Jump to content
IGNORERAD

Bygga förråd/verkstad


Mankan

Recommended Posts

Jag håller på att skissa på ett förråd/verkstad och funderar på vilken sten jag vi ska använda i väggarna. Är det värt att kosta på lite dyrare tjockare sten med bättre isoleringsförmåga. Det skulle ju vara trevligt att kunna arbeta med lite projekt där inne utan att storkna i värmen. billigaste betongstenarna kostar ungefär 8000 THB. Dom där ACC Brick som är 7,5 tjock kostar totalt ungefär det dubbla 17000 THB och skulle man gå på en 10cm variant så  blir det ungefär 24000 THB för stenarna om man titta på Thaiwatsadus priser. Någon som har erfarenhet av de olika stenarna?

 

 

PS

Jag hade helst haft dörren på mitten men nu skulle det enligt byggaren bli 4 meter mellan stolparna. Det funkar kanske inte så bra byggtekniskt att ha dörröppningen mot stolpen så där så jag kanske får tänka om där.

 

 

image.thumb.png.b2cd137f23081d8ee5ab6225536a1b0a.png

 

 

image.thumb.png.386aff853c4908700ec4caea80b84d43.png

image.thumb.png.c64d5949b30ef64cf9a3b1dcb255eea3.png

 

image.thumb.png.e5c5b2949c3d56feda0fddefe77c523d.png

 

  • Ge karma 6

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mankan:

Jag håller på att skissa på ett förråd/verkstad och funderar på vilken sten jag vi ska använda i väggarna. Är det värt att kosta på lite dyrare tjockare sten med bättre isoleringsförmåga. Det skulle ju vara trevligt att kunna arbeta med lite projekt där inne utan att storkna i värmen. billigaste betongstenarna kostar ungefär 8000 THB. Dom där ACC Brick som är 7,5 tjock kostar totalt ungefär det dubbla 17000 THB och skulle man gå på en 10cm variant så  blir det ungefär 24000 THB för stenarna om man titta på Thaiwatsadus priser. Någon som har erfarenhet av de olika stenarna?

 

 

PS

Jag hade helst haft dörren på mitten men nu skulle det enligt byggaren bli 4 meter mellan stolparna. Det funkar kanske inte så bra byggtekniskt att ha dörröppningen mot stolpen så där så jag kanske får tänka om där.

 

 

image.thumb.png.b2cd137f23081d8ee5ab6225536a1b0a.png

 

 

image.thumb.png.386aff853c4908700ec4caea80b84d43.png

image.thumb.png.c64d5949b30ef64cf9a3b1dcb255eea3.png

 

image.thumb.png.e5c5b2949c3d56feda0fddefe77c523d.png

 

Jag skulle placera dörren mot carporten, När jag är i Thai jobbar jag lika mycket eller mer under carporten Hyvla, slipa är det bäst att göra ute och även skruva i nåt går bra ute. Bra att kunna ta ut och bära in saker då Ska du ha air inne i garaget om inte spelar det väl inte så stor roll

 

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev Boa52:

Jag skulle placera dörren mot carporten, När jag är i Thai jobbar jag lika mycket eller mer under carporten Hyvla, slipa är det bäst att göra ute och även skruva i nåt går bra ute. Bra att kunna ta ut och bära in saker då Ska du ha air inne i garaget om inte spelar det väl inte så stor roll

 

Det är ingen carport. Förutom tak till vattenpump ska det vara upplag för virke och annat under taket. Ett väl isolerat hus värms naturligtvis inte upp lika fort upp i solen som ett helt oisolerat med eller utan AC. Var var mest nyfiken på om någon har erfarenhet av de olika typerna av stenar. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Mankan:

Det är ingen carport. Förutom tak till vattenpump ska det vara upplag för virke och annat under taket. Ett väl isolerat hus värms naturligtvis inte upp lika fort upp i solen som ett helt oisolerat med eller utan AC. Var var mest nyfiken på om någon har erfarenhet av de olika typerna av stenar. 

