Jump to content
IGNORERAD

Dragracing


Nicholas

Recommended Posts

Det körsdragracing i Bangkok och förmodligen på fler ställen än så. 

 

En hel del youtube finns från banorna. 

 

Var ligger banan/banorna? 

 

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

20231123_164132.thumb.jpg.5b837780b89b1145dfa107e2166714fe.jpg

9 timmar sedan, skrev Nicholas:

Det körsdragracing i Bangkok och förmodligen på fler ställen än så. 

 

En hel del youtube finns från banorna. 

 

Var ligger banan/banorna? 

 

Den ligger i Pathum Thani Klong 5 utanför Bangkok. Jag ska själv dit och köra ikväll med Mustangen. Så är det någon medlem som befinner sig i Bangkok så är det bara att komma dit. Stället heter Bangkok Drag Avenue. Setupen på min bil är 700 bhp ställbar race fjädring. Däck bak Mickey Thompson ET Street R 305-45/17. Dom flesta Thailändare kör med supertrimmade isizu pickuper med jämförbara hästar som min mustang. Pickuperma går utav bara helvete rent ut sagt. Jag kommer vara där ca 17.30.

I filmen hade jag mina gamla 285 michelin på. Vilket inte gick så bra. Då jag fick mycket hjulspinn. 

 

 

Ändrades av janne_h
  • Ge karma 6

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev janne_h:

20231123_164132.thumb.jpg.5b837780b89b1145dfa107e2166714fe.jpg

Den ligger i Pathum Thani Klong 5 utanför Bangkok. Jag ska själv dit och köra ikväll med Mustangen. Så är det någon medlem som befinner sig i Bangkok så är det bara att komma dit. Stället heter Bangkok Drag Avenue. Setupen på min bil är 700 bhp ställbar race fjädring. Däck bak Mickey Thompson ET Street R 305-45/17. Dom flesta Thailändare kör med supertrimmade isizu pickuper med jämförbara hästar som min mustang. Pickuperma går utav bara helvete rent ut sagt. Jag kommer vara där ca 17.30.

I filmen hade jag mina gamla 285 michelin på. Vilket inte gick så bra. Då jag fick mycket hjulspinn. 

 

 

 

 

Plastgälarna för rutorna ger lite 70 tals stuk!

  • Ge karma 1

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan, skrev janne_h:

20231123_164132.thumb.jpg.5b837780b89b1145dfa107e2166714fe.jpg

Den ligger i Pathum Thani Klong 5 utanför Bangkok. Jag ska själv dit och köra ikväll med Mustangen. Så är det någon medlem som befinner sig i Bangkok så är det bara att komma dit. Stället heter Bangkok Drag Avenue. Setupen på min bil är 700 bhp ställbar race fjädring. Däck bak Mickey Thompson ET Street R 305-45/17. Dom flesta Thailändare kör med supertrimmade isizu pickuper med jämförbara hästar som min mustang. Pickuperma går utav bara helvete rent ut sagt. Jag kommer vara där ca 17.30.

I filmen hade jag mina gamla 285 michelin på. Vilket inte gick så bra. Då jag fick mycket hjulspinn. 

 

 

 

Körde 11,3 1986 - 1988, höll samma tider hela tiden! Klassen heter Econogas! Mopar 446" med manuell automat och 5,46 utväxling. Motor endast honad!

  • Ge karma 2

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska ta mig dit om det är körning i apr/maj, inte långt från Ayutthaya

Har inget med denna bil att göra men det finns nog snabba bilar skulle jag tro

Strssadv6.jpg.6dc4a1d8909d5b26757e422718451a19.jpg

Nu hittat klippet

GT-R Malaysia 2500 hästar 8.3 

https://www.facebook.com/taye.yfracing/videos/1549181062582211

Men skulle någon se detta par, då blir det drag 55555

 

thumbnail_20170610_123722.jpg.cffe8c94c0d4477e7320c50bb47163a6.jpg

 

Turboladdad me fet falang 

Ändrades av Dolemon
  • Ge karma 3
  • Haha 2
Link to comment
Dela på andra sajter

20231124_220253.thumb.jpg.fd28b8c5f8993748c5a8dd1f91beeb75.jpg

11,8 sekunder var bästa ikväll. 

Däcken högg bra. Ska prova igen nästa gång då jag laborera ganska mycket med däckstrycket. Dock är erfarenheten att tiderna blir sämre ju längre kvällen går. Då alla bilar bidrar till att göra banan halare. 

  • Ge karma 3

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev janne_h:

 

20231124_220253.thumb.jpg.fd28b8c5f8993748c5a8dd1f91beeb75.jpg

11,8 sekunder var bästa ikväll. 

