Jump to content
IGNORERAD

Bygga förråd/verkstad


Mankan

Recommended Posts

Angående takplåt så skruvar thai på topparna med i Sverige skruvar vi i dalen. Skruven med tätning är likvärdig. När man skruvar på topparna så blir hålen större och större vid temperatur svängningar. En granne la taket för 3 år sedan och nu var han upp och hade klisterlappar över skruvarna

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev biran:

Angående takplåt så skruvar thai på topparna med i Sverige skruvar vi i dalen. Skruven med tätning är likvärdig. När man skruvar på topparna så blir hålen större och större vid temperatur svängningar. En granne la taket för 3 år sedan och nu var han upp och hade klisterlappar över skruvarna

 

Jag har provat båda varianterna och det var stora problem med att skruva i "dalen". Läckage precis överallt efter kort tid.

 

Det har nog mest att göra med kombinationen regn i massor (dalen fylls med vatten) och att gummiringarna torkar sönder.

 

Min takrekommendation är allra, allra minst 0.4mm (det håller precis för mig att gå försiktigt på), galvat och bra skruvar samt skruva i "toppen" istället för dalen. För gummit kommer garanterat försvinna så småningom och vid riktigt skyfall är skruv i dalen (hehe) en sämre ide, tycker jag.

  • Ge karma 5
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Surin P3:

 

Det kan det ju finnas, men jag gissar att den takbutik då åker till antingen har sånt i taket och kan där se hur dåligt det är eller så har de inte sånt och då känns de som de inte gillar det själva.

 

Men det finns däremot PU lager/skum som är några centimeter tjockt och fungerar bra enligt ett par killar som använt sånt här i krokarna.

Dyrare, men mycket, mycket bättre.

Ger också mycket bättre ljudmiljö vid regn.

 

Vi har ca 400 kvadrat med uruselt 5mm påklistrat skräp och ungefär lika mycket utan det. Det utan är mycket bättre och jag ångrar mig kraftigt angående påklistrad isolering. 

 

Sen bör du köpa galvaniserat tak.

Bluescope ger 10 års garanti, medan de ogalvade är helt utan garanti och hos har vi bytt tak  på några ställen bara efter ett par år pga helt sönderrostad takplåt. Prisskillnaden är kännbar på större tak, men jag skulle ändå aldrig rekommendera annat än galvat.

Det är lite svårt när man inte är på plats själv. Tanken är att detta ska vara någorlunda klart till jul när vi anländer. Kommunikationen med byggaren gör frugan så det blir väl som det blir. Det är väl lite upp till vad som finns på den lokala byggmarknaden. Antagligen blir det plåt utan isolering eller med. Helt utan lockar inte så mycket.

  • Ge karma 3

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Surin P3:

 

Jag har provat båda varianterna och det var stora problem med att skruva i "dalen". Läckage precis överallt efter kort tid.

 

Det har nog mest att göra med kombinationen regn i massor (dalen fylls med vatten) och att gummiringarna torkar sönder.

 

Min takrekommendation är allra, allra minst 0.4mm (det håller precis för mig att gå försiktigt på), galvat och bra skruvar samt skruva i "toppen" istället för dalen. För gummit kommer garanterat försvinna så småningom och vid riktigt skyfall är skruv i dalen (hehe) en sämre ide, tycker jag.

Man drar i dalen för man vill dra stumt emot underlaget, om du drar på toppen så får man ha en väldig känsla att sluta dra innan toppen böjer ner sig. 

 

Om inte skruven tänkt sig hålla tätt är det synd, men inte förvånande. 

 

Men bra råd om tjockleken, minst 0.4

galvat. 

 

tjockleken på galvet kommer givetvis vara avgörande det med, samt färgen, det är ju inte tänkt att galvet ska ta emot nåt vatten egentligen, inte nåt mycket iallafall. 

 

 

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte kollat så noga vad som sitter på huset. Vet att det är blått och har förmodat att det var plåt men när jag kollar på denna bild ser det mer ut som någon cementliknade material. Skruvat på topparna i alla fall.

