Jump to content
IGNORERAD

Förlänga 5-åriga thai körkortet


soi covboy

Recommended Posts

soi covboy

Dax att förlänga 5 åriga thai körkortet nu. Har glömt bort vilka papper jag behöver ta med mig?? Jag tar med mig mitt pass och gula husboken läkarintyg körkorten (bil och mc) visum papper. Kommer att ta 3!!!😃Kopior av allt. Behöver jag något mer???? Tacksam för snabba svar /😃😃🙏🙏🙏mvh Janne PS. Det blir i Buriram ds. 

Link to comment
Dela på andra sajter

tror kraven är typ nästan ingenting. 

 

gul husbok och du borde vara hemma. 

 

Men det är vad jag tror, minns att det var enkelt sist jag förlängde mina. 

 

I och med att du redan har körkorten så tror jag det är enkelt. 

 

Nu har jag bidragit med lite gissande. 

 

 

  • Haha 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Adressintyg från immigration

Läkarintyg

Kopia på pass och stämplar

Kopia på gamla passet om du bytt sedan senaste körkortet (jag hade bytt pass två gånger och behövde kopia även på passet emellan)

QR-kod på godkänt webprov (https://www.dlt-elearning.com/)

 

Vad jag kommer ihåg på rak arm. Detta tre veckor sen i Ubon

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

För mig räckte det med det rosa id-kortet och dom gamla körkorten. Passet som jag hade kopior på ville de inte ens titta. I övrigt läkarintyg och qr-kod för genomfört elearning. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

minns nu att jag fick titta på en video i 30 minuter. 

 

Det skulle man kunna gjort online men appen funkade bara för thai (på den tiden, den var ganska ny då, tror dom fixat det nu) 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Läkarintyg, adressintyg, passkopior och gamla körkorten.

Inget onlinetjafs.

Lång väntetid dock efter covid. 

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

soi covboy

Jag pröjsade 1 thai kille 200 bath för att fixa elearning på telefonen. Och när jag kom dit igår fick jag bakläxa. Är tvungen att göra det på engelska /svenska ska öppna sidan nu och kika. Jävla skit också 🤬🤬ska dit klockan 13:30 igen 

  • Haha 3
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev soi covboy:

Jag pröjsade 1 thai kille 200 bath för att fixa elearning på telefonen. Och när jag kom dit igår fick jag bakläxa. Är tvungen att göra det på engelska /svenska ska öppna sidan nu och kika. Jävla skit också 🤬🤬ska dit klockan 13:30 igen 

Är inte svårt. Tar en timme och frågorna ör sunt-förnuft-frågor.

 

Var mycket svårare för thai när jag kollade på min fru

Ändrades av gst
  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev Mankan:

För mig räckte det med det rosa id-kortet och dom gamla körkorten. Passet som jag hade kopior på ville de inte ens titta. I övrigt läkarintyg och qr-kod för genomfört elearning. 

En stor varning att använda rosa id kortet vid förnyelse. Då begränsas körkortet att gälla endast i din region 

I mitt fall skulle det betytt att jag bara kunnat köra inom Bangkok. Har en kompis som förlängde mot rosa id kortet. Och på hans körkort står det att han bara får köra inom chonburi. 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

En stor varning att använda rosa id kortet vid förnyelse. Då begränsas körkortet att gälla endast i din region 

I mitt fall skulle det betytt att jag bara kunnat köra inom Bangkok. Har en kompis som förlängde mot rosa id kortet. Och på hans körkort står det att han bara får köra inom chonburi. 

 

Finns ens den begränsningen ?, låter som en feltolkning typ.

 

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev janne_h:

En stor varning att använda rosa id kortet vid förnyelse. Då begränsas körkortet att gälla endast i din region 

I mitt fall skulle det betytt att jag bara kunnat köra inom Bangkok. Har en kompis som förlängde mot rosa id kortet. Och på hans körkort står det att han bara får köra inom chonburi. 

 

Tack för varningen men det står inget om någon begränsning på mina körkort så det har du nog missuppfattat. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev soi covboy:

Jag pröjsade 1 thai kille 200 bath för att fixa elearning på telefonen. Och när jag kom dit igår fick jag bakläxa. Är tvungen att göra det på engelska /svenska ska öppna sidan nu och kika. Jävla skit också 🤬🤬ska dit klockan 13:30 igen 

tänkte skriva att 2 slöa knivar slog sig ihop, men den ena kniven gick därifrån med 200B så den var nog inte helt slö.

 

  • Haha 1
Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Mankan:

Tack för varningen men det står inget om någon begränsning på mina körkort så det har du nog missuppfattat. 

