Jump to content
IGNORERAD

Vattentank


Blingen

Recommended Posts

Då det kommunala vattnet har så dåligt tryck numera,

så blir jag tvingad att köpa en tank plus pump.

Har någon tips på något som funkar bra? Tänkte mig en 1000liters tank

så billigt som möjligt, har både Dohome o global house 10min från mig.

men kan även beställa från shopee eller Lazada om det blir billigare.

Ska bara bo i huset max 1år till, så skiter egentligen i hur länge grejerna håller..

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur tänker du? Hur ska du få tryck? Du behöver väl ett tryckkärl.

Låta kommunala fylla tanken med en flottör och köra pumpen så snart det behövs vatten?

Här isbjörnens rövhål har jag en Wellmate som ligger på ฿47k på Lazada.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Surin P3:

Jag har provat ca 5 pumpar de senaste åren och den vi har nu är jag nöjd med.

 

https://s.lazada.co.th/s.Oge11

Vad är det som är bättre med denna då?

 

Jag är rätt missnöjd med vattentrycket i duschen på övervåningen. Min frus brors och hans polare som skruvad på pumpen förra året och drog till och med en separat ledning upp direkt till duschen utanpå väggen men inget hjälpte nämnvärt. Så jag antar att ett bättre pump med mer kapacitet är vägen att gå.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mankan:

Vad är det som är bättre med denna då?

 

Jag är rätt missnöjd med vattentrycket i duschen på övervåningen. Min frus brors och hans polare som skruvad på pumpen förra året och drog till och med en separat ledning upp direkt till duschen utanpå väggen men inget hjälpte nämnvärt. Så jag antar att ett bättre pump med mer kapacitet är vägen att gå.

 

Har haft Grundfos och fått pumpen utbytt 3 ggr och efter den fjärde tröttnade jag.

 

Provade ett par andra märken och gick sen till den här inverter varianten. Inga problem ännu efter ett år exakt såg jag nu. Hoppas den håller lite längre. 😁

 

Vi har ca 100m vattenrör under mark i 2 tum och trycket efter dessa 100m är kanonbra, i princip samma som vid pumpen.

 

Variabel hastighet och programmerbart min och max tryck och lite andra bra inställningar.

 

Bra pris också.

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mankan:

Vad är det som är bättre med denna då?

 

Jag är rätt missnöjd med vattentrycket i duschen på övervåningen. Min frus brors och hans polare som skruvad på pumpen förra året och drog till och med en separat ledning upp direkt till duschen utanpå väggen men inget hjälpte nämnvärt. Så jag antar att ett bättre pump med mer kapacitet är vägen att gå.

Kolla om du har ett filter i nån ände av duschslangen. Kan vara igensatt.

Har du ett filter som verkar rent så testa att ta bort det.

  • Ge karma 4
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev rolba:

Kolla om du har ett filter i nån ände av duschslangen. Kan vara igensatt.

Har du ett filter som verkar rent så testa att ta bort det.

Har kollat allt sånt flera gånger. Jag har även kopplat förbi genomströmningsvärmaren för att eliminera den orsaken. Men tack ändå för tipset.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Surin P3:

 

Har haft Grundfos och fått pumpen utbytt 3 ggr och efter den fjärde tröttnade jag.

 

Provade ett par andra märken och gick sen till den här inverter varianten. Inga problem ännu efter ett år exakt såg jag nu. Hoppas den håller lite längre. 😁

 

Vi har ca 100m vattenrör under mark i 2 tum och trycket efter dessa 100m är kanonbra, i princip samma som vid pumpen.

 

Variabel hastighet och programmerbart min och max tryck och lite andra bra inställningar.

 

Bra pris också.

Problemet med frekvensstyrda pumpar är att det läcker ström genom rotorn och förstör lagren såvida du inte har hybridlager i din asynkronmotor, o lagren är inte billiga. Asynkronmotorer levereras alltid med C3 lager...så du får  bygga om du ska få det hålla.. 

  • Haha 2
Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Elmeri:

Problemet med frekvensstyrda pumpar är att det läcker ström genom rotorn och förstör lagren såvida du inte har hybridlager i din asynkronmotor, o lagren är inte billiga. Asynkronmotorer levereras alltid med C3 lager...så du får  bygga om du ska få det hålla.. 

Mycket ska man höra innan öronen trillar av. 

 

asynkrona motorer, synkrona motorer, borstade och oborstade motorer, mycket blir det att stå i. 

 

Hur exakt uppstår dessa krypströmmar som vill färdas via lagren? 