 

 

IMG20221221112651.thumb.jpg.6d6dd01a628b83d22ced2c259eeb650e.jpg

image.thumb.png.00cfae0d630e9f5060b2c159264d198f.png

Ändrades av Mankan
  • Ge karma 5

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mankan:

Jag har inte kollat så noga vad som sitter på huset. Vet att det är blått och har förmodat att det var plåt men när jag kollar på denna bild ser det mer ut som någon cementliknade material. Skruvat på topparna i alla fall.

 

 

IMG20221221112651.thumb.jpg.6d6dd01a628b83d22ced2c259eeb650e.jpg

image.thumb.png.00cfae0d630e9f5060b2c159264d198f.png

Eternit kanske?

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-12-02 at 15:28, skrev Mankan:

Jag håller på att skissa på ett förråd/verkstad och funderar på vilken sten jag vi ska använda i väggarna. Är det värt att kosta på lite dyrare tjockare sten med bättre isoleringsförmåga. Det skulle ju vara trevligt att kunna arbeta med lite projekt där inne utan att storkna i värmen. billigaste betongstenarna kostar ungefär 8000 THB. Dom där ACC Brick som är 7,5 tjock kostar totalt ungefär det dubbla 17000 THB och skulle man gå på en 10cm variant så  blir det ungefär 24000 THB för stenarna om man titta på Thaiwatsadus priser. Någon som har erfarenhet av de olika stenarna?

 

 

PS

Jag hade helst haft dörren på mitten men nu skulle det enligt byggaren bli 4 meter mellan stolparna. Det funkar kanske inte så bra byggtekniskt att ha dörröppningen mot stolpen så där så jag kanske får tänka om där.

 

 

image.thumb.png.b2cd137f23081d8ee5ab6225536a1b0a.png

 

 

image.thumb.png.386aff853c4908700ec4caea80b84d43.png

image.thumb.png.c64d5949b30ef64cf9a3b1dcb255eea3.png

 

image.thumb.png.e5c5b2949c3d56feda0fddefe77c523d.png

 

 

Enligt en kompis så är(den billiga) arbetskostnaden lägre med de vita blocken än med betonghålstenen då man inte murar dem utan klistrar dem ungefär som siporexblocken i Sverige.

  • Ge karma 1

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Stoneys:

Eternit kanske?

Ja det ser ut lite så men det slutade man väl i Sverige med på 70-80 talet så det borde väl ändå ha nått Thailand vid det här laget att det inte är så hälsosamt. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Enligt en kompis så är(den billiga) arbetskostnaden lägre med de vita blocken än med betonghålstenen då man inte murar dem utan klistrar dem ungefär som siporexblocken i Sverige.

JA som är nog väldigt mycket lättare och snabbare att bygga med. Men som sagt arbetskraften är ju ändå rätt billig.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Nicholas:

Man drar i dalen för man vill dra stumt emot underlaget, om du drar på toppen så får man ha en väldig känsla att sluta dra innan toppen böjer ner sig. 

 

Om inte skruven tänkt sig hålla tätt är det synd, men inte förvånande. 

 

Men bra råd om tjockleken, minst 0.4

galvat. 

 

tjockleken på galvet kommer givetvis vara avgörande det med, samt färgen, det är ju inte tänkt att galvet ska ta emot nåt vatten egentligen, inte nåt mycket iallafall. 

 

 

 

Skruvarna här har två olika gängor i samma skruv.

Den nedre med självborrande funktion och den övre med högre gängvinkel för att "dra upp" plåten och täta emot gummiringen snabbare än du drar ner skruven i infästningen.

 

Så även här bör du veta vad du gör, för att det ska bli rätt.

 

Att man gör nåt i Sverige betyder inte per automatik att det är bättre eller ens bra här. 

  • Ge karma 5
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Surin P3:

 

Skruvarna här har två olika gängor i samma skruv.

Den nedre med självborrande funktion och den övre med högre gängvinkel för att "dra upp" plåten och täta emot gummiringen snabbare än du drar ner skruven i infästningen.

