker. Håller intresset i sig. Så köper jag ett riktigt bra bord. Troligtvis då ett utomhusbord, som håller för väder och vind bättre.

  • Ge karma 2

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

janne_h
On 2024-03-09 at 15:28, skrev rolba:

Finns säkert något kompositmaterial som funkar. Men man vill ju ha tyngd i bordet så att det står still där man vägt in det.

Det är väl naturligtvis rätt med Stenskiva. Då den har många fördelar. Den slår sig inte av fukt. då trä alltid oavsett luftfuktighet kan slå sig något och svikta. Plus det faktum som du påpekar med tyngden.

Men man får ju se det ur kommersiellt perspektiv. Ett bord med träskiva är naturligtvis billigare. Och det  är ju som med allt. Kompositmaterial kan vara bra. men oftast är det inte lika bra som sten helt enkelt. Ett fysiskt faktum. Som tillverkare av bord verkar ha förstått för länge sedan.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

janne_h
Inlagd (ändrad)

Apropå kompositmaterial. Här är ett franskt utomhusbord. Där skivan verkar vara gjord i kompositmaterial.

 

https://be.cornilleau.com/en/billard/274-618-hyphen-outdoor.html

 

Dock tror jag att detta alternativ X-Men är ett alternativ om jag nån gång ska byta upp mig. Utomhusbord med stenskiva. Vikt 350 kilo. Så det lär inte flytta på sig.

https://www.thailandpooltables.com/x-men-outdoor-pool-table-7ft.html

Ändrades av janne_h
  • Ge karma 1

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

audirs2
On 2024-03-03 at 13:12, skrev ThailandNovise:

Balabushka

.

Men det finns väl biljard spelare här. @rolba

Han kör väl fickbiljard?!🤠

  • Haha 2

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

audirs2

Finns det lastbiljard för lastbils åkare?😏 E re fredag och Tiger utgång?🍻

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

janne_h
On 2024-03-09 at 16:02, skrev rolba:

Jag tog mig tid nu och klickade på länken du visade tidigare. Det verkar som du köpt snookerköer. De funkar någorlunda men är inte riktigt lämpliga.

Biljardbollar är ungefär dubbelt så tunga som snokerbollar. Kan bli lite spagettikänsla i kötoppen om man skruvarbollar eller slår hårda stötar.

Du har naturligtvis rätt i detta som vanligt. Då jag fått blodad tand på detta. 

Så jag var idag iväg till Thailand Pool som ligger på andra sidan Bangkok. Köpte in 2 st pool köer och en sprängkö. Var väldigt mycket mer känsla i dom köerna mot pool bollarna. För att inte tala om spränkön som spränger på en helt annan nivå. 

Upptäckte ett omin köerna gav ganska dålig kraft när jag började öva på skruvbollar. Roligt är det i alla fall. Speciellt efter att jag stabiliserande upp bordet med stödben. 

  • Ge karma 7

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Här ser du skillnaden mellan snooker och poolkö. Toppen på en snookerkö är ca.9.5mm, på en poolkö är den ca.13mm.

Då jag inledde min "biljardkarriär" 🤣 började jag med snooker för att sen gå över till pool...då vill jag minnas att det till och med sades att snookerkön kunde gå sönder om man stötte på dom större och tyngre poolbollarna, hygglig skillnad även på dom.

20240319_121545.thumb.jpg.cfbdfa6efb2ed722f509ae2baece3559.jpg

  • Ge karma 7
Link to comment
Dela på andra sajter

janne_h
1 timme sedan, skrev Uppiz:

Här ser du skillnaden mellan snooker och poolkö. Toppen på en snookerkö är ca.9.5mm, på en poolkö är den ca.13mm.

Då jag inledde min "biljardkarriär" 🤣 började jag med snooker för att sen gå över till pool...då vill jag minnas att det till och med sades att snookerkön kunde gå sönder om man stötte på dom större och tyngre poolbollarna, hygglig skillnad även på dom.

20240319_121545.thumb.jpg.cfbdfa6efb2ed722f509ae2baece3559.jpg

När jag var till Thailand pool idag. Så såde dom på mig glasfiber köer. Det var tydligen samma med dom köerna. Dom kan bli skadade om man stöter med dom. 

Därför köpte jag mig även en sprängkö. Som ger bra kraft när man spränger. 

I framtiden kanske jag försöker lära mig snooker. Men kanske ett 7 tums bord är i minsta laget. Pool är ju ganska kul än så länge. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev janne_h:

När jag var till Thailand pool idag. Så såde dom på mig glasfiber köer. Det var tydligen samma med dom köerna. Dom kan bli skadade om man stöter med dom. 

Därför köpte jag mig även en sprängkö. Som ger bra kraft när man spränger. 

I framtiden kanske jag försöker lära mig snooker. Men kanske ett 7 tums bord är i minsta laget. Pool är ju ganska kul än så länge. 

Nog är det 7 fots bord, annars väldigt litet.

 

  FF

  • Ge karma 1
  • Haha 1

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev janne_h:

När jag var till Thailand pool idag. Så såde dom på mig glasfiber köer. Det var tydligen samma med dom köerna. Dom kan bli skadade om man stöter med dom. 

Därför köpte jag mig även en sprängkö. Som ger bra kraft när man spränger. 

