Jump to content
IGNORERAD

Long Stay boende


radar58

Recommended Posts

Några råd om vart man kan hitta bra long stay boende på olika platser i Thailand.

Själv åker jag till Udon Thani nästkommande vecka och börjar med en vecka på hotell och tänkte under den tiden gå runt och hitta ett long stay boende.

Har nyligen gått i pension så detta är min första längre resa till Thailand och vill kanske inte låsa fast mig på ett ställe utan kan tänka mig att stanna på olika platser men hittar inte någon stans där man diskuterar och ger råd i detta ämne med long stay, om det nu är det bästa boendet om man vill stanna halvårsvis.

 

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Radar bra beslut. Onsdagar har Svenskar i udon möte. Där kan du få alla tips du behöver. Varannan vecka på Bricks restaurang. Varannan vecka på den gamla delen av marknaden i UD town. Vill du tips på bra hotell så finns jag här

 

Ps Kenneth du han före

  • Ge karma 3
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev radar58:

Några råd om vart man kan hitta bra long stay boende på olika platser i Thailand.

Själv åker jag till Udon Thani nästkommande vecka och börjar med en vecka på hotell och tänkte under den tiden gå runt och hitta ett long stay boende.

Har nyligen gått i pension så detta är min första längre resa till Thailand och vill kanske inte låsa fast mig på ett ställe utan kan tänka mig att stanna på olika platser men hittar inte någon stans där man diskuterar och ger råd i detta ämne med long stay, om det nu är det bästa boendet om man vill stanna halvårsvis.

 

En nog så viktig sak att tänka på är att det ska finnas en någorlunda vettig immigration inom räckhåll. Riktigt vettiga finns nog inte. 😇

  • Ge karma 4
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev rolba:

En nog så viktig sak att tänka på är att det ska finnas en någorlunda vettig immigration inom räckhåll. Riktigt vettiga finns nog inte. 😇

Den i Udon har varit riktigt bra de få gånger jag varit dit 🙂

  • Ge karma 1

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

kolla min fot
1 timme sedan, skrev berlitz:

Songkhla suger.

Pattaya och burriram funkar bra.

Jomtien, väldigt mycket dagsform på IM. officer...

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev kolla min fot:

Jomtien, väldigt mycket dagsform på IM. officer...

Köerna är rätt ansträngande också...

 

Jäkligt mycket folk där.

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-10-29 at 18:36, skrev Kenneth4618:

Den i Udon har varit riktigt bra de få gånger jag varit dit 🙂

Jag tror att en del av förklaringen är att det numer är många som använder digital 90 dagars rapportering, blir ju färre i väntrummet, samt att det är många sedan lång tids bofasta i Udon området vilket ger färre felskrivningar som tar lite tid att rätta till.

Samma sak i Khon Kaen

 

 

  • Ge karma 1

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
2 timmar sedan, skrev Baa:

Jag tror att en del av förklaringen är att det numer är många som använder digital 90 dagars rapportering, blir ju färre i väntrummet, samt att det är många sedan lång tids bofasta i Udon området vilket ger färre felskrivningar som tar lite tid att rätta till.

Samma sak i Khon Kaen

 

 

Ja immigration i Khon Kaen är suverän, bästa jag varit på i Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-10-30 at 00:52, skrev apknug:

Köerna är rätt ansträngande också...

 

Jäkligt mycket folk där.

 

Blivit mycket bättre sen dom byggde till. Nu behöver inte alla in till förstaluckan utan delas upp innan.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev Scandinaviancorner:

Ja immigration i Khon Kaen är suverän, bästa jag varit på i Thailand

 

Korat är också mycket bra. Tror det är lättare att ha att göra med Immi där det inte finns så mycket turister. Phuket är nog den värsta jag vart på. 

  • Ge karma 2

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Esspe:

 

Blivit mycket bättre sen dom byggde till. Nu behöver inte alla in till förstaluckan utan delas upp innan.

Ska bli kul att testa nästa vecka.

 

Det verkar ju "solklart" vart man ska gå när man ser denna instruktionsbild...

..

 

IMG-20231024-WA0000.jpg.6163360e4371d453912cd35b215d9595.jpg

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Esspe:

 

Korat är också mycket bra. Tror det är lättare att ha att göra med Immi där det inte finns så mycket turister. Phuket är nog den värsta jag vart på. 

Ja va fasen har hänt på Phuket. Tog 7 minuter i drive true fast jag var först i kön. Bara adressrapportering och en 90dagars.

  • Ge karma 3
  • Haha 1
Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Esspe:

 

Korat är också mycket bra. Tror det är lättare att ha att göra med Immi där det inte finns så mycket turister. Phuket är nog den värsta jag vart på. 

Har du varit där nyligen?

Korat har fungerat bra tidigare. Men i januari i år var det inte så. All hantering av papper skedde utomhus, gott om blanketter som

flög omkring i luften. Jag var där för 1-års extension + ett reentry permit.