Ok ingen carport men förstod du vad jag menar, man jobbar mycke utomhus

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Mankan:

Jag håller på att skissa på ett förråd/verkstad och funderar på vilken sten jag vi ska använda i väggarna. Är det värt att kosta på lite dyrare tjockare sten med bättre isoleringsförmåga. Det skulle ju vara trevligt att kunna arbeta med lite projekt där inne utan att storkna i värmen. billigaste betongstenarna kostar ungefär 8000 THB. Dom där ACC Brick som är 7,5 tjock kostar totalt ungefär det dubbla 17000 THB och skulle man gå på en 10cm variant så  blir det ungefär 24000 THB för stenarna om man titta på Thaiwatsadus priser. Någon som har erfarenhet av de olika stenarna?

 

 

PS

Jag hade helst haft dörren på mitten men nu skulle det enligt byggaren bli 4 meter mellan stolparna. Det funkar kanske inte så bra byggtekniskt att ha dörröppningen mot stolpen så där så jag kanske får tänka om där.

 

 

image.thumb.png.b2cd137f23081d8ee5ab6225536a1b0a.png

 

 

 

image.thumb.png.c64d5949b30ef64cf9a3b1dcb255eea3.png

 

 

 

 

När vi byggde om så använde vi den vita stenan av denna typ. lättar samt dom sa den skulle vara bättre skydd mot värmen.

När man ser dom bygga hus runt omkring där vi har hus så byggs det med den vita stenen

Ändrades av Dolemon
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Boa52:

Ok ingen carport men förstod du vad jag menar, man jobbar mycke utomhus

Ja jag förstår att man kan jobba ute om man vill men tanken med verkstaden är att man ska kunna jobba inne i den. 

  • Ge karma 2

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Dolemon:

 

När vi byggde om så använde vi den vita stenan av denna typ. lättar samt dom sa den skulle vara bättre skydd mot värmen.

När man ser dom bygga hus runt omkring där vi har hus så byggs det med den vita stenen

Jag skulle lämna över problemet till en byggfirma  som kan sin sak....annars kan det bli problem....

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Elmeri:

Jag skulle lämna över problemet till en byggfirma  som kan sin sak....annars kan det bli problem....

Eftersom jag ska betala för kalaset så vill jag nog styra vad de ska bygga. Säger jag inget så lär det bli den billiga vanliga betongstenen. 

  • Ge karma 2

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Mankan:

Eftersom jag ska betala för kalaset så vill jag nog styra vad de ska bygga. Säger jag inget så lär det bli den billiga vanliga betongstenen. 

Byggfirmorna har alltid lyssnat på mina önskemål byggt därefter till och med 3 fas el med jord till kåken....

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Mankan:

Det är ingen carport. Förutom tak till vattenpump ska det vara upplag för virke och annat under taket. Ett väl isolerat hus värms naturligtvis inte upp lika fort upp i solen som ett helt oisolerat med eller utan AC. Var var mest nyfiken på om någon har erfarenhet av de olika typerna av stenar.

Mura dubbla väggar med cementsten och tät luftspalt emellan. Kostnaden för cementstenen fördubblas men arbetskraften är ju billig.

  • Ge karma 3
Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Mankan:

Det är ingen carport. Förutom tak till vattenpump ska det vara upplag för virke och annat under taket. Ett väl isolerat hus värms naturligtvis inte upp lika fort upp i solen som ett helt oisolerat med eller utan AC. Var var mest nyfiken på om någon har erfarenhet av de olika typerna av stenar. 

Mycket av värmen kommer ifrån taket. Solen som ligger och värmer taket ger bra tillskott till värmen i rummet. Du måste tänka in kombinationen tak och vägg. Att ha superbra isolering i väggarna men släpper in massor med värme genom taket blir inge bra. Då kan enkla väggar och en mera öppen konstruktion som tillåter luftväxling vara bättre. Men det fungerar ju inte om du tänker sätta in AC. Återigen helheten måste bestämma.

 

Dörren skulle väl gå bra att ha mot stolpen ifall stolpen är av stål. Då svetsar man dörrkarmarna mot stolpen. Den lösningen skulle jag föredra i varje fall om dörrkarmen också är av järn. 

Men samtala med byggmästaren. Nu förutsätter ju detta också att man har en kompetent byggmästare. Vi har använt släktens självlärda byggmästare och då är det definitivt bra att man själv har koll och inte låter det spåra ur.