Inte alls. Du har bara haft tur. Min kompis har det på sitt körkort. Jag har sett det med egna ögon. Damen på körkortsmyndigheten varnade mig för detta, när jag ville använda id kortet sist. 

Problemet med passet är att passnummret ändras. Men det är något man får leva med. Be din fru kolla ditt körkort. Då detta står på Thai. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

På mitt kort står det att körkortet är utfärdat i Surin. Inga udda provinsiella restriktioner.

 

Låter väldigt konstigt det här...

Men vi vet ju vilket land vi är i. Hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Nicholas:

Finns ens den begränsningen ?, låter som en feltolkning typ.

 

Den finns. Jag har kompis som blivit drabbad, vilket jag sett med egna ögon. Då det står på hans körkort på Thai att körkortet bara är giltigt i chonbiri. Plus att jag fått varning om detta direkt från källan personligen, (körkortsmyndigheten) när jag själv ville använda rosa idkortet som underlag för att förnya mitt körkort 2022. 

Tydligen eftersom rosa idkortet bara gäller lokalt så enligt Thailogik så ska detta även gälla körkortet. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Surin P3:

På mitt kort står det att körkortet är utfärdat i Surin. Inga udda provinsiella restriktioner.

 

Låter väldigt konstigt det här...

Men vi vet ju vilket land vi är i. Hehe.

Som vanligt tolkas regler olika. Men risken finns för begränsning vid användning av rosa idkortet. Vilket jag fått verifierat på flera sätt. 

Som vanligt för att någon klarar sig. Så betyder det inte att lagen är skriven så man klarar sig per default. 

Helt idiotiskt enligt mig. Men helt enligt Thailogik som menar att ett lokalt id. Kan bara vara underlag för ett lokalt körkort. Min kompis hade för övrigt inga begränsningar innan han förlängde körkortet. 

  • Ge karma 1

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

Inte alls. Du har bara haft tur. Min kompis har det på sitt körkort. Jag har sett det med egna ögon. Damen på körkortsmyndigheten varnade mig för detta, när jag ville använda id kortet sist. 

Problemet med passet är att passnummret ändras. Men det är något man får leva med. Be din fru kolla ditt körkort. Då detta står på Thai. 

Jag är tveksam till att det har med tur att göra. Möjligen har du och din kompis haft otur. Min fru var med och jag hade pass och passkopior med inklusive kopia på Non immigrant stämpeln men de behövdes inte. Och att dom därefter skulle ha givit mig ett körkort begränsat till användas provinsen utan att upplysa oss om detta känns inte rimligt. Övre bilden visar mitt förra körkort utfärdat i Chonburi med pass och nedre det senaste jag gjorde i Phrae med rosa id-kort. Skillnaden är adressen och vart den är utfärdad samt de använd mitt thailändska id-kortsnummer istället för passnummer. Och att min namn också står på Thai. Jag ser inte att det står någon begräsning. Men du får gärna upplysa mig om vart det i så fall står. 

 

image.thumb.png.c48f0d5fd56e2f853674c476c9c825f6.png

  • Ge karma 1

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gällande körkort

Jag vet att jag ej får köra på mitt svenska körkort i Thailand, av nån jävla dum anledning då vi har bland dom hårdaste reglerna för att ta ett körkort samt lång utb. för att ta ett körkort i världen.
Kolla bara hur många olyckor det är i Svedala vs Thailand.

Men skitsamma man kan alltid byta till ett internationellt körkort, och när man ansöker det så säger man att man ska till Mongoliet då gäller körkortet i 3 år och inte 1 år om man säger att man ska köra i Thailand.

 

Har även för mig att man kan ansöka om ett Thaikörkort, om man har ett internationellt körkort utan att köra upp eller skriva teori
Har läst det nånstans tror det var på Thailand idag

Ändrades av Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

soi covboy
9 timmar sedan, skrev janne_h:

En stor varning att använda rosa id kortet vid förnyelse. Då begränsas körkortet att gälla endast i din region 

I mitt fall skulle det betytt att jag bara kunnat köra inom Bangkok. Har en kompis som förlängde mot rosa id kortet. Och på hans körkort står det att han bara får köra inom chonburi. 

 

Samma som förra gången får köra överallt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev Nerike:

Gällande körkort

Jag vet att jag ej får köra på mitt svenska körkort i Thailand, av nån jävla dum anledning då vi har bland dom hårdaste reglerna för att ta ett körkort samt lång utb. för att ta ett körkort i världen.
Kolla bara hur många olyckor det är i Svedala vs Thailand.