 

Så även här bör du veta vad du gör, för att det ska bli rätt.

 

Att man gör nåt i Sverige betyder inte per automatik att det är bättre eller ens bra här. 

Den icke rostfria skruven i det icke rostfria i 0.4mm taket ska hålla ett tryck uppe genom att lyfta åsen i sista ögonblicket och sedan hålla det långsiktigt. 

 

Det vill ju till att skruven dras ganska precist, små marginaler. 

 

Thailändare byggde ett någorlunda stort carport tak åt frugan för ett år sedan (plåt) ska bli intressant och se om det börjar läcka. 

 

 

 

1701666840750.jpg

  • Ge karma 4
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nicholas:

Den icke rostfria skruven i det icke rostfria i 0.4mm taket ska hålla ett tryck uppe genom att lyfta åsen i sista ögonblicket och sedan hålla det långsiktigt. 

 

Det vill ju till att skruven dras ganska precist, små marginaler. 

 

Med rätt verktyg är det inte så svårt.

Men man kan säkert göra lite fel i början. Som med det mesta.

 

Att som vanligt i Thailand använda sladdborrmaskin är rent tokeri, tycker jag. Noll känsla.

En bra batteridriven "impact driver" däremot gör jobbet väldigt lätt.

 

Vi har efter 8 år inga läckage pga skruvning, men flera läckage pga dålig plåt, som sagt tidigare.

  • Ge karma 3
Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev Mankan:

Lite ändrad design.

image.thumb.png.d7dc5b540ce4311a51d7f881ef8999d4.png

image.thumb.png.472ae8332f35585557d71b38f009b6ae.png

Ser ingen svets!

  • Haha 1

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Surin P3:

 

Med rätt verktyg är det inte så svårt.

Men man kan säkert göra lite fel i början. Som med det mesta.

 

Att som vanligt i Thailand använda sladdborrmaskin är rent tokeri, tycker jag. Noll känsla.

En bra batteridriven "impact driver" däremot gör jobbet väldigt lätt.

 

Vi har efter 8 år inga läckage pga skruvning, men flera läckage pga dålig plåt, som sagt tidigare.

Förstår. 

 

Jag bara tänkte lite på mina erfarenheter av thai som drar skruv väldigt ofta med borrmaskin. 

 

Och alltid (100%) ruppar skruvskallen, även om dom har en skruvdragare. 

Jag säger 100% jag har aldrig varit med om nåt annat. 

 

Själv är jag lite svag för dom gamla hederliga cement fiber taken, dom blå som visats tidigare här. 

Verkar hålla länge, jag inbillar mig dom är ganska billiga, och regnet blir tystare, isolerar lite gör dom också. 

Borde dock ha dom vitmålade. 

 

Är väl bara dom där kramlorna i järn som skulle behöva utvecklas lite. 

 

Sedan skulle jag gjuta en "svensk" platta med kantbalk, och mura med den vanliga betonghålsten som är bred och lägga taket på det helt utan betongpinnar som är vägen hela tiden. 

Torde bli marginellt dyrare. 

 

 

 

  • Ge karma 4
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Lite uppdaterade planer. Tyvärr har jag inga bilder från verkligheten. Stolparna är gjutna samt grunden för väggarna och taket är uppe. Tydligen tänker an gjuta golvet sist. Plåt utan isolering. Planerar istället eventuellt undertak med isolering ovanpå det. 

 

image.thumb.png.8fa04a570a7fd6b9e93e59067c244859.png

 

Tänkte något form av ställ för längre material under taket.

image.thumb.png.6f156d183c0543d0a33923535c866ca4.png

 

  • Ge karma 6

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev Surin P3:

Jag skulle rekommendera längre utstick av tak runtom. Minst 60cm.

Ja det verkar som min byggare håller med dig för av det jag sett så är det närmare en meter utstick. Jag har sagt att min ritning behöver anpassa till Thailändska förhållanden och deras sätt att bygga.

