Jump to content
IGNORERAD

Besöksvisum vs. turistvisum för svärföräldrar?


farang82

Recommended Posts

Min fru fick just klart med uppehållstillstånd i Sverige. Hon har tidigare besökt mig här på vanligt besöksvisum. I samband när hon nu kommer till Sverige på sitt uppehållstillstånd så tänkte vi även bjuda in hennes föräldrar på ett kort besök (typ 2 veckor).

 

Min fundering är ifall ett besöksvisum ("visit family/friends") fungerar även för mina svärföräldrar eller ifall vi istället skall skapa turistvisum för dem? Jag tänkte främst på sektion #6 i invitation form, "your relationship with the applicant". Tror ni Migrationsverket godkänner svärföräldrar där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong

I princip är väl den stora skillnaden mellan turist och besök, i det här fallet vem som står för garantin. 

Som turist så står dom för garantin. I övriga fall står du för garantin. När släktingar till frugan varit här har jag eller frugan stått för garantin. 

I annat fall måste föräldrarna visa upp att de har pengar. 

 

Det har aldrig varit några problem med släktskapet när vi sökt. Problem har ibland varit syftet med besöket. Då har det gällt 3 eller 6 månader. 

Ibland har vi fått avslag men överklagat och då angett ett tidschema för vad vi ska göra under besöket. Då har det fungerat.

I ditt fall borde det inte vara några problem. 

Ändrades av Wangthong
  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

lasseiudon
8 minuter sedan, skrev Wangthong:

I princip är väl den stora skillnaden mellan turist och besök, i det här fallet vem som står för garantin. 

Som turist så står dom för garantin. I övriga fall står du för garantin. När släktingar till frugan varit här har jag eller frugan stått för garantin. 

I annat fall måste föräldrarna visa upp att de har pengar. 

 

Det har aldrig varit några problem med släktskapet när vi sökt. Problem har ibland varit syftet med besöket. Då har det gällt 3 eller 6 månader. 

Ibland har vi fått avslag men överklagat och då angett ett tidschema för vad vi ska göra under besöket. Då har det fungerat.

I ditt fall borde det inte vara några problem. 

 Jag försökte en gång ordna turistvisum åt en släkting men blev varse att pengar på banken inte godtogs enbart, det skulle även finnas ett "riktigt" arbete där anställningsbevis etc kunde uppvisas.

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...