Jump to content
IGNORERAD

Köpa vattenslang


JohanB

Recommended Posts

Behöver c:a 50m vattenslang för bevattning som tål att ligga ute. 

Har stora kvalitétsproblem med en 5/8 slang som frugan köpte. Verkar äta upp sig själv och de blr spontana hål i den.

Andra slangar hårdnar med åren och verkar inte tåla UV-ljus.

 

Försäljarna på de lokala byggvaruhusen har inte en susning till kännedom om kvalitén på sina varor.

 

De fyra slangsorter jag under åren provat:

IMG_3102.thumb.jpeg.4b42a4bda3530a8761fda18d91c241c2.jpeg

IMG_3100.thumb.jpeg.d107b925a5487b82e4126f68139a35f0.jpeg

 

Nr.1 är en fransktillverkad 1/2” slang som jag köpte 50m av i Sverige för 15 år sen och tog med i flyttlasset. Kvalitétsslang som har tjänat troget och legat ute året om, men börjar nu bli sliten och ska ersättas. Syns armeringstrådar i den. 2 spontanhål i stumpen på bilden, men de enda som uppstått på 15år.

 

Nr.2 är en 5/8” gummislang-liknande slang köpt i Thailand för 15 år sen på okänt ställe. Har bara c:a 2x 10m. Den är fortfarande mjuk, smidig och har inga spontanhål. Syns armeringstrådar i den. Skulle gärna köpa mer av den om jag hittar en pålitlig inköpskälla.

 

Nr3. är en 5/8” grön fulslang av urusel kvalité som frugan råkade köpa 100m av för 2år sen. Har uppstått en mängd ”spontanhål” i den, utan yttre åverkan. Även blivit hård att böja. Det kan varainsektsangrepp men hålen verkar ha uppstått inifrån. Helt oanvändbar och bedrägligt att sälja den! Varnar verkligen för den!

 

IMG_3103.thumb.jpeg.508619e2fd0e5a44e71fdabfd3de7c1a.jpeg

 

Nr4 är liknande sort som nr3 men i 1/2”. Har bara en stump av den. Har också blivit hård som makaroni, men inga hål.

 

Är det någon här på forumet som har erfarenhet av någon bra 5/8 kvalitétsslang, gärna gummi liknande Nr2 på bilderna och var (vilket byggvaruhus t.ex.) man kan köpa den här i Thailand?

Finns så mycket kinesiskt fejkskit nu för tiden så man blir förvirrad.

 

 

Ändrades av JohanB
  • Ge karma 1

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när jag skurit upp den gröna FULSLANGEN så syns det tydligt att spontan-hålbildningen börjar inifrån. Flertal gropar brevid det stora hålet! 

 

IMG_3105.thumb.jpeg.efc2805bec2f1e44718cc53adf3e33d6.jpeg

 

Vattnet är klart ”bäckvatten” som pumpas upp ur ån utanför. Kommer direkt från nationalparken och är badbart, så inget fel på vattnet.

 

IMG_3106.thumb.jpeg.0d9892f699f30d88999ca1f75d374e2c.jpeg

 

 

  • Ge karma 2

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Elmeri:

Stålspunnen hydraulslang...

Sen finns det blästerslang i naturgummi med armering som e hållbar...

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev JohanB:

Nu när jag skurit upp den gröna FULSLANGEN så syns det tydligt att spontan-hålbildningen börjar inifrån. Flertal gropar brevid det stora hålet! 

 

IMG_3105.thumb.jpeg.efc2805bec2f1e44718cc53adf3e33d6.jpeg

 

Vattnet är klart ”bäckvatten” som pumpas upp ur ån utanför. Kommer direkt från nationalparken och är badbart, så inget fel på vattnet.

 

IMG_3106.thumb.jpeg.0d9892f699f30d88999ca1f75d374e2c.jpeg

 

 

En typisk blästerskada...

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Elmeri:

En typisk blästerskada...

Du måste ha tryckfilter efter pumpen som tar bort sediment och sandkorn o då kan man använda en slang med sämre kvalite... Jag har sagt det förr många kan skruva men de få som vet vad gör....

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Elmeri:

Du måste ha tryckfilter efter pumpen som tar bort sediment och sandkorn o då kan man använda en slang med sämre kvalite... Jag har sagt det förr många kan skruva men de få som vet vad gör....

Och vad fan yrar du om? Han frågade var han kan köpa en vattenslang. 

  • Ge karma 2
  • Haha 3
Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev MickeN:

Och vad fan yrar du om? Han frågade var han kan köpa en vattenslang. 

Vattenslang visst man kan man köpa nytt, men frågan är vad som är rot orsaken...?  ?många kan skruva men de få som vet vad de gör...

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev MickeN:

Och vad fan yrar du om? Han frågade var han kan köpa en vattenslang. 

Vad har du för erfarenheter vad gäller vattenpumar...utan o vara stöddig så har jag 45 års erfarenhet, vad har du o komma med ?

