Jump to content
IGNORERAD

Maxbelopp i ATM ändrat?


wwwbackpacker

Recommended Posts

8 minuter sedan, skrev mavange:

Kan man ta ut pengar inne på Thai bankerna? Om jag inte minns fel så kunde man inte göra det på Bangkok bank innan pandemin.  Jag kan ha fel

Du kan ta ut pengar på ditt svenska bankkort inne i Thaibank.Men du har ju fortfarande uttagsgräns på svenska kortet,olika uttagsbelopp beroende på bank tydligen

MVH Micke.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev BOM:

Det jag ville säga med det är att varför krångla med svenska bankkort med uttagsgränser o avgifter när man kan skaffa konto i Thai bank ganska enkelt.

Det blir allt mindre enkelt och dyrare.

Jag skall kika på det vid nästa resa. Ska försöka kontakta ett par agenter innan för att se om visa underlättar och vad det kostar. Min avsikt är att spendera allt mer tid där och mindre i isbjörnens rövhål.

Tips mottages!

Ändrades av p125
  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev p125:

Det blir allt mindre enkelt och dyrare.

Jag skall kika på det vid nästa resa. Ska försöka kontakta ett par agenter innan för att se om visa underlättar och vad det kostar. Min avsikt är att spendera allt mer tid där och mindre i isbjörnens rövhål.

Tips mottages!

Första bankkontot jag fixa i Thailand(Siam comercial bank)hade jag bara vanligt turistvisum...

MVH Micke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tog ut 100000, Bath i går på bank i korat Terminal 21. Inga problem Platinum Mastercard, Men med debit kort går det inte...

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev BOM:

Första bankkontot jag fixa i Thailand(Siam comercial bank)hade jag bara vanligt turistvisum...

När var det?
Det verkar krävas residen certificate vilket kräver TM30 vilket kräver 1 års hyreskotrakt samt ett O-visa på ett år för att kunna lösa det själv.
Sen är det ju som det är i Thailand...lite olika...

  • Ge karma 3
Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev p125:

När var det?
Det verkar krävas residen certificate vilket kräver TM30 vilket kräver 1 års hyreskotrakt samt ett O-visa på ett år för att kunna lösa det själv.
Sen är det ju som det är i Thailand...lite olika...

Det var länge sen som jag fixa bankkonto..

Men jag har kompis som öppna i Bankok bank nyligen med bara turist visum ,i Udon Thani..Men det är säkert olika vart man är och vilken bank.

  • Ge karma 1

MVH Micke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong
1 timme sedan, skrev p125:

När var det?
Det verkar krävas residen certificate vilket kräver TM30 vilket kräver 1 års hyreskotrakt samt ett O-visa på ett år för att kunna lösa det själv.
Sen är det ju som det är i Thailand...lite olika...

Jag fixade det förra året på turistvisa. Har hållit på och bråkat med Amphur länge om att bli inskriven i husboken. Det går inte här i varje fall på turistvisum. Men Bangkok bank krävde ett papper från Amphur för att jag skulle få öppna konto. Det papperet kunde jag få fast jag hade turistvisa. Förmodligen var det residence certificate, som jag kunde få i och med att jag bor i frugans hus.

 

I år har jag O-visa och husboken är klar. Fast de har vägrat ge mig det tidigare för att jag inte kunnat styrka äktenskapet på ett sätt de är nöjda med.  

 

När det gäller bankkontot så tycker jag att de (här i varje fall) har kravet på att du ska ha haft pengar på ett thailändskt bankkonto två månader innan du kan få ditt O visa förlängt. Ställer de då kravet på att du ska ha ett O eller O-A visa för att öppna ett bankkonto är det moment 22 om du måste ha visat för att öppna. Har du inkomst som räcker behöver du inte ha något bankkonto (egentligen). Men lokala imm tolkar det tydligen lite olika också. I Sverige har det inte varit några problem att styrka att du har pengar eller inkomst. Fast kommer du hit på ett O-visa så har du en månad på dig att fixa bankkonto (om du behöver) för att få in pengar som ska vara innestående 2 månader innan du kan få förlängningen. 