Var har dom som upprinnelse tro. 

 

 

  • Ge karma 3
Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Nicholas:

Mycket ska man höra innan öronen trillar av. 

 

asynkrona motorer, synkrona motorer, borstade och oborstade motorer, mycket blir det att stå i. 

 

Hur exakt uppstår dessa krypströmmar som vill färdas via lagren? 

Var har dom som upprinnelse tro. 

 

 

Fysikaliska lagar, du får gå till skf och läsa om detta samt deras instrumet....och det är lika illa om pumpens mekaniska plantätning har en kolskiva istället för keramik...

  • Haha 1
Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Elmeri:

Fysikaliska lagar, du får gå till skf och läsa om detta samt deras instrumet....och det är lika illa om pumpens mekaniska plantätning har en kolskiva istället för keramik...

Kan så vara, nu är jag lite latare än så så jag ska fråga mina kollegor på måndag, 3 doktorer på elmotorer, lindningar, läckströmmar och övriga förluster etc. 

 

Alla våra verktyg som min arbetsplats utvecklar har motorer som styrs av det som på svenska kallas omriktare, på engelska inverters, så jag kan den delen, återstår bara att kolla nästa vecka om jag missat nåt om galvaniska läckströmmar mellan lagren. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev Nicholas:

Kan så vara, nu är jag lite latare än så så jag ska fråga mina kollegor på måndag, 3 doktorer på elmotorer, lindningar, läckströmmar och övriga förluster etc. 

 

Alla våra verktyg som min arbetsplats utvecklar har motorer som styrs av det som på svenska kallas omriktare, på engelska inverters, så jag kan den delen, återstår bara att kolla nästa vecka om jag missat nåt om galvaniska läckströmmar mellan lagren. 

 

https://www.skf.com/group/products/condition-monitoring-systems/basic-condition-monitoring-products/electrical-discharge-current-measurement

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Mankan:

Har kollat allt sånt flera gånger. Jag har även kopplat förbi genomströmningsvärmaren för att eliminera den orsaken. Men tack ändå för tipset.

Vi har två identiska pumpar varav den ena gått torr ganska många gånger och den flödar och trycker nu betydligt sämre än den andra. Kan du ha liknande problem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådan pump har vi, osäker på effekt

https://www.homepro.co.th/p/1108902

och tank

https://www.homepro.co.th/p/1198149

 

Gamla tanken var på 1000L

Om jag inte minns galet så hade vi denna anläggning i typ12 år

Pumpen har fått lite ny slitdelar under tiden inget att bli ledsen över

Tanken tog stryk när vi byggde om huset, så där har i en ny som påminner om denna https://www.homepro.co.th/p/1198149

 

 

Bilden från 2009 då har vi haft denna anläggning i några år, större del av sitt liv stod tanken i solljus

DSC00368.JPG.b5eb9e79fee0161d2af3b206f0eed139.JPG

Men trycket räcker gott och väl till att ducha på övervåningen samt på bottenvåningen samtidigt.

Samt komandora har tryck när hon tvättar av taket på framsidan från fågelskit samt kransen runt huset

12939662_177925519266732_1887451542_n.jpg.00619942220f5883e3ee2d90a3a395fe.jpg

Gammal bild

Mvh.Dolemon

  • Ge karma 5
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Elmeri:

Problemet med frekvensstyrda pumpar är att det läcker ström genom rotorn och förstör lagren såvida du inte har hybridlager i din asynkronmotor, o lagren är inte billiga. Asynkronmotorer levereras alltid med C3 lager...så du får  bygga om du ska få det hålla.. 

 

Menar du att jag skulle ringt SKF innan jag använde min Grundfos pump och fått lagren bytta? 🤣

  • Haha 4
Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev Elmeri:

detta instrument verkar detektera överslag snarare än krypströmmar. 

 

Det bygger på att axeln inte är i kontakt med jord / chassi via tex en växellåda bestående av metalliska drev. 

 

Finns säker sådana fall. 

 

Jag ska kolla upp bakgrunden, men allt som rör sig kan bygga upp statisk elektricitet. 

 

Därför man måste ha en gummi remsa hänga ner i asfalten efter bilen för att undvika åksjuka etc. 

 

https://mechanics.stackexchange.com/questions/89586/what-is-this-rubber-strip-dangling-below-the-car

 

Mja, jag fånade mig lite nu, men inte så mycket. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hos en del fattas det en en bult eller två 😉

  • Haha 1

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Nicholas:

Mycket ska man höra innan öronen trillar av. 

