Jump to content
IGNORERAD

Sanningen om den "Nya Thai-skatten".


Captain Morgan

Recommended Posts

Captain Morgan

 

Efter att ha läst överskrifterna i media gick jag i taket som många andra angående skatteförändringen i Thailand men faktum förefaller vara att de flesta av oss svenskar som bor här inte berörs alls medan andra sannolikt endast berörs lite grann. Många artiklar i media är antingen klantigt skrivna eller rent av felaktiga och skapar obefogad panik.

 

Så här ligger det till om jag har förstått rätt efter en rejäl Rom & Cola  samt lite efterforskningar:
Vi som bor här permanent har trott att vi har varit befriade från skatt på inkomster från utlandet men det har vi egentligen inte varit. Thailands nuvarande skattelagstiftning säger att den som är permanent bosatt i Thailand (Thai och utlänningar) undantas från att betala skatt på inkomster från utlandet om dessa förs in i Thailand minst ett år efter att de har intjänats. Detta kryphål har utnyttjats starkt av förmögna Thailändare medan vi faranger har varit ovetandes och inte heller har kontrolleras. Vem som i h-e har skapat en sådant fantastiskt kryphål kan vi bara gissa. Vad som nu introduceras i Thailand är i princip Svensk skattelagstiftning pre-ISK med skillnaden att skattesatsen blir 15% (lika USA) istället för Sveriges 30%.


Vi som bor här 183+ dagar om året kommer att tvingas betala 15% skatt på följande inkomster från utlandet (om de inte redan beskattas utomlands):
1. Kapitalvinster från försäljning av fastigheter, aktier, obligationer, fonder, kryptovalutor etc.
2. Räntor från sparkonton, obligationer, P2P lån etc.
3. Inkomst från uthyrning av fastighet/bostad.
4. Utdelning från aktier och fonder (dessa faller bort direkt eftersom de redan beskattas genom källskatt i landet där de är registrerade).
5. Pension (faller bort direkt eftersom vi redan betalar SINK eller annan typ av skatt på svensk pension).
6. Inkomst från arbete är oklart men principen är att man ska betala skatt där man bor permanent, inte nödvändigtvis är där man jobbar. I Thailand kan det möjligtvis drabba de som pendlar till jobb i Dubai, Saudi, Kina etc. (Precis som de som bor i Sverige men jobbar i Danmark eller Norge och betalar skatt i Sverige).

Är detta verklighet eller endast en ny impulsiv Thai-illusion?
Vet inte exakt hur allt kommer att falla på plats då Thailändare är mästare på att vända på en femöring. Min gissning är dock att det kommer att genomföras då det handlar om att uppdatera den Thailändska skattelagstiftningen till att närma sig en internationell standard men istället för att vår första deklaration här ska lämnas in år 2025 för inkomstår 2024 så kan det möjligtvis skjutas upp ett år men knappast längre än så. Vi kommer sannolikt att uppmanas och kanske även tvingas till att skaffa ett Thai-TIN (Tax Identification Number). Skulle inte förvåna om det tillkommer en rad på TM7 (Visa extension) där vi ska skriva in vårt Thai-TIN.

Hur kan man förbereda sig?
Det enda som påverkar mig personligen är kapitalvinster från försäljning av utländska aktier, obligationer och fonder. Under resten av 2023 kommer jag att sälja alla aktier, obligationer och fonder som har gått med vinst för att en vecka senare köpa tillbaka de jag vill ha kvar långsiktigt. Kapitalvinsterna för dessa försäljningar hamnar då på inkomstår 2023 och jag väntar en vecka med återköpen eftersom jag inte vill ha försäljningarna och återköpen på samma slip. Därefter blir det inga fler försäljningar och således ingen Thaiskatt alls eftersom jag redan betalar källskatt på aktieutdelningar och obligationsräntor. Jag kommer inte att skaffa ett Thai-TIN förrän jag tvingas då vi inte säkert vet hur förändringarna kommer att utvecklas, hoppas på en skrotning eller åtminstone en försening.