  • Ge karma 3
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev biran:

Mura dubbla väggar med cementsten och tät luftspalt emellan. Kostnaden för cementstenen fördubblas men arbetskraften är ju billig.

 

Jag håller med dig.

 

Vi har två hus på tomten i stan som är byggda så. 

 

Fördelarna med att bygga så är många. Bättre isolerande är en av de största, jämfört med 7,5 cm lättbetongblock.

Plus att innerhörnen blir ordentliga.

Köp bara bra kvalitet, stora skillnader där ute. 😄

-------

 

Har man lågt i tak tycker jag att innertak är ett krav.

Jag rekommenderar att använda 6mm smart board istället för gipsskivor. Aldrig gipsskivor för min del nå mer.

Åsså isolering uppe på det.

  • Ge karma 6
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev biran:

Mura dubbla väggar med cementsten och tät luftspalt emellan. Kostnaden för cementstenen fördubblas men arbetskraften är ju billig.

 

18 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Jag håller med dig.

 

Vi har två hus på tomten i stan som är byggda så. 

 

Fördelarna med att bygga så är många. Bättre isolerande är en av de största, jämfört med 7,5 cm lättbetongblock.

Plus att innerhörnen blir ordentliga.

Köp bara bra kvalitet, stora skillnader där ute. 😄

-------

 

Har man lågt i tak tycker jag att innertak är ett krav.

Jag rekommenderar att använda 6mm smart board istället för gipsskivor. Aldrig gipsskivor för min del nå mer.

Åsså isolering uppe på det.

Det verkar vara olika synpunkter om man ska ha tät luftspalt eller ha en mera öppen luftspalt. Har man öppen luftspalt får man se till att man inte får in all möjlig ohyra dit. 

Vad har ni för åsikt är det så varmt här i Thailand att det inte blir kondens med en sluten luftspalt?

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Wangthong:

 

Det verkar vara olika synpunkter om man ska ha tät luftspalt eller ha en mera öppen luftspalt. Har man öppen luftspalt får man se till att man inte får in all möjlig ohyra dit. 

Vad har ni för åsikt är det så varmt här i Thailand att det inte blir kondens med en sluten luftspalt?

 

Missade ordet tät.

 

Jag har ca 3-4cm luftspalt dom är öppen.

Bra för isolering av värmen och även lätt att dra elen i detta mellanrum.

 

Men å andra sidan har jag inte provat tät variant, så jag vet inte om det är bättre.

Ändrades av Surin P3
  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Wangthong:

 

Det verkar vara olika synpunkter om man ska ha tät luftspalt eller ha en mera öppen luftspalt. Har man öppen luftspalt får man se till att man inte får in all möjlig ohyra dit. 

Vad har ni för åsikt är det så varmt här i Thailand att det inte blir kondens med en sluten luftspalt?

Jag tror inte på någon kondens här i Thailand skillnad i Sverige då vi annat klimat och uppvärmda hus. Beträffande ohyra får man se till att det är tätt.

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev biran:

Jag tror inte på någon kondens här i Thailand skillnad i Sverige då vi annat klimat och uppvärmda hus. Beträffande ohyra får man se till att det är tätt.

 

Ja, när man funderar lite, så har ju varje gråblock täta luftutrymmen när man är klar.

 

Om man inte gör som en kompis här, som vände upp och ner på dem och fyllde dem med betong... 

Vet inte om det blev nå bättre resultat egentligen.

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Wangthong:

Mycket av värmen kommer ifrån taket. Solen som ligger och värmer taket ger bra tillskott till värmen i rummet. Du måste tänka in kombinationen tak och vägg. Att ha superbra isolering i väggarna men släpper in massor med värme genom taket blir inge bra. Då kan enkla väggar och en mera öppen konstruktion som tillåter luftväxling vara bättre. Men det fungerar ju inte om du tänker sätta in AC. Återigen helheten måste bestämma.

 

Dörren skulle väl gå bra att ha mot stolpen ifall stolpen är av stål. Då svetsar man dörrkarmarna mot stolpen. Den lösningen skulle jag föredra i varje fall om dörrkarmen också är av järn. 

