Jump to content
IGNORERAD

Sanningen om den "Nya Thai-skatten".

Captain Morgan

Recommended Posts

Captain Morgan

Vi svenskar som bor i Thailand och skickar över pensionen hit, är vi skyldiga att deklarera här enligt Thailändsk lag?
Svar: Ja, om vi vistas i Thailand i 180 dagar eller längre per kalenderår. 

Måste vi betala skatt på pensionen i Thailand?
Svar: Nej, inte om vi kan uppvisa kvitto (på engelska) från svenska skatteverket att vi har betalat skatt på pensionen i Sverige.
         Det är skattebetalaren som besitter bevisbördan, inte thailändska skatteverket.

• Ge karma 4
Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Jag har tolkat det som att om man har ett AF konto i Sverige där man betalar 30% skatt på sina realiserade vinster redan, även om man då behöver deklarera detta i Thailand så kommer man inte behöva betala mer skatt på detta pga dubbelbeskattnings avtalet.

Gäller detta även en Kapitalförsäkring? beskattningen sker ju annorlunda då det är runt 1% skatt på hela innehavet och inte bara på vinsten.

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...
Captain Morgan
On 2024-11-14 at 17:54, skrev ofan:

Jag har tolkat det som att om man har ett AF konto i Sverige där man betalar 30% skatt på sina realiserade vinster redan, även om man då behöver deklarera detta i Thailand så kommer man inte behöva betala mer skatt på detta pga dubbelbeskattnings avtalet.

Gäller detta även en Kapitalförsäkring? beskattningen sker ju annorlunda då det är runt 1% skatt på hela innehavet och inte bara på vinsten.

Har ingen aning om vad som gäller specifikt för Kapitalförsäkringar. Generellt är det så att om man har betalat skatt i ursprungslandet så behöver man inte betala skatt i Thailand men om skatten är högre i Thailand så har de rätt att ta ut mellanskillnaden om de väljer att göra så. Det är så det fungerar i Sverige, om man har utländska utdelningsaktier med en källskatt på exempelvis 15% (USA) så lägger svenska Skatteverket på 15% extra så man betalar 30% utdelningsskatt enligt svenska regler.

Dela på andra sajter

Captain Morgan

Fick nyligen följande mail från min Thai bank (Kbank), precis som många andra:

The CRS aims to combat tax evasion by individuals residing outside Thailand and to ensure compliance with international taxation standards. In light of these requirements, we kindly request your cooperation in completing the following steps:
       1. complete and sign the attached forms, which include:
           1.1 FATCA/CRS Individual Self-Certification,
           1.2 IRS Form W-9 (if applicable), and
           1.3 IRS Form W-8BEN (if applicable);
       2. provide a certified true copy of your passport; and
       3. return the completed forms and document(s) abovementioned to us by email at K-CustomerFATCACRSUpdate@kasikornbank.com no later than December 20, 2024.

Finns det fortfarande hopp om en U-turn?

Benjamin spyr galla över detta och förklarar vad som gäller i sin senaste Youtube video.

https://www.youtube.com/watch?v=wH9kQZBOV-4

Ändrades av Captain Morgan
  • Ge karma 1
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev Scandinaviancorner:

Blir det dubbelbeskatning eller inte ? jag fattar inte ett skit va han svartskallen säger 

Har du skaffat ytterligare ett Facebook konto eller är det nån som jävlas?

Fick nyss en förfrågan från dig.

Dela på andra sajter

Captain Morgan
1 timme sedan, skrev Scandinaviancorner:

Blir det dubbelbeskatning eller inte ? jag fattar inte ett skit va han svartskallen säger 

Svenska dubbelbeskattningsavtalet med Thailand säkerställer att vi aldrig betalar dubbel skatt för pengar vi skickar till Thailand, vi betalar slutligen antingen skatt i Sverige eller i Thailand. 

Vad han säger om pensionen, som jag förstår det, är att pension från stats- eller kommunal-anställning beskattas endast i Sverige (Artikel 18, 2.a) men för pension från privatanställning (Artikel 21, Annan inkomst) ska vi endast betala skatt i Thailand enligt följande (från 22:20 i videon):
1. Vi måste först betala skatt i Sverige på pensionen (jag betalar SINK).

