Jump to content
IGNORERAD

Vattenpump löser efter 5 minuter


Wangthong

Recommended Posts

Wangthong

Bakom vårt hus har vi sponsrat frugans äldre bror med ett borrhål så att han kan vattna grönsakerna. Nu när det börjar bli torrtider tar han även upp vatten till fiskdammen. 

Den här tiden på året brukar det vara dags att köpa ny pump att fira ner i hålet för att den gamla har brunnit upp. Den brukar hålla 2 till 3 år. Även om den används mycket så tycker jag att den bör hålla längre. Borrhålet är ca 30m.

 

Nu börjar krånglet. Den termiska säkringen har börjat lösa. Max 5 minuter går pumpen sedan löser termosäkringen. Vänta en stund innan den har svalnat så att den går att återställa. Efter återställning går den en stund till, osv, osv......

 

Nog bör motorn hålla längre än 2-3 år tycker jag?

Har någon nått bra tips?

Fruns bror har pratat med en elektriker som ska komma. Onödigt när det finns sådan kompetens på mpr, eller hur!

 

20240119_172428.thumb.jpg.eb7d19803c90e04a6357a07b221256f9.jpg 20240119_172259.thumb.jpg.f074595ef89b2b349f41aa1786b439b7.jpg

20240117_160008.thumb.png.e27eb8328ea42bbf5a6d76bd8bf13321.png20240115_170839.thumb.jpg.a378f40bfc6f700b931d0560cbe8a706.jpg

 

  • Ge karma 3
Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev Wangthong:

Bakom vårt hus har vi sponsrat frugans äldre bror med ett borrhål så att han kan vattna grönsakerna. Nu när det börjar bli torrtider tar han även upp vatten till fiskdammen. 

Den här tiden på året brukar det vara dags att köpa ny pump att fira ner i hålet för att den gamla har brunnit upp. Den brukar hålla 2 till 3 år. Även om den används mycket så tycker jag att den bör hålla längre. Borrhålet är ca 30m.

 

Nu börjar krånglet. Den termiska säkringen har börjat lösa. Max 5 minuter går pumpen sedan löser termosäkringen. Vänta en stund innan den har svalnat så att den går att återställa. Efter återställning går den en stund till, osv, osv......

 

Nog bör motorn hålla längre än 2-3 år tycker jag?

Har någon nått bra tips?

Fruns bror har pratat med en elektriker som ska komma. Onödigt när det finns sådan kompetens på mpr, eller hur!

 

20240119_172428.thumb.jpg.eb7d19803c90e04a6357a07b221256f9.jpg 20240119_172259.thumb.jpg.f074595ef89b2b349f41aa1786b439b7.jpg

20240117_160008.thumb.png.e27eb8328ea42bbf5a6d76bd8bf13321.png20240115_170839.thumb.jpg.a378f40bfc6f700b931d0560cbe8a706.jpg

 

Byt termosäkringen. För varje gång den löser blir den sämre. Gäller automatsäkringar i allmänhet.

  • Ge karma 6
Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong
22 minuter sedan, skrev rolba:

Byt termosäkringen. För varje gång den löser blir den sämre. Gäller automatsäkringar i allmänhet.

Nu har elektrikern varit hit. Han och jag är nog inte bästa vänner. Han sa till fruns bror att köpa en 15A termosäkring. Det sitter en 13A där i orginal. 

Jag vill inte ha dit en 15A. Så jag frågade om han mätt strömmen till motorn. Det hade han inte och han slingrade sig väldeliga för att slippa mäta. Frugans bror blev nog också lite sur när jag förklarade att om han inte mäter strömmen kan han åka hem. Han valde att åka hem. När de träffs nästa gång kommer de att snacka skit om mig. 

 

Nu har jag försökt få tag på en tångampermeter. Fast ingen här ikring har en. Nog bör det gå att få tag på en elektriker med en tångampermeter?

Brorsonen får tag på en. Men han sa att den är inte lämplig. Han jobbar åt PEA så de mäter nog inte under 100A. 

I värsta fall kan man linda 100varv ledning runt käften men det känns som krångligare än att ta en mera avsedd tångampermeter. 

