Jump to content
IGNORERAD

Fråga angående uppehållstillstånd för besök


ofan

Recommended Posts

Tjena,

Jag åker till Thailand Mars-April (60 dagar) vi har när jag kommit ner tänkt ansöka om 90 dagar visum för tjejen till Sverige igen och vi åker hem samtidigt. Vi gjorde samma sak förra året o det fungerade smidigt.

I år hade vi däremot tänkt att hon skulle stanna längre än 90 dagar (gärna 9-10 månader totalt om det går)

Läste om uppehållstillstånd för besök och att det kan sökas för ytterligare 3 månader och i vissa fall upp till 9 månader totalt..

 

Vad är kriterierna för att söka 9 månader?

Är ett sådant uppehållstillstånd enda (och bästa) alternativet för oss i detta skedet?

Kan vi ansöka om detta då hon kommit till Sverige på 90dagar turistvisum och fortfarande är i Sverige?

 

Vi har inte för avsikt att bosätta oss i Sverige i framtiden, det är nu under några år vi varvar Thailand/Sverige lite tills vi bosätter oss i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min kompis söker 6 mån för besök till sin flickvän. Han gjorde liknande förra året men det blev bara drygt 4 mån för att det var mer än 4 månaders handläggningstid så de missade första månaden och lite till.

Nu säger han att de fått uppgift om att det är 6 månaders handläggningstid. Ska finnas uppgifter om det på migrationsverkets hemsida.

Så det gäller att vara ute i god tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
On 2023-11-21 at 02:38, skrev rolba:

Min kompis söker 6 mån för besök till sin flickvän. Han gjorde liknande förra året men det blev bara drygt 4 mån för att det var mer än 4 månaders handläggningstid så de missade första månaden och lite till.

Nu säger han att de fått uppgift om att det är 6 månaders handläggningstid. Ska finnas uppgifter om det på migrationsverkets hemsida.

Så det gäller att vara ute i god tid.


sorry men tack för svar, hade glömt att jag frågat detta här.. 😊

 

Ok, men om man söker först turistvisum som man får beviljat och sedan söker uppehållstillstånd för besök när vi är i Sverige, hur fungerar det då?

 

om inte ansökan hinner handläggas så måste hon lämna eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong
8 timmar sedan, skrev ofan:


sorry men tack för svar, hade glömt att jag frågat detta här.. 😊

 

Ok, men om man söker först turistvisum som man får beviljat och sedan söker uppehållstillstånd för besök när vi är i Sverige, hur fungerar det då?

 

om inte ansökan hinner handläggas så måste hon lämna eller?

Här står mycket!

https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Besoka-Sverige/Besoka-Sverige-langre-an-90-dagar.html

 

För några år sedan sökte vi turistvisum för släkt några år i rad. Det längsta du kan få är 6 månader. Vi sökte ofta 3 månader och förlängde. Detta tyckte de inte om utan vi fick uppmaning att söka så långt vi ville ha redan vid första ansökan. 

När det gäller uppehållstillstånd har jag uppfattningen att du måste ut ur landet för att söka. 

Det står en del intressant i länken.

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Inlagd (ändrad)

Som du säger det låter det ju inte så lovande, men i första meningen på sidan du länkar står det ju såhär:

 

Om du befinner dig i Sverige och vill förlänga ditt besök så att det sammanlagt blir längre än 90 dagar ska du också ansöka om uppehållstillstånd för besök.

 

Jag förstår att erfarenheter ofta är bättre att gå på när det gäller sånt här, men jag tycker iaf den meningen är ganska tydlig.

 

Så även om dom föredrar att man ansöker utanför landet så är det ju tekniskt möjligt att göra det när man är på plats med visum. frågan är då vad som händer om man ansöker om uppehållstillstånd för besök några veckor innan besöksvisumet upphör och handläggningstiden är flera månader. får man då overstay på sitt visum eller kan man stanna i Sverige under processen?

