Jump to content
IGNORERAD

Förlänga 5-åriga thai körkortet


soi covboy

Recommended Posts

fel post

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Mankan:

 

Jag hade med mig gula boken, passet och rosa id-kortegen lämnade fram allt. Kvinnan som var någon slags chef på DLT och satt lita bakom vid ett skrivbord kom fram och pratade med mig och min fru och meddelade då att de bara behövde id-kortet. Jag hade ingen anledning protestera och mitt körkort har som ni kan se inga begränsningar. Case closed. 
 

 

Case closed? Tror du på det själv? 

Detta är MPR, där allt ska stötas och ifrågasättas 10 gånger innan det är klart. 

Jag har ingen anledning att ifrågasätta det du skriver! Ifrågasätter du mina påståenden?

Bara för att en tjänsteman inte följer lagen. Så betyder det inte att lagen inte finns. 

Ändrades av janne_h
  • Ge karma 1

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev janne_h:

Case closed? Tror du på det själv? 

Detta är MPR, där allt ska störas och ifrågasättas 10 gånger innan det är klart. 

Jag har ingen anledning att ifrågasätta det du skriver. Ifrågasätter du mina påståenden. 

Bara för att en tjänsteman inte följer lagen. Så betyder det inte att lagen inte finns. 

Nej jag ifrågasätter inte att du och din kompis råkat ut för detta du beskriver men jag ifrågasätter ditt påstående om att jag hade tur. Jag åkte inte dit på chans, utan hade alla tänkbara papper med mig.

 

Sedan är det väl svårt att veta vad som är den officielle regeln. Eller är det självklart menar du det DLT du besökta gjorde rätt och det jag besökta gjorde fel?

  • Ge karma 2
  • Haha 1

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Mankan:

Nej jag ifrågasätter inte att du och din kompis råkat ut för detta du beskriver men jag ifrågasätter ditt påstående om att jag hade tur. Jag åkte inte dit på chans, utan hade alla tänkbara papper med mig.

 

Sedan är det väl svårt att veta vad som är den officielle regeln. Eller är det självklart menar du det DLT du besökta gjorde rätt och det jag besökta gjorde fel?

Efter att ha gogglat har jag fått verifierat att flertalet faranger råkat ut för samma sak. 

Ja du har naturligtvis tur. Eftersom det likaväl kunde ha gått åt andra hållet om du haft otur. Personligen anser jag att detta är Thailändskt trams. Men i Bangkok och Pattaya praktiserar bevisligen DLT den policyn. Man kan ifrågasätta nyttan med ett idkort om den inte godkänns. Å andra sidan så hade DLT i Minburi innan dess (under corona) stora problem för att visum stämpeln för mitt non immigrant visum inte satt i passet, utan fanns separat. Detta trots att jag då var tvungen att boka tid online. Så tolkningen av hur regler funkar haltar rejält på olika DLT. 

Då all visumansökan idag sker online. Med online visum. Jag fick min förlängning i Nonthaburi som var vänligare tillmötesgående angående tider. Minburi hade väntetid på 6 månader 

Minburi gav tid på 2 Veckor. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

53 minuter sedan, skrev janne_h:

Efter att ha gogglat har jag fått verifierat att flertalet faranger råkat ut för samma sak. 

Ja du har naturligtvis tur. Eftersom det likaväl kunde ha gått åt andra hållet om du haft otur. Personligen anser jag att detta är Thailändskt trams. Men i Bangkok och Pattaya praktiserar bevisligen DLT den policyn. Man kan ifrågasätta nyttan med ett idkort om den inte godkänns. Å andra sidan så hade DLT i Minburi innan dess (under corona) stora problem för att visum stämpeln för mitt non immigrant visum inte satt i passet, utan fanns separat. Detta trots att jag då var tvungen att boka tid online. Så tolkningen av hur regler funkar haltar rejält på olika DLT. 

Då all visumansökan idag sker online. Med online visum. Jag fick min förlängning i Nonthaburi som var vänligare tillmötesgående angående tider. Minburi hade väntetid på 6 månader 

Minburi gav tid på 2 Veckor. 

