Jump to content
IGNORERAD

Just snyggt tänkt. Dubbelbeskattning.


Chomphoo

Recommended Posts

Detta och fler förslag kan vara på gång. Dax att söka sig bort från Los ändå. För skit idéerna haglar in tycker jag.Screenshot_20230922_145720_Facebook.thumb.jpg.e197004c335e09eb3bcaa7f790348aff.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns väl redan en tråd om detta.

 

Gäller det även de länder som har dubbelbeskattningsavtal med Thailand?

Som t.ex. Sverige och många fler

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Chomphoo:

Detta och fler förslag kan vara på gång. Dax att söka sig bort från Los ändå. För skit idéerna haglar in tycker jag.Screenshot_20230922_145720_Facebook.thumb.jpg.e197004c335e09eb3bcaa7f790348aff.jpg

Hej då 🖐️

  • Ge karma 1
  • Haha 1
Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev biker:

Det finns väl redan en tråd om detta.

 

Gäller det även de länder som har dubbelbeskattningsavtal med Thailand?

Som t.ex. Sverige och många fler

 

Inte enligt vad man läst på mer serösa ställen ang detta, i princip alla industriländer har dubbelbeskattningsavtal med Thailand, så även Sverige och Tyskland där jag får min lön ifrån, så jag är inte det minsta orolig. 

Även undantas de som spenderar mindre än 180d i landet.

Det sista är nog inte sagt om detta, men för oss vanliga som betalar skatt lär det inte drabba.

Bara bra om de sätter åt svarta pengar intjänade på kriminalitet etc. även många som lever som typ digitala nomader etc lär drabbas.

 

  • Ge karma 4

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här förslaget kommer inte bli verklighet, hur många utlänningar kommer att vilja investera i Thailand om man måste skatta på pengarna man för in i landet? Utländska investerare kommer fly Thailand. 

Condos, barer, restaurang mm, ingen kommer att vilja köpa här längre. 

Ogenomtänkt ide som dom kom på i fyllan.

Ändrades av LTD
  • Ge karma 1
  • Haha 1
Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev LTD:

 

Ogenomtänkt ide som dom kom på i fyllan.

Och det är inte första gången, dom sucktar efter kineser och det har dom fått
Fast inte dom kineser dom vill har, tycker man läser dagligen om kineser som blir föremål för utredningar av olika slag.

 

Är lite som våran förra regering, som satt och drack röttjut och kom på den dumma idén som plastpåse skatt som skulle rulla in pengar samt rädda världen från plastpåsar.
Det rulla inte in pengar och plastpåsar finns fortfarande i haven floder mm. I världden, det ända som hände var att vi fick dom dyraste plastpåsarna i världen.

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Soengsang:

Inte enligt vad man läst på mer serösa ställen ang detta, i princip alla industriländer har dubbelbeskattningsavtal med Thailand, så även Sverige och Tyskland där jag får min lön ifrån, så jag är inte det minsta orolig. 

Även undantas de som spenderar mindre än 180d i landet.

Det sista är nog inte sagt om detta, men för oss vanliga som betalar skatt lär det inte drabba.

Bara bra om de sätter åt svarta pengar intjänade på kriminalitet etc. även många som lever som typ digitala nomader etc lär drabbas.

 

Som jag förstår gäller det på allt kapital. Även om man tänkt leva på besparingar så ska införsel av dessa beskattas. Alltså inte på månatliga inkomster bara. 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Chomphoo:

Som jag förstår gäller det på allt kapital. Även om man tänkt leva på besparingar så ska införsel av dessa beskattas. Alltså inte på månatliga inkomster bara. 

Kapitalet är väl beskattat i sverige, eller vart nu du har det?

Då undantas väl det.

  • Ge karma 1

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Nerike:

Och det är inte första gången, dom sucktar efter kineser och det har dom fått
Fast inte dom kineser dom vill har, tycker man läser dagligen om kineser som blir föremål för utredningar av olika slag.

 

Är lite som våran förra regering, som satt och drack röttjut och kom på den dumma idén som plastpåse skatt som skulle rulla in pengar samt rädda världen från plastpåsar.
Det rulla inte in pengar och plastpåsar finns fortfarande i haven floder mm. I världden, det ända som hände var att vi fick dom dyraste plastpåsarna i världen.

Nu får du nog dricka mindre av din egen rödtjut! Plastpåseskatten var Liberalernas ide och det var dom som var drivande. Dom är med i dagens regering.

2 minuter sedan, skrev Soengsang:

Kapitalet är väl beskattat i sverige, eller vart nu du har det?

Då undantas väl det.

Inte vad jag läst. Det står ALLT kapital.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Chomphoo:

Inte vad jag läst. Det står ALLT kapital.

Ja initialt blir de ju så, men med de dubbelbeskattingsavtal vi har, så blir det ju inte så i slutändan.

Har inte sett något om att Thailand ska hoppa av de överenskommelserna om dubbelbeskattning de har med väldigt många länder, bla Sverige.

