Jump to content
IGNORERAD

Förlänga 5-åriga thai körkortet


soi covboy

Recommended Posts

Kenneth4618

This is Thailand och då finns det inget rätt svar. Vad som behövs är upp till tjänstemannen/kvinnans dagshumör den dagen du är där.

Har varit där flera gånger och det har varit lite olika krav varje gång, lite som ett lotteri 😉

  • Ge karma 3

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev janne_h:

Ingen vore gladare än jag om det vore som du säger!

Du kan gärna få följa med mig i Bangkok 2027 och klargöra för tjänstemännen vad som faktiskt gäller. 

Ser fram emot att få min nästa uppdatering knutet till idkortet med din hjälp. 

Varför använda ID-kortet? Du har väl ett pass. Och att pass numret ändras vid passbyte har ingen betydelse.

Ändrades av biker
  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

This is Thailand och då finns det inget rätt svar. Vad som behövs är upp till tjänstemannen/kvinnans dagshumör den dagen du är där.

Har varit där flera gånger och det har varit lite olika krav varje gång, lite som ett lotteri 😉

Så sant. Märkligt nog brukar jag komma undan med de officiella reglerna gång på gång oavsett stenbordssanningar. Men jag har väl "tur"

  • Ge karma 3

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
Precis nyss, skrev biker:

Varför använda ID-kortet? Du har väl ett pass. Och att pass numretändras vid passbyte har ingen betydelse.

Jo, i januari förra året ville de ha kopia på det gamla passet. Läs ovan 🙂

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
4 minuter sedan, skrev Mankan:

Så sant. Märkligt nog brukar jag komma undan med de officiella reglerna gång på gång oavsett stenbordssanningar. Men jag har väl "tur"

Ibland vinner man och ibland drar man vinstlotten.

Det enda som funkat klockrent är migpolisen i Udon och läkarintyget på AEK 

  • Ge karma 1

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Jo, i januari förra året ville de ha kopia på det gamla passet. Läs ovan 🙂

Ja det är väldigt upp till tjänstemännen och jag säger inte att någon har fel i sin upplevelse men sedan att det skulle vara en officiell regel är en annan sak

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Jo, i januari förra året ville de ha kopia på det gamla passet. Läs ovan 🙂

Du har helt rätt vad gäller passbyte. Samma sak när mitt ATm-kort skulle bytas på Bangkok bank. Gamla kortet

var registrerat på mitt gamla passnummer. Så det är inte fel att behålla sitt gamla pass. Men samtidigt när man hämtar sitt nya pass

hos polisen så klipper de hål i det gamla och frågar om de ska slänga det........

Ett makulerat pass borde vara helt värdelöst, kan man tycka.

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev biker:

Varför använda ID-kortet? Du har väl ett pass. Och att pass numret ändras vid passbyte har ingen betydelse.

Ja grejen är väl att man slipper söka adressintyg från immigration bland annat. Det kan vara mer eller mindre krångligt.

  • Ge karma 1

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

bland vinner man och ibland drar man vinstlotten.

Jag kan leva med den utdelningen. 

  • Haha 1

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
15 minuter sedan, skrev Mankan:

Jag kan leva med den utdelningen. 

Ja, Thailand är bäst 😉

  • Ge karma 1

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev janne_h:

Inte alls. Du har bara haft tur. Min kompis har det på sitt körkort. Jag har sett det med egna ögon. Damen på körkortsmyndigheten varnade mig för detta, när jag ville använda id kortet sist. 

Problemet med passet är att passnummret ändras. Men det är något man får leva med. Be din fru kolla ditt körkort. Då detta står på Thai. 

Du kan väl be om ett foto på kompisens körkort och lägga in här så är det ju slutgissat sen.

  • Ge karma 6
Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev biker:

Varför använda ID-kortet? Du har väl ett pass. Och att pass numret ändras vid passbyte har ingen betydelse.

Det är ju det jag gör. 

Det har viss betydelse eftersom passnummret skrivs på körkortet. Vilket gör att det inte stämmer vid byte av pass. Idkortets nummer ändras ej. Plus att mitt namn där står på Thai. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Mankan:

Ja grejen är väl att man slipper söka adressintyg från immigration bland annat. Det kan vara mer eller mindre krångligt.

Det räcker med gula boken (vilket du har om du har idkort) så behöver du inget Adress intyg ihop med passet. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

soi covboy

Det var länge sen som jag visade passet vid incheckning av hotell. Kör alltid med Thai-id kortet. Likadant när jag köper inrikesflyg biljetter 

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev rolba:

Du kan väl be om ett foto på kompisens körkort och lägga in här så är det ju slutgissat sen.

Bättre att dom som inte tror på mig får upptäcka det den hårda vägen som min polare. Han var allt annat än glad när han upptäckte att det stod på Thai på körkortet att det bara var giltigt i chonburi. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Mankan:

Ja det är väldigt upp till tjänstemännen och jag säger inte att någon har fel i sin upplevelse men sedan att det skulle vara en officiell regel är en annan sak

 

Skillnaden här är ju att det enligt Janne finns körkort med fält för provinsiella restriktioner och då är det ju solklart en officiell regel/lag.

