Jump to content
IGNORERAD

Sanningen om den "Nya Thai-skatten".


Captain Morgan

Recommended Posts

Captain Morgan
34 minuter sedan, skrev apknug:

En kapitalöverföring för att köpa condo kan redan idag ifrågasättas iom globala AML regler och så länge pengarna är skattade kommer inte det nya förslaget att påverka detta heller..

Om de inte är skattade, hur påverkas man då?
Det kan ju exempelvis röra sig om pengar intjänade i Saudi eller Dubai eller kanske ett svenskt arv.

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev apknug:

Nej, man är inte automatiskt skyldig att betala skatt på all global inkomst för att man är permanent bosatt och obegränsat skattskyldig i Sverige. 

 

Finns en rad undantag och begreppet permanent bosatt är okänt inom skatterätten.

 

 

Välkommen till oss i Thailand, skit i vad Morgan tror kommer att hända. 

16996119798131371894100368113598.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev rolle68:

Välkommen till oss i Thailand, skit i vad Morgan tror kommer att hända. 

16996119798131371894100368113598.jpg

Jag tar fan en dansk öl på det på ett danskt hak i Thailand.

 

Skål.

 

Den är säker skattad i Saudi.

 

IMG_20231110_170818.thumb.jpg.ebc7802971cafa2a4bb1979e4994ba59.jpg

  • Ge karma 3
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev apknug:

Jag tar fan en dansk öl på det på ett danskt hak i Thailand.

 

Skål.

 

Den är säker skattad i Saudi.

 

IMG_20231110_170818.thumb.jpg.ebc7802971cafa2a4bb1979e4994ba59.jpg

Skål. Håll i hatten och ha det så gött. 

1699612415698280475981612206690.jpg

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
26 minuter sedan, skrev rolle68:

Välkommen till oss i Thailand, skit i vad Morgan tror kommer att hända. 

Bra förslag!

Vi skiter i Thai-skatten, pengarna får bli kvar i Dubai.

Stella.jpg

  • Ge karma 3
Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Captain Morgan:

Bra förslag!

Vi skiter i Thai-skatten, pengarna får bli kvar i Dubai.

Stella.jpg

Gör du det så att vi andra kan njuta av livet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Captain Morgan:

Om de inte är skattade, hur påverkas man då?
Det kan ju exempelvis röra sig om pengar intjänade i Saudi eller Dubai eller kanske ett svenskt arv.

 

Ett arv i Sverige är skattat enligt svenska skatteregler.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev Captain Morgan:

Att datumet flyttas från 1 jan 2024 till juli 2024 borde inte göra någon skillnad. Vi kommer ju ändå att behöva lämna in deklaration för inkomstår 2024.
Det bästa vore att skjuta upp det till 2025  eller helst för evigt.

 

Skillnaden är att många får 6 månader till med skattefria pengar.

Och vi pratar självklart huvudsakligen om thailändare här. Plus några få utlänningar.

 

Nästa steg blir kanske att flytta fram den lite längre ändå, för att finputsa eller glömma bort helt...

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
57 minuter sedan, skrev Surin P3:

Skillnaden är att många får 6 månader till med skattefria pengar.

Och vi pratar självklart huvudsakligen om thailändare här. Plus några få utlänningar.

Det har du rätt i och med lite tur faller farangerna bort helt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Captain Morgan

Efter att ha talat med några faranger som faktiskt redan har drabbats så har pusselbitarna börjat falla på plats.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Captain Morgan:

Efter att ha talat med några faranger som faktiskt redan har drabbats så har pusselbitarna börjat falla på plats.

Fasen, på vilket sätt har de redan nu drabbats av den Nya Thaisskatten? Det är bara drygt en månad sedan förslaget började diskuteras.

 

Hur mycket får de betala och på vilken inkomst?

 

Kommer den Nya Thaisskatten påverka den del av forumets medlemmar som är i Thailandet?

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Surin P3:

Tidigast första januari kan någon drabbas av 'den nya thaiskatten'.

Det rapporteras på forumet om Faranager som redan drabbats. Se ovan! 

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev apknug:

Det rapporteras på forumet om Faranager som redan drabbats. Se ovan! 

 

Jag såg det.

Men det stämmer säkert inte.

 

Visst kan flera drabbas här på forumet, men inte förrän tidigast efter 1 januari 2024 då lilla lagändringen är tänkt att börja verka.

Ändrades av Surin P3
Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev apknug:

Fasen, på vilket sätt har de redan nu drabbats av den Nya Thaisskatten? Det är bara drygt en månad sedan förslaget började diskuteras.

 

Hur mycket får de betala och på vilken inkomst?

 

Kommer den Nya Thaisskatten påverka den del av forumets medlemmar som är i Thailandet?

