Jump to content
IGNORERAD

Investera i utländksa / globala aktier / ETF som thailändare boende i Thailand


nitramj77

Recommended Posts

En god vän till mig vill börja spara / investera i aktier. Tänker mig att breda ETFer hade varit ett bra alternativ. När jag kikar runt bland banker i Thailand verkar de stora utländska ETFerna erbjudas. 

 

Finns det ett "Avanza" i Thailand med mer produkter för sparande / investeringar? 

Tipps på produkter / banker / fonder etc som kan vara bra att spara i? 

Andra aspekter på den typen av sparande i Thailand? 

Frågan avser en thailändare som bor i Thailand. 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev nitramj77:

En god vän till mig vill börja spara / investera i aktier. Tänker mig att breda ETFer hade varit ett bra alternativ. När jag kikar runt bland banker i Thailand verkar de stora utländska ETFerna erbjudas. 

 

Finns det ett "Avanza" i Thailand med mer produkter för sparande / investeringar? 

Tipps på produkter / banker / fonder etc som kan vara bra att spara i? 

Andra aspekter på den typen av sparande i Thailand? 

Frågan avser en thailändare som bor i Thailand. 

Om din Thailändska kompis måste fråga dig om allt detta borde han kanske göra något annat istället?

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Vaxet older version
8 timmar sedan, skrev nitramj77:

En god vän till mig vill börja spara / investera i aktier. Tänker mig att breda ETFer hade varit ett bra alternativ. När jag kikar runt bland banker i Thailand verkar de stora utländska ETFerna erbjudas. 

 

Finns det ett "Avanza" i Thailand med mer produkter för sparande / investeringar? 

Tipps på produkter / banker / fonder etc som kan vara bra att spara i? 

Andra aspekter på den typen av sparande i Thailand? 

Frågan avser en thailändare som bor i Thailand. 

Förstår din fråga och svaret skulle kunna bli hur långt som helst då utbudet av tjänster är mycket stort för Thailändare.

Problemet uppstår dock direkt i Thailand, mycket mer än i Europa.

Om du har ingen, liten eller begränsad kunskap om hur systemet fungerar och framför allt i dessa tider inte är klar över att du kan förlora också.

 

En Liiiiiiten kunskapslucka hos många i Thailand är inget problem officiellt men, just för att tappa ansiktet är så förtretlig har ingen, ingen någonsin förlorat, nej alla har tjänat storkovan på aktier och investeringar.

Det är därför de sedan tar sin motorbike till Templet för att be om tur i nästa dragning på lotteriet..

 

Och det klart ställs frågan på ett litet forum om Thailand, då känns det som att kunskap inte är på topp, inte ännu i alla fall.

Jag anser då är det är säkrare att investera i mark. Mark är enligt mig det absolut bästa sättet för Thailändare att långsiktigt tjäna pengar, stora pengar.

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Om din Thailändska kompis måste fråga dig om allt detta borde han kanske göra något annat istället?

Nu är det jag som ställer frågan, varför finns det inget utbud av ex ETFer från de stora internationella bolagen hos Thailändska banker? 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Vaxet older version:

Förstår din fråga och svaret skulle kunna bli hur långt som helst då utbudet av tjänster är mycket stort för Thailändare.

Problemet uppstår dock direkt i Thailand, mycket mer än i Europa.

Om du har ingen, liten eller begränsad kunskap om hur systemet fungerar och framför allt i dessa tider inte är klar över att du kan förlora också.

 

En Liiiiiiten kunskapslucka hos många i Thailand är inget problem officiellt men, just för att tappa ansiktet är så förtretlig har ingen, ingen någonsin förlorat, nej alla har tjänat storkovan på aktier och investeringar.

Det är därför de sedan tar sin motorbike till Templet för att be om tur i nästa dragning på lotteriet..

 

Och det klart ställs frågan på ett litet forum om Thailand, då känns det som att kunskap inte är på topp, inte ännu i alla fall.

Jag anser då är det är säkrare att investera i mark. Mark är enligt mig det absolut bästa sättet för Thailändare att långsiktigt tjäna pengar, stora pengar.

Personen i fråga förstår att det kan vara bra att investera en del på aktiemarknaden. Personen vet också att jag har hyggligt koll på den. Min fråga avser att det inte verkar finnas den typen av sparprodukter på när jag tittar på de stora thailändska bankernas hemsida. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaxet older version
2 timmar sedan, skrev nitramj77:

Personen i fråga förstår att det kan vara bra att investera en del på aktiemarknaden. Personen vet också att jag har hyggligt koll på den. Min fråga avser att det inte verkar finnas den typen av sparprodukter på när jag tittar på de stora thailändska bankernas hemsida. 

Mina banker, SCB och Kasikorn har en app i appaen, och på Websidan. Där eller på kontoret kan man signa upp och först då kan man se vad som erbjuds, samt om man är Thailändare så kan man rätt enkelt själv börja handla eller daytraida.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev nitramj77:

Nu är det jag som ställer frågan, varför finns det inget utbud av ex ETFer från de stora internationella bolagen hos Thailändska banker? 

Det KAN vara så att Thaibanker inte får sälja EFTer eller andra finansiella instrument på den lokala marknaden, alternativt från vissa utländska aktörer. 

 

Men ingen här verkar veta vilket inte är så konstigt iof .  

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...