Risker
Det finns en risk att förändringen i Thailands skattelagstiftning i vissa fall kommer att skapa dragkamper om individers skattepengar mellan den svenska och thailändska skattemyndigheten. 

Rätta mig gärna, jag kan ju ha missat något. 
Väntar med spänning på TMxx "New tax declaration for alien".

 

 

Ändrades av Captain Morgan
  • Ge karma 5
Link to comment
Dela på andra sajter

Ny videoo om situationen . Slutsats TiT. Vi får se vad det tar vägen. Ju mer information desto mer frågor och förvirring.

 

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
22 minuter sedan, skrev p125:

Ny videoo om situationen . Slutsats TiT. Vi får se vad det tar vägen. Ju mer information desto mer frågor och förvirring.

 

 

Utmärkt video som återigen visar att det skapas en miljon frågor varje gång Thai gov ska introducera något nytt som har med faranger att göra. Thaiarna vill både ha kakan och äta den. Nya regler slutar ofta med en U-turn och därefter total tystad men denna gång tror jag att det faktiskt blir något och att pensionärssvenskar kommer att klara sig fint. Värst blir det nog för de faranger som inte behövt betala någon skatt alls på sin pension då de flyttat till Thailand och långliggarkineserna kommer väl att storfuska som vanligt.
 

Nya Thairegler är ofta inte vad de verkar vara. Jag kollade upp Thai 10 års visum för aliens:
- Okay, jag sätter in 3 miljoner Baht på ett bankkonto så slipper jag Imm i 10 år.
- Nä, nä, nä så enkelt är det inte. Man måste fortfarande anmäla 90 dagars samt åka till Imm en gång om året för visa extension och dessutom omprövas visumet efter 5 år. Vad är meningen med att låsa upp 3 miljoner Baht när allt blir som vanligt?

 

.

  • Ge karma 6
Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Captain Morgan:

 

Utmärkt video som återigen visar att det skapas en miljon frågor varje gång Thai gov ska introducera något nytt som har med faranger att göra. Thaiarna vill både ha kakan och äta den. Nya regler slutar ofta med en U-turn och därefter total tystad men denna gång tror jag att det faktiskt blir något och att pensionärssvenskar kommer att klara sig fint. Värst blir det nog för de faranger som inte behövt betala någon skatt alls på sin pension då de flyttat till Thailand och långliggarkineserna kommer väl att storfuska som vanligt.
 

Nya Thairegler är ofta inte vad de verkar vara. Jag kollade upp Thai 10 års visum för aliens:
- Okay, jag sätter in 3 miljoner Baht på ett bankkonto så slipper jag Imm i 10 år.
- Nä, nä, nä så enkelt är det inte. Man måste fortfarande anmäla 90 dagars samt åka till Imm en gång om året för visa extension och dessutom omprövas visumet efter 5 år. Vad är meningen med att låsa upp 3 miljoner Baht när allt blir som vanligt?

 

.

Tror du inte att man får en större och vackrare stämpel i passet ens? Kanske även en snabbare kö för 90-dagars besöket.

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
51 minuter sedan, skrev Wangthong:

Tror du inte att man får en större och vackrare stämpel i passet ens? Kanske även en snabbare kö för 90-dagars besöket.

Skulle inte förvåna mig om de lyckas fylla två sidor i passet med en tjusig 10- års stämpel så man måste byta pass oftare.
En snabbare 90 dagars kö är nog inte att räkna med för de med en 10-åring i passet. Möjligen rabatterade limousine resor till golfbanan nu när Taksin är tillbaka. 

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Avsikten verkar vara att stoppa thai att ta hem utländska investeringar efter ett år obeskattat.

Att det stökar till det för utlänningar hade de väl ingen aaaning om...

 

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
10 timmar sedan, skrev audirs2:

Vet inte hur det står till med Finland men att Thailand går på knäna är solklart. Thai gov håller väl tummarna att visumfria kineser och indier ska lösa deras budgetproblem och inte bara skapa kulturellt kaos. Var på Suvarnabhumi för några veckor sedan. Osäker på antal kineser men där var massor av indier och endast ett fåtal vitingar.