 

Själva maskinen (eller mjukvaran) som skriver ut körkort är förmodligen inte lokalt styrd.

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev janne_h:

Bättre att dom som inte tror på mig får upptäcka det den hårda vägen som min polare. Han var allt annat än glad när han upptäckte att det stod på Thai på körkortet att det bara var giltigt i chonburi. 

Hur kan du tycka att det är bättre?

Det är väl mest din trovärdighet som står på spel.

  • Ge karma 3
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev rolba:

Hur kan du tycka att det är bättre?

Det är väl mest din trovärdighet som står på spel.

Trovärdighet? Jag varnade för nånting i all vänlighet. Om sen folk väljer att inte tro på det. Så är det väl upp till dom. Det vore väl ödets ironi om någon på grund av detta fick problem med körkortet.

För mig räcker det med att jag vet det i och med att dom påtalat detta på DLT plus att jag vet en kompis som blivit drabbad den hårda vägen. Då man kan faktiskt fråga på DLT vad som faktiskt gäller

För övrigt inte bara jag som gjort den iakttagelsen.

 

  • Ge karma 1

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Skillnaden här är ju att det enligt Janne finns körkort med fält för provinsiella restriktioner och då är det ju solklart en officiell regel/lag.

 

Själva maskinen (eller mjukvaran) som skriver ut körkort är förmodligen inte lokalt styrd.

Svårt att säga hur texten kommer dit. Men eftersom mankan hävdar att han använt rosa idkortet utan restriktioner. Så tyder det på att det styrs lokalt när dom skriver ut körkortet. Men jag vart varnad av tjänstekvinnan på DLT här i Bangkok, då jag ville använda mitt rosa Id kort. Där hon tydligt förklarade att mitt körkort då bara skulle gälla lokalt om jag inte använde passet. Varav jag sen pratade med min kompis som strax innan förlängt med rosa Id kortet. Och då visade det sig att det stod på Thai på baksidan på hans körkort, att körkortet bara gällde i Chonburi. Jag tror han gick ner till DLT och fixade till detta sen mot passet. Har hittat folk på Reddit som råkat ut för samma sak. 

  • Ge karma 1
  • Haha 1

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Mankan:

Ja självklart ska jag hjälpa dig Janne 2027 om vi kan passa in tiden då du och jag är där samtidigt.  Men annars så hade jag gärna träffat dig innan dess över en öl. Jag är inte den som är den. 

Då du nyligen förlängt ditt körkort. Så antar jag att du är i Thailand? Bara höra av dig om du kommer till Bangkok.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong
8 timmar sedan, skrev Mankan:

Ja grejen är väl att man slipper söka adressintyg från immigration bland annat. Det kan vara mer eller mindre krångligt.

Man tycker att där borde det fungera med gula husboken. 

Link to comment
Dela på andra sajter

thomas001
15 hours ago, biker said:

Ett internationellt körkort är inget körkort. Det är en översättning av ditt/dina svenska körkort.

Har man då exempelvis MC och bil på sitt svenka körkort, så krävs inga körprov eller teoriprov, och

man får då bilkort och mckort i Thailand. Vanligtvis är de 2-åriga första gången, därefter 5-åriga

vid nästa förnyelse. Jag gav 390 baht för mina 2 thaikörkort (bil+mc), men det är några år sedan.

 

 

Jag har ett tio-årigt Thailändskt körkort. Fick det senast när jag förnyade mitt körkort. Det var ett

s.k 5-årigt.

  • Ge karma 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev thomas001:

Jag har ett tio-årigt Thailändskt körkort. Fick det senast när jag förnyade mitt körkort. Det var ett

s.k 5-årigt.

Jo, jag vet att det förekommer 10-åriga körkort. Det var därför jag skrev "vanligtvis". 👍

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

chevrolet-48
42 minuter sedan, skrev biker:

Jo, jag vet att det förekommer 10-åriga körkort. Det var därför jag skrev "vanligtvis". 👍

Förnyade mitt 5 åriga 14 november 2023  till nya 5år frågade på 10 år,fanns ej,så är det i Thailand olika svar detta var i Pranburi nära  HH

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev janne_h:

Det räcker med gula boken (vilket du har om du har idkort) så behöver du inget Adress intyg ihop med passet. 

6 timmar sedan, skrev Wangthong:

Man tycker att där borde det fungera med gula husboken. 

Jag hade med mig gula boken, passet och rosa id-kortegen lämnade fram allt. Kvinnan som var någon slags chef på DLT och satt lita bakom vid ett skrivbord kom fram och pratade med mig och min fru och meddelade då att de bara behövde id-kortet. Jag hade ingen anledning protestera och mitt körkort har som ni kan se inga begränsningar. Case closed. 
 

 

Ändrades av Mankan
  • Ge karma 3

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...