Jump to content
IGNORERAD

Dagens skrämskott - Dubbelbeskattning


p125

Recommended Posts

15 minuter sedan, skrev p125:

"Alla skall dubbelbeskattas för inkomst från utlandet"

https://www.thaienquirer.com/50744/thai-government-to-tax-all-income-from-abroad-for-tax-residents-starting-2024/

Förutom de med dubbelbeskattningsavtal...
https://www.rd.go.th/english/766.html

...så det blir väl inte så många kvar...

Vad räknas som inkomst i detta land tro, "gåvor" blir det skatt på det med 

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Dolemon:

Vad räknas som inkomst i detta land tro, "gåvor" blir det skatt på det med 

Det stod att det även gällde sparade pengar men det stod ju också att de som har dubelbskattningavatal är undantagna. Så då berör detväl inte oss Svenskar som jag förstår det.

  • Ge karma 2

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Mankan:

Det stod att det även gällde sparade pengar men det stod ju också att de som har dubelbskattningavatal är undantagna. Så då berör detväl inte oss Svenskar som jag förstår det.

 

Thailändska myndigheter kanske tolkar dubbelbeskattningsavtalet som att svenskarna ska dubbelbeskattas.

  • Haha 1

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Thailändska myndigheter kanske tolkar dubbelbeskattningsavtalet som att svenskarna ska dubbelbeskattas.

 

Hela anledningen att ha ett dubbelbeskattningsavtal är för att UNDVIKA att något blir dubbelt beskattat i båda länderna som avtalet omfattar....

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Hela anledningen att ha ett dubbelbeskattningsavtal är för att UNDVIKA att något blir dubbelt beskattat i båda länderna som avtalet omfattar....

 

Jag vet, jag skojade lite utan en smiley.

Problemet är att man inte kan ta hem skattade vinster från Thailand utan att skatta dessa en gång till i Sverige trots detta avtal men som tur är så går det att kringgå detta med lite fantasi och hjälpsamma vänner.

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Jag vet, jag skojade lite utan en smiley.

Problemet är att man inte kan ta hem skattade vinster från Thailand utan att skatta dessa en gång till i Sverige trots detta avtal men som tur är så går det att kringgå detta med lite fantasi och hjälpsamma vänner.

Undanröjer inte dubbelbeskattningsavtalet med Thailand skatt på kapitalinkomster?

 

Under vilka förutsättningar? Begränsat eller obegränsat skattskyldig i Sverige? 

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Thailändska myndigheter kanske tolkar dubbelbeskattningsavtalet som att svenskarna ska dubbelbeskattas.

Exakt

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Thailändska myndigheter kanske tolkar dubbelbeskattningsavtalet som att svenskarna ska dubbelbeskattas.

Det är vi ju redan. Eller trippelbeskattade till och med.

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Köper du en vara för typ 100 kr är det direkta och indirekta skatten på den varan någonstans runt 80 %, har hört att siffran  88 %  är skattetrycket på en vara.

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev apknug:

Undanröjer inte dubbelbeskattningsavtalet med Thailand skatt på kapitalinkomster?

 

Under vilka förutsättningar? Begränsat eller obegränsat skattskyldig i Sverige? 

 

Vinsten var en eventuell markförsäljning i Thailand som jag ringde Skattevärket för att kolla om dessa pengar som isf skattades i Thailand vid försäljningen så ställde jag denna frågan "hypotetiskt" till en av deras tjänstekvinnor och fick beskedet att dessa var tvungna att tas upp i deklarationen som vinst och beskattas i Sverige, fanskapet tjatade under hela samtalet om vilket personnummer som sambon hade men tji fick hon...

Sambon bor, arbetar och skattar i Sverige sedan mer än 15 år tillbaka så jag gissar att hon borde vara obegränsat skattskyldig.

Ändrades av UglyFarang
  • Ge karma 1

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Vinsten var en eventuell markförsäljning i Thailand som jag ringde Skattevärket för att kolla om dessa pengar som isf skattades i Thailand vid försäljningen så ställde jag denna frågan "hypotetiskt" till en av deras tjänstekvinnor och fick beskedet att dessa var tvungna att tas upp i deklarationen som vinst och beskattas i Sverige, fanskapet tjatade under hela samtalet om vilket personnummer som sambon hade men tji fick hon...

Sambon bor, arbetar och skattar i Sverige sedan mer än 15 år tillbaka så jag gissar att hon borde vara obegränsat skattskyldig.

Kärringen har ju rätt i att det ska tas upp i deklarationen för "eventuellt" beskattning. Skatten kan dock bli noll.

 

Troligen hade den "hypotetiska" damen fått betala mellanskillnaden mellan Thailändsk skatt och svensk skatt.

 

Men det kan finnas regler som inte följer den huvudsakliga regeln. 

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...