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
4 timmar sedan, skrev p125:

Avsikten verkar vara att stoppa thai att ta hem utländska investeringar efter ett år obeskattat.

Att det stökar till det för utlänningar hade de väl ingen aaaning om...

 

Den här gubbarna verkar veta vad de talar om men många frågor återstår även för dem.
Thai tax dept. kommer sannolikt att få häcken full, så full att de tvingas försena hela rasket eller undanta oss faranger några år.

 

Ändrades av Captain Morgan
Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan

Här kommer nästa geniala idé från nya Thai gov:

Alla Thailändska medborgare över 16 år kommer att få 10,000 Baht insatta på Tao Pang digitala betalapp att spendera inom 6 månader och inom 4 kilometer från sina registrerade adresser (7-11 gnuggar händerna). Pengarna var tänkt att bli tillgängliga på appen i februari 2024 men det är nu uppskjutet till september 2024. Detta är ännu ett exempel på Thaitänk på högsta nivå då det föranlett till en ny debatt om verkligen rika medborgare ska inkluderas och ytterligare en debatt om hur rik en rik är. Denna gång slipper i alla fall vi att få myror i huvudet, inga gratispengar till faranger, inte ens långliggare. Kanske det är våra skattepengar de har tänkt använda till detta fenomenala röstfiske för slutnotan är beräknad till 560 miljarder Baht.

  • Ge karma 3
  • Haha 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan

Har fortsatt mina efterforskningar om den nya Thai-skatten för faranger. Det finns massor av olika gissningar på nätet och det är inte svårt att se hur Thai gov. nu grävt ett stort hål att själva falla ned i genom att publicera en stor förändring i skattelagstiftningen utan att först tänka igenom konsekvenserna. Är övertygad om att de kommer att få backa på en stor del av det som de hittills publicerat och vad slutresultatet än blir så kommer det sannolikt att vara fullt av kryphål som vi förhoppningsvis kan utnyttja. 

 

Mitt fokus kommer att vara på svenska 65 plussare som pensionerar sig i Thailand och jag håller just nu på att läsa igenom dubbelbeskattningsavtalet mellan Sverige och Thailand för jag tror knappast att det kommer att omförhandlas då Thailand har dubbelbeskattningsavtal med 61 olika länder, vilket skulle ta åratal att omförhandla.

 

Ändrades av Captain Morgan
  • Ge karma 5
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Captain Morgan:

Har fortsatt mina efterforskningar om den nya Thai-skatten för faranger. Det finns massor av olika gissningar på nätet och det är inte svårt att se hur Thai gov. nu grävt ett stort hål att själva falla ned i genom att publicera en stor förändring i skattelagstiftningen utan att först tänka igenom konsekvenserna. Är övertygad om att de kommer att få backa på en stor del av det som de hittills publicerat och vad slutresultatet än blir så kommer det sannolikt att vara fullt av kryphål som vi förhoppningsvis kan utnyttja. 

 

Mitt fokus kommer att vara på svenska 65 plussare som pensionerar sig i Thailand och jag håller just nu på att läsa igenom dubbelbeskattningsavtalet mellan Sverige och Thailand för jag tror knappast att det kommer att omförhandlas då Thailand har dubbelbeskattningsavtal med 61 olika länder, vilket skulle ta åratal att omförhandla.

 

Ser du nåt fall där en svensk 65 plussare skulle behöva skatta i Thailand för en inkomst som redan är beskattad i Sverige?

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
1 timme sedan, skrev apknug:

Ser du nåt fall där en svensk 65 plussare skulle behöva skatta i Thailand för en inkomst som redan är beskattad i Sverige?

Det är helt klart att vi endast kommer att skatta i ett av länderna för våra olika inkomster. Det är möjligt att vi kommer att skatta för en inkomst i Sverige, exempelvis allmän pension, men en annan i Thailand, exempelvis aktieutdelningar och ränteinkomster. Det är för tidigt att dra några slutsatser än men det kan bli en dragkamp mellan länderna om exempelvis tjänstepensionen, som var fallet i Portugal. 

