Jump to content
IGNORERAD

Snart 90 dagar Visum fritt till Thailand!


lovelos

Recommended Posts

Nya Thai regeringen diskuterar om att det skall bli visumfritt för vissa Europeiska länder om man stannar i Thailand mindre än 90 dagar!

Perfekt för oss som vill stanna lite längre. Dock inget datum satt ännu. Hoppas det kommer beslut innan Nyår så man slipper visumkrångel inför nästa resa! 😊

https://www.bangkokpost.com/Thailand/politics/2688108/govt-mulls-90-day-visas-for-european-visitors

 

  • Ge karma 7
Link to comment
Dela på andra sajter

Tillåter man pissländer som Ryssland och Kina så är det ju inte underligt att fler länder har fått samma visaregler

  • Ge karma 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Om detta blir verklighet så ökar det min sannolikhet för att tillbringa några månader i Thailand under vintern.

  • Ge karma 2

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore ju bra om Thailand tog ett långsiktigt beslut om detta. Ett som gäller även över nästkommande vinter 2024/2025. För de flesta som ska åka denna vinter har ju redan bokat sina resor med nuvarande regler i åtanke.

  • Ge karma 3

Fd Abercrombie på MPR.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev lovelos:

Nya Thai regeringen diskuterar om att det skall bli visumfritt för vissa Europeiska länder om man stannar i Thailand mindre än 90 dagar!

Perfekt för oss som vill stanna lite längre. Dock inget datum satt ännu. Hoppas det kommer beslut innan Nyår så man slipper visumkrångel inför nästa resa! 😊

https://www.bangkokpost.com/Thailand/politics/2688108/govt-mulls-90-day-visas-for-european-visitors

 

Men det framgår väl ännu inte vilka länder som ev. skulle omfattas?

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett välkommet förslag.

Men påverkar detta verkligen folks resevanor?

Vill man stanna länge så ansöker man väl om ett TR visum, okej kostar ju lite grann men det är ju fruktansvärt smidigt nu för tiden.

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev Mickey1969:

Ett välkommet förslag.

Men påverkar detta verkligen folks resevanor?

Vill man stanna länge så ansöker man väl om ett TR visum, okej kostar ju lite grann men det är ju fruktansvärt smidigt nu för tiden.

Ja  350 spänn för ett visa spräcker

Nog de flestas semesterplaner. 😇

  • Haha 14
Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Mickey1969:

Ett välkommet förslag.

Men påverkar detta verkligen folks resevanor?

Vill man stanna länge så ansöker man väl om ett TR visum, okej kostar ju lite grann men det är ju fruktansvärt smidigt nu för tiden.

Ger väl bara 60 dar? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Förr var det 90 dagar fritt för oss i Thailand och 90 dagar för Thailändare i Sverige. Så vill jag komma ihåg i alla fall första gången jag var i Thailand 1994.

  • Ge karma 5
Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Nicholas:

Ger väl bara 60 dar? 

Ja, men vill man stanna ännu längre så kan man ju alltid förlänga med 30 dagar på plats.

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Claus:

Förr var det 90 dagar fritt för oss i Thailand och 90 dagar för Thailändare i Sverige. Så vill jag komma ihåg i alla fall första gången jag var i Thailand 1994.

Ja precis, när jag åkte ner 1994 fick man 90 dagar vid ankomst.

Tror dom ändrade reglerna när vi gick med i EU.

  • Ge karma 3
Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev Mickey1969:

Ja precis, när jag åkte ner 1994 fick man 90 dagar vid ankomst.

Tror dom ändrade reglerna när vi gick med i EU.

 

1 timme sedan, skrev Claus:

Förr var det 90 dagar fritt för oss i Thailand och 90 dagar för Thailändare i Sverige. Så vill jag komma ihåg i alla fall första gången jag var i Thailand 1994.

Dessa regler har ändrats fram och tillbaka. 

 

Första resan 1990 fick man bara 14 dagar istämplat vid ankomst.

 

Då var man tvungen att fortsätta till Malaysia Singapore och Indonesien där mann fick 90 dagar sedan.