2. Allt vi skickar över till Thailand av det som är kvar måste vi inkomstdeklarera och betala skatt på i Thailand.

3. Enligt skatteavtalet kan vi därefter begära av svenska skatteverket att få tillbaka den skatt vi har betalat i Sverige.

Han hänvisar till artikel 18 och 21 i avtalet:
Artikel 18
Offentlig tjänst

2. a) Pension, som betalas av, eller från fonder inrättade av, en avtalsslutande stat, dess politiska underavdelningar eller lokala myndigheter till fysisk person på grund av arbete som utförts i denna stats, dess politiska underavdelningars eller lokala myndigheters tjänst, beskattas endast i denna stat.

Artikel 21
Annan inkomst 1.
1. Inkomst, som person med hemvist i en avtalsslutande stat förvärvar och som inte behandlas i föregående artiklar av detta avtal, beskattas endast i denna stat, oavsett varifrån inkomsten härrör.

• Ojojoj 1
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
5 timmar sedan, skrev rolba:

Har du skaffat ytterligare ett Facebook konto eller är det nån som jävlas?

Fick nyss en förfrågan från dig.

Yes har två nu

Dela på andra sajter

Captain Morgan

Tidigare skrev jag att vi inte behöver betala skatt i Thailand på vår svenska pension om vi kan uppvisa kvitto (på engelska) från svenska skatteverket att vi har betalat skatt på pensionen i Sverige. Det är information jag fått från annat håll men som enligt den senaste videon från Expattax Thailand är felaktigt och jag vet faktiskt inte vad som gäller. Ska försöka kolla upp saken med svenska Skatteverket. Vilken jävla soppa.

Enligt videon gäller istället:

1. Vi måste först betala skatt i Sverige på pensionen (jag betalar SINK).

2. Allt vi skickar över till Thailand av det som är kvar måste vi inkomstdeklarera och betala skatt på i Thailand.

3. Enligt skatteavtalet kan vi därefter begära av svenska skatteverket att få tillbaka den skatt vi har betalat i Sverige.

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

Captain Morgan
1 timme sedan, skrev Surin P3:

Man ska inte tro på allt nonsens man läser på nätet.

Jag fick det från ett dokument utgivet av Thailändska skatteverket men det kan kanske vara så att vårt DTA åsidosätter 

vad som beskrivs av dem. Du kanske vet vad som gäller.

image.png.86dcf8ed5b76c823a96a48742cf5260a.png

Dela på andra sajter

Captain Morgan

Så här skriver svenska skatteverket om beskattning av svensk pension för utlandsboende svenskar:

SINK på pension

Bor du i ett annat land och får pension från Sverige ska du betala skatt i Sverige på den svenska pensionen.
Vilken skatt du ska betala beror på om du är obegränsat eller begränsat skattskyldig.

https://www.skatteverket.se/privat/internationellt/bosattutomlands/sinksarskildinkomstskattforutomlandsbosatta/sinkpapension.4.6fdde64a12cc4eee23080002614.html

Dela på andra sajter

Problemet med allt detta är att det här handlar om Thailand.

Och till råga på det en statlig myndighet.

Och toppen på allt ett skatteverk.

När det blir ett tydligt krav för att kunna bo i landet, så kommer de flesta masa sig till skatteverket.

Innan dess, så kommer det inte att hända och de verkar inte vara helt säkra på vad de vill ännu heller.

Helt klart är att "nätet" innehåller propaganda ifrån många håll och vi ska inte tro på allt. Inte ens skatteverkets egenhändigt gjorda Power Point presentationer egentligen.

De problem jag haft med skatteverk i Thailand ger mig avsmak. De kom till exempel hem till oss i ungefär fem år, varje år i hotfulla tag i en pickis full med uniformer och försökte skrämma oss till att betala skatt. 

I hela fem år efter att vi eliminerat vårt ena företag.

Dessa individer är såna vi alla känner igen. Uniform och hybris.

Men vill man vara överentusiastisk och älskar att betala skatt, så är det väl bara att gå till lokala skatteverket och försöka börja betala skatt. Inget konstigt med det.