Ändrades av ofan
Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev ofan:

Om du befinner dig i Sverige och vill förlänga ditt besök så att det sammanlagt blir längre än 90 dagar ska du också ansöka om uppehållstillstånd för besök.

https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Besoka-Sverige/Besoka-Sverige-langre-an-90-dagar.html

Innan du ansöker om uppe­hålls­till­stånd för besök

Du som redan har en pågående ansökan om uppehållstillstånd hos Migrationsverket kan inte beviljas två uppehållstillstånd samtidigt. Du kommer enbart att få beslut i den ansökan som anses vara mest fördelaktigt för dig, vilket oftast är ansökan om uppehålls- och arbetstillstånd eftersom den ger dig rätt att bosätta dig i Sverige. Om ansökan om uppehållstillstånd för besök görs i Sverige riskerar du att få avslag på din ansökan om uppehålls- och arbetstillstånd. Om du befinner dig utanför Sverige får du vänta tills beslut tas i den ansökan som är mest fördelaktig för dig. Det kan innebära att de datum som du ansöker om uppehållstillstånd för besök för kan ha passerat när beslutet tas. Migrationsverket rekommenderar dig därför att inte ansöka om ett uppehållstillstånd för besök i dessa fall.

Ändrades av Amigo
  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Dedär lämnar ju fortfarande en del frågetecken.


Vi kommer ju inte ha en pågående ansökan om varken visum eller uppehållstillstånd när vi planerar söka för uppehållstillstånd för besök, eftersom vi redan då är i Sverige och har ett aktivt visum. Det är väl inte samma sak som ”pågående ansökan”?

 

Sen att

”om ansökan görs från Sverige riskerar man att få avslag”

Det gäller väl även om man befinner sig utanför Sverige? Att ansöka om uppehållstillstånd för besök från Thailand betyder ju inte att man automatiskt blir beviljad, så den raden förstår jag inte riktigt logiken i..

 

Jag fattar att du bara citerar från migrationsverket men deras skrivningar skapar ju en hel del rum för tolkningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev ofan:

Dedär lämnar ju fortfarande en del frågetecken.

 

https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Vanliga-fragor-och-svar-om-att-flytta-till-nagon-i-Sverige.html

 

Får jag besöka Sverige medan jag väntar på mitt uppe­hålls­till­stånd?

Beslutet ska vara klart innan du reser till Sverige. Medan du väntar på beslut har du möjlighet att ansöka om visum för att tillfälligt besöka Sverige. Det är ambassaden i det land där du bor som prövar din ansökan om visum och det görs alltid en individuell bedömning.

 

 

Om du upplever att handläggningstiden för din ansökan tar lång tid, kan du skicka in en skriftlig begäran om att Migrationsverket ska avgöra ärendet. För att kunna skicka in en begäran till Migrationsverket måste det ha gått sex månader sedan du skickade in din ansökan. Migrationsverket ska då, inom fyra veckor, antingen avgöra ditt ärende eller avslå din begäran

För att begära att Migrationsverket ska avgöra ditt ärende ska du göra detta skriftligen. Använd blanketten Begäran om att avgöra ett ärende, 270011, och skicka den till Migrationsverket.

Link to comment
Dela på andra sajter

ThailandNovise
23 timmar sedan, skrev ofan:

Ok, men om man söker först turistvisum som man får beviljat och sedan söker uppehållstillstånd för besök när vi är i Sverige, hur fungerar det då?

Det just det som är svårt. Lättare att söka om uppehållstillstånd direkt. Men väntetiderna........

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Amigo:

 

https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Vanliga-fragor-och-svar-om-att-flytta-till-nagon-i-Sverige.html

 

Får jag besöka Sverige medan jag väntar på mitt uppe­hålls­till­stånd?

Beslutet ska vara klart innan du reser till Sverige. Medan du väntar på beslut har du möjlighet att ansöka om visum för att tillfälligt besöka Sverige. Det är ambassaden i det land där du bor som prövar din ansökan om visum och det görs alltid en individuell bedömning.

 

 

Om du upplever att handläggningstiden för din ansökan tar lång tid, kan du skicka in en skriftlig begäran om att Migrationsverket ska avgöra ärendet. För att kunna skicka in en begäran till Migrationsverket måste det ha gått sex månader sedan du skickade in din ansökan. Migrationsverket ska då, inom fyra veckor, antingen avgöra ditt ärende eller avslå din begäran

För att begära att Migrationsverket ska avgöra ditt ärende ska du göra detta skriftligen. Använd blanketten Begäran om att avgöra ett ärende, 270011, och skicka den till Migrationsverket.


Ja det är mycket paragrafer och information, jag har läst igenom det mesta jag kunnat googla mig till och det är därför jag ställer frågor i ett forum där människor förhoppningsvis har erfarenheter från liknande omständigheter.

Vi försöker alltså inte med något smart upplägg för att lura systemet, utan vi vill vara tillsammans så mycket som möjligt de närmsta året innan vi bosätter oss i Thailand.

 

Vi är inte intresserade av att få permanent uppehållstillstånd i Sverige.


