Jump to content
IGNORERAD

Maxbelopp i ATM ändrat?


wwwbackpacker

Recommended Posts

wwwbackpacker

Jag har nu varit på Ko Samet i 6 veckor och Bankomater har trasslat för mig o många andra under hela tiden.

 

Mitt kort tillåter uttag på 15000b cirka dvs 5000kr men Bankomater a verkar inte ge mer än 10000b. Man vill ju maxa uttag när avgiften är 220b. Har provat Kungsri och bkk bank, med samma resultat. Även min tyske vän lyckades endast få 10000 här och på Suvarnaphum.

 

 

 

Är något nytt fult försök av thai bankerna för att få fler uttag och få 220b?

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Sist jag var Thailand oktober 2023 var det samma för mig, tänkte samma som dig fick bara ut 10 papp i stöten, varje gång jag försökte ta ut mer vart jag nekad, nästa resa går jag in på banken och tar ut 30 papp i stöten, för det verkar vara nåt fulspel om max 10 papp i ATM maskinerna 

Ändrades av Nerike
  • Ge karma 2

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tog ut 20000 senast idag, vilken bank vet jag ej...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla om inte din bank sänkt uttagsgränsen .

Vet att Hanelsbanken sänkt från 5000kr till 4000kr . Själv har jag SEB och tagit ut 30 000 bath i dom gula maskinerna åtskilliga ggr dom sista veckorna . 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Nerike:

Sist jag var Thailand oktober 2023 var det samma för mig, tänkte samma som dig fick bara ut 10 papp i stöten, varje gång jag försökte ta ut mer vart jag nekad, nästa resa går jag in på banken och tar ut 30 papp i stöten, för det verkar vara nåt fulspel om max 10 papp i ATM maskinerna 

Det kan vara smart att göra som du skriver och ta ut mer pengar inne på banken.

Var dock uppmärksam om du använder ett kreditkort. På tex Bank Norwegian är det ränta från första dagen. 

image.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

wwwbackpacker

Mitt kort är ett Forex Mastercard kreditkort och enligt dem är uttagsgränsen 5000kr i villkoren de publicerat.

 

Har även ett Norwegian men inte provat detta då det är växlingsavgift

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är detta säker 7 - 8 år sedan. De flesta ATM hade då 20000 som gräns, men det var en ATM (tror den var gul) som jag kunde ta ut 30000 på. Det gick bra med det ena kortet, men det andra kunde jag aldrig  ta ut mer än 10000 oavsett ATM. När jag kom hem ringde jag det företaget. Dom sa att uttagsgränsen var 5000 skr och att det kunde jag ändra bara jag kontaktat dom innan. Nu har jag inte kvar det kortet mer så vet faktiskt inte hur det är nu?

Ändrades av uptoyou

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om det finns något kort utan valutapåslag och uttagsavgift med hög uttagsgräns?

Gärna med Apple Pay. Tipsa gärna.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Sakhon:

Detta kortet tror jag är bäst f.n. https://kreditkort.com/kort/northmill-kreditkort/

Hur det är med uttagsgräns vet jag inte, men det går ju att fråga dem om.

5000 per gång, 10000 per vecka samt 20000 per månad, är det maximala. 

Screenshot_20231211_144158_Gallery.jpg

Ändrades av Lucky
  • Ge karma 2

Fd Abercrombie på MPR.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mickey1969

Har inte provat på länge men är ganska övertygad om att Krungsri fortfarande ger dig ett max uttag på 30 000.

Men med tanke på dagens växelkurs och belopsbegränsning per uttag beroende på bank så kan det eventuellt bli lägre summor som du kan få i handen.

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Swedbank

Ta ut kontanter utomlands

Du kan, under en vecka *, ta ut upp till 15 000 kronor med bankkort Mastercard och upp till 30 000 kronor med våra betal- och kreditkort Mastercard, Mastercard Guld och Mastercard Platinum.  Maxbeloppet per uttag varierar beroende på lokala bestämmelser och vilken bank uttagsautomaten tillhör. Du kan söka efter uttagsautomater utomlands på Mastercards webbplats.

 

* En vecka = en rullande 7-dagarsperiod. Kan finnas variationer mellan länder.

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer liksom bara ihåg när tusen bath räckte för en väldigt blöt kväll med massor av hallabalo.

Sen att femhundringen man hade stuvat under var kvar i gömman morgonen efter var ju extra plus.

  • Ge karma 5
Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Sakhon:

Detta kortet tror jag är bäst f.n. https://kreditkort.com/kort/northmill-kreditkort/

Hur det är med uttagsgräns vet jag inte, men det går ju att fråga dem om.

Visst är det bäst. O gratis.

 

Det kostar ca 200 sek mer per uttag att använda SEB eller Swedbank som rekommenderas.

 

Är man mer en charterturist i Thailand bör man iof skaffa Thai konto. Har man skaffat Thai kärring ska man Thai konto.

Ändrades av apknug
  • Ge karma 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Northmill är för fattiglappar som jagar smulor för att överleva 

Har man thaikärring så har hon ett thaikonto 😁

  • Ge karma 4

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaikonto är för dem som är i Thailand när det är som bäst här och sämst hemma........

 

IMG_20240114_141419.thumb.jpg.b06fa48bfa76da4fe47fc08d341c016c.jpg

Ändrades av apknug
  • Ge karma 8
Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Ja det är tufft när man bara får åka till Thailand med frun 😁

Ändrades av Kenneth4618
  • Ge karma 2
  • Haha 1

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Northmill är för fattiglappar som jagar smulor för att överleva 

Har man thaikärring så har hon ett thaikonto 😁

Inte lätt att va en fattiglapp men jag har iallafall plus grader.

  • Ge karma 5
Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev MickeN:

Inte lätt att va en fattiglapp men jag har iallafall plus grader.

Och du gillar Thailand! 

  • Ge karma 2
  • Haha 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Jag gillar också Thailand, men det betyder inte att jag måste åka dit varje vinter och sitta och titta på en ölflaska dag ut och dag in 😉

Finns många andra trevliga resmål också, och det tycker även min fru som har två thaibankkonton 🙂

  • Ge karma 6

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2024-01-13 at 10:10, skrev schmar:

Kolla om inte din bank sänkt uttagsgränsen .

Vet att Hanelsbanken sänkt från 5000kr till 4000kr . Själv har jag SEB och tagit ut 30 000 bath i dom gula maskinerna åtskilliga ggr dom sista veckorna . 

Aha tänkte inte på det jag har handelsbanken, det blir att ta ut mer inne på banken

  • Ge karma 2

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har 2 egna Thaibank konton och Northmill...

Och frugan har 3 thaibank konton i olika banker..

  • Ge karma 2

MVH Micke.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev BOM:

Jag har 2 egna Thaibank konton och Northmill...

Och frugan har 3 thaibank konton i olika banker..

Det jag ville säga med det är att varför krångla med svenska bankkort med uttagsgränser o avgifter när man kan skaffa konto i Thai bank ganska enkelt.

MVH Micke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja gillar man inte Thailandet så åker man så klart inte till Thailandet utan man sitter naturligtvis hemma o häckar och jag har faktiskt en polare som har 100 thaibankkonton som inte rekommenderar Swedbank.

 

 

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man ta ut pengar inne på Thai bankerna? Om jag inte minns fel så kunde man inte göra det på Bangkok bank innan pandemin.  Jag kan ha fel

  • Ge karma 1

Jobba är till för dom fattiga

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...