Men skitsamma man kan alltid byta till ett internationellt körkort, och när man ansöker det så säger man att man ska till Mongoliet då gäller körkortet i 3 år och inte 1 år om man säger att man ska köra i Thailand.

 

Har även för mig att man kan ansöka om ett Thaikörkort, om man har ett internationellt körkort utan att köra upp eller skriva teori
Har läst det nånstans tror det var på Thailand idag

Heter ju Internationellt körkort men är i själva verket en översättning för ditt svenska, men båda två ska uppvisas vid kontroll, om nu dom kräver det vilket såklart kan vara olika från fall till fall. Men jävligt surt det bara gäller 1 år.

Ja du kan få ditt svenska +Ikk översatt...alla Visaservice bolag hjälper till med det, enda du måste bistå med är ett

besök på konsulatet...du har bl.a. TIKTOK Service i Jomtien ...

https://tiktokservicesthailand.com/contact/

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev Nerike:

Gällande körkort

Jag vet att jag ej får köra på mitt svenska körkort i Thailand, av nån jävla dum anledning då vi har bland dom hårdaste reglerna för att ta ett körkort samt lång utb. för att ta ett körkort i världen.
Kolla bara hur många olyckor det är i Svedala vs Thailand.

Men skitsamma man kan alltid byta till ett internationellt körkort, och när man ansöker det så säger man att man ska till Mongoliet då gäller körkortet i 3 år och inte 1 år om man säger att man ska köra i Thailand.

 

Har även för mig att man kan ansöka om ett Thaikörkort, om man har ett internationellt körkort utan att köra upp eller skriva teori
Har läst det nånstans tror det var på Thailand idag

3-åriga fungerar i Thailand numera. Iofs bara inom 3 månader efter ankomst, men själv är jag aldrig längre än 3 månader åt gången så det funkar.

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nerike:

Gällande körkort

Jag vet att jag ej får köra på mitt svenska körkort i Thailand, av nån jävla dum anledning då vi har bland dom hårdaste reglerna för att ta ett körkort samt lång utb. för att ta ett körkort i världen.
Kolla bara hur många olyckor det är i Svedala vs Thailand.

Men skitsamma man kan alltid byta till ett internationellt körkort, och när man ansöker det så säger man att man ska till Mongoliet då gäller körkortet i 3 år och inte 1 år om man säger att man ska köra i Thailand.

 

Har även för mig att man kan ansöka om ett Thaikörkort, om man har ett internationellt körkort utan att köra upp eller skriva teori
Har läst det nånstans tror det var på Thailand idag

Ett internationellt körkort är inget körkort. Det är en översättning av ditt/dina svenska körkort.

Har man då exempelvis MC och bil på sitt svenka körkort, så krävs inga körprov eller teoriprov, och

man får då bilkort och mckort i Thailand. Vanligtvis är de 2-åriga första gången, därefter 5-åriga

vid nästa förnyelse. Jag gav 390 baht för mina 2 thaikörkort (bil+mc), men det är några år sedan.

 

 

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Mankan:

Jag är tveksam till att det har med tur att göra. Möjligen har du och din kompis haft otur. Min fru var med och jag hade pass och passkopior med inklusive kopia på Non immigrant stämpeln men de behövdes inte. Och att dom därefter skulle ha givit mig ett körkort begränsat till användas provinsen utan att upplysa oss om detta känns inte rimligt. Övre bilden visar mitt förra körkort utfärdat i Chonburi med pass och nedre det senaste jag gjorde i Phrae med rosa id-kort. Skillnaden är adressen och vart den är utfärdad samt de använd mitt thailändska id-kortsnummer istället för passnummer. Och att min namn också står på Thai. Jag ser inte att det står någon begräsning. Men du får gärna upplysa mig om vart det i så fall står. 

 

image.thumb.png.c48f0d5fd56e2f853674c476c9c825f6.png

Ingen vore gladare än jag om det vore som du säger!

Du kan gärna få följa med mig i Bangkok 2027 och klargöra för tjänstemännen vad som faktiskt gäller. 

Ser fram emot att få min nästa uppdatering knutet till idkortet med din hjälp. 

  • Ge karma 1

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev janne_h:

Ingen vore gladare än jag om det vore som du säger!

Du kan gärna få följa med mig i Bangkok 2027 och klargöra för tjänstemännen vad som faktiskt gäller. 

Ser fram emot att få min nästa uppdatering knutet till idkortet med din hjälp. 

Ja självklart ska jag hjälpa dig Janne 2027 om vi kan passa in tiden då du och jag är där samtidigt.  Men annars så hade jag gärna träffat dig innan dess över en öl. Jag är inte den som är den. 

  • Ge karma 2

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...