• Ge karma 2
  • Bullseye 1
Dela på andra sajter

Captain Morgan
1 timme sedan, skrev Surin P3:

Men vill man vara överentusiastisk och älskar att betala skatt, så är det väl bara att gå till lokala skatteverket och försöka börja betala skatt. Inget konstigt med det.

Jag deklarerade i 10 års tid när jag jobbade i Bangkok. Det var länge sedan men jag hade inget val och jag tror att det blir detsamma nu för oss faranger som bor här, vi kommer inte undan och de kan gå tillbaka och granska oss 5 år bakåt i tiden. Här på Soien har de plågat den namnlösa bilverkstan med skattekrav i många år, vet inte om några pengar har bytt fickor men de dyker upp varje år. Med den här tråden hoppades jag att någon skulle ha kunskap och hjälpa till att reda ut begreppen men jag har kammat noll, ingen kan ett skit om det här.

Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Captain Morgan:

Jag deklarerade i 10 års tid när jag jobbade i Bangkok. Det var länge sedan men jag hade inget val och jag tror att det blir detsamma nu för oss faranger som bor här, vi kommer inte undan och de kan gå tillbaka och granska oss 5 år bakåt i tiden. Här på Soien har de plågat den namnlösa bilverkstan med skattekrav i många år, vet inte om några pengar har bytt fickor men de dyker upp varje år. Med den här tråden hoppades jag att någon skulle ha kunskap och hjälpa till att reda ut begreppen men jag har kammat noll, ingen kan ett skit om det här.

Att deklarera när man jobbar här är helt annorlunda.

Det har inget med dagens situation att göra.

Jag kommer vänta med allt som har med detta att göra tills Royal Gazette tydligt kräver att vi måste deklarera eller tills jag får personligt brev om det.

Jag baserar inte mina handlingar på opersonliga och lösa rykten på nätet.

• Ge karma 1
  • Bullseye 1
Dela på andra sajter

Captain Morgan
2 minuter sedan, skrev Surin P3:

Jag kommer vänta med allt som har med detta att göra tills Royal Gazette tydligt kräver att vi måste deklarera eller tills jag får personligt brev om det.

Det låter bra. Jag väljer istället att förbereda mig för alla eventualiteter redan i år för att kunna utnyttja skatteavdragen om jag måste deklarera. 

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev Captain Morgan:

Det låter bra. Jag väljer istället att förbereda mig för alla eventualiteter redan i år för att kunna utnyttja skatteavdragen om jag måste deklarera. 

Hur ska du förbereda dig när ingen vet något om det?

• Ge karma 5
Dela på andra sajter

Captain Morgan
7 timmar sedan, skrev MickeN:

Hur ska du förbereda dig när ingen vet något om det?

Skattekoden har inte förändrats, alla dess dokument finns att ladda ner från Thailändska skatteverkets website. 

Vad som knölar till det för oss är tolkningen av dubbelbeskattningsavtalet där en del skatter tas ut av svenska skatteverket och andra skatter av det thailändska och även av båda för att man sedan ska ansöka om att få pengar tillbaka från den ena. Skattejurister borde skjutas!

Jag förbereder mig redan 2024 för när jag ska deklarera är det 2025 och för sent att skicka över pengar för taxeringsår 2024.
1. Först räknar jag ut vilka avdrag jag kan göra i deklarationen, vilket är olika för olika personer (grundavdrag, giftavdrag, barnavdrag, åldersavdrag etc.) Därefter skickar jag över pengar som jag vet att jag måste betala skatt på så att de matchar avdragen och blir därigenom skattefria.

2. I ett av Thai-skatteverkets dokument kan man läsa att det belopp man hade på sina bankkonton 31 december 2023 kan man skicka över när som helst till Thailand utan att behöva deklarera eller skatta för det. Jag har sparat undan slippen från "mina banker" vad jag hade på mina konton det datumet och kommer att skicka över dessa pengar när det passar mig, en del skickade jag över i dag men om jag har förstått rätt kan man skicka över dessa under 2025 och även senare år.