  • Haha 1
Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Captain Morgan:

Det är helt klart att vi endast kommer att skatta i ett av länderna för våra olika inkomster. Det är möjligt att vi kommer att skatta för en inkomst i Sverige, exempelvis allmän pension, men en annan i Thailand, exempelvis aktieutdelningar och ränteinkomster. Det är för tidigt att dra några slutsatser än men det kan bli en dragkamp mellan länderna om exempelvis tjänstepensionen, som var fallet i Portugal. 

Allt ovan är redan reglerat i dubbelbeskattningsavtalet. 

 

Skillnaden som jag kan se är att Thailand vill beskatta kapitalvinst som tas in till Thailand om den inte redan beskattats utomlands. I.e skatteparadis som luxemburg eller nån karibisk ö. 

 

Dessa vinster skall man som svensk redan idag skatta för i Sverige, allt annat är skattebrott. 

 

Så de blir ingen Thaiskatt på dessa vinster heller. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan Thailand är klara med det, kommer det att ändras, varför bry sig nu, vänta och se, den dagen den sorgen 🍻😁

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
1 timme sedan, skrev apknug:

Allt ovan är redan reglerat i dubbelbeskattningsavtalet. 

Var skatten på tjänstepension ska betalas är inte hugget i sten. Vad som också är värt att tänka på är att om vi nu betalar svensk skatt på aktieutdelningar och ränteinkomster (30%) men istället kan välja att betala denna skatt i Thailand så är det sannolikt betydligt mer fördelaktigt. Avdragen i en Thailändsk deklaration är också mer fördelaktiga än i Sverige och kan göras för en hustru som inte arbetar, minderåriga barn som ska försörjas, skolor, försäkringar etc. Dessutom ett grundavdrag på Baht 195.000 för 65 plussare om jag har förstått rätt. Det finns säkert mer att gräva fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
38 minuter sedan, skrev pust:

varför bry sig nu, vänta och se, den dagen den sorgen

Vi vet som sagt inte hur detta kommer att sluta men om de inte ändrar någonting 😂 😂😂 så har en svensk pensionär som betalar SINK inget att oroa sig för. Thai gov. har ju publicerat att de endast ska beskatta pengar som skickas till Thailand och som inte har beskattats i det land de kommer ifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Captain Morgan:

Var skatten på tjänstepension ska betalas är inte hugget i sten. Vad som också är värt att tänka på är att om vi nu betalar svensk skatt på aktieutdelningar och ränteinkomster (30%) men istället kan välja att betala denna skatt i Thailand så är det sannolikt betydligt mer fördelaktigt. Avdragen i en Thailändsk deklaration är också mer fördelaktiga än i Sverige och kan göras för en hustru som inte arbetar, minderåriga barn som ska försörjas, skolor, försäkringar etc. Dessutom ett grundavdrag på Baht 195.000 för 65 plussare om jag har förstått rätt. Det finns säkert mer att gräva fram.

Har inget att göra med det nya förslaget.

 

Tjänstepension regleras i dubbelbeskattnings avtalet som enligt dig inte kommer att omförhandlas.

 

Flyttar man till Thailand och klipper all band med Sverige kan man efter 10 år också beskatta vissa kapitalvinster i Thailand redan idag. 

 

Inget nytt under solen.

 

Har svårt att se vare sig några faror eller lättnader med detta förslag.

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
2 timmar sedan, skrev apknug:

Skillnaden som jag kan se är att Thailand vill beskatta kapitalvinst som tas in till Thailand om den inte redan beskattats utomlands. I.e skatteparadis som luxemburg eller nån karibisk ö. 

 

Dessa vinster skall man som svensk redan idag skatta för i Sverige, allt annat är skattebrott. 

 

Kapitalvinster från skatteparadis behöver man inte betala skatt på bara för att man är svensk, man betalar skatt beroende på var man är permanent bosatt.