Vi hade en bra dialog med personalen och jag är rätt övertygad att dom hade upplyst mig och min fru om de avsåg ge mig ett körkort som bara hade gällt i Phrae. Så det hade nog väldigt lite med tur att göra.

 

Nu är det uppenbarligen flera en jag som inte fått ett begränsat körkort när de använt det rosa id-kortet och med samma logit borde det också vara en regel då. Men visst, det kan vara så att man egentliga ska få ett begränsat körkort enligt någon regel som dom inte vite om i Phrae. Men det kan lika väl vara tvärt om eller att det är någon lokal regel i Bangkok. Det vet varken du eller jag.  

  • Ge karma 1

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev Mankan:

Vi hade en bra dialog med personalen och jag är rätt övertygad att dom hade upplyst mig och min fru om de avsåg ge mig ett körkort som bara hade gällt i Phrae. Så det hade nog väldigt lite med tur att göra.

 

Nu är det uppenbarligen flera en jag som inte fått ett begränsat körkort när de använt det rosa id-kortet och med samma logit borde det också vara en regel då. Men visst, det kan vara så att man egentliga ska få ett begränsat körkort enligt någon regel som dom inte vite om i Phrae. Men det kan lika väl vara tvärt om eller att det är någon lokal regel i Bangkok. Det vet varken du eller jag.  

Har svårt att tänkas mig att detta är en lokal regel i Bangkok och Chonburi. Då DLT inte skapar lokala regler. DLT (departement of land transport). DLT,s regler gäller för hela Thailand. Enligt mina erfarenhet av Thailand sen 1991. Så skrivs det lagar som vissa provinser följer och andra inte. Lokala tjänstemän förstår inte alltid lagen. Att det skulle handla om lokala regler är nästan intill obefintligt att det skulle hända. Snarare att lokala tjänstemän inte vet vilka nya lagar som tillkommit. Finns ju ingen logik lagmässigt Varför detta bara skulle gälla Bangkok och Pattaya? Naturligtvis har lagen uppdaterats medans din DLT inte praktiserar lagen. 

Känns lite som att allt som händer i ditt liv är enligt dig standard för Thailand. Och allt annat är bara avikelser som är felaktiga. Bara för att du inte trillar dit. Betyder det inte att det är standarden för hur det ska gå till enligt regelverket. Hade det bara handlat om mig. Så hade jag vikit mig. Men jag har ju exempel på flertalet faranger som råkat ut för samma sak. 

Oavsett detta så är det trams!!

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
5 timmar sedan, skrev janne_h:

Efter att ha gogglat har jag fått verifierat att flertalet faranger råkat ut för samma sak. 

 

Menar du att du har hittat uppgifter på nätet på att minst 50,1% av utlänningar som har visat upp sitt rosa ID kort vid körkortsförnyelse i Thailand har fått begränsningar på vilket område som de får framföra fordon i Thailand?

  • Ge karma 1

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Menar du att du har hittat uppgifter på nätet på att minst 50,1% av utlänningar som har visat upp sitt rosa ID kort vid körkortsförnyelse i Thailand har fått begränsningar på vilket område som de får framföra fordon i Thailand?

Efter som Janne har erfarit detta så är det en lag och regel. Alla andra har bara tur.

  • Ge karma 1

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ha missat nåt eller glömt, händer ofta, men har vi ännu sett ett foto på ett körkort med denna begränsning?

  • Ge karma 5
  • Haha 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, ett foto skulle vara bra.

 

Har kollat lite mer ingående i detta och det finns begränsningar för utländska, tillfälliga arbetare med "rosa kort", som inte är samma som våra kort.

De har begränsningar på provins och kan möjligtvis vara boven bakom detta misstag ifrån DLTs personal som borde (?) veta bättre.

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Mankan:

Efter som Janne har erfarit detta så är det en lag och regel. Alla andra har bara tur.

Har man inte tur 

Möjligt som P3 skriver att folket på DLT gjort misstag? Dock verkar det vara flera faranger som råkat ut för detta. Jag kan naturligtvis inte presentera ett foto. Då mitt som konsekvens av detta är knutet till passet. Så jag har ingen begränsning. 

Annat än att mitt gamla passnumner står på körkortet. Tror min kompis bytt sitt körkort sen dess. Då det var 2 år sedan. 