3. Svensk pension verkar ingen ha koll på hur den ska behandlas skattemässigt. Jag har precis börjat lyfta min pension och det blir endast 2 månaders pension för mig under 2024 så jag struntar i att skicka över några pensionspengar i år och på så vis skjuter jag det problemet framför mig.
4. En sak till som ingen verkar ha koll på är om svenska kredit/debit kort som används i Thailand ska räknas som överföring av kapital så de har jag slutat använda här tills vidare.

5. Jag har laddat ner de blanketter jag kommer att behöva för att fundera ut hur de ska fyllas i korrekt så att jag inte missar något. Allt finns på engelska 

förutom ansökan av Thai tax ID nummer, den är på Thai men jag lät Google translate översätta den till svenska så den är inga problem att fylla i.

6. Har även sparat undan en del andra dokument som jag kommer att behöva om jag vill skicka över årets aktieutdelningar innan året går ut. Dessa är redan beskattade i USA till 15% och jag behöver endast bevisa detta för att slippa Thaiskatt, detta bevis (kvitto) kallas för "tax credit".

7. Det finns kanske mer man kan göra men min målsättning är i alla fall att göra allt själv. Det är en skam om det ska vara så krångligt att en pensionär inte kan klara av det själv men det är ju typiskt byråkrater att krångla till det så ingen ska begripa. Fastnar jag får jag väl ta det med det lokala skattekontoret.

På andra sociala plattformar verkar Thaiskatteproblemet diskuteras frekvent, främst av Aussies, Engelsmän och Amerikaner men här är det tyst, varför?

Hoppas fortfarande på en U-turn även om det ser mörkt ut.

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

Captain Morgan

Härifrån kan ni ladda ner skatteavtalet mellan Thailand och Sverige.

https://www.rd.go.th/english/766.html

Dela på andra sajter

Captain Morgan

Hurra! Äntligen något positivt vad gäller beskattning av vår svenska pension:

Ni tycker kanske att det är hoppigt fram och tillbaka men så blir det när man söker efter fakta, man hamnar ibland fel och i återvändsgränder men om man inte ger upp så kommer man rätt till slut. Jag har läst igenom skatteavtalet mellan Sverige och Thailand igen och även sökt vidare information hos svenska skatteverket och kan inte se annat än att Carl Turner på Expattax Thailand har rätt i den senaste videon (lyssna inte på nysvensken utan på vad Carl säger från 22:20 i videon). Svensk pension från arbete inom stat och kommun ska endast beskattas i Sverige. Svensk pension från arbete inom det privata näringslivet ska endast beskattas i Thailand. Detta är positivt då den Thailändska skatten är betydligt lägre än den svenska och om avdragen utnyttjas fullt ut blir skatten ännu mindre.  

Summering: Nu tycker jag att vi äntligen hittat rätt. Jag har svensk pension från näringslivet som jag skickar över till Thailand och kommer att skaffa Thai-TIN och deklarera i Thailand för att därefter kräva tillbaka betald pensionsskatt (SINK) från det svenska skatteverket med hänvisning till Artikel 21 punkt 1 i skatteavtalet. De kan komma att begära bevis (kvitto) på att jag har betalat skatt i Thailand och då fixar jag fram det och även bifogar min deklarationsblankett. Om de sätter sig på tvären tar jag upp kampen, vilket inte är första gången. Var och en av er får naturligtvis göra som ni vill.

1. Från Carls video.

image.png.d4e5b3d0be8e6a241722cdfbc54a1b07.png

2. Från skatteavtalet (Svensk pension från arbete inom det privata näringslivet behandlas ingenstans i avtalet och hamnar således under Annan inkomst).

Artikel 21
Annan inkomst
1. Inkomst, som person med hemvist i en avtalsslutande stat (Thailand) förvärvar och som inte behandlas i föregående artiklar av detta avtal, beskattas endast i denna stat (Thailand), oavsett varifrån inkomsten härrör.

3. Från svenska skatteverket (Om man läser på rätt ställe så står det att skatteavtal i vissa fall kan göra att skatt inte ska betalas i Sverige, kursiverat).

SINK på pension

Bor du i ett annat land och får pension från Sverige ska du betala skatt i Sverige på den svenska pensionen. Vilken skatt du ska betala beror på om du är obegränsat eller begränsat skattskyldig.