Är man permanent bosatt i Sverige och obegränsat skattskyldig där så ska man betala svensk skatt på all global inkomst🥵. Är man permanent bosatt i Thailand och är begränsat skattskyldig i Sverige så gäller andra regler☺️.

  • Haha 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt deras senaste uppdatering så är datumet flyttat till juli 2024 från 1 januari.

 

Personligen gissar jag att det kommer rinna ut i sanden. I alla fall denna gång.

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
12 minuter sedan, skrev apknug:

 

Tjänstepension regleras i dubbelbeskattnings avtalet som enligt dig inte kommer att omförhandlas.

Har svårt att se vare sig några faror eller lättnader med detta förslag.

Jag tror inte att dubbelbeskattningsavtalet kommer att omförhandlas men jag kan ju ha fel. De kan ju behålla det som det är men med tillägg.

För en svensk pensionär som betalar SINK och är bosatt i Thailand ser inte jag heller några direkta faror som förslaget ser ut just nu, annat än vid en större kapitalöverföring för att exempelvis köpa en condo. Större avdragsmöjligheter och eventuellt lägre beskattning av aktieutdelningar och ränteinkomster om dessa förs in i Thailand kan komma att innebära vissa lättnader, vi får invänta det slutgiltiga förslaget.

  • Haha 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
8 minuter sedan, skrev Surin P3:

Enligt deras senaste uppdatering så är datumet flyttat till juli 2024 från 1 januari.

 

Personligen gissar jag att det kommer rinna ut i sanden. I alla fall denna gång.

Att datumet flyttas från 1 jan 2024 till juli 2024 borde inte göra någon skillnad. Vi kommer ju ändå att behöva lämna in deklaration för inkomstår 2024.
Det bästa vore att skjuta upp det till 2025  eller helst för evigt.

  • Haha 1
Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Captain Morgan:

 

Kapitalvinster från skatteparadis behöver man inte betala skatt på bara för att man är svensk, man betalar skatt beroende på var man är permanent bosatt.

Är man permanent bosatt i Sverige och obegränsat skattskyldig där så ska man betala svensk skatt på all global inkomst🥵. Är man permanent bosatt i Thailand och är begränsat skattskyldig i Sverige så gäller andra regler☺️.

Nej, man är inte automatiskt skyldig att betala skatt på all global inkomst för att man är permanent bosatt och obegränsat skattskyldig i Sverige. 

 

Finns en rad undantag och begreppet permanent bosatt är okänt inom skatterätten.

 

 

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Captain Morgan:

Jag tror inte att dubbelbeskattningsavtalet kommer att omförhandlas men jag kan ju ha fel. De kan ju behålla det som det är men med tillägg.

För en svensk pensionär som betalar SINK och är bosatt i Thailand ser inte jag heller några direkta faror som förslaget ser ut just nu, annat än vid en större kapitalöverföring för att exempelvis köpa en condo. Större avdragsmöjligheter och eventuellt lägre beskattning av aktieutdelningar och ränteinkomster om dessa förs in i Thailand kan komma att innebära vissa lättnader, vi får invänta det slutgiltiga förslaget.

För nån som redan är skattskyldig i Thailand ser jag inga lättnader. Allt regleras redan idag i avtalet och förslaget tyder bara på att icke beskattade vinster ska beskattas. 

 

En kapitalöverföring för att köpa condo kan redan idag ifrågasättas iom globala AML regler och så länge pengarna är skattade kommer inte det nya förslaget att påverka detta heller..

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
32 minuter sedan, skrev apknug:

Nej, man är inte automatiskt skyldig att betala skatt på all global inkomst för att man är permanent bosatt och obegränsat skattskyldig i Sverige. 

 

Finns en rad undantag och begreppet permanent bosatt är okänt inom skatterätten.

 

Nu fick jag lära mig något nytt. Att en svensk medborgare inte behöver betala skatt på all global inkomst som obegränsat skattskyldig i Sverige. Känns tryggt att ha en skattekunnig med på tåget. Vilka är undantagen?

Permanent bosatt är mitt enkla amatöruttryck, minns inte hur skattejuristerna uttrycker sig.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...