Ändrades av Mankan
  • Ge karma 2

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mankan:

Ja det verkar som min byggare håller med dig för av det jag sett så är det närmare en meter utstick. Jag har sagt att min ritning behöver anpassa till Thailändska förhållanden och deras sätt att bygga.

 

Om det handlar om närmare 1m, varför inte anpassa till 1,2m skivor så om du i framtiden vill 'fina till' det, så passar okapade skivor som innertak?

 

Jag har tidigare gjort fel och önskar att jag antingen gjort 60cm eller 120cm bara så man slipper kapa skivorna. Inte 89cm eller 113cm. 😁

  • Ge karma 5
  • Haha 1
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Om det handlar om närmare 1m, varför inte anpassa till 1,2m skivor så om du i framtiden vill 'fina till' det, så passar okapade skivor som innertak?

 

Jag har tidigare gjort fel och önskar att jag antingen gjort 60cm eller 120cm bara så man slipper kapa skivorna. Inte 89cm eller 113cm. 😁

Finns ju även 90 cm skivor

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Mankan:

Lite uppdaterade planer. Tyvärr har jag inga bilder från verkligheten. Stolparna är gjutna samt grunden för väggarna och taket är uppe. Tydligen tänker an gjuta golvet sist. Plåt utan isolering. Planerar istället eventuellt undertak med isolering ovanpå det. 

 

image.thumb.png.8fa04a570a7fd6b9e93e59067c244859.png

 

Tänkte något form av ställ för längre material under taket.

image.thumb.png.6f156d183c0543d0a33923535c866ca4.png

 

Att sätta upp taket först är ju det normala i Thailand. Sedan jobbar man i skuggan från taket. 

Undra om det kanske är bättre med plåt utan isolering? Naturligtvis är det sämre med värmestrålning och oljud. Kan det vara isoleringen som på något vis ställer till det så att man lättare får läckage? Sätt upp en sån här blank kupolliknande fläkt på taket. En sån där som roterar av vind eller konvektion. De minskar värmen under taket riktigt ordentligt. Även om du har undertak gör den stor nytta.

 

Vi har inte plåt men många runt ikring har plåt och de har inga problem med läckage. Deras tak har varit uppe bra mycket längre än 8år. Frugans systers hus har plåt som varit uppe över 30år. Visst har det börjat rosta utvändigt. Visst har de läckage, fast det är på ställen där de inte störs av det.  

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-12-04 at 09:53, skrev Nicholas:

Förstår. 

 

Jag bara tänkte lite på mina erfarenheter av thai som drar skruv väldigt ofta med borrmaskin. 

 

Och alltid (100%) ruppar skruvskallen, även om dom har en skruvdragare. 

Jag säger 100% jag har aldrig varit med om nåt annat. 

 

Själv är jag lite svag för dom gamla hederliga cement fiber taken, dom blå som visats tidigare här. 

Verkar hålla länge, jag inbillar mig dom är ganska billiga, och regnet blir tystare, isolerar lite gör dom också. 

Borde dock ha dom vitmålade. 

 

Är väl bara dom där kramlorna i järn som skulle behöva utvecklas lite. 

 

Sedan skulle jag gjuta en "svensk" platta med kantbalk, och mura med den vanliga betonghålsten som är bred och lägga taket på det helt utan betongpinnar som är vägen hela tiden. 

Torde bli marginellt dyrare. 

 

 

 

Vi har dom gröna cementfiber plattorna. Villa ha dom för att de är tystare och isolerar bättre. Fast vi har nu efter nästan 20 år ha lite problem med läckage. Vi har haft upp folk för att täta men det kommer ny ställen och tätningarna blir inte så bra heller. Vore man lite yngre och lättare på foten skulle jag gjort det själv. En kall förmiddag nu närmare jul skulle det nog fungera, så vet man att det blev riktigt gjort. 

 

När det gäller skruv så har det kanske blivit lite bättre med batterimaskinerna. Man ser inte längre att så många använder hammaren för att skruva in skruven.  

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Wangthong:

Man ser inte längre att så många använder hammaren för att skruva in skruven.  

Jag har faktiskt aldrig sett det  😄

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...