 

Man kände dock direkt att 14 dagar i Thailand och var för lite och man måste åka tillbaka!

  • Ge karma 1
  • Haha 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäller det fortfarande att man skall gå in på Royal Thai Embassy Stockholm för att ansöka eller är det som det var innan att man på planet skriver en s k visa-ansökan?

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev OlleP:

Gäller det fortfarande att man skall gå in på Royal Thai Embassy Stockholm för att ansöka eller är det som det var innan att man på planet skriver en s k visa-ansökan?

Visa-ansökan på flyget? Är det TM6 formuläret du menar så var det ingen visumansökan. Idag får man 30 dagar visumfri vistelse i Thailand som Svensk och vill man stanna länge söker man lämpligen visum via https://www.thaievisa.go.th/ . Något besök på ambassaden i Stockholm behövs inte så det är väldigt smidigt numera.

  • Ge karma 2

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så jäkla smidigt vet jag inte om de är 😎Är man en senil pensionär är det ett jäkla bökande innan det funkar(håller på för fullt numen dåligt resultat)

  • Ge karma 4

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Turistvisum för morsan som bor i Finland var inte alls lätt att söka online.

 

De krävde 1800 Euro på finsk/estländsk bank som minimum de senaste tre månaderna även fast jag står som "garant" i ansökan.

  • Ge karma 6
Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Lucky:

Hur bevisar man att man har pengar på banken? Tar man en skärmdump på saldot?

Är det för turistvisum så behövs man inte längre bifoga något bevis på att du har pengar. Som svensk boende i Sverige i alla fall. Men annars så ska det fungera med en typ skärmdump om man ska bevisa att man har pengar på banken. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
20 timmar sedan, skrev lovelos:

Min första resa 1987 fick man 3 månader stämplat i passet vid ankomst till Thailand.

Det fick man 1976 också när jag flög ner , men sedan har ju schengen skiten kommit till

  • Ge karma 6
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Mankan:

Är det för turistvisum så behövs man inte längre bifoga något bevis på att du har pengar. Som svensk boende i Sverige i alla fall. Men annars så ska det fungera med en typ skärmdump om man ska bevisa att man har pengar på banken. 

 

Tack! Kollade bestämmelserna igår och där stod att man skulle kunna visa upp ett banktillgodohavande på minst 20.000 baht. 

Fd Abercrombie på MPR.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Lucky:

 

Tack! Kollade bestämmelserna igår och där stod att man skulle kunna visa upp ett banktillgodohavande på minst 20.000 baht. 

Du behöver logga in och göra en ansökan hela vägen för at få se vilka dokument som behöver bifogas. Detta ändrades nyligen och uppenbarligen har man inte ändrat alla informationssidor. Jag skapade en test ansökan 12 november och då är det dokument enligt bilden som ska bifogas. Det kan ju förståss ha ändrats igen sedan den 12:e men det tror jag inte. Det har diskuterats på andra forum att det står fel information på de publica sidorna. 

image.png.1e837fbf8c0daa1a304b30b6dcaa392b.png

Ändrades av Mankan
  • Ge karma 4

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

57 minuter sedan, skrev Mankan:

Du behöver logga in och göra en ansökan hela vägen för at få se vilka dokument som behöver bifogas. Detta ändrades nyligen och uppenbarligen har man inte ändrat alla informationssidor. Jag skapade en test ansökan 12 november och då är det dokument enligt bilden som ska bifogas. Det kan ju förståss ha ändrats igen sedan den 12:e men det tror jag inte. Det har diskuterats på andra forum att det står fel information på de publica sidorna. 

image.png.1e837fbf8c0daa1a304b30b6dcaa392b.png

 

För morsan så krävdes mailkontakt en handfull gånger.

Och för sånt som inte står med i listan online.

 

Vi gav upp... Typiskt thaikrångel.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Scandinaviancorner:

Det fick man 1976 också när jag flög ner , men sedan har ju schengen skiten kommit till

 

Schengen är bra, åtminstone för oss som bor inom Schengen tycker jag, mycket smidigare med gränspassager.

  • Ge karma 1

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...