  • Haha 1
Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev MickeN:

Och vad fan yrar du om? Han frågade var han kan köpa en vattenslang. 

Va skulle du ha för slang ?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Elmeri:

Va skulle du ha för slang ?

Lägg ner ditt fylle yrande nu, backa lite och läs första inlägget. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om slangen får ligga stilla på huvuddelen av sin sträcka, så vore ju PEM-slang ett bra val, om den nu går att köpa där. Då kan man ju sätta på en koppling i ändan på den, så att man kan ansluta en kortare bit som kanske behöver vara mer böjlig och följsam.

Ändrades av Sakhon
  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev MickeN:

Lägg ner ditt fylle yrande nu, backa lite och läs första inlägget. 

För det första leta reda på rot orsaken och agera därefter.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Thai slang är i snitt helt usel, jag har slang som köptes i Sverige den håller riktigt bra.

Solen dödar ju allt, så låt inte slang ligga ute i solen.

 

Även här i Sverige börjar nu usel slang leta sig in i sortimentet, tror jag köpte en helt värdelös slang från biltema sist, hittade bättre på bauhaus.

 

Grus i slangen kan orsaka problem, dina interna skador och använding av en bäck verkar kanske hör ihop.

 

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Elmeri:

Slang som slang men vad är rot orsaken ?...........???

Va fan är du full? 

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
11 minuter sedan, skrev Elmeri:

Slang som slang men vad är rot orsaken ?...........???

Förmodligen att du fått en pump i roten 

  • Haha 1

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Elmeri:

Slang som slang men vad är rot orsaken ?...........???

Självklart är det kvaliteten på slangen som skiljer eftersom ett par av slangarna klarat 15 år.

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev JohanB:

Behöver c:a 50m vattenslang för bevattning som tål att ligga ute. 

Har stora kvalitétsproblem med en 5/8 slang som frugan köpte. Verkar äta upp sig själv och de blr spontana hål i den.

Andra slangar hårdnar med åren och verkar inte tåla UV-ljus.

 

Försäljarna på de lokala byggvaruhusen har inte en susning till kännedom om kvalitén på sina varor.

 

De fyra slangsorter jag under åren provat:

IMG_3102.thumb.jpeg.4b42a4bda3530a8761fda18d91c241c2.jpeg

IMG_3100.thumb.jpeg.d107b925a5487b82e4126f68139a35f0.jpeg

 

Nr.1 är en fransktillverkad 1/2” slang som jag köpte 50m av i Sverige för 15 år sen och tog med i flyttlasset. Kvalitétsslang som har tjänat troget och legat ute året om, men börjar nu bli sliten och ska ersättas. Syns armeringstrådar i den. 2 spontanhål i stumpen på bilden, men de enda som uppstått på 15år.

 

Nr.2 är en 5/8” gummislang-liknande slang köpt i Thailand för 15 år sen på okänt ställe. Har bara c:a 2x 10m. Den är fortfarande mjuk, smidig och har inga spontanhål. Syns armeringstrådar i den. Skulle gärna köpa mer av den om jag hittar en pålitlig inköpskälla.

 

Nr3. är en 5/8” grön fulslang av urusel kvalité som frugan råkade köpa 100m av för 2år sen. Har uppstått en mängd ”spontanhål” i den, utan yttre åverkan. Även blivit hård att böja. Det kan varainsektsangrepp men hålen verkar ha uppstått inifrån. Helt oanvändbar och bedrägligt att sälja den! Varnar verkligen för den!

 

IMG_3103.thumb.jpeg.508619e2fd0e5a44e71fdabfd3de7c1a.jpeg

 

Nr4 är liknande sort som nr3 men i 1/2”. Har bara en stump av den. Har också blivit hård som makaroni, men inga hål.

 

Är det någon här på forumet som har erfarenhet av någon bra 5/8 kvalitétsslang, gärna gummi liknande Nr2 på bilderna och var (vilket byggvaruhus t.ex.) man kan köpa den här i Thailand?

Finns så mycket kinesiskt fejkskit nu för tiden så man blir förvirrad.

 

 

Inhandlade 20m slang på lokala "diversehandeln" här i Sungnoen för 10-12 år sedan. Den ligger i trädgården i solen hela tiden, används dagligen för bevattning, och mera spontant för bil- och mc-tvätt. Kopplad till det "kommunala" vatten systemet här. Tror det är hyfsad kvalitet på vattnet. T.ex. har vi en stor vattentank i badrummet, och det blir ytterst lite sediment i botten på den. Tycker den påminner mycket om din slang nr.3 ev. nummer 4. Kan inte utröna något fabrikat på slangen. Men aldrig haft någon läcka, och den är fortfarande mjuk och böjlig som ny. De skador du visar på insidan av slangen måste bero på det du spolar genom slangen, eller?

P1000392.thumb.JPG.069988f2652fdd21bc86e74d724029b7.JPGP1000393.thumb.JPG.7c2307c06e1b9c3d5cd6d22a4d923955.JPGP1000394.thumb.JPG.357a496844c626dead950ca41874399d.JPG

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...