Däcken högg bra. Ska prova igen nästa gång då jag laborera ganska mycket med däckstrycket. Dock är erfarenheten att tiderna blir sämre ju längre kvällen går. Då alla bilar bidrar till att göra banan halare. 

Tack för du delar med dig av vad som händer i Thailand ikväll janne!

 

Bakhjulsdrift is dashit!

 

Jäkligt mycket gummi på bakhjulen där.... I like.

 

Vågar man fråga om däck och fälg storlek?

 

Bara bak då. Hehe.

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev apknug:

Tack för du delar med dig av vad som händer i Thailand ikväll janne!

 

Bakhjulsdrift is dashit!

 

Jäkligt mycket gummi på bakhjulen där.... I like.

 

Vågar man fråga om däck och fälg storlek?

 

Bara bak då. Hehe.

Vilket han redan skrivit. 

 

Däck bak Mickey Thompson ET Street R 305-45/17. 

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Nicholas:

Vilket han redan skrivit. 

 

Däck bak Mickey Thompson ET Street R 305-45/17. 

45 profil?

 

De ser fan feta på höjden ut som mina gamla Diagonal däck till min första bil som var en 1965 bubbla.

 

Ser nu att jag missade inlägget som var rätt nytt, inte ok man retar sig på såna....

 

Hehe

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev janne_h:

 

20231124_220253.thumb.jpg.fd28b8c5f8993748c5a8dd1f91beeb75.jpg

11,8 sekunder var bästa ikväll. 

Däcken högg bra. Ska prova igen nästa gång då jag laborera ganska mycket med däckstrycket. Dock är erfarenheten att tiderna blir sämre ju längre kvällen går. Då alla bilar bidrar till att göra banan halare. 

Sluthastigheten är rätt ok.

Om du tycker att däcken högg bra finns det inte mycket att fila på med däckstryck.

Du har inte direkt några chassireaktioner så där finns nog en del att hämta. Men svårt att se. Be din filmare att köra med liggande kamera/telefon och helst få med granen åxå.

Tänker du köra race så behöver du flytta decimalkommat på reaktionstiden två steg. Nu verkar det bara vara tidkortsrace så då spelar det ingen roll.

  • Ge karma 8
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev apknug:

45 profil?

 

De ser fan feta på höjden ut som mina gamla Diagonal däck till min första bil som var en 1965 bubbla.

 

Ser nu att jag missade inlägget som var rätt nytt, inte ok man retar sig på såna....

 

Hehe

305 millimeter x 45% = 137.25mm sidhöjd. 

 

Det är möjligt att du inte visste vad profil betyder, men nu vet du. 

 

17 tums fälg x 25.4mm = 431.8mm

137.25 x 2 + 431.8 = 706.2mm diameter x pi = 2130mm rullomkrets. 

 

om vi antar din bubbla hade 165/80 R15. 

 

165 x 0.8 = 132mm

 

Så ditt ögonmått är bra, din kunskap om däck-dimensioner inte fullt lika bra.

 

 

Ändrades av Nicholas
  • Ge karma 1
  • Haha 5
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nicholas:

305 millimeter x 45% = 137.25mm sidhöjd. 

 

Det är möjligt att du inte visste vad profil betyder, men nu vet du. 

 

17 tums fälg x 25.4mm = 431.8mm

137.25 x 2 + 431.8 = 706.2mm diameter x pi = 1294mm rullomkrets. 

 

om vi antar din bubbla hade 165/80 R15. 

 

165 x 0.8 = 132mm

 

Så ditt ögonmått är bra, din kunskap om däck-dimensioner inte fullt lika bra.

 

 

 

Om man inte har lätt för egna beräkningar så brukar jag rekommendera denna eller liknande.

 

http://rullomkrets.se/

 

  • Ge karma 2

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev apknug:

45 profil?

 

De ser fan feta på höjden ut som mina gamla Diagonal däck till min första bil som var en 1965 bubbla.är

 

Ser nu att jag missade inlägget som var rätt nytt, inte ok man retar sig på såna....

 

Hehe

Det är ju för att det är dragracing däck. Skulle inte vara möjligt att sänka trycket till 15 PSI med vanliga lågprofil däck. Om du nån gång kollat på en top fuel dragster. Så ser du hur däcket vrider sig i starten. Detta för att lågt tryck gör att däcket inte slirar. Då däcket blir som en stötdämpare för vridmomentet. 

  • Ge karma 1

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Nicholas:

305 millimeter x 45% = 137.25mm sidhöjd. 

 

Det är möjligt att du inte visste vad profil betyder, men nu vet du. 