Men apropå att misstro vad man skriver. Dina bilder på körkorten hade dolts. Står ditt namn på körkortet på Thai eller med våra tecken? Är idummret på ditt körkort samma som på ditt idkort? 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

ThailandNovise
43 minuter sedan, skrev janne_h:

Har man inte tur 

Möjligt som P3 skriver att folket på DLT gjort misstag? Dock verkar det vara flera faranger som råkat ut för detta. Jag kan naturligtvis inte presentera ett foto. Då mitt som konsekvens av detta är knutet till passet. Så jag har ingen begränsning. 

Annat än att mitt gamla passnumner står på körkortet. Tror min kompis bytt sitt körkort sen dess. Då det var 2 år sedan. 

Men apropå att misstro vad man skriver. Dina bilder på körkorten hade dolts. Står ditt namn på körkortet på Thai eller med våra tecken? Är idummret på ditt körkort samma som på ditt idkort? 

Det är väl bara att redigera bilden och stryka för det du inte vill delge på forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev ThailandNovise:

Det är väl bara att redigera bilden och stryka för det du inte vill delge på forumet.

Jo men finns det inget att delge. Så är ju en bild ganska meningslös. Precis som Magnus strukit över informationen som styrker hans påstående om att körkortet är knutet till id-kortet och inte passet. Är det idkortets så står namnet på Thai på körkortet. Passet då står namnet med våra bokstäver som i passet. Om man ifrågasätter min trovärdighet. Så kanske man borde föregå med gott exempel. Då det höjs röster för att jag ska komma med bevis i form av bilder. 

Det enda som framkommer på Magnus bilder är att det är ett thai körkort. Dock saknas all info om ägare, info skriven på kortet relaterat till det vi diskuterar. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

ThailandNovise
5 minuter sedan, skrev janne_h:

Jo men finns det inget att delge. Så är ju en bild ganska meningslös. Precis som Magnus strukit över informationen som styrker hans påstående om att körkortet är knutet till id-kortet och inte passet. Är det idkortets så står namnet på Thai på körkortet. Passet då står namnet med våra bokstäver som i passet. Om man ifrågasätter min trovärdighet. Så kanske man borde föregå med gott exempel. Då det höjs röster för att jag ska komma med bevis i form av bilder. 

Det enda som framkommer på Magnus bilder är att det är ett thai körkort. Dock saknas all info om ägare, info skriven på kortet relaterat till det vi diskuterar. 

Du gör alltså en BTT. 🤔

Låt oss andra bestämma vad vi tycker är relevant för oss.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev ThailandNovise:

Du gör alltså en BTT. 🤔

Låt oss andra bestämma vad vi tycker är relevant för oss.

BTT??

Du får väl bestämma vad du vill. 

Dock är det väl samma åt andra hållet. 

På samma sätt som vissa kräver relevanta bilder som bevis. Så kan jag göra detsamma. Om man sen väljer att dölja information på bilden. Så kan man ju sen inte i samma andetag kalla den relevant. 

I mitt fall har jag inga bilder som styrker mina påståenden. Å andra sidan är det väl upp till var och en att värdera den info jag givit 

Och vill man inte tro på den så är ju det upp till var och en. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

ThailandNovise
20 minuter sedan, skrev janne_h:

BTT??

Du får väl bestämma vad du vill. 

Dock är det väl samma åt andra hållet. 

På samma sätt som vissa kräver relevanta bilder som bevis. Så kan jag göra detsamma. Om man sen väljer att dölja information på bilden. Så kan man ju sen inte i samma andetag kalla den relevant. 

I mitt fall har jag inga bilder som styrker mina påståenden. Å andra sidan är det väl upp till var och en att värdera den info jag givit 

Och vill man inte tro på den så är ju det upp till var och en. 

Javisst, det är upp till dig huruvida du väljer att tro eller inte på information andra har delgett.

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev janne_h:

BTT??

Du får väl bestämma vad du vill. 

Dock är det väl samma åt andra hållet. 

På samma sätt som vissa kräver relevanta bilder som bevis. Så kan jag göra detsamma. Om man sen väljer att dölja information på bilden. Så kan man ju sen inte i samma andetag kalla den relevant. 