 

Precis som dig är jag inne på att byta termosäkringen. Men det är onödigt tycker jag innan man mätt strömmen. Drar pumpen för mycket så borde det vara bättre att ge sig på den. Men lat som jag är vill jag inte dra upp den ur borrhålet. Det är en mängd rör som ska upp också.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Wangthong:

Nu har elektrikern varit hit. Han och jag är nog inte bästa vänner. Han sa till fruns bror att köpa en 15A termosäkring. Det sitter en 13A där i orginal. 

Jag vill inte ha dit en 15A. Så jag frågade om han mätt strömmen till motorn. Det hade han inte och han slingrade sig väldeliga för att slippa mäta. Frugans bror blev nog också lite sur när jag förklarade att om han inte mäter strömmen kan han åka hem. Han valde att åka hem. När de träffs nästa gång kommer de att snacka skit om mig. 

 

Nu har jag försökt få tag på en tångampermeter. Fast ingen här ikring har en. Nog bör det gå att få tag på en elektriker med en tångampermeter?

Brorsonen får tag på en. Men han sa att den är inte lämplig. Han jobbar åt PEA så de mäter nog inte under 100A. 

I värsta fall kan man linda 100varv ledning runt käften men det känns som krångligare än att ta en mera avsedd tångampermeter. 

 

Precis som dig är jag inne på att byta termosäkringen. Men det är onödigt tycker jag innan man mätt strömmen. Drar pumpen för mycket så borde det vara bättre att ge sig på den. Men lat som jag är vill jag inte dra upp den ur borrhålet. Det är en mängd rör som ska upp också.

Möjligen vill väl pumpen bli kyld av det vatten den ska pumpa, om hålet börjar gå torrt så blir det väl inte så mycket kylning. 

 

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong
2 timmar sedan, skrev Nicholas:

Möjligen vill väl pumpen bli kyld av det vatten den ska pumpa, om hålet börjar gå torrt så blir det väl inte så mycket kylning. 

 

Vi har testa med att sänka ner ett snöre med en flaska med sten. Den träffar vatten ca 4m innan pumpen. Detta var efter att pumpen gått en lång stund. 

Det kan vara möjligt att det är en orsak till att någon av de tidigare pumparna gått sönder. Varmgång i motorn gör knappast att strömmen ökar så mycket att termosäkringen löser. I varje fall inte förrän värmen ökat så mycket att det redan är för sent. Det är vad jag tror i varje fall! Undra om det inte är så? 

 

Väntar på att få hit en ny elektriker och få motorströmmen uppmätt. Få se om han kommer imorgon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Gör på thaivis och bygla motorskyddet 😉

  • Haha 4

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong
On 2024-01-20 at 11:05, skrev Kenneth4618:

Gör på thaivis och bygla motorskyddet 😉

Jag är en riktig fegis, vågar inte bygla.

Idag var en annan elektriker här med en tångamperemeter. Motorn drar 8A så det verkar ok. Då borde 13A räcka tycker jag. Även den här elektrikern föreslår att sätta in en 15A termosäkring. Vi gjorde en sväng till några butiker ingen hade en 13A termosäkring. Affären som sålt pumpen föreslog även han föreslog en 15A.

Är jag en bakåtsträvare eller en för stor fegis som inte följer alla råd från thailändarna?

 

Jag var in på Lazada och beställde en 13A. Det fanns inte så många att välja på. 15A fanns det betydligt större urval av.

På fredag ska vi ha en 13A om vi får tro leveransbeskedet.

  • Ge karma 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong
On 2024-01-21 at 11:26, skrev Wangthong:

Jag är en riktig fegis, vågar inte bygla.

Idag var en annan elektriker här med en tångamperemeter. Motorn drar 8A så det verkar ok. Då borde 13A räcka tycker jag. Även den här elektrikern föreslår att sätta in en 15A termosäkring. Vi gjorde en sväng till några butiker ingen hade en 13A termosäkring. Affären som sålt pumpen föreslog även han föreslog en 15A.

Är jag en bakåtsträvare eller en för stor fegis som inte följer alla råd från thailändarna?