De kanske fått blåögon när de varit för tjurskalliga när de diskuterat skatteförslaget med fel personer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
7 timmar sedan, skrev Surin P3:

Visst kan flera drabbas här på forumet, men inte förrän tidigast efter 1 januari 2024 då lilla lagändringen är tänkt att börja verka.

De har drabbats genom att nekas nytt svenskt bankkonto. Jag fick information om att en svensk medborgare som är permanent bosatt i Thailand inte längre, som ny kund, kan öppna ett bankkonto i en svensk bank om vederbörande inte kan uppge ett Thai-TIN. För att kolla om det stämmer så provade jag att öppna nytt konto i två olika svenska banker men fick nobben hos båda så det verkar stämma. Fick även information om att en del svenska och andra icke-Thaibanker börjat skicka ut anmodan till de farangkunder som är bosatta i Thailand, att uppdatera sina personuppgifter inklusive TIN. Det verkar också stämma för i veckan fick jag ett mail från en av bankerna där jag är kund att jag skulle uppdatera mitt TIN, vars ruta tidigare alltid varit tom utan problem. Märkligt nog verkar ingen Thaibank ännu bett sina farangkunder om TIN, tycker det borde börja där.

 

Efter att googlat i ämnet TIN så fann jag följande:
"Alla svenska finansiella institut är skyldiga att lämna kontrolluppgifter om kunders, med skattehemvist utanför Sverige, innehav och inkomster till Skatteverket. Skatteverket lämnar i sin tur uppgifterna vidare till de utländska skattemyndigheterna.

Svenska banker måste identifiera kunder som har skattehemvist utomlands för att kunna skicka kontrolluppgifterna. Nya kunder som inte lämnar nödvändiga uppgifter kan inte öppna konto i banken. Befintliga kunder som inte besvarar bankens frågor om skattehemvist och skatteregistreringsnummer anses ha utländsk skattehemvist och blir kontrolluppgiftsrapporterade som sådana."

 

Summering så här långt är endast att vi inte kan öppna ett nytt svenskt bankkonto utan Thai-TIN, vilket förmodligen inte betyder något för de allra flesta som bor här men kan vara bra att veta för de som planerar att flytta hit inom snar framtid. Jag har noterat en annan sak, att blanketten för att påbörja en allmän svensk pension har en TIN ruta att fylla i men det kanske inte är ett krav för att få ut pensionen.

image.png.c4cf37796c52bbc9926cbde55aa51ecb.png

 

 

 

 

 

Ändrades av Captain Morgan
Link to comment
Dela på andra sajter

ThailandNovise
12 minuter sedan, skrev Captain Morgan:

De har drabbats genom att nekas nytt svenskt bankkonto. Jag fick information om att en svensk medborgare som är permanent bosatt i Thailand inte längre, som ny kund, kan öppna ett bankkonto i en svensk bank om vederbörande inte kan uppge ett Thai-TIN. För att kolla om det stämmer så provade jag att öppna nytt konto i två olika svenska banker men fick nobben hos båda så det verkar stämma. Fick även information om att en del svenska och andra icke-Thaibanker börjat skicka ut anmodan till de farangkunder som är bosatta i Thailand, att uppdatera sina personuppgifter inklusive TIN. Det verkar också stämma för i veckan fick jag ett mail från en av bankerna där jag är kund att jag skulle uppdatera mitt TIN, vars ruta tidigare alltid varit tom utan problem. Märkligt nog verkar ingen Thaibank ännu bett sina farangkunder om TIN, tycker det borde börja där.

 

Efter att googlat i ämnet TIN så fann jag följande:
"Alla svenska finansiella institut är skyldiga att lämna kontrolluppgifter om kunders, med skattehemvist utanför Sverige, innehav och inkomster till Skatteverket. Skatteverket lämnar i sin tur uppgifterna vidare till de utländska skattemyndigheterna.

Svenska banker måste identifiera kunder som har skattehemvist utomlands för att kunna skicka kontrolluppgifterna. Nya kunder som inte lämnar nödvändiga uppgifter kan inte öppna konto i banken. Befintliga kunder som inte besvarar bankens frågor om skattehemvist och skatteregistreringsnummer anses ha utländsk skattehemvist och blir kontrolluppgiftsrapporterade som sådana."

 

Summering så här långt är endast att vi inte kan öppna ett nytt svenskt bankkonto utan Thai-TIN, vilket förmodligen inte betyder något för de allra flesta som bor här men kan vara bra att veta för de som planerar att flytta hit inom snar framtid. Jag har noterat en annan sak, att blanketten för att påbörja en allmän svensk pension har en TIN ruta att fylla i men det kanske inte är ett krav för att få ut pensionen.

image.png.c4cf37796c52bbc9926cbde55aa51ecb.png

 

 

 

 

 

Svenska skatteregler.

Svenskt TIN är ditt personnummer. 

