Jump to content
IGNORERAD

Sanningen om den "Nya Thai-skatten".


Captain Morgan

Recommended Posts

11 timmar sedan, skrev Captain Morgan:

Vad jag minns så kopierar de första sidan i passet och long visat och så fyller man i några blanketter.

Personnummret är normalt inte längre ett TIN om man har flyttat ut från Sverige och är begränsat skattskyldig.

Vilket svenskt TIN har man som begränsat skattskyldig utflyttad svensk då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
4 timmar sedan, skrev apknug:

Vilket svenskt TIN har man som begränsat skattskyldig utflyttad svensk då?

För att förtydliga med mer text så betalar man normalt skatt där man är permanent bosatt men det finns undantagsfall och överenskommelser som gör att man faktiskt kan betala skatt i flera länder samtidigt. Exempelvis skatt på kapitalvinster i ett land, skatt på aktieutdelningar i ett annat och skatt på pension i ett tredje, vilket möjligen kan medföra att man har flera TIN men sannolikt endast en skattehemvist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
6 timmar sedan, skrev Surin P3:

Fast inget du beskriver har nåt med den nya thailändska lagändringen att göra.

Det förefaller som att det faktiskt har med detta att göra då bankerna plötsligt vaknar till och begär Thai-TIN, vilket de borde ha gjort redan för flera år sedan om det inte var så att Thailand först nu valt att implementera CRS. "The Common Reporting Standard (CRS) is an internationally agreed standard for the automatic exchange of financial account information between jurisdictions for tax purposes, to better combat tax evasion and ensure tax compliance. Thailand has committed to implement the CRS, with the first exchange of financial account information relating to calendar year 2022."

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Captain Morgan:

För att förtydliga med mer text så betalar man normalt skatt där man är permanent bosatt men det finns undantagsfall och överenskommelser som gör att man faktiskt kan betala skatt i flera länder samtidigt. Exempelvis skatt på kapitalvinster i ett land, skatt på aktieutdelningar i ett annat och skatt på pension i ett tredje, vilket möjligen kan medföra att man har flera TIN men sannolikt endast en skattehemvist.

Fortfarande inget svar på vilket svenskt TIN man ska använda förutom personnummer........

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
24 minuter sedan, skrev apknug:

Fortfarande inget svar på vilket svenskt TIN man ska använda förutom personnummer

Du får väl googla.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev apknug:

Fortfarande inget svar på vilket svenskt TIN man ska använda förutom personnummer........

Min killgissning är att svenskt person nummer har ingenting med Thailändsk TIN att göra. Själv fick jag mitt bankkonto i BKK bank öppnat med finskt pass och finskt socialskyddsnummer som är totalt annorlunda än svensk. Dock bor jag i Sverige och har mina ekonomiska intressen här, och jag är rätt säker om att jag har registrerats som finsk turist på alla mina -> 50 resor till Thailand. Det finns ingen notice i passet om att man flyttat ut från landet där passet är beviljat.

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev Captain Morgan:

Du får väl googla.

Får väl googla upp mitt personnummer om jag glömt det.....

  • Haha 1
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Captain Morgan:

Det förefaller som att det faktiskt har med detta att göra då bankerna plötsligt vaknar till och begär Thai-TIN, vilket de borde ha gjort redan för flera år sedan om det inte var så att Thailand först nu valt att implementera CRS. "The Common Reporting Standard (CRS) is an internationally agreed standard for the automatic exchange of financial account information between jurisdictions for tax purposes, to better combat tax evasion and ensure tax compliance. Thailand has committed to implement the CRS, with the first exchange of financial account information relating to calendar year 2022."

 

Alltså fortfarande inget att göra med den nya lagändringen. Det är bara i princip en mening som raderats ur skattelagen, som skapat denna storm. I glaset, enligt mig.

 

CRS har varit planerat i många år redan, finns massor om det på nätet.

De har frågat om Thai TIN av mig i flera år och stängde till slut mitt konto på Swedbank. Men förmodligen inte pga avsaknad av TIN.

Link to comment
Dela på andra sajter

En ärlig fråga:

Ponera att man ger fan i Thai bankkonto helt och hållet, skaffar konto hos en internationell bank av nåt slag som erbjuder visa/mastercard debit och/eller kreditkort.

 

Fungerar ju inte så bra om man tänkt göra stora investeringar såsom fastighet osv, men för sina månatliga utgifter fungerar det ju utmärkt.. man förlorar antagligen lite vare månad på avgifter och växelkurser?

 

Eller kommer dom kunna hålla koll på dessa transaktioner?

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev ofan:

En ärlig fråga:

Ponera att man ger fan i Thai bankkonto helt och hållet, skaffar konto hos en internationell bank av nåt slag som erbjuder visa/mastercard debit och/eller kreditkort.