 

Jag var in på Lazada och beställde en 13A. Det fanns inte så många att välja på. 15A fanns det betydligt större urval av.

På fredag ska vi ha en 13A om vi får tro leveransbeskedet.

Idag kom den beställda termosäkringen. 

Helt oväntat kom också ett regn. Ett sånt där långt lågintensivt strilregn.. Bytet får nog vara till imorgon.

Några thaibekanta köpte lite mark av en av systrarna. Nu har de ett husbygge pågående bakom huset. De var klara med svetsning av de lägre delarna av stommen som taket ska ligga på. Regnet kom när de ska lägga upp de sista reglarna för taket. Typiskt, bara att sluta svetsa och avbryta någon timme tidigare än vanligt.  

  • Ge karma 5
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2024-01-21 at 11:26, skrev Wangthong:

Jag är en riktig fegis, vågar inte bygla.

Idag var en annan elektriker här med en tångamperemeter. Motorn drar 8A så det verkar ok. Då borde 13A räcka tycker jag. Även den här elektrikern föreslår att sätta in en 15A termosäkring. Vi gjorde en sväng till några butiker ingen hade en 13A termosäkring. Affären som sålt pumpen föreslog även han föreslog en 15A.

Är jag en bakåtsträvare eller en för stor fegis som inte följer alla råd från thailändarna?

 

Jag var in på Lazada och beställde en 13A. Det fanns inte så många att välja på. 15A fanns det betydligt större urval av.

På fredag ska vi ha en 13A om vi får tro leveransbeskedet.

Om den drar 8 Ampere när den går. Så dra den betydligt mer när den startar. Är sen heller inte helt ovanligt att säkringar blir dåliga och slitna. Så kolla om det fungerar efter bytet av säkring. Det borde ju även stå på skylten på pumpen hur mycket den dricker i watt eller ampere. Då brukar strömhoppet vid start vara inräknat.

  • Ge karma 1

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong
23 minuter sedan, skrev janne_h:

Om den drar 8 Ampere när den går. Så dra den betydligt mer när den startar. Är sen heller inte helt ovanligt att säkringar blir dåliga och slitna. Så kolla om det fungerar efter bytet av säkring. Det borde ju även stå på skylten på pumpen hur mycket den dricker i watt eller ampere. Då brukar strömhoppet vid start vara inräknat.

En termisk säkring är gjord för att motorn ska kunna dra mera ström än under normal drift under korta stunder. Skylten finns på en bild ovan. Den är säkert sliten som du säger.

Nu har jag den säkring som satt där och ska sitta där enligt tillverkaren. Jag har struntat i att lyssna på alla som tycker jag ska dit med en kraftigare termosäkring bara för att de är lättare att få tag på eller för att de håller bättre. Motorn håller ju inte bättre för att säkringen gör det.  

 

Har ej fått tummen ur än och satt dit den nya. Efter regnet igår så är det inget sug efter att vattna. Alla går bara och tycker det är kallt. Det ska bli rapport när den nya har blivit använd så länge att man ser om den löser eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Wangthong:

En termisk säkring är gjord för att motorn ska kunna dra mera ström än under normal drift under korta stunder. Skylten finns på en bild ovan. Den är säkert sliten som du säger.

Nu har jag den säkring som satt där och ska sitta där enligt tillverkaren. Jag har struntat i att lyssna på alla som tycker jag ska dit med en kraftigare termosäkring bara för att de är lättare att få tag på eller för att de håller bättre. Motorn håller ju inte bättre för att säkringen gör det.  

 

Har ej fått tummen ur än och satt dit den nya. Efter regnet igår så är det inget sug efter att vattna. Alla går bara och tycker det är kallt. Det ska bli rapport när den nya har blivit använd så länge att man ser om den löser eller inte.

Jo men hur mycket mer ström? En elmotor kan dra 5 till 7 gånger mer när den startar. 

Då är ju. Teoretiskt om den drar 8 ampere vid drift. Kan den rusa till 56 ampere i start ögonblicket. Det är därför pumpens skylt säger mer än att titta på vad pumpen drar när den går. 