I mitt fall har jag inga bilder som styrker mina påståenden. Å andra sidan är det väl upp till var och en att värdera den info jag givit 

Och vill man inte tro på den så är ju det upp till var och en. 

Jag tyckte inte det var lämpligt att servera mina personuppgifter till illvilliga personer på öppet forum. Men eftersom du nu misstror mig kan jag ju i alla fall delge delar av mitt namn och id-kortsnummer.

image.thumb.png.3f0a781adbf43d59c16170f83ec5ef3e.png

 

Ändrades av Mankan
  • Ge karma 1

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev ThailandNovise:

Javisst, det är upp till dig huruvida du väljer att tro eller inte på information andra har delgett.

Typ ungefär det jag skrev när folk ville ha bildbevis. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Mankan:

Jag tyckte inte det var lämpligt att servera mina personuppgifter till illvilliga personer på öppet forum. Men eftersom du nu misstror mig kan jag ju i alla fall delge delar av mitt namn och id-kortsnummer.

image.thumb.png.3f0a781adbf43d59c16170f83ec5ef3e.png

 

Egentligen har jag ingen anledning att misstro dig. Dock kräver ju vissa bildbevis som styrker mina påståenden. Medans du la ut bilder på körkort som likväl kunde ha varit vem som helst körkort. 

Oavsett det så tror jag nog att vi är ganska överens. Bara att vi står utifrån olika vinklar. Sen ska man inte underskatta viljan att på MPR misstro i princip allt som påstås. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Surin P3:

Ja, ett foto skulle vara bra.

 

Har kollat lite mer ingående i detta och det finns begränsningar för utländska, tillfälliga arbetare med "rosa kort", som inte är samma som våra kort.

De har begränsningar på provins och kan möjligtvis vara boven bakom detta misstag ifrån DLTs personal som borde (?) veta bättre.

När jag gick till första stället. Hade dom stora problem med att mitt non im visum inte var stämplat i passet. Att det idag inte går att få visum stämpel i passet. Det var inget som dom tog hänsyn till. Jag tror att dom tagit in många spånskallar efter covid, för att komma ifatt. Och då folk som vill vara viktiga utan kunskap. Så ingenting förvånar mig. 

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

ThailandNovise
20 minuter sedan, skrev janne_h:

Typ ungefär det jag skrev när folk ville ha bildbevis. 

Så du tror på något andra inte tror på, och vice versa. Vilket är allas rättighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev ThailandNovise:

Så du tror på något andra inte tror på, och vice versa. Vilket är allas rättighet.

Kan nog bara svara för mig själv. Det du framför ser mest ut som fylldravel

Enligt min åsikt alltså. Så jag lämnar det du skriver därhän. Och önskar dig en trevlig dag. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

thomas001
3 hours ago, janne_h said:

Jo men finns det inget att delge. Så är ju en bild ganska meningslös. Precis som Magnus strukit över informationen som styrker hans påstående om att körkortet är knutet till id-kortet och inte passet. Är det idkortets så står namnet på Thai på körkortet. Passet då står namnet med våra bokstäver som i passet. Om man ifrågasätter min trovärdighet. Så kanske man borde föregå med gott exempel. Då det höjs röster för att jag ska komma med bevis i form av bilder. 

Det enda som framkommer på Magnus bilder är att det är ett thai körkort. Dock saknas all info om ägare, info skriven på kortet relaterat till det vi diskuterar. 

Jag ha ju haft ett antal Thai-körkort efter att ha bott i Thailand i mer än 20 år. Mitt första kk var av papper med ett påklistrat

foto. Alla mina kk har haft passnummret  som id-nummer!

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

ThailandNovise
2 timmar sedan, skrev janne_h:

Kan nog bara svara för mig själv. Det du framför ser mest ut som fylldravel

Enligt min åsikt alltså. Så jag lämnar det du skriver därhän. Och önskar dig en trevlig dag. 

Tack detsamma. Inklusive sista meningen.

Ändrades av ThailandNovise
Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
14 timmar sedan, skrev Mankan:

Efter som Janne har erfarit detta så är det en lag och regel. Alla andra har bara tur.

 

Lite kul att han inte ens kan svara ett enkelt ja eller nej på min fråga.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...