I framtiden kanske jag försöker lära mig snooker. Men kanske ett 7 tums bord är i minsta laget. Pool är ju ganska kul än så länge. 

En liten nackdel med dessa köer är att de kan vara lite svårspelade utan handske.

Mig spelar det ingen roll, jag kör alltid med handske. Puder är för barnstjärtar.

Jag kör med en träkö som är belagd med epoxy. Perfekt i det här klimatet. Men man måste vara varsam så att man inte spräcker ytskiktet 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nicholas
2 timmar sedan, skrev FF:

Nog är det 7 fots bord, annars väldigt litet.

 

  FF

Men vad händer nu?

 

Man spelar väl inte biljard på vilken storlek son helst. 

Måste ju finnas en regelbok.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

janne_h
7 timmar sedan, skrev FF:

Nog är det 7 fots bord, annars väldigt litet.

 

  FF

För pool funkar det bra. För snooker däremot verkar dom flesta vara eniga om att det är för litet. Detta är ju ett amerikanskt biljardbord med större bollar och fickor. Men det finns ju även engelska bord med bollar och fickor som är mindre vad jag förstått. Så det finns olika standarder för olika spel. 7 fots billiard bord fungerar ganska bra. Och är vad jag förstått, ganska vanliga. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

janne_h
6 timmar sedan, skrev rolba:

En liten nackdel med dessa köer är att de kan vara lite svårspelade utan handske.

Mig spelar det ingen roll, jag kör alltid med handske. Puder är för barnstjärtar.

Jag kör med en träkö som är belagd med epoxy. Perfekt i det här klimatet. Men man måste vara varsam så att man inte spräcker ytskiktet 

Hittills känns köerna bra (cuetec) , och glider bra. Nästa steg kanske är handske. Men jag på denna nivå ser det som ett litet problem. Försöker lägga energi på skruvar och hur hårt jag ska skjuta just nu. Poolkön var klar förbättring. Då jag behöver lägga mindre kraft, och därmed får mer känsla när jag stöter. Även fast omin köerna gav ganska bra känsla dom ochså. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Ett proffsbord för Snooker är 12x6 fot eller ca 360x180cm spelyta.

Dom väger upp emot 900kg med 4 marmorskivor.

Dom är även eluppvärmda och har mindre fickor än poolbord.

Man använder mindre bollar i snooker än pool.

  • Ge karma 5

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill minnas att det var 5 skivor till och med, var med och rev/flyttade några bord i slutet på 90-talet.

Dom är bra tunga dom där skivorna 😬🥵

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Uppiz:

Vill minnas att det var 5 skivor till och med, var med och rev/flyttade några bord i slutet på 90-talet.

Dom är bra tunga dom där skivorna 😬🥵

Och skivskarvarna spacklas med bivax.

Avd onödigt vetande.😇

  • Ge karma 3
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev rolba:

Och skivskarvarna spacklas med bivax.

Avd onödigt vetande.😇

Jobbade med spel och biljardbord på 70-talet och de där skivorna var ingen lek att flytta 😆

  • Ge karma 2

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

uptoyou
10 timmar sedan, skrev Mr Ning Ning:

Ett proffsbord för Snooker är 12x6 fot eller ca 360x180cm spelyta.

Dom väger upp emot 900kg med 4 marmorskivor.

Dom är även eluppvärmda och har mindre fickor än poolbord.

Man använder mindre bollar i snooker än pool.

Varför värme i bordet? Smälter inte bivaxet då 😄

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
Inlagd (ändrad)
2 timmar sedan, skrev uptoyou:

Varför värme i bordet? Smälter inte bivaxet då 😄

Jag vet inget om bivax, men värmen är för att bordet  ska hålla formen under en hel turnering som kan vara en vecka.

Sidovallar mm kan ändra form vid temperaturskillnader

Jag gissar att nuförtiden är stenarna så slipade att det inte blir några störande skarvar.

Så bivax är nog något man använde förr i tiden.

Ändrades av Mr Ning Ning
  • Ge karma 1

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

janne_h

Gjorde en ytterligare observation igår. Då mina stödben håller mot plast sargen undertill. Så kan bordet svikta något när man sätter sig på bordet. Vilket resulterar att bollarna rör sig något. Innan jag bytte duk, så låg bollarna still trots att bordet sviktar någor. Jag börjar förstå logiken i tänket hos kineserna som skapat bordet. Man lägger duken upp och ner med flit. Då detta löser problemet med vobblingen av bordet med dom dåliga fästena som ska låsa bordet i position. 

Helt enkelt en kinesisk hemmasnickar lösning. Då man skapar ett problem genom att lösa ett annat på grund av dålig produkt utveckling.  Oavsett så är det mycket kul att spela. Och det vart ett helt annat game sen jag bytte duk. Nu är det bara några veckor kvar tills jag åker till Sverige över sommaren. Så jag lär göra en annan lösning till hösten med ett helt nytt bord. Men det kommer jag till då.

  • Ge karma 6

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Igår fick jag en lektion i hur man preparerae kötoppen.

20240403_200339.jpg.83fba70ab748f795fbff4d1de8c5acb6.jpg

Dålig bild i halvdunkel men ni får zooma lite.

  • Ge karma 4
  • Haha 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...