 

 

Ändrades av Wangthong
  • Ge karma 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är svensk, bor i Sverige och tänker inte emigrera. Men önskar spendera mer tid i Thailand framöver. Funderar på vad som händer med mina pengar på ett thailändskt bankkonto den dagen jag lämnar jordelivet. Får mina arvingar i Sverige tag i dessa pengar, eller tillfaller det den thailändska banken?

Fd Abercrombie på MPR.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan brukar sticka åt mig 10000 när jag säger att jag ska ta ut pengar.

Inga uttagsavgifter. 😇

  • Ge karma 5
  • Haha 6
Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev wavis:

Tog ut 100000, Bath i går på bank i korat Terminal 21. Inga problem Platinum Mastercard, Men med debit kort går det inte...

Ja banken/kortutgivaren tar upp till 2 000 baht i valutapåslag så de har inget emot det. Men man får uttagskostnaden per uttag helt klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev p125:

Det blir allt mindre enkelt och dyrare.

Jag skall kika på det vid nästa resa. Ska försöka kontakta ett par agenter innan för att se om visa underlättar och vad det kostar. Min avsikt är att spendera allt mer tid där och mindre i isbjörnens rövhål.

Tips mottages!

Som sagt det skiljer. Vart ska du hålla hus o vilket visum kommer du ha?

 

Detta år i Jomtien/fiskebyn var det endast Bangkok bank som öppnade konto med bara turistvisum, trots TM-30 och Certifikat of Residence.

 

De allra flesta Bangkok Bank vill dock ha en "avgift" på 6000-7000 baht för att öppna kontot. Men det går att hitta kontor där man inte blir lurad. Normal kostnad under 1 000 baht för kort, konto internet etc.

 

Agenterna som TiK Tok tar ca 5 000 baht.

Ändrades av apknug
  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev p125:

Det blir allt mindre enkelt och dyrare.

Jag skall kika på det vid nästa resa. Ska försöka kontakta ett par agenter innan för att se om visa underlättar och vad det kostar. Min avsikt är att spendera allt mer tid där och mindre i isbjörnens rövhål.

Tips mottages!

Bangkok bank är att föredra om du gör banköverföring från Sverige. Ska pengarna till annan bank blir det ytterligare avgifter eftersom allt går genom Bangkok bank. 

Ska inte kosta något att öppna konto men de vill gärna sälja på dig nån slags försäkring. Inte fel att ha 10.000 att sätta in.

Edit, kostar några hundringar beroende på vilja tjänster man vill ha.

  • Ge karma 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Mickey1969
17 timmar sedan, skrev p125:

När var det?
Det verkar krävas residen certificate vilket kräver TM30 vilket kräver 1 års hyreskotrakt samt ett O-visa på ett år för att kunna lösa det själv.
Sen är det ju som det är i Thailand...lite olika...

TM.30 kräver inte 1 års hyreskontrakt eller O-Visa.

 

TM.30 måste ju alla som vill förlänga sitt TR visum skaffa och det går att bevisa sin adress på många sätt men enklast är ju att stället du bor på gjort en online registrering, då kan man ta med kvittot från den till immigration och då får du ett TM30 kvitto.

Sedan kan man skaffa residence certificate.

Dom vill även veta vilken bank det ska användas i, så bra om man bestämt sig innan.

 

Att öppna ett bankkonto med kort kostar 400 baht hos Bangkok Bank om du tackar nej till erbjudande om att teckna försäkring.

Måste sätta in minst 500 baht också.

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

51 minuter sedan, skrev rolba:

Bangkok bank är att föredra om du gör banköverföring från Sverige. Ska pengarna till annan bank blir det ytterligare avgifter eftersom allt går genom Bangkok bank. 