Vi skulle kunna ansöka om uppehållstillstånd för besök direkt, men att få det förlängt verkar ju ganska svårt.. så isf så blir det Max 6månader i Sverige.

om vi kan börja med ett visum på 3 månader och sedan försöka förlänga från Sverige skulle vi teoretiskt sett kunna få 9 månader tillsammans.

 

Det är detta jag är ute efter att få lite klarhet i då det jag läst inte ger mig några definitiva svar på om det går att göra så eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev ThailandNovise:

Det just det som är svårt. Lättare att söka om uppehållstillstånd direkt. Men väntetiderna........

Tack för svar!

så av erfarenhet vet du att det är svårt få beviljat uppehållstillstånd för besök om man är på plats i Sverige med turistvisum?

Link to comment
Dela på andra sajter

Inlagd (ändrad)

Kom över en intressant fråga på lawline:

https://lawline.se/answers/har-ens-flickvan-som-endast-ar-besokare-i-sverige-ratt-att-stanna-har

 

Citat

En utlänning som vill ha uppehållstillstånd i Sverige ska som utgångspunkt ha ansökt om och beviljats ett sådant tillstånd före inresan i landet. En ansökan om uppehållstillstånd får inte bifallas efter inresan (5 kap 18 § UtlL). En ansökan om uppehållstillstånd som avser förlängning av ett pågående besök eller en annan tidsbegränsad vistelse i Sverige får dock bifallas trots att utlänningen vistas här, om det finns vägande skäl för förläning av vistelsetiden (5 kap 19 § UtlL). Detta innebär, att om din flickvän lämnat in en ansökan om förlängning av sitt besök innan hennes visa har gått ut, har hon rätt att stanna i Sverige tills Migrationsverket fattat ett beslut.

 

Denna tolkning skulle isf betyda att man kan ansöka om uppehållstillstånd för besök under tiden man är på besök med besöksvisum, och samtidigt ha rätt att stanna i landet tills beslut är fattat.

 

edit:

Det förtäljer dock inte om utfallet av en sådan ansökan skulle vara svårare eller lättare eller på lika premisser som om man skulle göra ansökan från Thailand.

Ändrades av ofan
Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong
7 timmar sedan, skrev ofan:

Kom över en intressant fråga på lawline:

https://lawline.se/answers/har-ens-flickvan-som-endast-ar-besokare-i-sverige-ratt-att-stanna-har

 

 

Denna tolkning skulle isf betyda att man kan ansöka om uppehållstillstånd för besök under tiden man är på besök med besöksvisum, och samtidigt ha rätt att stanna i landet tills beslut är fattat.

 

edit:

Det förtäljer dock inte om utfallet av en sådan ansökan skulle vara svårare eller lättare eller på lika premisser som om man skulle göra ansökan från Thailand.

Problemet i detta fall blir väl att uppfylla "om det finns vägande skäl för förläning av vistelsetiden". 

Det är en soppa hela alltihop. Svårt att tolka. 

 

Förmodligen går det fort att avgöra om det finns vägande skäl. Ett ytterligare sätt att förlänga denna kortare tid borde vara att överklaga.

 

Utfallet lär nog vara lika oavsett om du söker från utlandet eller från Sverige. Dvs. beroende på vilken handläggare du får. Sedan har man alltid möjlighet att överklaga. De ärenden du inte får söka från Sverige kommer de inte att behandla om de är gjorda från fel ställe. Såvitt inte vägande skäl finns.

 

Skulle dessutom tro att det är svårt att få ett vettigt svar från migrationsverket. Att prova maila dom kan kanske ge något. 

Migrationsöverdomstolen lär väl vara bäst skickade att svara på detta men tvivlar att de svarar på frågor. 

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är lite störande att det ska vara så jävla krångligt, samtidigt som allt pack från skitländer i eu kan komma och gå som dom vill utan några krav över huvudtaget. :bitter: 😂

  • Ge karma 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Var länge sedan nu men vi har vi flertal tillfällen först sökt shengenvisa för att sedan förlänga genom att söka upphållstillstånd för besök.

 

i bland bifall och ibland avslag.

 

någon gång har bifall kommit innan och ibland efter hemresa och likaså för avslag.

 

vi har sedan vi något tillfälle fått rätta myndigheter då vi fått avslag på shengenvisa då vi fick som svar att personen i fråga bevistat Sverige genom overstay. Då gäller det att ha koll på gamla besked från myndigheter och när personen lämnat Sverige.