 

asynkrona motorer, synkrona motorer, borstade och oborstade motorer, mycket blir det att stå i. 

 

Hur exakt uppstår dessa krypströmmar som vill färdas via lagren? 

Var har dom som upprinnelse tro. 

 

 

Det där gäller större inverters. Har du grejor på upp mot 100A och däröver. Får du strömmar som induceras och kan gå fel väg genom lagren. Detta var det länge sedan jag hörde att det kan bli. Förmodar att de har åtgärdat problemet med att sätta in filter och andra skydd. I mindre invertrar blir de inducerade strömmarna aldrig så stora att de kan ge skador på lager. Har aldrig hört att det är problem med små motorer och inverters. Problemet med invertrar är att de hackar upp spänningen till högre frekvenser. Dessa frekvenser orsakar störningar på allt möjligt runt ikring. Numera har tillverkarna byggt in filter och lärt sig hur det ska göra för att inte störa ut omgivningen. De som installerar har också fått lära sig hur man skärmar ledningar och installerar på ett vettigt sätt. Har jobbat en del med invertrar i storlekar upp mot och över 100kVA i varje fall. 

 

De som köper billiga kinesinvertrar kan göra det för att de minst seriösa plockar bort skydd och avstörningar som kostar "onödiga" pengar att sätta in. Trots att de plockar bort filter och skydd på små invertrar har jag ändå inte hört att det blir lagerskador för de som köper dessa invertrar. De kan få andra problem men inte lagerskador.

Ändrades av Wangthong
  • Ge karma 3
Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Hos en del fattas det en en bult eller två 😉

Nja, jag tror det är lagren som går torra. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Wangthong:

Det där gäller större inverters. Har du grejor på upp mot 100A och däröver. Får du strömmar som induceras och kan gå fel väg genom lagren. Detta var det länge sedan jag hörde att det kan bli. Förmodar att de har åtgärdat problemet med att sätta in filter och andra skydd. I mindre invertrar blir de inducerade strömmarna aldrig så stora att de kan ge skador på lager. Har aldrig hört att det är problem med små motorer och inverters. Problemet med invertrar är att de hackar upp spänningen till högre frekvenser. Dessa frekvenser orsakar störningar på allt möjligt runt ikring. Numera har tillverkarna byggt in filter och lärt sig hur det ska göra för att inte störa ut omgivningen. De som installerar har också fått lära sig hur man skärmar ledningar och installerar på ett vettigt sätt. Har jobbat en del med invertrar i storlekar upp mot och över 100kVA i varje fall. 

 

De som köper billiga kinesinvertrar kan göra det för att de minst seriösa plockar bort skydd och avstörningar som kostar "onödiga" pengar att sätta in. Trots att de plockar bort filter och skydd på små invertrar har jag ändå inte hört att det blir lagerskador för de som köper dessa invertrar. De kan få andra problem men inte lagerskador.

Du har hört, men jag har sett...

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Dolemon:

Sådan pump har vi, osäker på effekt

https://www.homepro.co.th/p/1108902

och tank

https://www.homepro.co.th/p/1198149

 

Gamla tanken var på 1000L

Om jag inte minns galet så hade vi denna anläggning i typ12 år

Pumpen har fått lite ny slitdelar under tiden inget att bli ledsen över

Tanken tog stryk när vi byggde om huset, så där har i en ny som påminner om denna https://www.homepro.co.th/p/1198149

 

 

Bilden från 2009 då har vi haft denna anläggning i några år, större del av sitt liv stod tanken i solljus

DSC00368.JPG.b5eb9e79fee0161d2af3b206f0eed139.JPG

Men trycket räcker gott och väl till att ducha på övervåningen samt på bottenvåningen samtidigt.

Samt komandora har tryck när hon tvättar av taket på framsidan från fågelskit samt kransen runt huset

12939662_177925519266732_1887451542_n.jpg.00619942220f5883e3ee2d90a3a395fe.jpg

Gammal bild

Mvh.Dolemon

 

Ja vi har tydligen samma märke i alla fall. Sedan kan det ju vara en högst subjektiv uppfattning om man anser att trycket räcker eller inte. Det gå ju att duscha och man blir blöt men bra är inte trycket i våran anläggning i alla fall.  

 

.image.thumb.png.2467d9959ce24890f0bf5c93f45cf52a.png

 

image.thumb.png.6424ce945093c66bde3f98eb28fdc3a2.png

  • Ge karma 3

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...