Ska inte kosta något att öppna konto men de vill gärna sälja på dig nån slags försäkring. Inte fel att ha 10.000 att sätta in.

Edit, kostar några hundringar beroende på vilja tjänster man vill ha.

Fast Bangkok bank har spelat ut sin roll lite där då man med fördel inte gör överföring från svensk gammelbank utan använder wise och liknande.

 

Då blir det ingen avgift i mottagande bank, vaken en eller två.

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
22 timmar sedan, skrev mavange:

Kan man ta ut pengar inne på Thai bankerna? Om jag inte minns fel så kunde man inte göra det på Bangkok bank innan pandemin.  Jag kan ha fel

Ja det är inga problem att ta ut inne i bankerna, jag brukar ta ut 100 000 baht åt gången och då har jag Handelsbanken och Bangkok bank

  • Ge karma 5
Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev BOM:

Du kan ta ut pengar på ditt svenska bankkort inne i Thaibank.Men du har ju fortfarande uttagsgräns på svenska kortet,olika uttagsbelopp beroende på bank tydligen

Jag skulle nog säga att man kunde göra det, numera är dom tämligen ointresserada av att agera bankomat inuti kontoret, dom pekar vänligt på automaten. 

 

Självklart kommer nu olika personer hävda att jag har fel och det går jättebra bra i Nakon-nowhere. 

Vilket det säker gör. 

 

Men Thai kryper inte så mycket längre för falanger och hjälper dom knyta skorna och snyta näsan. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Var inne på BKK bank idag. Har man debitcard så kunde man inte ta ut inne i banken. Då var det atm som gäller sa dom. I Pattaya

  • Ge karma 4

Jobba är till för dom fattiga

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Mickey1969:

TM.30 kräver inte 1 års hyreskontrakt eller O-Visa.

Nej men enligt uppgifter vill inte IM utfärda Residence Certificate med hyreskontrakt kortare än ett år. Men går gör det ju kanske ändå.

(har för mig det var Integrity Legal på youtube men han vill ju sälja sina tjänster)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som tar ut med kreditkort inne på banken; har ni laddat kortet med pengar innan?

Eller har ni ett förmånligt kort? Hade jag gjort detta med tex. På mitt Bank Norwegian-kort hade jag fått betala ränta från uttagsdagen!

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis. Så sätt in den dragna summan så snart den dyker upp i internetbanken.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Rasamus:

Ni som tar ut med kreditkort inne på banken; har ni laddat kortet med pengar innan?

Eller har ni ett förmånligt kort? Hade jag gjort detta med tex. På mitt Bank Norwegian-kort hade jag fått betala ränta från uttagsdagen!

Plus valutapåslag.......

 

Men visst går det att laddakortet innan om man inte skaffar ett kort utan valutapåslag. 

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev apknug:

Plus valutapåslag.......

 

Men visst går det att laddakortet innan om man inte skaffar ett kort utan valutapåslag. 

Plus valutapåslag, ja. Jag tar dessa 1,75% i valutapåslag på 7/11 i Thailand för att det är så smidigt att betala med Apple Pay! Promtpay funkar väl inte på 7/11? Det funkar utmärkt på (mini)Big C.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Rasamus:

Plus valutapåslag, ja. Jag tar dessa 1,75% i valutapåslag på 7/11 i Thailand för att det är så smidigt att betala med Apple Pay! Promtpay funkar väl inte på 7/11? Det funkar utmärkt på (mini)Big C.

Lägg in ett kort utan valutapåslag i Apple Pay istället så betalar du utan avgifter.

 

Vissa 7/11 har QR kod framme har jag sett.

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

soi covboy
On 2024-01-14 at 19:13, skrev BOM:

Första bankkontot jag fixa i Thailand(Siam comercial bank)hade jag bara vanligt turistvisum...

 

Precis nyss, skrev soi covboy:

 

Samma här 

Ändrades av soi covboy
  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...