 

enis

  • Ge karma 3

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Har min syster son som tog sin tjej till Svedala för nått år sedan, detta gäller man kan bara få 3 månaders turistvisa från Thailand,
Och att förlänga den med 3 månader i sverige går utan problem, men då måsta man ansöka om upphållstillstånd och bara för att man får det får dom inte jobba, dom har bara bytt namn på turistvisums förlängning i sverige till upphållstillstånd

 

Då jag har kollat upp detta då jag planerar att ta hit min fru i aug, och många säger samma sak.
Så jag tar hit henne på 3 månaders T-visa för att sedan förlänga med 3 U-visa, personligen kommer jag inte åka ner utan kommer skicka en inbjudan till henne med rek.Brev, sedan får hon gå till visabutiken som ligger i samma byggnad som ambasaden.
Där får hon ta hjälp med översättningar samt vilka papper hon behöver samt så får dom hjälpa henne med försäkring, flygbiljetten köper jag när visat är klart.

Ändrades av Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Nerike:

Har min syster son som tog sin tjej till Svedala för nått år sedan, detta gäller man kan bara få 3 månaders turistvisa från Thailand,
Och att förlänga den med 3 månader i sverige går utan problem, men då måsta man ansöka om upphållstillstånd och bara för att man får det får dom inte jobba, dom har bara bytt namn på turistvisums förlängning i sverige till upphållstillstånd

 

Då jag har kollat upp detta då jag planerar att ta hit min fru i aug, och många säger samma sak.
Så jag tar hit henne på 3 månaders T-visa för att sedan förlänga med 3 U-visa, personligen kommer jag inte åka ner utan kommer skicka en inbjudan till henne med rek.Brev, sedan får hon gå till visabutiken som ligger i samma byggnad som ambasaden.
Där får hon ta hjälp med översättningar samt vilka papper hon behöver samt så får dom hjälpa henne med försäkring, flygbiljetten köper jag när visat är klart.

 

Kan du visa på att det hetat  turistvisums förlängning i sverige på annat håll än runt stenbordet 😉... måste vara före Schengensamarbetet då

 

Enis 

  • Ge karma 1

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Enis:

 

Kan du visa på att det hetat  turistvisums förlängning i sverige på annat håll än runt stenbordet 😉... måste vara före Schengensamarbetet då

 

Enis 

Det hette tillfälligt uppehållstillstånd, 90 dagar efter visumet och då åkte vi till migrationsverket i Solna och ansökte där, blev beviljat vid samma besök.

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev Enis:

 

Kan du visa på att det hetat  turistvisums förlängning i sverige på annat håll än runt stenbordet 😉... måste vara före Schengensamarbetet då

 

Enis 

Så här står det på Migrationsverkets hemsida


Du som vill besöka Sverige längre tid än 90 dagar ska ansöka om ett uppehållstillstånd för besök. Om du befinner dig i Sverige och vill förlänga ditt besök så att det sammanlagt blir längre än 90 dagar ska du också ansöka om uppehållstillstånd för besök.

 

När mitt ex. var på besök för ett antal herrans år sedan då sökte man turistvisa (90 dagr) på ambassaden, och förlängde den med 90 dagar hos Migrationsverket i Örebro, då hette det turistvisa och inget annat, samma visa fast en förlängning på 90 dagar.


Om man nu ansöker om 90 dagars besökvisa/turistvisa på ambassaden i Bangkok och hon har kommit till Sverige, om man nu vill förlänga den på Migrationsverket i Örebro då kommer den heta uppehållstillstånd för besök men hon kommer inte få jobba fast alla som upphållstillstånd får jobba, därför lägger dom till för besök efter uppehållstillstånd allt för göra det krånligt, och mer avgiftspengar till staten så att dom kan bygga fotbollshall i Vivalla som dom sedan bränner ner, som tack att dom har fått en fotbollshall.

 

Ändrades av Nerike
  • Ge karma 1

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

ThailandNovise
58 minuter sedan, skrev Nerike:

Så här står det på Migrationsverkets hemsida


Du som vill besöka Sverige längre tid än 90 dagar ska ansöka om ett uppehållstillstånd för besök. Om du befinner dig i Sverige och vill förlänga ditt besök så att det sammanlagt blir längre än 90 dagar ska du också ansöka om uppehållstillstånd för besök.

 

När mitt ex. var på besök för ett antal herrans år sedan då sökte man turistvisa (90 dagr) på ambassaden, och förlängde den med 90 dagar hos Migrationsverket i Örebro, då hette det turistvisa och inget annat, samma visa fast en förlängning på 90 dagar.