Har du då fel släkting så blir det problem. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev janne_h:

Jo men hur mycket mer ström? En elmotor kan dra 5 till 7 gånger mer när den startar. 

Då är ju. Teoretiskt om den drar 8 ampere vid drift. Kan den rusa till 56 ampere i start ögonblicket. Det är därför pumpens skylt säger mer än att titta på vad pumpen drar när den går. 

Har du då fel släkting så blir det problem. 

Går den 5 minuter innan den löser säkringen så är det nog inte startströmmen det beror på.

  • Ge karma 3
  • Haha 3
Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev janne_h:

Jo men hur mycket mer ström? En elmotor kan dra 5 till 7 gånger mer när den startar. 

Då är ju. Teoretiskt om den drar 8 ampere vid drift. Kan den rusa till 56 ampere i start ögonblicket. Det är därför pumpens skylt säger mer än att titta på vad pumpen drar när den går. 

Har du då fel släkting så blir det problem. 

Helt rätt!!! Har man fel släkting blir det problem 😄.

Men nu var ju TS problem att säkringen löser efter 5 minuter.

Och då är det inte startströmmen som är problemet.

mvh

biker

 

  • Ge karma 3
  • Haha 1
Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev rolba:

Går den 5 minuter innan den löser säkringen så är det nog inte startströmmen det beror på.

Min poäng är att ligger det precis på gränsen. Så sliter det på säkringen. Och den slits snabbare. 

Så även om inte startströmmen i sg i realtid gör att den löser. Så kan det påverka säkringens livslängd. 

Om säkringen är på 12A och man mäter upp 8A.så är ju säkringen helt klart inte helt frisk. Och om jag inte läst fel eller drömt? 

Så har jag för mig att jag läste att detta hänt tidigare. Och då kanske man ska fråga sig om det är rätt säkring storlek som sitter? 

En smältsäkring kan ju som exempel vara glödhet. Utan för den skull lösa ut förens efter en stund. Då man använder tillräckligt med ström som ligger och balanserar på gränsen. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev biker:

Helt rätt!!! Har man fel släkting blir det problem 😄.

Men nu var ju TS problem att säkringen löser efter 5 minuter.

Och då är det inte startströmmen som är problemet.

mvh

biker

 

Ja, lösa släktingar ska man vara försiktig med. 😇

  • Ge karma 1
  • Haha 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong
11 timmar sedan, skrev janne_h:

Jo men hur mycket mer ström? En elmotor kan dra 5 till 7 gånger mer när den startar. 

Då är ju. Teoretiskt om den drar 8 ampere vid drift. Kan den rusa till 56 ampere i start ögonblicket. Det är därför pumpens skylt säger mer än att titta på vad pumpen drar när den går. 

Har du då fel släkting så blir det problem. 

Det är på grund av det du säger om fel säkring jag inte vill lyssna på thailändarna och ta en 15A istället för det som tillverkaren säger ska vara 13A.

 

Termosäkringar används just för att de har en tröghet mot att lösa ut. De klarar höga startströmmar under kortare tid. Den korta tiden ger inte nog uppbyggnad av energi för att värma upp säkringen så mycket den ska lösa. En motor mår heller inte bra av värme. Den tål korta tider av överströmmar som t.ex startströmmar. Kortvariga överbelastningar av motorn klarar också motorn av om den inte blir för varm. Termiska säkringar är därför perfekta för att skydda motorer. 

 

För trefasmotorer använder vi motorskydd istället för termiska automatsäkringar. De är också termiska. De fungerar på samma sätt, men bryter strömmen till kontaktorn istället för att bryta motorströmmen. Vilket ger samma funktion.

 

I Sverige har jag kommit i kontakt med många besserwissers som inte förstår att motorskyddet ska vara inställt på den ström som motorn tål, dvs. motorströmmen. Ofta med resultat att när motorskyddet löser ser de att de kan öka inställningen av strömmen på skyddet. Så säger de att "de ser ni väl att motorskyddet är inställt på för låg ström". Sedan brinner motorn upp. Motorn var dålig säger de och köper en ny motor. När den nya motorn brinner upp fattar de nog att det inte hjälper att köpa ytterligare en ny motor.  Att det känns i plånboken är ett bra övertalnings hjälpmedel för de flesta besserwissers. 