Visst vill TH banker ha utländskt TIN för utlänningar som öppnar konto. Speciellt US tin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
7 timmar sedan, skrev Surin P3:

Här en av de bästa och senaste beskrivningen och sammanställning  jag sett.

De viktigaste bitarna beskrivs väl och följande råd bör vi absolut följa: 

Should I apply for a tax identification number? Not unless you receive an instruction from a government source or the immigration.

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
12 minuter sedan, skrev ThailandNovise:

Visst vill TH banker ha utländskt TIN för utlänningar som öppnar konto.

Ingen av de Thai banker där jag är kund har begärt det.

Link to comment
Dela på andra sajter

ThailandNovise
6 minuter sedan, skrev Captain Morgan:

Ingen av de Thai banker där jag är kund har begärt det.

Vill dom inte se ditt Svenska pass?

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
27 minuter sedan, skrev ThailandNovise:

Vill dom inte se ditt Svenska pass?

Vad jag minns så kopierar de första sidan i passet och long visat och så fyller man i några blanketter.

Personnummret är normalt inte längre ett TIN om man har flyttat ut från Sverige och är begränsat skattskyldig.

Ändrades av Captain Morgan
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Captain Morgan:

Ingen av de Thai banker där jag är kund har begärt det.

Öppnade konto i början på året i bkk bank då behövde jag registrering på Ampur och ett papper från dom. Var då inte registrerad i husboken, men det gick med papperet från Ampur. Ingen nämnde något om skatt eller utländskt TIN. Självklart får man visa pass. 

 

Har öppnat nytt konto förra månaden. Nu är jag inskriven med husbok, de vill fortfarande se pass men annars inget annat. Nu är jag bara boende här under vintern. ser ingen vits att skriva ut mig från Sverige. 

 

Det de svenska myndigheterna håller på med är knappast relaterat till Thailands nya lagförslag. Utan är en svensk skärpning gentemot alla som skattar eller säger sig skatta utomlands.  Det vore kanske inte så konstigt om det vore nog att säga att man skattar utomlands men inte får det verifierat. Fast inte skulle man bli förvånad om det vore så fram till nu.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

ThailandNovise
42 minuter sedan, skrev Captain Morgan:

Vad jag minns så kopierar de första sidan i passet och long visat och så fyller man i några blanketter.

Personnummret är normalt inte längre ett TIN om man har flyttat ut från Sverige och är begränsat skattskyldig.

Står det i passet att du är utflyttad från Sverige så den Thailändska banken kan notera det? Om du är skattskyldig i Thailand så är det Thailändska TIN banken vill ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Captain Morgan:

De har drabbats genom att nekas nytt svenskt bankkonto. Jag fick information om att en svensk medborgare som är permanent bosatt i Thailand inte längre, som ny kund, kan öppna ett bankkonto i en svensk bank om vederbörande inte kan uppge ett Thai-TIN. För att kolla om det stämmer så provade jag att öppna nytt konto i två olika svenska banker men fick nobben hos båda så det verkar stämma. Fick även information om att en del svenska och andra icke-Thaibanker börjat skicka ut anmodan till de farangkunder som är bosatta i Thailand, att uppdatera sina personuppgifter inklusive TIN. Det verkar också stämma för i veckan fick jag ett mail från en av bankerna där jag är kund att jag skulle uppdatera mitt TIN, vars ruta tidigare alltid varit tom utan problem. Märkligt nog verkar ingen Thaibank ännu bett sina farangkunder om TIN, tycker det borde börja där.

 

Efter att googlat i ämnet TIN så fann jag följande:
"Alla svenska finansiella institut är skyldiga att lämna kontrolluppgifter om kunders, med skattehemvist utanför Sverige, innehav och inkomster till Skatteverket. Skatteverket lämnar i sin tur uppgifterna vidare till de utländska skattemyndigheterna.

Svenska banker måste identifiera kunder som har skattehemvist utomlands för att kunna skicka kontrolluppgifterna. Nya kunder som inte lämnar nödvändiga uppgifter kan inte öppna konto i banken. Befintliga kunder som inte besvarar bankens frågor om skattehemvist och skatteregistreringsnummer anses ha utländsk skattehemvist och blir kontrolluppgiftsrapporterade som sådana."

 

Summering så här långt är endast att vi inte kan öppna ett nytt svenskt bankkonto utan Thai-TIN, vilket förmodligen inte betyder något för de allra flesta som bor här men kan vara bra att veta för de som planerar att flytta hit inom snar framtid. Jag har noterat en annan sak, att blanketten för att påbörja en allmän svensk pension har en TIN ruta att fylla i men det kanske inte är ett krav för att få ut pensionen.

image.png.c4cf37796c52bbc9926cbde55aa51ecb.png

 

 

 

 

 

 

Fast inget du beskriver har nåt med den nya thailändska lagändringen att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...