Om man nu ansöker om 90 dagars besökvisa/turistvisa på ambassaden i Bangkok och hon har kommit till Sverige, om man nu vill förlänga den på Migrationsverket i Örebro då kommer den heta uppehållstillstånd för besök men hon kommer inte få jobba fast alla som upphållstillstånd får jobba, därför lägger dom till för besök efter uppehållstillstånd allt för göra det krånligt, och mer avgiftspengar till staten så att dom kan bygga fotbollshall i Vivalla som dom sedan bränner ner, som tack att dom har fått en fotbollshall.

 

https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Besoka-Sverige/Besoka-Sverige-langre-an-90-dagar.html

 

Japp, lika bra att söka 6 månader på en gång. Och inte överraskas om de beviljar kortare tid.

 

....

För besök av en partner i Sverige kan uppehållstillstånd för besök ges så att den sammanlagda vistelsen uppgår till sex månader.

 

Hur långt uppehållstillstånd som kan ges bedöms utifrån omständigheterna i varje enskilt fall

....

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev ThailandNovise:

https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Besoka-Sverige/Besoka-Sverige-langre-an-90-dagar.html

 

Japp, lika bra att söka 6 månader på en gång. Och inte överraskas om de beviljar kortare tid.

 

....

För besök av en partner i Sverige kan uppehållstillstånd för besök ges så att den sammanlagda vistelsen uppgår till sex månader.

 

Hur långt uppehållstillstånd som kan ges bedöms utifrån omständigheterna i varje enskilt fall

....

Skillnaden är att 90 dagars visa går fortare att få, handlingstiden tar mycket längre om man söker 180 dagars visa. Så därför söker man bara 90 dagars visa på ambassaden, och resten i Svedala

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Jan Peter Hultgren

Först gången min fru var i Sverige så sökte vi besöksvisum 90 dagar och förlängde det 90 dagar på Mig.verket i Norrköping. Andra gången 90 dagar besöksvisum men vi var bara i Sverige 1,5 månad då jag jobbade i Thailand. 3 gången fick hon ett ettårigt multiple visum, men fick bara vara i Sverige totalt 180 dagar på det, men det blev en del resor fram och tillbaka under dessa 180 dagar då jag då också jobbade i Thailand.

 

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jan Peter Hultgren

Nu har frugan uppehållstilstång-, men vi är just nu i Malaysia då jag jobbar här. Men åker till Sverige i April efter en vecka i Pattis för att förnya körkortet.

  • Ge karma 5
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2024-02-01 at 14:12, skrev Nerike:

Så här står det på Migrationsverkets hemsida


Du som vill besöka Sverige längre tid än 90 dagar ska ansöka om ett uppehållstillstånd för besök. Om du befinner dig i Sverige och vill förlänga ditt besök så att det sammanlagt blir längre än 90 dagar ska du också ansöka om uppehållstillstånd för besök.

 

När mitt ex. var på besök för ett antal herrans år sedan då sökte man turistvisa (90 dagr) på ambassaden, och förlängde den med 90 dagar hos Migrationsverket i Örebro, då hette det turistvisa och inget annat, samma visa fast en förlängning på 90 dagar.


Om man nu ansöker om 90 dagars besökvisa/turistvisa på ambassaden i Bangkok och hon har kommit till Sverige, om man nu vill förlänga den på Migrationsverket i Örebro då kommer den heta uppehållstillstånd för besök men hon kommer inte få jobba fast alla som upphållstillstånd får jobba, därför lägger dom till för besök efter uppehållstillstånd allt för göra det krånligt, och mer avgiftspengar till staten så att dom kan bygga fotbollshall i Vivalla som dom sedan bränner ner, som tack att dom har fått en fotbollshall.

 

Om man söker ett visum för att besöka någon i Sverige som också ska vara garant för uppehället så har det väl så länge jag kommer ihåg hetat besöksvisum eller visum för att besöka släkt och vänner. Turistvisum söker man väl utan garant på egna meriter?

  • Ge karma 2

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Mankan:

Om man söker ett visum för att besöka någon i Sverige som också ska vara garant för uppehället så har det väl så länge jag kommer ihåg hetat besöksvisum eller visum för att besöka släkt och vänner. Turistvisum söker man väl utan garant på egna meriter?

Visst är det väl så. En thailändsk medborgare behöver inte ha någon garant för att besöka Sverige. Om vederbörande uppvisar ekonomiska medel mm. Precis som  när vi åker till Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...