Obegränsad skattskyldighet

Du är obegränsat skattskyldig i Sverige om du har flyttat härifrån men fortfarande har väsentlig anknytning hit (t.ex. har en bostad inrättad för året-runt-bruk eller en fastighet i Sverige). Du är också obegränsat skattskyldig i Sverige om du anses vistas här stadigvarande. Då betalar du skatt på din pension enligt vanliga beskattningsregler. Du ska då lämna inkomstdeklaration i Sverige.
Observera att även om du betraktas som obegränsat skattskyldig i Sverige kan vissa inkomster helt eller delvis komma att beskattas i annat land. Detta beror bland annat på bestämmelser i skatteavtal.

Begränsad skattskyldighet

Om du är begränsat skattskyldig ska du betala särskild inkomstskatt för utomlands bosatta (SINK) på din pension. Det är en definitiv skatt på 25 procent, och du behöver inte deklarera din inkomst. Utbetalaren gör avdrag för skatten innan pensionen betalas ut till dig.
Även för begränsat skattskyldiga kan svensk beskattning påverkas av skatteavtal.

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

• 1 månad senare...
Captain Morgan
On 2024-12-03 at 10:12, skrev Captain Morgan:

Svensk pension från arbete inom stat och kommun ska endast beskattas i Sverige. Svensk pension från arbete inom det privata näringslivet ska endast beskattas i Thailand. Detta är positivt då den Thailändska skatten är betydligt lägre än den svenska och om avdragen utnyttjas fullt ut blir skatten ännu mindre.  

Har ringt skatteverket i Sverige igen för att vara helt säker på vad som gäller med skatt på pensionen och fick till slut tag på en kvinna som är kunnig i såväl SINK som skatteavtalet med Thailand. Hon säger att vi endast ska betala SINK i Sverige och inte betala någon skatt på vår pension i Thailand. Såväl Carl Turner som nysvensken har fel påstår hon och hänvisar till Artikel 21 punkt 3 i skatteavtalet som åsidosätter  punkt 1 som de har hänvisat till. På frågan om hon är helt säker svarade hon "100 procent säker, det är inte första gången den här frågan kommer upp ".

I artikel 21, punkt 1 säger man att endast Thailand kan beskatta inkomst som inte nämns i någon av de tidigare artiklarna (pension från arbete inom det privata näringslivet) men i punkt 3 säger man sedan att Sverige har rätt att strunta i punkt 1 för att beskatta denna inkomst. Vilka jävla jurister! Nu vet vi i alla fall det, ännu en pusselbit på plats i skattepusslet.

image.png.95167291931491d54e3698ae413b0c61.png

• Ge karma 5
Dela på andra sajter

lasseiudon

Tack för allt arbete du lägger ner på detta. Jag planerar dock att sitta still i båten och själv inte göra någon ansats att deklarera, vill Thailand ha en deklaration av mig får dom fråga efter den först. Blir nog enklast så.

• Ge karma 3
Dela på andra sajter

Captain Morgan
34 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Jag planerar dock att sitta still i båten och själv inte göra någon ansats att deklarera, vill Thailand ha en deklaration av mig får dom fråga efter den först.

Jag väljer istället att försöka förstå hur allt hänger ihop och förbereda mig så långt jag kan. Vill inte stå med kuken i kläm den 31 mars utan att ens veta hur man skaffar Thai-TIN eller vilka blanketter man ska fylla i samt vilka bilagor de förväntar sig för att sedan få böter och skönstaxeras. Om det är några myndigheter som jag absolut inte vill få problem med här så är det skattemyndigheten och Imm. Läste just nedanstående artikel och tror inte längre på en U-turn men om de skulle backa fem i tolv så blir ingen gladare än jag.

image.png.b5d3e40b071a93c6bacae5c5b4d7db96.png

New Revenue Department Director-General Mr. Pinsai Suraswadi, on Thursday, invited taxpayers

to file required PND 90 and 91 forms by March 31st, 2025. Those filing electronically may do so

before April 8th, 2025. This includes foreigners who have been resident in Thailand for over

180 days in 2024 with income to declare, including remitted income from abroad.

(Source: Siam Rath and Bangkok Post)

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...