 

För övrigt så tror jag inte detta kommer att hända....

Ändrades av Soengsang
  • Ge karma 1

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaxet older version

Ingen behöver väl ha panik.

Så länge pengarna ni för in är skattade någon annan stans så är ni alla ok.

Samma med pension etc. Och avtalet mellan svedala och Thailand säger att ett av länderna skall ge sig och om dubbelbeksttning skett, och då  får man sedemera pengar tillbaka. Detta kommer enligt vad jag kan se fungera på samma sätt som med de flesta andra länder i Europa som det finns avtal med. 

 

Har bott i några länder och har alltid varit lika utan i Thailand, men nu blir det så här med.

Hela iden är ju att undvika svarta pengar in i Thailand, så har ni bara rent mjöl i plånboken så ska ni se att detta blåser över.

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Vaxet older version:

Ingen behöver väl ha panik.

Så länge pengarna ni för in är skattade någon annan stans så är ni alla ok.

Samma med pension etc. Och avtalet mellan svedala och Thailand säger att ett av länderna skall ge sig och om dubbelbeksttning skett, och då  får man sedemera pengar tillbaka. Detta kommer enligt vad jag kan se fungera på samma sätt som med de flesta andra länder i Europa som det finns avtal med. 

 

Har bott i några länder och har alltid varit lika utan i Thailand, men nu blir det så här med.

Hela iden är ju att undvika svarta pengar in i Thailand, så har ni bara rent mjöl i plånboken så ska ni se att detta blåser över.

Är vinster från kapitalförsäkringar och ISK svarta pengar?.. 

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vaxet older version
15 minuter sedan, skrev LTD:

Är vinster från kapitalförsäkringar och ISK svarta pengar?.. 

 

NEJ självklart inte, men blir du beskattningskyldig i Thailand efter att befunnit dig här mer än 183 dagar så blir det kanske lite svårt, men det går, jag vet, att behålla ISK. Och försäkringar och investeringar kommer att i slutändan beskattas i endast ett land.

 

Jag sitter personlig med en obetald dubbelbeskattning på oerhörda belopp, som är låsta och tagna av både Spanien och Sverige, så om detta vet jag i det närmaste mer än min skattejurist.....tyvärr. Spanien har under snart tre år dock inte svarat svenska myndigheter även om skatteavtal finns, så nu lyfts det uppåt under hösten..

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Vaxet older version:

 

NEJ självklart inte, men blir du beskattningskyldig i Thailand efter att befunnit dig här mer än 183 dagar så blir det kanske lite svårt, men det går, jag vet, att behålla ISK. Och försäkringar och investeringar kommer att i slutändan beskattas i endast ett land.

 

Jag sitter personlig med en obetald dubbelbeskattning på oerhörda belopp, som är låsta och tagna av både Spanien och Sverige, så om detta vet jag i det närmaste mer än min skattejurist.....tyvärr. Spanien har under snart tre år dock inte svarat svenska myndigheter även om skatteavtal finns, så nu lyfts det uppåt under hösten..

Spanien har vad jag förstått på gamla vänner som flyttat dit en jäkligt jobbig byråkrati 

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Vet inte om detta är rätt tråd men nu händer det saker ang ISK.


Den populära sparformen ISK kommer att få en skattechock, skriver Di.  

Det står klart när nästa års skatt för ISK och kapitalförsäkring är spikad.

Skatten blir tre gånger så hög som under åren 2020-2022.

https://www.expressen.se/ekonomi/skattechock-pa-isk-konton-tredubblas/

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev 65Selander:

Vet inte om detta är rätt tråd men nu händer det saker ang ISK.


Den populära sparformen ISK kommer att få en skattechock, skriver Di.  

Det står klart när nästa års skatt för ISK och kapitalförsäkring är spikad.

Skatten blir tre gånger så hög som under åren 2020-2022.

https://www.expressen.se/ekonomi/skattechock-pa-isk-konton-tredubblas/

 

 

 

Enligt Text-Tv så hamnar höjningen på 200:-/100 000:- på kontot.   

 

image.png.c3c29efae45264f6fead0267a7e2315c.png

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Runt 11000kr per år vid ett konto på en miljon. Jag har flyttat det mesta till vanligt aktiekonto under hela året. Har en mindre summa för snabba affärer

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev John Khonken:

Runt 11000kr per år vid ett konto på en miljon. Jag har flyttat det mesta till vanligt aktiekonto under hela året. Har en mindre summa för snabba affärer

 

Höjningen blir väl bara 2 000:-/år?

  • Ge karma 1

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Skatten på ISK / KF 2023 = 0,882 %
                                  2024 = 1,086 %

 

Så en höjning med 23 %

  • Haha 1

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev hakancnx:

Skatten på ISK / KF 2023 = 0,882 %
                                  2024 = 1,086 %

 

Så en höjning med 23 %

 

Eller en höjning med 0,204 procentenheter....

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...