 

Fungerar ju inte så bra om man tänkt göra stora investeringar såsom fastighet osv, men för sina månatliga utgifter fungerar det ju utmärkt.. man förlorar antagligen lite vare månad på avgifter och växelkurser?

 

Eller kommer dom kunna hålla koll på dessa transaktioner?

 

Som det ser ut nu, så har de bara koll på dem som frivilligt går till skatteverket och vill betala skatter.

 

Inget kommer att ske vid överföring av pengar än så länge och absolut inget kommer att kontrolleras vid ATM uttag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
9 timmar sedan, skrev ofan:

Ponera att man ger fan i Thai bankkonto helt och hållet, skaffar konto hos en internationell bank av nåt slag som erbjuder visa/mastercard debit och/eller kreditkort.

Inte längre helt enkelt att öppna konton i länder där man inte bor men visst om man har ett sådant  så kan man sannolikt använda deras kort i Thailand helt utan risk. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-11-10 at 10:07, skrev Captain Morgan:

Har fortsatt mina efterforskningar om den nya Thai-skatten för faranger. Det finns massor av olika gissningar på nätet och det är inte svårt att se hur Thai gov. nu grävt ett stort hål att själva falla ned i genom att publicera en stor förändring i skattelagstiftningen utan att först tänka igenom konsekvenserna. Är övertygad om att de kommer att få backa på en stor del av det som de hittills publicerat och vad slutresultatet än blir så kommer det sannolikt att vara fullt av kryphål som vi förhoppningsvis kan utnyttja. 

 

Mitt fokus kommer att vara på svenska 65 plussare som pensionerar sig i Thailand och jag håller just nu på att läsa igenom dubbelbeskattningsavtalet mellan Sverige och Thailand för jag tror knappast att det kommer att omförhandlas då Thailand har dubbelbeskattningsavtal med 61 olika länder, vilket skulle ta åratal att omförhandla.

 

Hur går det med dubbelbekattningen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan

Talade just med en govän i Malaysia, där de har ett långvisumprogram benämnt MM2H för utlänningar. Han sa att de håller på att ändra reglerna och rykten om nya skatteregler har sipprat ut, liknande de som diskuteras i Thailand. Enligt honom ämnar de att beskatta utlänningar f r o m inkomståret 2024 med en första deklaration som lämnas in 2025. Kanske skattemyndigheterna i de båda länderna samarbetar och att vi som är permanent bosatta i Thailand inte slipper undan.

Ändrades av Captain Morgan
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-12-20 at 21:49, skrev ofan:

En ärlig fråga:

Ponera att man ger fan i Thai bankkonto helt och hållet, skaffar konto hos en internationell bank av nåt slag som erbjuder visa/mastercard debit och/eller kreditkort.

 

Fungerar ju inte så bra om man tänkt göra stora investeringar såsom fastighet osv, men för sina månatliga utgifter fungerar det ju utmärkt.. man förlorar antagligen lite vare månad på avgifter och växelkurser?

 

Eller kommer dom kunna hålla koll på dessa transaktioner?

Hur har du tänkt med visa om du inte skall ha thaibank?

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev p125:

Hur har du tänkt med visa om du inte skall ha thaibank?

jag är ingen expert på alla olika visum som finns, men de flesta som kräver nån form av deposit ska väl ligga på ett thai bankkonto utan att röras?

Så detta konto bör väl inte påverka om du betalar för dina vardagliga utgifter via ett visa/mastercard från en internationell bank såsom revolut/wise etc.. (finns fler alternativ)

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-12-27 at 02:44, skrev p125:

Hur har du tänkt med visa om du inte skall ha thaibank?

Det är lite olika. Om man, som jag själv, bor här på ett O-visa, retired och

visar pensionsinkomst så finns inget behov av något konto i thaibank.

Nu har jag naturligtvis ändå ett konto här för levnadsomkostnader.

mvh

biker

 

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev biker:

Det är lite olika. Om man, som jag själv, bor här på ett O-visa, retired och

visar pensionsinkomst så finns inget behov av något konto i thaibank.

Nu har jag naturligtvis ändå ett konto här för levnadsomkostnader.

mvh

biker

 

Precis som för mig och det har fungerat så i snart 10 år.

  • Ge karma 1

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev stefan5300:

Precis som för mig och det har fungerat så i snart 10 år.

Ja, jag var faktiskt på Immigratonskontoret i Korat idag. Nästan helt folktomt, gick som smort.

Ny 1-års förlängning + re-entry. Man läser lite ibland om förändringar på kraven, men ännu har

inget ändrats, vad jag vet.

mvh

biker

 

  • Ge karma 7
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Captain Morgan

Plötsligt har jag fått en ny ikon i min Thai bank app för att kunna betala eventuell Thai skatt direkt från appen.