 

Felet brukar i de fallen vara ett lager i maskinen som håller på att skära eller något som fått en smäll och står snett. Får motorn jobba för hårt drar den för hög ström och blir överhettad. Om inte motorskyddet står inställd på rätt ström och löser, förstås.  

  • Ge karma 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Motorskydd ska även stänga av i det fall 1 eller 2 faser försvinner. 

 

i övrigt vore det nog bara en säkring. 

 

Även automatsäkringar är ju tänkta att fungera som om dom vore smältsäkringar. 

 

Smältsäkringar i Sverige även kallade proppar, mer korrekt diazedsäkring. 

 

Dom har en viss tröghet. 

Olika varianter olika mycket. 

 

 

 

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong
24 minuter sedan, skrev Nicholas:

Motorskydd ska även stänga av i det fall 1 eller 2 faser försvinner. 

 

i övrigt vore det nog bara en säkring. 

 

Även automatsäkringar är ju tänkta att fungera som om dom vore smältsäkringar. 

 

Smältsäkringar i Sverige även kallade proppar, mer korrekt diazedsäkring. 

 

Dom har en viss tröghet. 

Olika varianter olika mycket. 

 

 

 

Motorskydden stänger av om en av faserna försvinner. Försvinner två av faserna har du bara en fas kvar och normalt sett ingen väg tillbaka för strömmen. 

I varje fall kommer de kvarvarande faserna att dra mer ström för att försöka hålla igång motorn. Motorskyddet blir då mera uppvärmt i de kvarvarande faserna eftersom de drar mera ström och löser av den ökade uppvärmningen i dessa faser. 

 

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

En eltråd och även lager nämndes.

Tror jag ska poppa lite popkorn 😉😉

  • Ge karma 1
  • Haha 2

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong
51 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

En eltråd och även lager nämndes.

Tror jag ska poppa lite popkorn 😉😉

Startade den på fel dag bara! Förra lördag var starten. Ångrar nu att jag inte startade den på fredag istället. Det brukar vara mer fart på fredagstrådarna. 

 

Men för att vara tråkig och gå tillbaka till ämnet så har jag nu bytt termosäkringen till det rätta värdet. 13A ska det vara och inget annat.

Har också förmodligen identifierat vad som var felet. Men jag avslöjar inget förrän jag är säker på att den inte löser nu på 13A. I kväll ska frugans brorsa vattna. Löser den inte under vattningen avslöjar jag vad som orsakade att den började lösa. Avslöjandet kommer i så fall i morgon någon gång. 

Ni har tid på er att gissa vad som var orsaken.

  • Ge karma 2
  • Haha 5
Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Att efterdra alla anlutningar brukar vara en bra början när man felsöker 🙂

  • Ge karma 2

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong
On 2024-01-27 at 10:08, skrev Kenneth4618:

Att efterdra alla anlutningar brukar vara en bra början när man felsöker 🙂

Nu fungerar det bra med 13A. 

Du är väldigt nära med efterdragningen så nära det bara kan bli. Nu var det inget skruvförband. På bilden i början av denna tråd kan man nästan se vad felet var. 

 

Det var en krimpning som var dåligt utförd. Alla trådar i ledningen som var fastkrympt var alldeles svart av oxid. Eftersom de hade dragit över en plastisolering över krimpstället såg man inte hur oxiderat det var. Plasten var lite missfärgad men inget jag tänkte på när jag först öppnade lådan för att se viket värde det var på termosäkringen. Jag kände lite på sladdarna men det kändes inte som det var dålig kontakt då. Kanske jag upptäckt det om jag hade haft glasögonen på mig. Man blir lite handikappad när man blir äldre. ögon och hörsel fungerar inte riktigt som när man var yngre.

 

Det glappade alltså så pass mycket i krimpningen, att värmen ifrån glappkontakten spred sig in i termosäkringen och värmde upp denna. Dålig krimpning på en väldigt dålig krimpkontakt. 

  • Ge karma 6
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...