 

17 tums fälg x 25.4mm = 431.8mm

137.25 x 2 + 431.8 = 706.2mm diameter x pi = 2130mm rullomkrets. 

 

om vi antar din bubbla hade 165/80 R15. 

 

165 x 0.8 = 132mm

 

Så ditt ögonmått är bra, din kunskap om däck-dimensioner inte fullt lika bra.

 

 

Tack. Du har rätt .

 

Jag har "nog" trott att profilen var höjden i millimeter, sen inte funderat mer på det. Och ändå tror jag att jag vet och kan allt. Hehe.

 

Ska kolla några traktordäck när de bogserar upp speed boats i eftermiddag.

  • Haha 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Lägre däck tryck så formar sig svålet (gummit) efter underlaget, liksom tar tag i backen.

Sen är det en avvägning vad för tryck som är bäst för det underlag man är ute på

 

Med20200306_162352.thumb.jpg.a01b62045f26701542056d7e1c8bbf8f.jpg  hjulingen har jag 0,2kg däcktryck

 

Mvh.Dolemon

  • Ge karma 5
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-11-25 at 02:06, skrev rolba:

Brukad

Brukade ligga på ca 7 psi

FB_IMG_1700646289900.jpg.1e38492d261368cd4d345f3c0cdf76a2.jpg

Mickey Thompson rekomenderar att inte ha under 13 PSI på dom däck jag har. 

Mina däck är gatlegala Drag Radials. Dom däcken på bilden kör man ju inte några längre sträckor utanför banan med.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-11-25 at 05:50, skrev apknug:

Tack. Du har rätt .

 

Jag har "nog" trott att profilen var höjden i millimeter, sen inte funderat mer på det. Och ändå tror jag att jag vet och kan allt. Hehe.

 

Ska kolla några traktordäck när de bogserar upp speed boats i eftermiddag.

Däckprofil anges i procent av däckets bredd och är det andra talet som i däckmärkningen. Om däckmärkningen till exempel visar “205/55 R 16 94 V XL” innebär det att däckprofilen är 55 procent av 205 mm. Om märkningen är “195/65 R 16 94 V” är däckprofilen 65 procent av 195 mm.

 

https://vianor.se/information-om-dack/dackfakta/dackprofil/#:~:text=Däckprofil anges i procent av,65 procent av 195 mm.

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-11-24 at 18:08, skrev rolba:

Sluthastigheten är rätt ok.

Om du tycker att däcken högg bra finns det inte mycket att fila på med däckstryck.

Du har inte direkt några chassireaktioner så där finns nog en del att hämta. Men svårt att se. Be din filmare att köra med liggande kamera/telefon och helst få med granen åxå.

Tänker du köra race så behöver du flytta decimalkommat på reaktionstiden två steg. Nu verkar det bara vara tidkortsrace så då spelar det ingen roll.

Tror banan gör rätt mycket. Då jag märkt varje gång att tiderna försämras ju längre tiden går på kvällen. Håller även på att testa ut vilket läge jag ska köra i som växlar bäst. Har märkt att sport plus läge ibland ger bättre tid än dragracingläge. Då jag tror att ECU blir förvirrad utifrån hästarna. Då lådan är mera specad i växlingarna för 460 hästar istället för 700. Vilket gör att växlingarna kan komma för sent.

Inte helt enkelt heller att växla manuellt med paddlarna. Då lådan är 10 växlad automat. I veckan har dom specialträning på Coated track. Vilket gör att banan är bättre. Vilket skulle kunna göra bättre tider. Då allt gummisläpp från pickisarna tror jag gör banan halare. Även om jag inte märker det när jag kör. Så ser jag att tiderna förändras. Ska även ta med  Is (har istank till intercoolern). Så ska ta med mig is. Och se om jag får lite bättre effekt i motorn, genom att kyla luften till insuget. Vilket även det gör en del.

 

 

  • Ge karma 2

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev janne_h:

Mickey Thompson rekomenderar att inte ha under 13 PSI på dom däck jag har. 

Mina däck är gatlegala Drag Radials. Dom däcken på bilden kör man ju inte några längre sträckor utanför banan med.

Min bil var ganska snäll mot däcken. Körde mellan 100-120 repor med dem.

Bara drygt 600 hk och 1100 kg. Gick låga nior.

  • Ge karma 6
Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev rolba:

Min bil var ganska snäll mot däcken. Körde mellan 100-120 repor med dem.

Bara drygt 600 hk och 1100 kg. Gick låga nior.

Ja mustangen väger dock lite mer. Ca 1800 kilo.

  • Ge karma 2

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bil nummer 2 efter Dodge Darten 65 a. Året är 1975 ca 

DSC_0086.JPG

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...