Jag hade varit förutseende och fyllt i blanketterna på dator i förväg. Blir ju lite läsligare och sparar

tid. Inte någon av mina blanketter dög att använda. Jag fick nya, exakt samma blanketter att fylla i för hand.

Frugan som var med frågade vad som var fel? Jo, blanketter måste var med dubbelsidig utskrift............

Dessutom flera nya blanketter som inte fanns med på listan på deras hemsida.

Hade även egna passkopior, nej dessa dög inte. Samma kopior som jag använt flera gånger tidigare.

De hade inte längre någon service för kopiering. Hänvisade till extern firma utanför området.

Frugan traskade iväg kom tillbaka med kopior i samma format som de jag hade. På frågan vad det var för fel på mina kopior

fanns inget svar....

Nu trodde man att det inte skulle bli fler problem. Hade denna gång tidsbokat besöket. Väntrummet var även det utomhus.

En skärm visade nummer till de som kunde gå in till disken där immigrationspersonalen sitter.

En kö för de som inte hade förbokat. Och en annan kö för förbokade besök.

Gissa vad!! Kön för icke förbokade besök rullade på.

Kön för förbokningar flyttade sig inte ett enda nummer, så efter 45 minuter stegade frugan in och frågade

vad som händer? Det var en lucka för förbokade besök, där satt en slumrande tjänstekvinna. Oj, jag visste inte att det var någon som väntade blev svaret.

 

Detta tog en stor del av dagen i anspråk.

Men förhoppningsvis har deras rutiner kommit på plats sedan dess.

Skall dit för ny förlängning i januari igen. Kan bara bli bättre.

mvh

biker

 

 

 

 

 

  • Ge karma 7
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-11-01 at 18:55, skrev biker:

Har du varit där nyligen?

Korat har fungerat bra tidigare. Men i januari i år var det inte så. All hantering av papper skedde utomhus, gott om blanketter som

flög omkring i luften. Jag var där för 1-års extension + ett reentry permit.

Jag hade varit förutseende och fyllt i blanketterna på dator i förväg. Blir ju lite läsligare och sparar

tid. Inte någon av mina blanketter dög att använda. Jag fick nya, exakt samma blanketter att fylla i för hand.

Frugan som var med frågade vad som var fel? Jo, blanketter måste var med dubbelsidig utskrift............

Dessutom flera nya blanketter som inte fanns med på listan på deras hemsida.

Hade även egna passkopior, nej dessa dög inte. Samma kopior som jag använt flera gånger tidigare.

De hade inte längre någon service för kopiering. Hänvisade till extern firma utanför området.

Frugan traskade iväg kom tillbaka med kopior i samma format som de jag hade. På frågan vad det var för fel på mina kopior

fanns inget svar....

Nu trodde man att det inte skulle bli fler problem. Hade denna gång tidsbokat besöket. Väntrummet var även det utomhus.

En skärm visade nummer till de som kunde gå in till disken där immigrationspersonalen sitter.

En kö för de som inte hade förbokat. Och en annan kö för förbokade besök.

Gissa vad!! Kön för icke förbokade besök rullade på.

Kön för förbokningar flyttade sig inte ett enda nummer, så efter 45 minuter stegade frugan in och frågade

vad som händer? Det var en lucka för förbokade besök, där satt en slumrande tjänstekvinna. Oj, jag visste inte att det var någon som väntade blev svaret.

 

Detta tog en stor del av dagen i anspråk.

Men förhoppningsvis har deras rutiner kommit på plats sedan dess.

Skall dit för ny förlängning i januari igen. Kan bara bli bättre.

mvh

biker

 

 

 

 

 

 

Nej det är ett tag sen, förmodligen en ny chef. Kopiering och första blankettinstansen var även då utomhus. Gör numera mitt i Pattis.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-11-01 at 18:13, skrev rolba:

Ja va fasen har hänt på Phuket. Tog 7 minuter i drive true fast jag var först i kön. Bara adressrapportering och en 90dagars.

 

Gå in i stället och bekanta dig med dom trevliga ryssarna som hjälper till. Eller han i luckan som sätter skärmen framför sig så man inte kan se honom och vägrar förklara "no good".

  • Haha 2

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Esspe:

 

Gå in i stället och bekanta dig med dom trevliga ryssarna som hjälper till. Eller han i luckan som sätter skärmen framför sig så man inte kan se honom och vägrar förklara "no good".

Gjorde min extension i Januari. Då blev det lite väntan för att det kom en lunch emellan. 

Sen var jag in och köpte reentry i mars tror jag. Hade glömt att skriva telefonnummer på blanketten och satte mig ner och väntade hann inte skriva klart innan mitt nummer ropades upp.

Mycket folk brukar det vara där men flyter på för det mesta tycker jag.

Tror ryssarna har egen kö nu och jag har aldrig sett en ryss bland volontärerna. Däremot en näbbig kärring, fransyska tror jag, som man måste stryka medhårs.

  • Ge karma 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...