Har inte haft denna ikon tidigare, kanske de har börjat förbereda för falangskatten. Någon annan som fått denna ikon?

 

image.png.5da8a43c45a3584a3bc7ddcb95cbc60a.png

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Captain Morgan

Innan det kommer en engelsk version av THAI TIN blanketten så borde vi vara okay.

Detta är vad som finns att fylla i på Thai skattemyndigheten just nu.

lp10.1_110355.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Captain Morgan:

Innan det kommer en engelsk version av THAI TIN blanketten så borde vi vara okay.

Detta är vad som finns att fylla i på Thai skattemyndigheten just nu.

lp10.1_110355.pdf 495.46 kB · 6 downloads

Är du skattskyldig i Thailand så du behöver TIN nummer? Vad sku du deklarera för skattepliktiga inkomster?

5 timmar sedan, skrev Captain Morgan:

Innan det kommer en engelsk version av THAI TIN blanketten så borde vi vara okay.

Detta är vad som finns att fylla i på Thai skattemyndigheten just nu.

lp10.1_110355.pdf 495.46 kB · 6 downloads

Är du skattskyldig i Thailand så du behöver TIN nummer? Vad sku du deklarera för skattepliktiga inkomster?

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
1 timme sedan, skrev apknug:

Är du skattskyldig i Thailand så du behöver TIN nummer? Vad sku du deklarera för skattepliktiga inkomster?

Fortfarande oklart vad som gäller/kommer att gälla i Thailand men mina banker, både svenska och utländska (förutom Thaibankerna), skickar post och vill ha mitt THAI TIN som jag inte har. De skriver ungefär samma sak, så här skriver de svenska bankerna: 

Alla svenska finansiella institut är skyldiga att lämna kontrolluppgifter om kunders, med skattehemvist utanför Sverige, innehav och inkomster till Skatteverket. Skatteverket lämnar i sin tur uppgifterna vidare till de utländska skattemyndigheterna.

Svenska banker måste identifiera kunder som har skattehemvist utomlands för att kunna skicka kontrolluppgifterna. Nya kunder som inte lämnar nödvändiga uppgifter kan inte öppna konto i banken. Befintliga kunder som inte besvarar bankens frågor om skattehemvist och skatteregistreringsnummer anses ha utländsk skattehemvist och blir kontrolluppgiftsrapporterade som sådana. Om banken har skickat en fråga angående skattehemvist ska den besvaras före angivet datum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inlagd (ändrad)
11 timmar sedan, skrev Captain Morgan:

 Befintliga kunder som inte besvarar bankens frågor om skattehemvist och skatteregistreringsnummer anses ha utländsk skattehemvist och blir kontrolluppgiftsrapporterade som sådana. Om banken har skickat en fråga angående skattehemvist ska den besvaras före angivet datum.

Det verkar vara dött lopp.

 

Skriver man att man bor i Thailand och har skattehemvist i Thailand så registrerar banken det.

 

Skriver man ingenting så registrerar de att man har skattehemvist i Thailand.

Ändrades av apknug
Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
3 timmar sedan, skrev apknug:

Det verkar vara dött lopp.

 

Skriver man att man bor i Thailand och har skattehemvist i Thailand så registrerar banken det.

 

Skriver man ingenting så registrerar de att man har skattehemvist i Thailand.

Helt korrekt men bankerna fortsätter att skicka brev med ett formulär där man ska skriva i sitt THAI TIN och svara inom en viss tid. Breven kommer alltmer frekvent, fick ett i dec 2023 från en bank och nu i mars från samma bank.

 

Ingenting händer annat än att man inte kan öppna ett nytt bankkonto hos bankerna men de man redan har får man behålla, i alla fall tills vidare.

Såg att även ansökan om svensk pensionsutbetalning kräver ett TIN (Skatteregistreringsnummer) från det land man bor i.

 

Screenshot 2024-03-17 153437.png

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Captain Morgan:

Helt korrekt men bankerna fortsätter att skicka brev med ett formulär där man ska skriva i sitt THAI TIN och svara inom en viss tid. Breven kommer alltmer frekvent, fick ett i dec 2023 från en bank och nu i mars från samma bank.

 

Ingenting händer annat än att man inte kan öppna ett nytt bankkonto hos bankerna men de man redan har får man behålla, i alla fall tills vidare.

Såg att även ansökan om svensk pensionsutbetalning kräver ett TIN (Skatteregistreringsnummer) från det land man bor i.

 

Screenshot 2024-03-17 153437.png

Har du svarat på bankernas brev och meddelat att du inte har nåt Thai tin  nummer? 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...