Men samtala med byggmästaren. Nu förutsätter ju detta också att man har en kompetent byggmästare. Vi har använt släktens självlärda byggmästare och då är det definitivt bra att man själv har koll och inte låter det spåra ur.

Ja självklart är taket viktigast och där tänkte jag använda plåt med isolering sedan kan jag komplettera med innertak och eventuell ytterligare isolering på innertaket.

  • Ge karma 1

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mankan:

Ja självklart är taket viktigast och där tänkte jag använda plåt med isolering sedan kan jag komplettera med innertak och eventuell ytterligare isolering på innertaket.

 

Använd inte den tunna isoleringen som är ca 5mm och klistrad på taket. Det är mitt råd.

 

Har massa sånt hemma och det håller inte länge alls och vid mätning av temperatur med tempskanner, så tappar den sin funktion efter väldigt kort tid. Och när den blir spröd, så har du små flingor överallt i all evighet verkar det som.

 

Mitt råd är att spendera dessa pengar på plåttjocklek istället.

Ändrades av Surin P3
  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mankan:

Ja självklart är taket viktigast och där tänkte jag använda plåt med isolering sedan kan jag komplettera med innertak och eventuell ytterligare isolering på innertaket.

En annan bra sak är att sätta upp en sån här snurrventil (kommer inte ihåg rätta namnet). Jag gjorde det ifjol på huset och det blev flera grader svalare inne i rummet. Väldigt bra verkan om man ser till den ringa investering det är.

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Surin P3:

 

Använd inte den tunna isoleringen som är ca 5mm och klistrad på taket. Det är mitt råd.

 

Har massa sånt hemma och det håller inte länge alls och vid mätning av temperatur med tempskanner, så tappar den sin funktion efter väldigt kort tid. Och när den blir spröd, så har du små flingor överallt i all evighet verkar det som.

 

Mitt råd är att spendera dessa pengar på plåttjocklek istället.

Ja tanken var ju att använda tak med påklistrad isolering men den håller alltså inte menar du. Kanske finns det olika tillverkare som är bättre och sämre. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Mankan:

Ja tanken var ju att använda tak med påklistrad isolering men den håller alltså inte menar du. Kanske finns det olika tillverkare som är bättre och sämre. 

Förmodligen då vårat har överlevt i många år nu 🙂

  • Ge karma 1

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mankan:

Ja tanken var ju att använda tak med påklistrad isolering men den håller alltså inte menar du. Kanske finns det olika tillverkare som är bättre och sämre. 

 

Det kan det ju finnas, men jag gissar att den takbutik då åker till antingen har sånt i taket och kan där se hur dåligt det är eller så har de inte sånt och då känns de som de inte gillar det själva.

 

Men det finns däremot PU lager/skum som är några centimeter tjockt och fungerar bra enligt ett par killar som använt sånt här i krokarna.

Dyrare, men mycket, mycket bättre.

Ger också mycket bättre ljudmiljö vid regn.

 

Vi har ca 400 kvadrat med uruselt 5mm påklistrat skräp och ungefär lika mycket utan det. Det utan är mycket bättre och jag ångrar mig kraftigt angående påklistrad isolering. 

 

Sen bör du köpa galvaniserat tak.

Bluescope ger 10 års garanti, medan de ogalvade är helt utan garanti och hos har vi bytt tak  på några ställen bara efter ett par år pga helt sönderrostad takplåt. Prisskillnaden är kännbar på större tak, men jag skulle ändå aldrig rekommendera annat än galvat.

Ändrades av Surin P3
  • Ge karma 4
Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Mankan:

Ja jag förstår att man kan jobba ute om man vill men tanken med verkstaden är att man ska kunna jobba inne i den. 

Jag har typ samma storlek i Thai dörren mot "carporten",  garaget har jag verktyg och tar in

en mc om jag måste använda mej av en arbetsbänk. Bygger jag i trä jobbar jag ute för mycket

slip damm, går bra om inte grannfrun hängt ut tvätten 5 5. Har bara billigaste stenar i väggarna

och innertak Dina råd du får är för en bostad det är annorlunda. Har aldrig upplevt att det är för varmt i garaget Se på videon Boa i Thai. Det är mina råd så gå inte i taket nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...